De civiele serieproductie van de kever begon kort na Kerstmis 1945
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
VOLKSWAGEN lovers V2
Collapse
X
-
PRODUCTIESTART NA KERST 1945
NAOORLOGSE VOLKSWAGEN KEVER 75 JAAR OUD
Het is deze week 75 jaar geleden dat in Wolfsburg de eerste naoorlogse Volkswagen Kever werd gebouwd. Een belangrijke mijlpaal voor één van de meest iconische auto's ooit.
Op de puinhopen van Nazi-Duitsland werd in 1945 onder Brits bewind in Wolfsburg de Volkswagen-fabriek gereedgemaakt voor productie. De Britten zagen autoproductie in eerste instantie vooral als een goede manier om het Duitse volk aan het werk te zetten en het Britse leger mobieler te maken. In Wolfsburg werden de ontwerptekeningen van de KdF Wagen afgestoft en na enkele aanpassingen besloot men dat dit de auto moest worden die men er zou gaan bouwen.
Op 27 december 1945, deze week dus precies 75 jaar geleden, zag de eerste Volkswagen Typ 1 het levenslicht. De auto die jaren eerder al op kleine schaal werd gebouwd onder het Naziregime, maar vanwege de oorlog nooit in groten getale aan de man gebracht werd. De naoorlogse 'Kever' - zoals-ie uiteindelijk door Volkswagen zelf ook genoemd zou worden - was daarmee een feit. Men had toen vast nooit geloofd wat een razend succes het zou worden in de decennia die volgden. Nog tot begin deze eeuw werden in Mexico Kevers gebouwd. In Duitsland was de productie in 1978 'al' gestopt. Over het geheel gezien werden er ruim 20 miljoen Kevers gebouwd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
VW Eco-Polo ( 1988 )
Een kopie van het spaarwonder haalde zelfs de VS.
Brandstof besparen gaat nooit uit de mode: de eerste Mini uit 1959 was het antwoord op het brandstoftekort na de Suez-crisis. In ieder geval sinds de olieprijsschokken van de jaren zeventig hebben veel fabrikanten onderzoek gedaan naar schrale auto's. Een van deze ideeën was de zogenaamde "Eco-Polo" van VW uit 1988. De tweede generatie van de Polo diende als basis .
Het prototype was zo ontworpen dat hij 100 km kon rijden met slechts drie liter brandstof, waardoor het voor die tijd een zeer zuinige auto was. Hij had een tweecilinder dieselmotor met directe injectie en een G-lader afgeleid van de Polo G40. De twee cilinders brachten het samen tot een cilinderinhoud van slechts 858 kubieke centimeter. Een hittebestendig schuim omhulde het motorcompartiment om motorgeluid en trillingen te minimaliseren.
Na een jaar testen eindigde de serie in 1988 met zo'n 50 tot 75 eco-polo-prototypes. De auto is nooit in serie geproduceerd vanwege de hoge productiekosten, maar het heeft ertoe bijgedragen dat toekomstige modellen efficiënter werden. De nieuw ontwikkelde technologieën van de eco-polo werden geleidelijk in andere Volkswagen-modellen toegepast.
Veel liefhebbers zijn bekend met de nichemodellen van Volkswagen. Maar zelfs Ross Cupples, een levenslange fanatiekeling met tientallen VW's in zijn persoonlijke collectie, had niet gehoord van Eco-Polo - een zeldzaam prototype uit 1988 met een retro regenboogstreep over de deuren - aangezien dit het enige bekende model in de Verenigde Staten was. Staten verworven.
VW-voertuigen hebben altijd deel uitgemaakt van het leven van Cupples. Op 10-jarige leeftijd werd hij verliefd op een gele kever uit 1972 in de tweedehandsautowinkel van zijn familie in Belmont, NH. Op 16-jarige leeftijd kocht hij zijn eerste auto, een Jetta GLI uit 1985, en begon langzaamaan Volkswagen-modellen te kopen en te restaureren. Sindsdien is zijn verzameling zo groot geworden dat zelfs hij niet meer weet hoeveel hij heeft.
"Ik heb er ongeveer 70, waarvan de meeste originele voertuigen met een lage kilometerstand zijn", zegt Cupples. Zijn collectie vult twee gebouwen en binnenruimte wordt steeds schaarser terwijl hij probeert zijn oldtimers te beschermen tegen de elementen.
Het chassis dat Cupples kocht, miste veel van de originele onderdelen van de Eco-Polo, inclusief de motor en compressor die hem zuinig maakten. Hij importeerde een 1.0 liter Polo-aandrijflijn en bouwde deze in de carrosserie zodat de auto kon rijden, zij het zonder de originele Eco Polo-motor.
Niettemin is het chassis een van de slechts 50 tot 75 prototypes en blijft het de enige bekende eco-polo in het land. Hoe het in de VS terechtkwam, is onbekend, maar de verkoper in Wisconsin kocht het chassis op een staatsveiling.
"Afgezien van de karakteristieke streep, is de eco-polo niet te onderscheiden van elke andere hatchback Polo uit de late jaren 80", aldus Cupples. "Tegelijkertijd is het een van de zeldzaamste modellen in mijn verzameling." Hij ontdekte dat er niet eens een eco-polo-prototype te zien was in het Volkswagen Museum in Wolfsburg.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
Comment