Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VOLKSWAGEN lovers V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • VOLKSWAGEN GOLF - VAN DE GOLF 1 NAAR DE GOLF 8

    Er gaapt een gat van meer dan 45 jaar tussen de VW Golf I en de Golf VIII. Wij zetten de nieuwste generatie naast de eerste Volkswagen Golf.

    De eerste VW Golf loodste het zwaar noodlijdende Volkswagen door de moeilijkste tijden. Anno 2021 zijn de tijden wederom moeilijk. Twee maanden voor Wuhan op slot gaat, presenteert Volkswagen de Golf VIII. De verwachtingen zijn hooggespannen, want voor het eerst is de Golf zwaar gedigitaliseerd. Mag het uiterlijk vertrouwd overkomen, de VIII is van top tot teen nieuw ontwikkeld. Maar de fabrieken gaan half maart 2020 dicht en vervolgens wordt er geen wiel meer uitgeleverd. Dankzij creatieve maatregelen lukt het om de medewerkers aan de lopende band op anderhalve meter van elkaar te laten werken. De sluiting is eindig, Volkswagen hoopt de schade beperkt te houden.

    Hoe lang is het geleden dat je een Golf van de eerste generatie bent tegengekomen? Misschien wel zo’n zeldzame vijfdeurs uit de nadagen, die nota bene een automaat heeft? In de hoogtijdagen koop je een driedeurs met een 1.100 cc of 1.500 cc motor met daaraan vast een vierbak of hoogstens de 4+E, een vijfbak met een vijf die zo lang is als de reis naar Mars. De vijfdeurs verkoopt tot en met de Golf III moeizamer, want hij oogt lang niet zo sportief. Met de komst van de Golf IV kantelt deze denkwijze en tegenwoordig is er zelfs helemaal geen driedeurs meer. Wie nummer I voor zich ziet en voor het eerst wordt geconfronteerd met generatie VIII, schrikt zich een hoedje. Nummer VIII lijkt wel van Mars te komen. Neem alleen de afmetingen: wielbasis +14 centimeter; lengte +46; breedte +18. Dat zijn enorme verschillen. En dan het gewicht: van een schamele 805 naar 1.360 kilogram.

    Tegelijkertijd is het een prestatie van formaat dat de ontwerpers de Golf met zijn kloeke, wigvormvreemde design waarin alles recht- en driehoekig is getekend, op de koplampen na, zo lieten evolueren zonder de familieband te verstoren. Want de Golf VIII ziet er honderd procent uit als een Golf, maar met een Cw-waarde van 0,27. Verantwoordelijk is natuurlijk de dikke C-stijl met zijn Hofmeister-achtige knik, die ook bij het eerste model al aanwezig is. Giorgetto Giugiaro tekent voor het eerste model; onder auspiciën van Klaus Bischoff komt het nieuwste model tot stand. Giugiaro zal heus door Michelotti, de feitelijke bedenker van die knik, zijn geïnspireerd.

    Werkplek

    Ook in het interieur zijn de tegenstellingen groot: lieve help, wat is die oude klein en vooral smal vanbinnen. Toch voelt hij doordat hij zo lekker basic en vierkant is, onverwacht ruim aan. Natuurlijk is hij ergonomisch, met name op het gebied van zitcomfort en verstelling van stuurhoogte en -lengte, ruimschoots door de tijd ingehaald. We zijn de nuchterheid van het eerste model allang vergeten. De onbeklede bovenkant van de flinterdunne portieren bijvoorbeeld. Of neem de afwezigheid van een middenconsole. Het iele tweespaaks stuur met Wolfsburg-logo, de naakte automaatpook met P, R, D, 2, 1 langs de coulisse. En de graphics van de klokkenwinkel, waarvan de snelheidsmeter een optimistische 200 km/h als maximum heeft ...

    Alleen de allernoodzakelijkste elementen en hulpmiddelen zijn aanwezig. De radio heeft twee draaiknoppen, voor volume en zenderopsporing. AM en FM, daarvoor zijn ook knopjes. De schakelaars voor verlichting en achterruitverwarming moet je met kracht van uit naar aan en andersom duwen: klák. De rest is op rantsoen in zo’n C-uitvoering. De C van ... je raadt het wel. Hoera, een asbak, maar waar is de aansteker?

    Het staat allemaal symbool voor de basisuitvoering van de Golf anno 1983 waarover wij de beschikking hebben. Toch word je best vrolijk zodra je die gordel hebt aangelegd. Je krijgt geen zedepreken: doe dit, en doe dat vooral niet. Je mag je voet op het gaspedaal laten staan. Van de VIII mag dat niet. Die waarschuwt met zo’n betweterig lampje dat je te dicht op je voorganger rijdt. Allemaal dankzij Brussel en NCAP. Voor de veiligheid ... of is het domweg angst?

    Helemaal van nu

    De nieuwe Golf is helemaal van nu: groot, laag en even breed als een E-segment-auto anno 1996. Connectiviteit en digitalisering zijn de toverwoorden. Het ultraserieuze dashboard, waarin twee grote schermen zijn opgenomen, kan niet ‘Volkswagener’, niet teutoonser. Alles is ‘touch’, je swipet en raakt aan. Een handvol bedieningen kan vanaf het stuur, maar de meerderheid van de fysieke schakelaars is vervangen door aanraakknoppen, links en rechts van het stuur.

    Of dat allemaal even logisch is, kan een bestuurder die er eentje leaset of koopt je waarschijnlijk pas na maanden vertellen. De meningen over de ‘touch’-georiënteerde benadering zijn verdeeld. Feit blijft dat de gewenningsperiode tijd vergt. Deels is dat verklaarbaar: we zijn inmiddels elf jaar gewend aan iPads die je op schoot of op een standaard aan tafel bedient, maar onder het rijden een functie aanpassen, is heel wat anders. Het nieuwe bedieningsconcept houdt de gemoederen bezig. Maar geloof me: het went, uiteindelijk, hoe vaak er ook op wordt gescholden. Deze e-TSi heeft een automaatpook die verdacht veel lijkt op die van de jongste Porsche 911. Hij voelt zelfs precies zo aan. Ook is hij niet meer met een stang of kabel verbonden met de DSG-bak, maar schakelt hij ‘by wire’. De jongste Golf brengt 70 procent meer gewicht in de schaal dan zijn 37 jaar oude stalgenoot. Dat zit niet alleen in staal en techniek, ook aan geluidsisolatie gaan de nodige kilo’s op. Hij haalt met gemak het lage geluidsniveau van auto’s uit hogere segmenten. En dat is een prestatie van formaat.

    Onderweg

    Nog groter zijn de verschillen onderweg. Toch is er ook een overeenkomst: ze voelen met de ogen dicht aan als een Volkswagen. De eerste met zijn herkenbare 1,5-liter-timbre en geur, de recentste door zijn letterlijke ‘touch and feel’; de 1.5-turbo-viercilinder hoor je alleen onder acceleratie. De Golf I stamt uit een tijd waarin mensen wat minder haast hadden. Dat had ook weinig zin met 70 pk. Koppel daar ook nog eens een drietraps automaat aan, en vergewis je voor je een kruising oversteekt dat het overige verkeer ver genoeg weg is. Die automaat schakelt nog met echte overgangen van één naar twee en van twee naar drie. Meer tandwielen zitten er niet in. Hij dwingt de motor tot toerentallen die we
    tegenwoordig niet meer gewend zijn. Bij 100 km/h draait die arme krukas al 3.400 toeren.

    De Golf VIII moet zo’n 200 rijden om dat te halen. Zijn achttraps-DSG is er één van de jongste generatie. Volledig onmerkbaar wisselt hij van verzet. Gekoppeld aan de 150 pk TSi-motor maakt de DSG van deze Golf een lekker vlotte auto, hoewel deze ook weer niet de klinkers uit de straat trekt. Feitelijk doet hij alles wat je van een moderne auto mag verwachten. De ‘e’ in de typeaanduiding geeft aan dat de krachtbron hulp krijgt van een 48-volt elektromotor. Het is dus een mild hybrid.

    Rijdend over een bochtig parcours in de oude merk je weer hoezeer onderstellen zijn geëvolueerd. Hij komt uit de veren als de 70 paardjes worden losgelaten en duikt als een volleerde dolfijn zodra je het rempedaal beroert. En ja, hij helt over, een vies woord in de huidige tijd, maar de 155-bandjes waarschuwen als je over de schreef gaat. Je moet zelfs met slechts 805 kilo nog best sjorren aan het onbekrachtigde stuur. Commando’s volgt de Golf I ietwat vertraagd op: onbekrachtigd maakt indirect, de ballonbandjes reageren ook niet stante pede. Zet dat af tegen de bewegingen die de jongste Golf met zijn geëvolueerde VII-onderstel maakt: die helt hoegenaamd niet over, is stug maar niet hard geveerd en gedempt, al merk je wel dat er joekels van 18 inch onder zijn geschroefd. Maar zelfs die vullen de enorme wielkasten amper. Of geeft het aan dat 18-inchers geen joekels meer zijn? De elektrohydraulische stuurbekrachtiging benadert het gevoel van een klassieke hydraulische installatie. Stuurbewegingen worden spoorslags omgezet in koerswijzigingen. De Golf heeft in zijn jongste verschijningsvorm een stadium van volwassenheid bereikt dat waarschijnlijk alleen nog te overtreffen is met autonome functies. Over progressie gesproken!

    Golf: wetenswaardigheden

    • De Golf is de meest verkochte Volkswagen. De Toyota Corolla en de Ford F-150 zijn echter populairder.
    • De eerste Golf wordt in mei 1974 voorgesteld en is het eerste watergekoelde VW-model met de motor dwars voorin.
    • De Italiaan Giorgetto Giugiaro tekende de auto voor Italdesign en beschouwt zijn creatie als de belangrijkste van zijn carrière.
    • Anders dan Giugiaro wenste, krijgt de productieversie ronde koplampen in plaats van rechthoekige en achterlichten die de helft kleiner zijn.
    • De naam Golf is pas op het laatste moment voor de lancering gekozen en verwijst naar een bepaalde wind, net als de Passat en de Scirocco.
    • De Golf I is het langst geproduceerd: van mei 1974 tot 1983. Vanaf de Golf II loopt de productietijd geleidelijk terug tot zeven jaar.
    • De jongste Golf, nummer VIII, is onder auspiciën van Klaus Bischoff ontworpen.
    • De huidige Golf is gebouwd op het MQB-platform en volgens de makers volledig nieuw ontwikkeld.
    • De Golf VIII is de eerste die niet meer als driedeurs wordt gebouwd.
    • Tot op heden zijn er 35 miljoen Golfs gebouwd.




























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment





    • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

      Comment


      • VW Scirocco II (1981-1992)

























        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • De eerste uit 1974 blijft toch de mooiste imo.











          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • raar dat ze op de eerste serie ook 2 en 1 wisser hadden gehad, de eerste keer ik een serie 1 met enkele wisser zie...dat ze 2 keer zich gestoten hebben aan zelfde steen

            Comment


            • en dat polo gt'ke steilheck op de pic erboven ...die zag je irl nooit

              Comment


              • Vriend van me had er zo eentje, toch hij hem midden in een politiewagen parkeerde. Wat hebben wij hem toen uitgelachen.

                Comment



                • Mogelijk eerste eigenaar 17 jaar weeral


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  Comment




                  • Was altijd wel fan van de Corrado.
                    There are Pretenders among us.....
                    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                    Comment


                    • 2021 Volkswagen Corrado Mk2 render.







                      There are Pretenders among us.....
                      Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                      Comment


                      • Comment


                        • NIEUWS VOOR VOLKSWAGEN, AUDI, SEAT, SKODA, CUPRA, PORSCHE EN BENTLEY

                          VOLKSWAGEN GROUP BLIKT VOORUIT OP NIEUWS VAN 2021

                          De Volkswagen Group geeft een compleet overzicht van de nieuwe modellen die in 2021 verschijnen. De merken Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, Seat, Skoda, Cupra, Porsche en Bentley komen aan bod.

                          We maken er natuurlijk geen gewoonte van, maar vandaag staat de site eens vol met nieuws van de Volkswagen Group. Niet zonder reden, uiteraard, want het gigantische concern presenteert vandaag zijn definitieve resultaten van 2020 én een vooruitblik op de periode tussen nu en 2030. Eerder leidde dat onder meer tot een overzicht van plannen om het productportfolio in technisch opzicht nog uniformer te maken. Volkswagen heeft echter ook nieuws voor de kortere termijn in petto en gunt zijn belanghebbenden een concrete blik op al het nieuws dat nog dit jaar moet verschijnen.

                          Volkswagen

                          Nu zijn verrassingen natuurlijk nooit uitgesloten, maar de lijst lijkt vrij compleet. Volkswagen zelf – het merk dus – hoopt nog dit jaar de ID5 te presenteren. Die auto is voor de vaste bezoeker van deze site geen onbekende, want hij kwam dit weekend nog aan bod in ‘Blik tot he Future’. De ID5 wordt geen ruimere versie van de ID4, maar eerder een sportievere. Een elektrische coupé-SUV dus, een auto die alle modieuze vakjes afvinkt. Er staat echter nóg een compacte coupé SUV op de rol: de Nivus. Deze auto laat zich omschrijven als een sportiever alternatief voor de T-Cross.

                          Daarnaast verschijnt er nog een aantal modellen voor buiten Europa. Zo moet in Noord- en Zuid-Amerika de Taos verschijnen, terwijl Rusland de waarschijnlijk grotendeels identieke Tarek krijgt voorgeschoteld.

                          Voor Europa is de gefacelifte Polo dan weer van levensbelang. De auto is al eens gespot en wordt binnenkort definitief gepresenteerd. Reken op een front en kont in de stijl van de huidige Golf.

                          Volkswagen Bedrijfswagens

                          Echt groot nieuws is er bij Volkswagen Bedrijfswagens, want daar staat een nieuwe Transporter/Multivan klaar. Althans, dat is wat Volkswagen nu zegt. Eerder leek het er nog op dat de T7 alleen de opvolger gaat worden van de personenversies van de huidige generatie, maar nu wordt daar met geen woord over gerept. Een logisch scenario is wat ons betreft dat de geheel nieuwe ‘bus’ als luxe personenversie wordt gelanceerd, maar later ook zijn opwachting maakt in bestelvorm. Dit traject zien we in bedrijfswagenland vaker en biedt de fabrikant de mogelijkheid om de introductie van een nieuwkomer uit te smeren over een langere periode.

                          Audi

                          Het grootste nieuws bij Audi is de komst van de Audi Q4 e-tron, die we onlangs al met wat afleidend stickerwerk mochten bewonderen. Kort door de bocht gaat het om Audi’s vertaling van de Volkswagen ID4, al ligt het accent bij de duurdere ‘premium’-crossover ongetwijfeld wat minder op ruimte en wat meer op luxe en uitstraling. De Q4 e-tron is de eerste Audi op de achterwielaangedreven MEB-basis.

                          Skoda

                          Skoda rolt een nieuwe Fabia naar buiten. De compacte Tsjech blijft qua introductiedatum mooi tussen zijn broertjes Volkswagen Polo en Seat Ibiza in hangen en verschijnt in geheel nieuwe vorm als het voor de anderen tijd is voor een facelift. Skoda houdt zich zelf evengoed ook bezig met een facelift, maar dan bij de Kodiaq. Met een anderere neus en een gewijzigd interieur moet die auto er weer een paar jaar tegenaan.

                          Zeer binnenkort verschijnt er bovendien een kleine SUV met de naam Kushaq. Die auto is aanvankelijk bedoeld voor India, maar moet later ook de overstap naar andere landen maken.

                          Seat/Cupra

                          Jawel, min of meer tegelijkertijd met de Polo krijgt ook de Seat Ibiza een facelift. Heel verrassend is dat niet, want beide types stammen uit 2017 en zijn nu dus zo’n vier jaar oud. Het sportieve zustermerk Cupra krijgt zoals eerder aangekondigd als eerste een MEB-auto toebedeeld: de Cupra el-Born, een broertje van de Volkswagen ID3. Opvallend: de Spanjaarden noemen de auto nu weer ‘el-Born’, nadat het eerder simpelweg ‘Born’ leek te worden.

                          Porsche

                          De Porsche Macan kreeg in 2018 al eens een facelift, maar gaat binnenkort andermaal onder het mes. Daarnaast kan er natuurlijk geen jaar voorbijgaan zonder nieuwe varianten op het 911-thema. Nu is dat voor dit jaar al veiliggesteld, maar naast de nieuwe GT3 mogen we ook een nieuwe ‘all-round sportieve’ versie van de 992 verwachten. Riep iemand daar ‘GTS’?

                          Bentley

                          Bentley gaat helemaal op de plug-in-toer. Na de Bentayga Hybrid staat er nóg een stekkerhybride op de rol. Waarschijnlijk gaat het om een PHEV op basis van de Bentley Flying Spur. Later dit jaar weten we het zeker!

                          Bugatti

                          Het enige Volkswagen-merk zonder écht nieuws is Lamborghini, want daar staat alleen de reeds gepresenteerde Huracán STO op de planning. Bij het nog exclusievere Bugatti kunnen we wel wat nieuws verwachten, want dat merk werkt aan nog maar eens een afgeleide van de Chiron. Eerder zagen we al onder meer de Sport-, Super Sport- en Pur Sport-modellen.

                          Bron: Autoweek
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • VW Passat W8 (2001-2004)
























                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment










                            • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment





                              • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                Comment


                                • het is bijna 1 april, maar serieus: ook al klinkt het goed ik zie niet in waarom ze van naam zouden veranderen... is dit fake news, wat denken jullie Volkswagen says it will become Voltswagen, then takes it back - CNN edit: It's not April Fools' yet – VW will change its US name to 'Voltswagen' - Electrek
                                  Last edited by hoebeltje; 30/03/2021, 15:12. Reden: toch geen 1 april dus?
                                  4 rings driver

                                  Comment





                                  • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                    Comment






                                    • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                      Comment


                                      • Sinds 2014


                                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                        Comment


                                        • edit.
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X