Die spoiler zorgt wel voor wat downforce :-P
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
PORSCHE Lovers V2
Collapse
X
-
PORSCHE 959 (1985-1986)
In 1983 zorgt Porsche voor een sensatie door op de IAA van dat jaar de ‘Gruppe B’ te onthullen. Officieel nog een prototype, maar al gauw blijkt dat Porsche het vierwielaangedreven model op basis van de 911 daadwerkelijk op de markt wil brengen. In 1985 is het zover: de 959 gedoopte supersportwagen is gereed voor serieproductie.
De carrosserie is vergeleken met de 911 flink breder geworden, en de neus met de klassieke ronde koplampen is helemaal gladgestreken. Aan de achterzijde siert een enorme, in het koetswerk geïntegreerde spoiler het markante achterlijf van de 959. Geheel nieuw voor Porsche is de vierwielaandrijving, die enkele jaren later ( vanaf 1988 ) ook wordt geleverd op de gewone 911-modellen.
Onder de motorkap ligt de bekende boxer-zescilinder, nu met een cilinderinhoud van 2.849 cc en dubbele turbo. Deze krachtpatser perst er 450 pk uit, waarmee de 959 in een bloedstollende 3,7 seconden naar de 100 km/h sprint. De topsnelheid ligt op 320 km/h. De 959 staat standaard op Bridgestone banden met runflat-techniek. Daarmee kan zelfs bij een lekke band nog even doorgereden worden. Een waarschuwingssysteem geeft een melding indien de bandenspanning van één van de banden daalt. Ook een zesversnellingsbak is standaard, evenals in hoogte verstelbare schokdempers, die de bodemvrijheid van de 959 automatisch aan de snelheid aanpassen.
De 959 bewijst op indrukwekkende wijze het potentieel dat nog altijd in de 911 schuilt, en geeft critici die menen dat de 911 op sterven na dood is, het nakijken. In 1986 wint de 959 zelfs de loodzware rally Parijs-Dakar.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
PORSCHE CARRERA GT (2003-2006)
Op de Salon van Parijs toont Porsche in 2000 het prototype voor de Carrera GT. Het fraaie ontwerp is van de Nederlander Harm Lagaay en wordt zeer enthousiast ontvangen door het publiek. In 2001 kondigt Porsche-baas Wiedeking dan ook aan dat de auto daadwerkelijk in productie gaat wanneer zich voldoende kopers melden bij de Stuttgarter firma.
De uiteindelijke Carrera GT, die in 2003 op de markt verschijnt, wijkt nauwelijks af van het studiemodel. De sportwagen heeft een koolstofvezel carrosserie en zowel monocoque als subframe zijn vervaardigd van met koolstofvezel versterkte kunststof. Daarmee heeft Porsche een wereldprimeur. De wagenbodem is geheel glad uitgevoerd, voor een optimale rijwindgeleiding.
De Carrera GT is uitgerust met een V10, die is gebaseerd op de speciaal voor de autosport ontwikkelde 5,5-liter V10. Om de motor geschikt te maken voor serieproductie is de cilinderinhoud vergroot tot 5,7 liter. Het maximum vermogen bedraagt 612 pk, het maximum koppel 590 Nm. De topsnelheid van de 1380 kg zware supersportwagen ligt op 330 km/h en de sprint van 0 naar 100 km/h duurt slechts 3,9 seconden. Sprinten van 0 naar 200 km/h gaat in nog geen tien tellen.
De Carrera GT is uitgevoerd als roadster. Voor barre weersomstandigheden is er een simpel daksysteem, dat bestaat uit twee lichtgewicht panelen van koolstofvezel, die passen in de bagageruimte voorin. In 2004 zet de Carrera GT een nieuw record op de Nürburgring: met een gemiddelde snelheid van 164 km/h is het de snelste productieauto op de Nürburgring Nordschleife.
In april 2006 loopt de laatste Carrera GT, met nummer 1.250, van de band. Eerder waren nog 1.500 stuks gepland, maar de airbags van de Carrera GT voldoen per 2006 niet meer aan de Amerikaanse eisen. Reden waarom de stekker er eerder uitgaat.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk BerichtenNice! Maar te laag naar mijn gedacht, iets hoger zou mooier zijn.There are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Pretender Bekijk Berichten
Zou lucht vering kunnen hebben.
Comment
-
'FOCUS OP ELEKTRIFICATIE'
PORSCHE NEEMT AFSCHEID VAN DIESELMOTOREN
Porsche zegt definitief geen dieselmotoren in zijn auto's meer te gaan leveren. Daarmee neemt het merk afscheid van dieseltechniek.
In februari zette Porsche een streep door de Diesel S-versie van de Macan, toen nog de enige dieselauto die het merk op de prijslijst had staan. De Panamera 4S Diesel werd eerder al van de prijslijst gehaald en van de Cayenne zou nog een versie met een zelfontbrander moeten verschijnen. Vandaag meldt Porsche officieel dat het volledig stopt met het toepassen van dieselmotoren in zijn modellen en dat betekent dat ook de Cayenne-met-dieselmotor definitief niet meer komt.
Porsche schrijft in een verklaring dat het zijn leveringsgamma altijd aanpast aan de eisen van de klant en aan technologische ontwikkelingen. Het merk zegt zich te richten op de ontwikkeling van geëlektrificeerde auto's en dieselmotoren zouden derhalve niet meer bij het merk passen en zegt daarbij te zien dat de interesse van de klant in dieselmotoren afneemt. Porsche benadrukt dat het dieseltechniek "[...] niet demoniseert" en dat het "een belangrijke aandrijvingstechniek blijft", maar dat het simpelweg niet meer bij het merk past.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
PORSCHE GT1 ( 1997-1998 )
Om te mogen deelnemen aan de door de FIA georganiseerde races voor GT-wagens moet Porsche één ‘street legal’ exemplaar van de GT1 vervaardigen. De mannen uit Zuffenhausen besluiten echter, een kleine serie te bouwen. In 1997 begint de productie.
De GT1 baseert in principe op de 911 maar is uiteraard helemaal toegespitst op de racerij. Achterin – in tegenstelling tot de 911 vóór de achteras, wat de GT1 tot een sportwagen met middenmotor maakt – ligt een watergekoelde zescilinder boxermotor met dubbele turbo’s, goed voor 544 pk (raceversie: 598 pk). Een luchtkanaal op het dak zorgt voor de noodzakelijke koeling. De boxer katapulteert de GT1 in 3,7 seconden vanuit stilstand naar de 100; nog geen 7 seconden later is de 200 bereikt. Pas bij 310 km/h wint de luchtweerstand het van de GT1. Met 1,5 miljoen D-Mark was het de duurste auto ter wereld. Maar dan had je ook een exclusieve sportwagen: er zijn niet meer dan dertig exemplaren gepland. Het eerste exemplaar heeft nog gelijkenis met de ‘oude’ 993 neus, latere exemplaren vertonen meer gelijkenis met de 996.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
MOBY DICK IS TERUG
PORSCHE ONTHULT 935-REÏNCARNATIE
Porsche toont vrijdag tijdens de historische Rennsport Reunion op de Laguna Seca Raceway in Californië een eerbetoon aan de legendarische 935/78, bijgenaamd Moby Dick. De racende walvis is gebaseerd op de 911 GT2 RS en wordt in zeer beperkte oplage gebouwd. Zijn originele nieuwe naam: Porsche 935.
In de late jaren zeventig en vroege jaren tachtig domineerde de Porsche 935 talloze races. Met zijn 3,3-liter twinturbo met mechanische injectie wist de eerste versie van het racemonster 845 pk op de wielen te zetten. De derde versie van de racer heette 935/78 en was speciaal ontwikkeld voor Le Mans. Verbrande koppakkingen hadden eerdere versies parten gespeeld en daarom keeg de 935/78 waterkoeling. De brede koets met gigantische achtersteven en dito spoiler deed menig autosportliefhebber aan een walvis denken - wat benzine snuiven al niet doet met je perceptie - en de bijnaam Moby Dick was geboren, zijn lage gewicht van 1.030 kg ten spijt.
Moby Dick hoort ontegenzeglijk tot de meest legendarische Porsches aller tijden en daarom heeft Porsche besloten hem ter ere van zeventig jaar Porsche te doen herleven op basis van een 911 GT2 RS. De nieuwe 935 is een niet-gehomologeerde eenzits racewagen. Net als het origineel heeft de nieuwe Moby een koets van CFRP, kunststof versterkt met koolstofvezel. De achterzijde is verlengd met ruim dertig centimeter en in de breedte is de koets bijna achttien centimeter toegenomen.
De dichte wielen zijn geïnspireerd op die van de 935/78 en de luchtroosters boven de voorwielen vergroten de neerwaartse druk op de vooras. De verticale led-achterlichten op de achtervleugel komen van 919 Hybrid LMP1, de buitenspiegels van Le Mans-winnaar 911 RSR en de titanium uitlaatpijpen herinneren aan de 908 uit 1968.
Ook vanbinnen zijn er veel verwijzingen. De pookknop is van hout en het carbon stuur en het scherm van de cockpit komen uit de nieuwe 911 GT3 R. Omdat hij is bedoeld voor circuitdagen en clubsportevenementen is de nieuwe Moby standaard voorzien van een rolkooi, racekuipstoelen en zespuntsgordels. Airconditioning is standaard, een bijrijdersstoel optie voor wie zijn eigen Moby mee het circiut op wil nemen.
De 3.8 twinturbo is in grote lijnen identiek aan die van de 911 GT2 RS en gekoppeld aan een zeventraps PDK. Het vermogen bedraagt circa 700 pk. Voor heeft de auto 380 mm geventileerde en gegroefde stalen schijven, achter zijn de schijven 355 mm. De 935 weegt 1.380 kg en heeft Porsche Stability Management met tractiecontrole en ABS, dat gedeeltelijk of volledig kan worden uitgeschakeld.
Standaard is de 935 Agaatgrijs, optioneel kan hij worden voorzien van de historische Martini-racekleuren. De hommage aan de Moby Dick is leverbaar vanaf juni 2019, wordt gebouwd in een beperkte oplage van 77 exemplaren en is volgens vice-president Frank-Steffer Walliser van Porsche Motorsport & GT Cars bedoeld als een 'verjaardagscadeau' aan Porsche-fans over de hele wereld. Gezien de prijs van 701.948 euro (voor belasting) zijn we benieuwd wat er bij de Wallisertjes thuis zoal onder de boom ligt tegen kerst.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment