Mededeling

Collapse
No announcement yet.

PORSCHE Lovers V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Porsche-dealers kregen spijt van de 911 Turbo S Exclusive Series

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • WAAROM DE PORSCHE 996 ZO CONTROVERSIEEL WAS

      NIEUW HOOFDSTUK

      ​De Porsche 996, ofwel de vijfde generatie van de 911, bestaat alweer 25 jaar. De introductie ervan deed in 1997 behoorlijk wat stof opwaaien. Dat had meerdere redenen.


      Denk je aan een controversiële Porsche, dan denk je al snel aan de Cayenne. Dat was immers de eerste SUV van het merk en dat was nogal een 'dingetje'. Iets eerder stootte Porsche echter met de 911 ook al diverse liefhebbers van het merk tegen het zere been. De 996-generatie, om precies te zijn. In 1997 trok Porsche het doek van de auto die de meest radicale wijzigingen meebracht voor de 911 sinds zijn introductie in 1964.


      Grote Boxster


      Het meest in het oog springende punt waarmee de 996 nogal wat stof deed opwaaien, was het uiterlijk. Natuurlijk bleef de basisvorm bekend, dat is tot op de dag van vandaag zo, maar de 996 kreeg een nogal onconventioneel front. Al sinds jaar en dag had de 911 simpelweg ronde koplampen, alleen bij de 996 namen de ontwerpers hier wat meer vrijheid. Het ronde deel kreeg een uitloper en bovendien werden de voorheen los in de voorbumper geplaatste knipperlichten in dezelfde unit geïntegreerd. Het leverde de 911 een - vergeleken met zijn voorvangers - nogal lomp setje koplampunits op. Wat Porsche-adepten in het bijzonder tegen het zere been stootte, was dat het al met al sterk deed denken aan de een jaar eerder geïntroduceerde veel goedkopere Boxster.

      De overeenkomsten tussen de 911 en zijn lager gepositioneerde broertje gingen echter nog veel verder. Tot aan de B-stijlen waren de 996 en eerste Boxster namelijk zo goed als identiek en ook vanbinnen leken ze als twee druppels water op elkaar. August Achleitner, die de verantwoordelijk was voor het 996-project, verklaart: "Porsche had een auto nodig in een lager prijssegment om te zorgen voor een ​​hoger verkoopvolume. Zo ontstond het idee om onderdelen van de 986 Boxster en de 996 uit te wisselen."



      Kostentechnisch wellicht een verstandige zet, maar het leverde Porsche dus wel wat hoon op. Volgens de Nederlander Harm Lagaaij, die de leiding had over het ontwerpen van de 996, kwam de kritiek als een verrassing. Intern was er namelijk geen kritiek op geweest en de conceptcar waarop de Boxster was gebaseerd, werd in 1993 nog met lof door het grote publiek ontvangen. Lagaaij had zich niet door de wijs laten brengen van eventuele controverse die de 996 zou veroorzaken: “De druk en de noodzaak om het bedrijf te redden hadden de hoogste prioriteit.”


      Water in plaats van lucht


      Wie het uiterlijk van de Porsche 996 niets vond, kon in ieder geval wel weer genieten van de heerlijke roffel van de zescilinder boxermotor achterin. Dat was bij de ontwikkeling van de vijfde 911 echter alles behalve van een zekerheid, want er is op een zeker moment zelfs over een V8 nagedacht. De reden: Porsche wilde afscheid nemen van de 12-klepsmotoren vanwege de uitstoot en het vermogen, maar, zo verklaart Achtleitner: "Luchtgekoelde boxers met vier kleppen werkten om verschillende redenen niet. In 1989 werd er bij wijze van proef zelfs een compacte V8 achterin gemonteerd, maar ook dat idee werd van tafel geveegd. Dat bracht ons dus bij watergekoelde vierkleps-boxermotoren.” De 996 brak dus niet alleen qua uiterlijk deels met een traditie, maar ook technisch. Tot en met de 993 was de 911 namelijk altijd luchtgekoeld gebleven, daar kwam met de 996 voorgoed een einde aan.

      'Water is om mee te koken', werd gekscherend nog wel eens gezegd door Porsche-fans, die ongetwijfeld ook niet met deze verandering konden leven. Het geluid van de 911 werd anders en hij kreeg voor de koeling relatief grote gaten in zijn toch al zo sterk veranderde neus. Dat was even wennen. Maar ach, misschien dat de fans die kritisch waren wel wat te lang in het verleden waren blijven hangen. Om de 996 feller te kunnen maken dan de 993 en de 911 überhaupt naar de toekomst te sturen, moest Porsche wel switchen. Het was eigenlijk al heel wat dat het de luchtgekoelde 911 nog tot in de jaren 90 in leven had weten te houden.




      Breder dan ooit


      De 996 was in letterlijke zin de breedste 911 ooit, maar zeker ook figuurlijk gezien. De keuze binnen het 911-aanbod werd namelijk breder dan ooit tevoren. Kwade tongen zouden beweren dat Porsche met de 996 de 911 voor het eerst echt 'uitmolk'. Behalve de Carrera, Carrera 4, Carrera 4S, Turbo en Turbo S kwam er ook de eerste 911 GT3. Die ontstond als homologatiemodel en volgde in wezen de 993 Carrera RS op. Met de GT3 en later de GT3 RS ontstond een nieuw sportief begrip in 911-land. De GT2 zou de 911 echter pas écht naar nieuwe hoogten brengen, met zijn maar liefst 484 pk sterke geblazen 3.6 boxermotor. Dat liet de potentie van de watergekoelde motoren wel even zien.

      Of je de 996 nou mooi vond of niet, of je nou blij was met waterkoeling of niet, of je nou vond dat het 911-thema te ver verbreed werd, Porsche zal tevreden op het 996-hoofdstuk terugkijken. De 996 werd namelijk een verkoopsucces en dat was nou net het doel. Porsche verkocht namelijk zo'n 175.000 996'en, waarmee het een groter succes werd dan zijn voorgangers.




      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Buurman trok vanochtend garage open donkerblauw



        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

        Comment


        • 996 ?

          Comment


          • denk het wel, maar hij leek wel breed, zag'em nog niet op straat...broer wel op de oprit tijdens wassen

            het viel me al op dat den bmw niet in de garage stond :dedectivemode:

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              996 ?
              Aan de uitlaat te zien een 996 idd.
              BMW X5 45e

              Comment



              • Zwart dus

                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Comment


                • De (onterecht) mislukte 911-vervanger | Porsche 928 GTS (1994)

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Blijft zo'n knappe auto die 928.
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment




                    • zou...zo graag de achterste pantograafwisser eens in werking zien
                      Last edited by bobo; 15/12/2022, 06:50.

                      Comment


                      • Porsche 912 TARGA (1967)





























                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • 'LINE-UP PORSCHE 911 WORDT NOG BREDER, MEER OFFROAD-VERSIES'

                          OP NAAR 30 VERSCHILLENDE 911'S

                          ​CEO van Porsche Oliver Blume laat in een interview met het Britse Car Magazine weten dat het aantal varianten van de Porsche 911 nog verder zal toenemen. Nu al zijn er meer dan 25 smaken om uit te kiezen, maar dat worden er dus nog meer. Zo komen er meer offroad-versies in de geest van de onlangs onthulde 911 Dakar. Ook moet het aanbod uitbreiden in aanloop naar de zestigste verjaardag van de iconische sportwagen.


                          Als koper van een Porsche 911 heb je altijd al veel te kiezen gehad, maar het Duitse merk voegt per nieuwe generatie van het model steeds meer keuze toe. Van de huidige iteratie, codenaam 992, staan momenteel 26 varianten in de prijslijsten. De nieuwste daarvan is de Porsche 911 Dakar, eentje die bij eerdere generaties niet bestond. De Dakar is een opgehoogde (en in gelimiteerde oplage gebouwde) 911 met allerhande aanpassingen om de auto terreinvaardiger en avontuurbestendig te maken.

                          In die geest moeten er in de nabije toekomst meer 911-varianten komen, zegt Porsche-CEO Oliver Blume in een interview met Car Magazine. Het is volgens hem nog even afwachten hoe succesvol de 911 Dakar wordt, maar het merk denkt al na over een 'derde zuil' met 911-uitvoeringen naast de 'reguliere' varianten - denk aan cabriolet, Turbo, Carrera S en Carrera T. De eerste zuil bestaat uit de GT-producten als de GT3 RS, de tweede uit 'heritage-modellen' ter viering van Porsches verleden. Voorbeelden daarvan zijn de Porsche 911 Sport Classic en 911 Targa 4S Heritage Edition. De derde zou dus bestaan uit 911's met een minder sterke focus op prestaties op het asfalt.


                          Meer dan 30 varianten?

                          Reken maar dat er niet alleen meer offroad-modellen komen, maar ook meer heritage-modellen. Volgend jaar viert het merk namelijk de zestigste verjaardag van de 911, waaraan het ongetwijfeld minstens één variant wijdt. Van de 991-generatie 911 was er immers ook een 50 Jahre-editie. Bovendien zou 2023 wel eens het jaar kunnen zijn waarin Porsche de 992.2-generatie - oftewel de facelift - aan de wereld voorstelt. De marktintroductie daarvan gaat mogelijk gepaard met het debuut van een geëlektrificeerde 911, waardoor de line-up verder verbreedt. Tenzij die bestaande varianten gaat vervangen, natuurlijk.

                          Op termijn komt er van de 911 in 992.2-vorm naar verwachting ook nog een GT2 RS, evenals een extra gelimiteerde 911 Touring-achtige volgens het gerecht van de 911 R. Conclusie: kijk er niet gek van op als er over enkele jaren zeker dertig (!) verschillende 911's in de Porsche-folder staan. Krijg je al keuzestress?

                          Bron: Autoweek


                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Porsche 914 - 2.0 (1973)

























                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Comment



                              • Achterwisser


                                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                Comment


                                • Ik zou een 992 altijd met het sportdesign pakket bestellen zodat de nummerplaat hoger komt te staan. Anders oogt het achterwerk van een 992 veel te log/plomp.

                                  Is trouwens de eerste keer dat ik er eentje zie met een achterruitwisser.

                                  Comment


                                  • Comment


                                    • Comment


                                      • Van afgekeurd tot prestigieus project | Autovisie

                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • I Bought a Porsche Carrera GT – My All-Time Dream Car!
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X