Mededeling
Collapse
No announcement yet.
AUDI Lovers V2
Collapse
X
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
50 jaar Audi 50
De Audi 50 was niet de mooiste, de meest iconische of de meest succesvolle Audi ooit. Sterker zelfs, het is in zekere zin een beetje een vergeten model. Waarom we er toch uitgebreid op terugblikken? Nou, niet alleen omdat hij dit jaar – hoe toepasselijk – vijftig kaarsjes uitblaast, maar ook omdat het best een invloedrijke auto was.
Hoe zag het aanlooptraject eruit?
De 50 leek sprekend op de eerste Volkswagen Polo, het was immers diens tweelingbroer. Het ontwerp leek vooral op dat van een Volkswagen en je zou dan ook denken dat de 50 achter de Polo aanliep, maar niets was minder waar. De Audi 50 verscheen al in 1974, een jaar later volgde de Polo. De 50 én de Polo ontstonden uit plannen van Audi van voordat het merk onderdeel was van Volkswagen. Al in de jaren 60, toen nog onder de noemer Auto Union, zinde men op een compacte hatchback. Pas onder leiderschap van Volkswagen zou men die plannen handen en voeten geven en kwam het na nog geen twee jaar ontwikkelen met de Audi 50 op de proppen. Hoewel de 50 wel wat weg had van de in hetzelfde jaar verschenen Volkswagen Golf, was het wel degelijk een los daarvan ontwikkeld ontwerp. Marcello Gandini van ontwerphuis Bertone was betrokken bij het ontwerp van de 50, waar de Golf (net als andere Volkswagens uit die tijd) van de hand van Giorgetto Giugiaro was. Er werd echter vooral veel op papier gezet door Audi’s eigen Claus Luthe. Dat werd - ongetwijfeld op aanraden van het management van Volkswagen - gedaan met een schuin oog naar de Golf, want plots stond er een kleine Audi die ook heel goed als iets kleiner broertje van de Golf door zou kunnen gaan. Overigens was het niet voor het eerst dat een in Neckarsulm ontwikkelde auto een Volkswagen-logo kreeg. Dat gebeurde in 1970 al met de NSU K70 en met de Audi 80 die een Volkswagen Passat werd.
Audi 50 kwam in 1974.
Volkswagen Polo verscheen in 1975.
Hoe werd hij onthaald door pers en publiek?
Er was in die tijd veel behoefte aan eenvoudige en vooral zuinige auto’s. Ook was de compacte hatchback helemaal booming. De Audi 50 zette wat dat betreft nogal wat vinkjes. Tegelijkertijd zat er een beetje een chique laagje overheen, het was immers een Audi, waardoor het ook weer niet écht een auto voor de massa was zoals de Polo dat zou worden. Veelbelovend, ook voor de boekhouders van moederbedrijf Volkswagen, was de 50 in elk geval wel. Wat er nog te vinden is over de ontvangst door de pers is ook positief. Zo werd er door sommige journalisten zelfs gezegd dat de Audi 50 (al dan niet als Volkswagen Polo) het potentieel had om het succes van de Volkswagen Kever voort te zetten. Dat was hard nodig; Volkswagen zat begin jaren 70 in een lastig pakket met luchtgekoelde overblijfsels uit vroegere tijden, terwijl andere merken vooruitstrevender bezig waren. Echt een ontzettende verkoopknaller werd de Audi 50 niet; in het eerste jaar kwamen er zo’n 22.000 van de lopende band en in 1975 volgde al meteen het meest succesvolle jaar met ruim 80.000 stuks. Aantallen die zouden verbleken bij die van de Volkswagen Polo, die beduidend vriendelijker was geprijsd. De Audi 50 was in sommige gevallen zelfs duurder dan de grotere Volkswagen Golf.
Hoe revolutionair was hij eigenlijk?
Voor Audi én voor Volkswagen was de 50 van groot belang. Als voorwielaangedreven compacte hatchback met watergekoelde motor was het immers voor beide merken een behoorlijk moderne stap. Volkswagen zette net wat stappen op watergekoeld gebied en voor Audi was het het eerste compacte model. Kijken we naar de concurrenten, dan valt het wel mee wat betreft revolutionaire zaken. De Renault 5, bijvoorbeeld, was al vanaf 1972 op de markt en de eveneens uit Frankrijk afkomstige Peugeot 104 kwam in 1974 ook als driedeurs. De driedeurs Fiat 127 was er net als de R5 in 1972 al bij. Alle drie auto’s die in feite hetzelfde principe volgden en de Audi 50 en dus ook de Volkswagen Polo net voor waren. De Audi 50 heeft bovenal zijn plaats in de autogeschiedenis verdiend als de start van een van de succesvolste modellen ooit: de Volkswagen Polo.
Wat waren de keuzes bij de marktintroductie?
De bestellijst bij de Audi 50 was relatief overzichtelijk. Er waren aanvankelijk twee opties: de Audi 50 LS en de GL. Allebei hadden ze een 1,1 viercilinder, maar die leverde bij basisversie LS 50 pk en bij de GL 60 pk vermogen. Dat maakte een verschil van 10 km/h op de topsnelheid, die in de GL uitkwam op 152 km/h. Van 0 naar 100 km/h ging in dik 15 seconden bij de LS, de GL had dat ruwweg twee seconden sneller gepiept. Later zou er ook nog een 1,3 op de markt komen die eveneens 60 pk leverde, maar de topsnelheid en de sprint nog net een klein beetje verbeterde. De uitrusting van de Audi 50 stond altijd op een hoger plan dan die van de Volkswagen Polo. Je merkte het verschil onder meer aan de gebruikte materialen in het interieur. De LS was bij aanvang de eenvoudigste Audi 50, die vergeleken met de Polo bijvoorbeeld een uitgebreider instrumentarium had en onder meer een klok en een temperatuurmeter. Bij de GL kwam daar behalve een sterkere motor ook nog mooiere deurbekleding bij. Ook waren verchroomde accenten wat meer van de partij bij de Audi, om het verschil met zijn goedkopere tweelingbroer nog wat te benadrukken.
Wat waren zijn concurrenten?
De grootste concurrent van de Audi 50 was eigenlijk de auto waarmee hij onlosmakelijk verbonden is en die al tal van keren voorbij is gekomen: de eerste Volkswagen Polo. De 50 was immers wat hoger in de markt gezet en ook duurder, maar onderaan de streep zouden meer mensen op zoek blijken naar een wat goedkoper en eenvoudiger alternatief. Niet geheel verrassend bleef de Audi 50 in de schaduw van de Polo staan. In zijn beste jaar werden er dik 80.000 stuks gebouwd, terwijl de Polo jarenlang de 100.000 ruimschoots overtrof. Daarbij werd de Polo voor een belangrijk deel geholpen door de instapper, die een 40-pk 0,9 in zijn neus kreeg. Die motor ging letterlijk aan de neus van de Audi 50 voorbij. Ook zou er uiteindelijk nog een sedan komen (de Volkswagen Derby, later Polo Classic), maar ook dat maakte de 50 niet mee. De prioriteit van het hogere management lag niet alleen duidelijk meer bij de Polo, de 50 bleek simpelweg niet zo’n gat in de markt te zijn. Niet alleen vergeleken met de Polo, maar zeker ook met knallers als de Renault 5 en later de Ford Fiesta, zou de Audi 50 een relatieve zeldzaamheid blijven.
Nog bijzonderheden tijdens zijn levensloop?
De productie van de Audi 50 vond plaats in Wolfsburg, in het hart van Volkswagen. Daar deelde hij de productielijn met, hoe kan het ook anders, de Volkswagen Polo. Uitbreiding voor het 50-aanbod leek er even aan te komen toen Audi de sedan ontwikkelde. Van achteren leek die zelfs op grote broer 80. Opnieuw trok Volkswagen aan het langste eind, dat hem in 1977 als Derby op de markt bracht. Voor de tweede keer in korte tijd was er dus werk verzet door Audi waar Volkswagen de vruchten van kon plukken. Maar goed, zonder Volkswagen was Audi mogelijk nooit meer nieuw leven ingeblazen ...
Volkswagen Derby
Welke uitvoering spreekt het meest tot de verbeelding?
Toen de Audi 50 nog nieuw op de markt was, was de keuze al niet reuze. Tegenwoordig al helemaal niet. Het leukste is misschien wel de LS, de instapversie, omdat dat een voor Audi-begrippen erg bescheiden auto was. Die staat, zeker nu, lekker haaks op het imago. Tegelijkertijd is een late GLS juist weer het neusje van de zalm en past dat misschien beter bij het merk. Reken voor een mooi exemplaar op (ruim) meer dan € 10.000. Polo’s I zijn, net als destijds, aanmerkelijk voordeliger.
Wat is de impact van de Audi 50 geweest?
Hoewel Audi wel brood zag in een compacte hatchback, zou het voor dat merk slechts een kort verhaal worden met de 50. Het werd vooral een succes voor Audi’s kersverse moederbedrijf en Audi zou zich decennialang niet meer in deze hoek van autoland begeven. Pas met de A3 en nog even later de A2 waagde Audi zich weer in iets lagere regionen en een spiritueel opvolger zou nog tot 2010 op zich laten wachten. Toen kwam Audi op de proppen met de A1, die net als de 50 zijn basis én segment deelde met de Volkswagen Polo. Hoewel de 50 voor Audi geen succes werd, is zijn invloed niet te onderschatten. Hij legde immers de basis voor een auto die wél en masse de showrooms verliet en al ettelijke generaties meegaat: de Polo. Een basis die ervoor zorgde dat Volkswagen (ook mede dankzij de Golf) in roerige tijden een modern tijdperk in wist te slaan. Een ietwat ondergesneeuwde pionier voor de Volkswagen Group, dus.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment