Mededeling
Collapse
No announcement yet.
VOLKSWAGEN lovers V2
Collapse
X
-
VOLKSWAGEN STOPT NA 40 JAAR MET SANTANA
FOCUS OP CROSS-OVERS EN SUV'S
De Volkswagen Santana is in Europa al decennia niet meer te koop, maar staat in China nog altijd in de showrooms. Na zo'n veertig jaar trekt Volkswagen te stekker uit het model, zo meldt Automotive News.
Volkswagen leverde van diverse modellen sedans die het onder een andere modelnaam verkocht. Zo was de Derby de sedanversie van de Polo en de Jetta, Vento en Bora waren feitelijk de vierdeurs uitvoeringen van de Golf. De begin jaren tachtig geïntroduceerde Santana was op zijn beurt een sedan op basis van de toen actuele tweede generatie Passat en werd tot 1985 ook hier geleverd. Die oer-Santana verscheen ook in China op de markt (ook als Variant) en hield het daar krankzinnig lang vol. De Santana verdwijnt volgens Automotive News straks definitief van de Chinese markt, zo blijkt uit berichtgeving van Automotive News dat zich baseert op Chinese overheidsdocumenten.
Volkswagen Santana 3000 ( 2004-2008 )
De huidige Volkswagen Santana is echter al lang niet meer de oer-Santana zoals die zo'n veertig jaar geleden werd geïntroduceerd. Hoewel Volkswagen in de loop der jaren nieuwe 'generaties' van die Santana presenteerde in een verwoede poging het model uiterlijk enigszins actueel te houden, was het model tot 2012 nog duidelijk als een gemoderniseerde versie van het origineel te herkennen. In 1995 verscheen namelijk de Santana 2000 (foto 2), in 2004 gevolgd door de Santana 3000 (foto 3) die op zijn beurt in 2008 het stokje overgaf aan de Santana Vista (foto's 4 t/m 7). Leuk weetje: de Santana werd door Ford in Zuid-Amerika als Versailles verkocht.
Volkswagen Santana Vista interieur (2008-2012)
In 2012 introduceerde Volkswagen echter een eerste volledig nieuwe Santana die gebruikmaakte van een afgeleide variant van het platform van de vorige generatie Polo. Die modelreeks bestond niet alleen uit een sedan, maar ook uit een hatchback die Gran Satana heette. Die Gran Santana was in feite een omgetoverde Rapid die Skoda in Nederland alleen als Spaceback leverde en waarvan Seat in ons land met de laatste Seat Toledo een sedan-met-grote-vijfde-deur verkocht. Volgens Automotive News trekt joint-venture SAIC Volkswagen de stekker uit de Santana en diens Skoda-broertjes doordat de Chinese consument de auto steeds vaker laat staan voor een cross-over of SUV. Daarmee lijkt een zoveelste bekende modelnaam na jarenlang in gebruik te zijn geweest niet meer terug te keren.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ik heb met die generatie passat (want dat was 'm eigenlijk) een tijdje mee gereden als firmawagen, een 1.9 td. eerlijk gezegd... nooit meer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenik heb met die generatie passat (want dat was 'm eigenlijk) een tijdje mee gereden als firmawagen, een 1.9 td. eerlijk gezegd... nooit meer.
Eigenlijk nooit begrepen waarom die zoveel aantrekkingskracht hadden, buiten de hoge herverkoopwaarde.
De Bora was bv echt ronduit slecht in elkaar gezet, was wel één van de eerste modellen in België, maar lekte alom langs de deurrubbers en in de winter was hij niet te ontwasemen.
Bv een Opel vectra van dezelfde generatie, die mijn vrouw toen als bedrijfswagen kreeg, reed 10 keer beter.
In het jaar 2009-2010 heb ik dan nog's een Passat bedrijfswagen gehad met de 20 tdi en die was toch wel een stuk beter.
Jammer genoeg vanonder mijn carport gestolen toen.
Comment
Comment