Mededeling
Collapse
No announcement yet.
VOLKSWAGEN lovers V2
Collapse
X
-
Misschien wel geen VW maar toch het grote voorbeeld voor de meest bekende
UNIEKE KEVER-VOORLOPER
IN HET WILD: STANDARD SUPERIOR
De naam Standard Superior zal bij Kever-liefhebbers direct een belletje doen rinkelen, maar is bij de rest van de mensheid eigenlijk niet bekend. Dat is ook niet zo gek, want er zijn hooguit een paar honderd exemplaren van de Superior gebouwd.
De Standard was een bedenksel van een Joods-Duitse ingenieur met de naam Josef Ganz en wordt door velen als enorme inspiratiebron beschouwd voor de eerste Volkswagen, ofwel de Kever. Ganz presenteerde zijn ideeën voor een betaalbare auto al in de jaren 20 uitgebreid in zijn eigen autoblad Motor Kritik. Na prototypen voor de merken Ardie (1930) en Adler (1931), waarvan laatstgenoemde ironisch genoeg al de naam ‘Maikäfer’ (meikever) kreeg, was het in 1933 tijd voor het echte werk. Ondernemer en motorfietsfabrikant Wilhelm Gutbrod ging in zee met Ganz en hoopte diens ideeën onder de merknaam Standard werkelijkheid te laten worden.
Helaas duurde dat feest niet lang. Even verderop in de jaren 30 kreeg ene A. Hitler het in zijn hoofd om een auto ‘voor het volk’ te ontwikkelen en begon een verhaal dat bij eerdergenoemde Kever-liefhebbers maar al te bekend is. Ferdinand Porsche ging met het idee aan de slag. De Joodse meneer Ganz verdween van het toneel en vluchtte in 1934 naar Zwitserland, waar hij overigens vrolijk doorging met het verwezenlijken van zijn dromen. Het leidde tot nog een serie prototypen, maar nooit tot een groot succes. Dit geheel in tegenstelling tot die andere Volkswagen, zoals we weten…
De overeenkomsten tussen de in 1933 verschenen Superior en de uiteindelijke Kever worden bij de eerste aanblik duidelijk, maar beperken zich niet tot de gestroomlijnde, insectachtige koets. Ook onderhuids zijn de gelijkenissen op zijn minst opmerkelijk. Het gehele chassis lijkt met zijn centrale ruggengraat een blauwdruk voor de Kever en ook de pendelas aan de achterkant hebben we eerder gezien. Toegegeven: de tweecilinder van de Superior ligt niet helemaal achterin. Hij bevindt zich echter wel voor de achteras en dus evengoed in de achterzijde van het voertuig, wat het extreem gladde front mede mogelijk maakt.
Van de Standard Superior zijn volgens de overlevering minder dan 500 exemplaren gebouwd, verdeeld over twee generaties. De tweede kreeg onder meer een ander front en extra zijruitjes, maar het door Bruno gespotte exemplaar is van het oorspronkelijke soort. Dat is de zeldzaamste. Sterker nog, dit zou weleens het enige nog overgebleven exemplaar ter wereld kunnen zijn! Een korte rondgang op internet leert dat de auto toebehoort aan Paul Schilperoord, een Nederlander die een heus boek heeft geschreven over Josef Ganz. Bij aankoop bleek de hyperzeldzame ‘Volksauto’ voorzien van allerlei slecht passende carrosseriedelen die hem een sedanachtig uiterlijk gaven. Mede dankzij een heuse crowdfunding-actie en het bestuderen van alle foto’s en tekeningen die er van de Superior te vinden zijn, is Schilperoord erin geslaagd zijn Superior weer van zijn originele uiterlijk te voorzien. Die auto is, tijdens een ongetwijfeld zeldzaam momentje langs de stoeprand gespot, zodat wij er nu ook van kunnen genieten.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
INTENSE SAMENWERKING
OFFICIEEL: FORD EN VOLKSWAGEN OMARMEN ELKAAR
Het is officieel: Ford en Volkswagen gaan op diverse vlakken uitgebreid samenwerken. De twee bedrijven gaan niet alleen samen aan de slag met bedrijfswagens, maar vinden elkaar ook op het terrein van elektrische en autonome auto's.
Vandaag hebben Herbert Diess en Jim Hackett, de CEO's van respectievelijk Volkswagen en Ford, bevestigd dat de twee merken elkaar hebben gevonden. Ford en Volkswagen gaan samen aan de slag met de ontwikkeling van nieuwe bedrijfswagens. Daarnaast willen de twee bedrijven pick-ups gaan ontwikkelen, auto's van het formaat Amarok en Ranger. Door ontwikkelingskosten te delen, moeten er voor beide bedrijven vanaf 2023 al grote financiële voordelen te behalen zijn. Reken er dus op dat auto's als de Amarok en de Ranger en de Transporter en de Transit in de toekomst technische broers van elkaar zullen zijn. De nieuwe pick-ups worden door Ford ontwikkeld. Al in 2022 moeten de eerste exemplaren worden gepresenteerd.
De grote aandacht voor bedrijfswagens en pick-ups is voor de twee bedrijven vanzelfsprekend. Ford en Volkswagen verwachten dat de markt voor deze auto's de komende vijf jaar aanzienlijk zal groeien. Ford is ook het bedrijf dat de grotere bedrijfswagens gaat ontwikkelen voor de Europese markt. Volkswagen richt zich op de ontwikkeling van een compactere bestelauto, waarschijnlijk een auto van het formaat Caddy.
Daarnaast hebben Ford en Volkswagen een memorandum van overeenstemming getekend waarin wordt uitgesproken dat de twee bedrijven gaan onderzoeken hoe er op het gebied van autonome auto's, EV's en mobiliteitsdiensten kan worden samengewerkt. Meer details hierover wordt ergens de komende maanden vrijgegeven, zo melden twee partijen. De nieuwe alliantie betekent niet dat Ford en Volkswagen aandelen in elkaar nemen.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment