Mededeling
Collapse
No announcement yet.
AUDI Lovers V2
Collapse
X
-
OOK AUDI BOEKTE VEEL MEER WINST IN 2022
TIEN NIEUWE EV'S IN 2025
De Audi Group kan net als vorig jaar terugkijken op een recordgoed jaar. De omzet steeg flink en dat geldt ook voor de winst, hoewel er iets minder auto’s werden afgeleverd. Bentley en Lamborghini, die onder de Audi Group vallen, leverden wél meer auto's af (meer dan ooit zelfs) en kenden dan ook een nog grotere winstgroei van de Audi Group als geheel.
De Audi Group, de merkengroep binnen Volkswagen waaronder behalve Audi, Bentley en Lamborghini vallen, leverde in 2022 1.638.638 auto’s af. 1.614.231 daarvan droegen de Audi-ringen, tegen 1.680.512 een jaar eerder. Ook in 2021 was er sprake van een lichte daling op het gebied van afzet, maar net als toen zien we dat niet terug in dalende winstcijfers. Integendeel. Audi rept over een omzetstijging van 16,4 procent, voor een totaal van 61,8 miljard euro. De operationele winst steeg zelfs met bijna 40 procent naar 7,6 miljard euro. Dat is een absoluut record, zegt Audi.
Van de in 2022 afgeleverde Audi’s waren er 118.196 volledig elektrisch, 44 procent méér dan in 2021. Audi verwacht dit aantal in 2023 verder te kunnen laten stijgen, onder meer door de komst van de Audi Q6 e-tron. Het merk wil vanaf 2027 in elk segment een volledig elektrische auto aanbieden, vanaf 2026 is elk nieuwe model dat het merk presenteert volledig elektrisch en vanaf 2033 verkoopt het wereldwijd geen auto's met verbrandingsmotor meer.
Audi Q4 e-tron vanaf binnenkort ook uit fabriek in Brussel
Audi is druk bezig zich te profileren als premiummerk van elektrische auto's, maar wil nog niet uitsluiten dat het straks ook auto's uit de fabriek in het Spaanse Martorell levert. Oftewel: een harde 'nee' voor een Volkswagen ID2all-equivalent van Audi krijgen we (nog) niet. Dat het merk zich terugtrekt uit het premium B-segment door geen opvolger voor de Audi A1 te ontwikkelen, wisten we al.
Ander nieuws over een productielocatie dichterbij huis: de Duitsers gaan in Brussel vanaf de tweede helft van 2023 de Q4 e-tron bouwen. Nu bouwt het daar alleen de Q8 e-tron (Sportback). Gevraagd naar de Europese plannen voor '2035' benadrukt het merk dat het hoopt op een snelle beslissing, en lijkt het geheel klaar te zijn voor een verbod op verbrandingsmotoren. De gang naar volledige elektrificatie zette de groep immers al in. Toch: ook Audi benadrukt dat de EU wel aandacht moet besteden aan het vestigingsklimaat voor de EV-industrie, vooral als het aankomt op energieprijzen en onverwerkte grondstoffen. Verder noemt Audi de urgentie van duurzame energieopwekking en een uitgebreider Europees laadnetwerk.
Lamborghini en Bentley boeken nog meer winstgroei
Kijken we naar Lamborghini en Bentley, dan zien we dat daar sprake is van een nog sterkere winstgroei. Lamborghini verhoogde zijn winstmarge naar ruim 25 procent voor een operationele winst van 614 miljoen (393 miljoen over 2021). Bentley ging van 389 miljoen winst in 2021 naar 708 miljoen in 2022. Beide merken verkochten in 2022 meer auto's dan ooit.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
‘AUDI OVERWEEGT AMERIKAANSE FABRIEK OM SUBSIDIE’
INFLATION REDUCTION ACT HEEFT EFFECT
Van de drie grote Duitse premiummerken is Audi de enige die nog geen fabriek in de Verenigde Staten heeft. Zo’n Amerikaanse Audi-fabriek wordt nu onderzocht, vooral vanwege de daar geldende subsidies op elektrische auto’s.
Onder de noemer ‘Inflation Reduction Act’ is in de VS sinds enige tijd een pakket maatregelen actief die als primaire taak heeft, de naam zegt het al, de inflatie tegen te gaan. Het promoten van ‘groene’ producten én het beschermen van de eigen industrie hoort daar kennelijk bij, zoals het duidelijkst tot uiting komt in de binnen dit pakket geldende EV-subsidie. Die geldt voor elektrische en plug-in hybride auto’s die in de VS worden gebouwd. Niet de afkomst van het merk is van belang, maar de plaats van fabricage.
Voor BMW en Mercedes is deze subsidie geen al te groot probleem. Mercedes bouwt de EQE SUV en EQS SUV in Tuscaloosa, Alabama en BMW schroeft in Spartanburg al jaren SUV’s in elkaar. Die fabriek wordt omgetoverd tot EV-walhalla, maar ondertussen staat Audi’s dichtstbijzijnde fabriek in Mexico. Dat kan de Volkswagen-tak op achterstand zetten in de VS. CEO Markus Duesmann stelt volgens Automotive News dat er binnen Audi druk wordt gestudeerd op de mogelijkheid om alsnog een fabriek te openen in de VS. “De Verenigde Staten zijn een extreem belangrijke markt voor ons. We hebben overwogen om de activiteiten daar uit te breiden [met productie, red.], maar dat besluit is nog niet genomen.”
Als Audi inderdaad overgaat tot het bouwen van een Amerikaanse fabriek, is in ieder geval onomstotelijk bewezen dat de subsidie effect heeft. De Amerikaanse EV-subsidie geldt overigens wel voor elders gebouwde auto’s als die als zakelijk worden aangemerkt, onder het aparte ‘Commercial Clean Vehicle Credit”-label. Wie écht volop wil meedoen in het Amerikaanse (PH-)EV-landschap, moet gewoon auto's in de VS fabriceren.
Bron: AutoweekEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Comment
-
Als dat terug 66 jaar duurt, dan vind ik dat OK.
Ik hoop dat ze een opvolger zoeken voor Gheysens, want zonder die centen vanop "de parking" was het nooit gelukt. En dat is toch raar met zo veel bedrijven in de haven waar toch geld moet zitten.
Wel leuk om die volksfeesten te zien, ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Comment
-
dat ligt veel te gevoelig als er nog een andere beerschot in dezelfde stad speelt, geeneen antwerpse grote firma of gewoon het havenbedrijf durft zich in die krabbenmand te gooien
...maar je hebt gelijk, alle sjans was coucke's bod op anderlecht hoger ! bedankt marc en vooral paul
Comment
Comment