Pontiac GTO 400 CID V8 (1969)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
PONTIAC Lovers.
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
judithEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
- Likes 1
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Comment
-
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Comment
-
Jaren zocht Christophe Salomez (41) naar zijn droomauto: een Pontiac Firebird Trans-Am. Precies zo eentje als Burt Reynolds bestuurt in ‘Smokey and the Bandit’ - een in automiddens legendarisch te noemen actiecomedie uit 1977. Geen gemakkelijke klus, want van het exact juiste model zijn er niet veel gebouwd. Maar negen jaar geleden vond hij ‘m plots. Voor een prikje nog wel.
Christophe (41) kocht zijn droomwagen voor een prikje: "Nu is hij 10 keer meer waard, maar aan verkopen denk ik niet”
Jaren zocht Christophe Salomez (41) naar zijn droomauto: een Pontiac Firebird Trans-Am. Precies zo eentje als Burt Reynolds bestuurt in ‘Smokey and the Bandit’ - een in automiddens legendarisch te noemen actiecomedie uit 1977. Geen gemakkelijke klus, want van het exact juiste model zijn er niet veel gebouwd. Maar negen jaar geleden vond hij ‘m plots. Voor een prikje nog wel. Brecht Vanhaelewyn 04-12-22, 13:00
Wat is het precies met die Firebird?
“Ik was als klein jongetje al gefascineerd door die auto. Mijn vader heeft ooit een Trans-Am gehad. En dan is er natuurlijk de film ‘Smokey and the Bandit’. Eigenlijk is dat één lange autoscène, met centraal die geweldige zwarte Pontiac. Ik heb die film al minstens honderd keer gezien en ik krijg er nog altijd de kriebels van. Ik moest die auto gewoon hebben. Al was dat makkelijker gezegd dan gedaan…”
Lees ook
PREMIUM Vanaf vandaag gelden nieuwe regels voor de keuring van oldtimers: onze mobiliteitsexpert legt uit wat er precies zal veranderen
PREMIUM Oldtimerliefhebbers voelen zich gepest: “De nieuwe belastingverhoging kost mij plots bijna 500 euro per jaar meer”
“Er zijn veel Pontiac Firebirds, er zijn veel Trans-Ams. En er zijn dan ook veel auto’s die ongeveer zijn zoals die in de film, maar dat wilde ik niet. Ik wilde ‘m exact hetzelfde, met de juiste bouwcode en al. Dat was wél moeilijk. Die specifieke versie is maar heel kort gebouwd en is dus erg zeldzaam. Zes à zeven jaar heb ik elk weekend alle autosites afgeschuimd. En plots stond ‘ie daar. In Nederland. Bijna gratis. Ik ben er toen op gesprongen.”
Christophe Salomez met zijn 77 Pontiac Firebird Trans Am. © Steven Richardson Bijna gratis, wat moeten we ons daarbij voorstellen?
“Ja, dat is misschien een beetje overdreven. Ik betaalde er 9.000 euro voor. Het was duidelijk dat hij echt weg moest. Maar het was toch een gouden ticket. Ik moest ‘m wel wat verbeteren, maar toch - in Amerika betalen ze voor de juiste auto intussen 100.000 à 150.000 dollar. Een koopje dus. Maar daar gaat het mij eigenlijk niet om, ik heb geen plannen om te verkopen.”
© Steven Richardson Je trekt veel aandacht zeker?
“ Ik niet, de auto wel. Er gaan duimpjes voor omhoog. Vrachtwagenbestuurders toeteren. Een wat ouder publiek herkent ‘m zeker als filmauto. Veel mensen krijgen er een glimlach van op het gezicht. Liefhebbers komen vaak een praatje slaan. Je leert andere mensen kennen met dezelfde passie. Dat is wat er echt leuk aan is.” Heb je dan ook een snor?
“Grappig. Nee, ik zie er eigenlijk helemaal niet uit als het cliché dat bij die auto zou passen. Maar ik snap dat van die snor wel. Er leek destijds wel een verband tussen auto’s en snorren te bestaan. Ook Magnum (acteur Tom Selleck, nvdr) had een legendarische snor. Veel mensen herinneren zich die serie nog van de rode Ferrari.”
© Steven Richardson Rij je er vaak mee?
“Heel vaak. In de zomer komen deze auto én zijn zustermodel - ik heb ook een auto zoals in de tweede Smokey and the Bandit-Film - eigenlijk wekelijks buiten. Voor een plezierritje of een evenement links en rechts. Mijn vrouw is er ook niet vies van, ze kruipt regelmatig achter het stuur.” Die Pontiac heeft een immens grote motor, is dat wel betaalbaar?
“Ja, zo’n bijna zeven liter grote achtcilinder is inderdaad geen kleine motor. Maar de mechaniek is eigenlijk eenvoudig. Typisch Amerikaans: grote cilinderinhoud, weinig vermogen. Officieel heeft die ongeveer 180pk, maar door wat aanpassingen zit de mijne eerder op 230pk. Je kan snel rijden, maar dat vergt een flinke slok benzine. Maar dat doe ik bijna nooit. Gewoon cruisen… dan is het wellicht een liter of 13. Eerlijk, ik kijk er eigenlijk niet naar. Als hij leeg is, tank ik ‘m weer vol. En omdat hij technisch eenvoudig is, is hij ook betrouwbaar. Ik kan er overal mee naartoe.”
© Steven Richardson Over overal gesproken… wat zou je er echt eens mee willen doen?
“Dé ultieme droom is er de legendarische Route 66 in Amerika mee rijden. Helemaal van Chicago tot Los Angeles. Het kan, onder meer in Nederland zit er een bedrijf dat die service aanbiedt. Maar het is toekomstmuziek. Nu heb ik het er nog te druk voor, maar ooit komt het ervan.”
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichteneen oude liefde die niet roest, wou fiscaal nooit boven 15pk gaan...maar er zijn 2.9's
dat tijdslot is helaas voorbij
en nu ze oldtimer zijn maakt het aantal fiscale PKs niet meer uit
Comment
Comment