Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VOLKSWAGEN lovers V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • HOE DEZE ALS AUDI GETOONDE STUDIE UITEINDELIJK DE VW SCIROCCO WERD

    DANKZIJ KARMANN WAS -IE ER

    ​Dat je in dit studiemodel met Audi-logo al een behoorlijk vleugje Volkswagen Scirocco ziet is niet gek. De Audi Asso di Piche is in opdracht van Karmann ontworpen door Italdesign. De innige relatie tussen Volkswagen, Audi en Italdesign dateert al van begin jaren zeventig. Van doorslaggevende betekenis voor de totstandkoming daarvan was de concept car Asso di Picche, die nota bene onder regie van een derde partij tot stand kwam: Karmann.


    Temidden van de grote autofabrieken van Volkswagen en Auto Union, waartoe Audi behoorde, was het kleine Karmann een buitenstaander. Het had weliswaar de handen vol aan de productie van de Volkswagen Karmann Ghia en Kever Cabriolet, maar zag begin jaren zeventig het einde van beide modellen met rasse schreden naderen. En zoals het een goed ondernemer betaamt, ontplooide de fabriek uit Osnabrück tijdig initiatieven om nieuwe opdrachten van Volkswagen te kunnen bemachtigen. Karmann speelde het slim en zocht contact met Giorgetto Giugiaro, die in 1970 indruk had gemaakt met zijn aantrekkelijke VW-Porsche Tapiro, en met wie Karmann in 1971 al had samengewerkt om de experimentele Volkswagen/Karmann Cheetah te realiseren.


    Kijk eens goed naar die lijnen: een inspiratiebron ook voor de latere Lancia Delta en Lotus Esprit, van Giugiaro.

    Karmann had bedacht dat Giugiaro mooi een aantrekkelijke coupé zou kunnen tekenen op basis van het belangrijkste nieuwe model uit de stallen van Volkswagen en Auto-Union: de Audi 80 van 1972. Giugiaro wilde op basis van deze opvallend sportief rijdende sedan best een coupé tekenen, zodat Karmann aansluitend de hoop kon vestigen op de serieproductie daarvan. Giugiaro sloeg aan het schetsen en nam daarbij opvallend genoeg de vrijheid om in zijn ontwerp op werkelijk geen enkele manier naar de Audi 80 te verwijzen. Hij plakte nog net het logo met de vier ringen in de grille, die met een vriendelijk oog bekeken misschien wel wat Audi-trekjes had. Verder was alles radicaal anders aan de Italiaanse coupé, in die zin dat alle denkbare lijnen extreem recht en hoekig waren gemaakt.



    Nu was de Audi 80 best een strakke auto om te zien, maar in vergelijking met de coupé van Giugiaro was de Duitse sedan bij wijze van spreken zo rond als een Kever. De naam was mysterieus: Asso di Picche, Italiaans voor schoppenaas. Giugiaro zou later ook nog een Asso di Quadri maken (klaveraas, voor BMW) en een Asso die Fiori (ruitenaas, voor Isuzu). Hartenaas ontbrak om het kaart-kwartet compleet te kunnen maken. De vormgeving van de Asso di Picche viel hoe dan ook in de smaak bij de mensen van Audi, maar het geambieerde contract voor serieproductie zat er niet in. Die teleurstelling konden Giugiaro en Karmann gelukkig snel achter zich laten, omdat de Asso di Picche van harte werd geadopteerd door Volkswagen. Er moest in Italië wel nog wat geschetst en geschaafd worden aan het ontwerp, dat uiteindelijk in Osnabrück in productie zou gaan als de Volkswagen Scirocco. Geen hartenaas. Wel een hartendief. Dit vroege ontwerpvoorstel voor de VW Scirocco was duidelijk een geëvolueerde versie van de Asso di Picche.















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • VW Phaeton (2002-2016)
















      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Volkswagen Rallye Golf (1989-1991)
















        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment





        • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

          Comment


          • VW Passat R36 ( 2008 )
            3,6 liter cilinderinhoud in de middenklasse!





            Last edited by Jocar; 26/05/2023, 09:27.
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment






            • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

              Comment





              • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Comment





                • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  Comment


                  • WAAROM JE DE VOLKSWAGEN GOLF II 30 JAAR NA PRODUCTIESTOP NOG VAAK ZIET

                    IN TEGENSTELLING TOT DE KADETT E NOG ERG ZICHTBAAR

                    ​Nee, een Volkswagen Golf II brengt je hoofd niet op hol. En van cultstatus is evenmin sprake, want hij is nooit echt uit het straatbeeld verdwenen. Daarvoor is deze VW simpelweg te goed. Je kunt hem een gebrek aan charme verwijten, maar op rationele gronden overtuigt hij beslist.


                    Je kunt de Golf gerust een auto met een calvinistische inslag noemen. Vanaf zijn geboorte in 1974 was de compacte VW altijd een tikje saai en elke nieuwe generatie kreeg een wat voorspelbaar uiterlijk mee, maar puur rationeel gezien was er weinig op aan te merken.



                    Hoe anders is dat vandaag de dag. Waar de vijfde generatie Kadett naar de eeuwige jachtvelden lijkt te zijn verdwenen, zie je Golf nummer 2 nog verrassend vaak rijden. En dat terwijl deze auto beslist geen gangbare occasion meer is. Zelfs de exemplaren uit het laatste bouwjaar, 1992, zijn immers al 30 jaar oud. Dat je hem nog zo vaak tegenkomt, zegt toch wel iets over de kwaliteit van dit model. Dit is echt een auto met een groot uithoudingsvermogen. Zo krijgt roest praktisch geen vat op de carrosserie van de Golf en de motoren verlangen alleen af en toe nieuwe olie en een nieuwe distributieriem. Golf-rijders bleven dan ook lang trouw aan dit model en mochten ze desondanks afscheid hebben genomen van hun Golf II, dan beschouwen ze hem tot de dag van vandaag als maatstaf. Kwaliteit stond bij Volkswagen van oudsher hoog in het vaandel, maar misschien was de Golf II vanuit het oogpunt van de fabrikant gezien achteraf misschien zelfs wel té goed. Een auto die niet stuk gaat, wordt immers niet vervangen.




                    In 1977 begonnen met ontwikkeling Golf II


                    We gaan terug naar het jaar 1977. Volkswagen begint aan de ontwikkeling van de tweede generatie Golf. Golf nummer 1 is net op stoom gekomen, zelfs de meest fervente Kever-rijders gaan langzaam overstag. Wat veiligheid, vermogen, rijeigenschappen en comfort betreft, moet de tweede generatie uiteraard stappen zetten, zonder wezenlijk te verschillen van zijn voorganger. Designvoorstellen van buitenaf worden verworpen, de VW-directie zet liever in op de behoudende ontwerpen van de eigen designers onder leiding van Herbert Schäfer. Dat zorgt in eerste instantie voor de nodige teleurstelling.


                    Te veel doorontwikkeling Golf I


                    De Golf II oogt in de ogen van pers en publiek niet als een echt nieuw model, meer als een doorontwikkeling van zijn voorganger. Een verwijt dat de Golf tot de dag van vandaag krijgt, hoewel die behoedzame benadering misschien juist wel de basis van het succes vormt. Bij de Golf II zijn vooral aspecten vernieuwd die de klant níet ziet. Zo is de cw-waarde verlaagd van 0,41 naar een respectabele 0,34. De tankinhoud nam toe van 44 naar 55 liter, omdat Volkswagen naar eigen zeggen elk hoekje heeft benut. Het resultaat: een tank die door een zitzakfabrikant lijkt te zijn vormgegeven en een actieradius die tussen de 700 (GTI) en 1.000 kilometer (diesel) ligt. De motoren en het onderstel werden alleen aangepast op het hogere gewicht, de langere wielbasis en de grotere spoorbreedte en licht verbeterd. Aan de lay-out – overdwars geplaatste motor voorin, voorwielaandrijving, MacPherson-veerpoten vóór en een torsieas achter – verandert echter niets.


                    De tweede Volkswagen Golf GTI werd pas weer heet met de komst van de 16V, die kwam in 1986.

                    Wolfsburg neemt de carrosserie wel grondig onderhanden. De eerste Golf-generatie was namelijk nogal roestgevoelig en Volkswagen heeft alles in het werk gesteld om dat probleem de wereld uit te helpen. De nieuwe auto moet in staat zijn om zijn eigenaar te kunnen overleven, zo vindt de concerntop. Als een klant zwaar onder de indruk is van de kwaliteit van zijn Golf, dan koopt hij ook zijn opvolger, zo is de redenering. De anti-roestbehandeling krijgt bijzonder veel aandacht. Zo krijgen alle carrosseriedelen een beschermende laag, krijgen de naden bij de portieren, de motorkap en de achterklep een extra goed afdichting en moet de ‘vloedconservering’ genaamde waxvulling in de holle ruimten ervoor zorgen dat de carrosseriedelen net zo lang meegaan als de mechanische componenten.




                    Van wiskundeleraar tot yup


                    Het grootste gevaar voor de kwaliteit sluit Volkswagen uit bij de productie: de factor mens. In de fabriek in Wolfsburg helpen 70 robots bij de eindmontage. Het is de bedoeling dat dagelijks 2.500 Golfjes van de band rollen en om die te kunnen verkopen, levert VW de Golf in tal van uitvoeringen. Zo is hij, behalve als kaal basismodel, leverbaar als C, CL, GL en GLX. De optielijsten zijn desondanks bijzonder lang. Zo mopperen autojournalisten indertijd dat er slechts een thuiskomertje in de kofferbak ligt. Dat schrikt echter maar weinig klanten af. De nieuwe Golf is bij zijn debuut onder meer leverbaar met een 55 pk sterke 1,3 liter benzinemotor, die als ‘Formel E’ is voorzien van brandstofbesparende zaken als een langere vijfde versnelling en een start-stop systeem. Wie meer haast heeft, kan kiezen voor de 1.6 met 75 pk, de 1.8 (in de GLX) met 90 pk of uiteraard de GTI, die 112 pk levert. Spaarzaam ingestelde mensen dieselen met 54 paardenkrachten in een rustig tempo naar hun eindbestemming, de turbodiesel met 70 pk maakt zuinig rijden wat dragelijker. Door de introductie van injectiemotoren en uitvoeringen met katalysator wordt het modellengamma uiteindelijk zó breed dat er voor iedereen een geschikte Golf is, van de wiskundeleraar tot de yup. Zelfs van de GTI zijn in de nadagen drie versies, de 8V, 16V en de G60. Extreem waren de Rallye en de hoogpotige Country.


                    Een Volkswagen Golf uit 1987, dat jaar zou het stijltje uit het portierraam verdwijnen.

                    Eind 1987 krijgt het model een facelift die geheel volgens de VW-traditie bescheiden uitvalt. Zo ruimen de kleine ramen in de voorportieren (die overigens niet open kunnen) het veld, waardoor de buitenspiegels eindelijk goed zichtbaar zijn. Verder worden de stootstrips op de zijkanten breder, heeft de grille in plaats van zes nog maar vier lamellen en de type-aanduiding op de achterzijde krijgt hippe cursieve letters. Twee jaar later is het weer raak. Volkswagen monteert vanaf het uitrustingsniveau GL, dus ook op alle GTI's, ‘dikke bumpers’.





                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Volkswagen Kever Baja Bug met daktent

                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment



                      • Dikke california


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                        Comment


                        • WAS DE OVERGANG VAN VOLKSWAGEN KEVER NAAR GOLF ECHT ZO GROOT?

                          VOLKSWAGEN 1303 S (1973) VS VOLKSWAGEN GOLF L (1973)

                          ​In 1974 stapt Volkswagen met de Golf de moderne tijd in. Dat is het begin van het einde van de Kever, die aan een ­langdurige afscheidstournee begint. In alle opzichten is de opvolger moderner en een auto van die tijd maar hoe voelt de overgang bijna 50 jaar later wanneer je een late VW Kever naast een vroege Golf zet?


                          Als de mosgroene Big-Kever op de foto’s in 1973 vertrekt voor de reis naar zijn eerste eigenaar, in Zweden, is het begin van het einde al ingezet. Achter de schermen loopt de Golf zich al warm voor zijn première, het jaar erop zal de nieuwe tijd aanbreken. De K70 en de Passat zijn als voorbodes van de moderne tijd nog door innovatieve dochterbedrijven ontwikkeld (respectievelijk NSU en Audi), maar in 1974 snoeit het moederbedrijf Volkswagen de oude uitlopers weg uit de lucratieve compacte klasse. Weg met de luchtgekoelde motor en het concept waarvan de oorsprong terugvoert tot in de nazitijd, op naar de (elders allang gebruikelijke) bouwwijze met de motor voorin en een praktische, eindelijk ook zelfdragende carrosserie! Maar er is geen keiharde scheidslijn. De klanten kunnen hun gekoesterde Kever niet zomaar loslaten, dus hij loopt nog tot 1978 parallel aan zijn opvolger van de Duitse productieband, spokend als een zombie, en wordt vervolgens nog tot 1985 uit Mexico geïmporteerd.


                          De Volkswagen Golf met zijn viercilinder lijnmotor voorin, de Kever (in deze uitvoering 1303 geheten) met de viercilinder boxermotor achterin.


                          Kever sympathiek ouderwets, Golf als een koektrommel


                          Als je hem nu zo naast de vroege Golf ziet staan, worden we van die laatste niet echt warm of koud. De Kever, hier als 1303 S met maar liefst 50 pk en een modern onderstel, maakt met zijn afzonderlijke spatborden en treeplanken een sympathiek ouderwetse indruk. Het dikke, bolle blik en de portieren die als een kluisdeur in het slot vallen, hebben de flair van een decennialang uitgerijpte soliditeit. De Golf komt in vergelijking daarmee over als een koektrommel: dunwandig en fragiel, en op zijn dunne bandjes bovendien ongewoon hoog opgeschoten.


                          Krap, dicht op de voorruit, de in de jaren zeventig al ontzettend ouderwetse Kever vanbinnen.


                          Kortere Golf veel ruimer


                          In het interieur wordt de betovering van de oude rot echter verbroken. In de Kever bevinden de inzittenden zich dicht tegen de portieren en wegens 13,5 centimeter minder breedte ook dicht tegen elkaar aan. De Golf daarentegen benut volop de voordelen van de bouwwijze met de motor dwars voorin. Hoewel hij in de lengte 40(!) centimeter korter is dan de Kever, kunnen de voorstoelen over een grotere lengte worden versteld en hebben de achterpassagiers comfortabeler de ruimte. De cockpit van de 1303 is eenvoudig en weinig spannend, al wordt hij in deze speciale uitvoering opgeleukt door een imitatiehouten lijst over de hele breedte van de auto. Ook de Golf beperkt zich tot het hoogstnoodzakelijke, maar scoort met meer ruimte en een betere ergonomie. Vooral de goed onder handbereik geplaatste schuifregelaars voor de (beter werkende!) verwarming zijn een welkome verbetering ten opzichte van de trekhendels waarmee de berijders van een Kever de kleppen van de motorwarmtewisselaar altijd moesten bedienen.


                          Niet dat het een feestje is in de eerste Volkswagen Golf, maar voor 1974 best modern.


                          Allebei 50 pk, Golf op 0-100-sprint 4,4 seconden sneller


                          De watergekoelde viercilinder van de Golf heeft voor zijn 50 pk een halve liter minder (1.1 viercilinder) cilinderinhoud, maar heeft wel 2.000 toeren meer nodig dan de even sterke, luchtgekoelde 1.6 boxer in de Kever. Diens krachtbron kan ondanks meer koppel echter niet voor een vlottere acceleratie zorgen: van 0 naar 100 snoept de 109 kg lichtere Golf hem 4,4 seconden af (19,7s om 24,1s). Niet alleen het hogere gewicht, maar ook de langere overbrenging belemmert hem. Wat betreft topsnelheid en brandstofverbruik profiteert de Golf van zijn betere stroomlijn: tegenover een Cw-waarde van 0,34 lijkt de 0,46 van de Kever regelrecht prehistorisch. De basis-Golf haalt 140 km/h, en loopt daarmee 10 kilometer harder. Gemiddeld komt de 1.1 12,0 kilometer ver op een liter benzine, de luchtgekoelde boxer in de Kever verbruikt gemiddeld een liter per 10,9 kilometer.


                          Een late Kever heeft een veel beter weggedrag dan vroege exemplaren.


                          Kever rijdt verrassend modern voor een jarenzeventigauto


                          Verrassend modern daarentegen toont het oudje zich in zijn rijgedrag, wat de verdienste is van de achteras met wieldraagarmen in de 1303. In vergelijking met de vroegere pendelassen onderdrukt deze de neiging tot overstuur, die kenmerkend was voor de Kever, en wel zo sterk dat de achterkant zich alleen nog met een grove lastwissel tot uitbreken laat provoceren. De Golf is op dit punt weliswaar foolproof, maar heeft als voorwielaandrijver typerende nadelen, namelijk de mindere grip bij nat wegdek en bij krachtig accelereren uit bochten. Bij de Kever vergt de stuurinrichting veel kracht; die van de Golf functioneert lichter en directer, wat overall bijdraagt aan het gevoel van lichtvoetigheid.


                          Onder de streep vallen bij de Kever zijn gebreken weg tegen zijn verregaande rijpingsgraad. Zelfs testrijders van destijds konden hem niet zomaar met goed fatsoen tot oud ijzer bestempelen. “Wie zijn voordelen op waarde weet te schatten en bovendien aan hem gewend is, kan nog rustig een Kever kopen”, was de conclusie toen.



















                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Mooi, die groene kever.
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • VW Golf Cabrio 1.5 GL (1983)









                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • VW BY prototype voor Zuid-Amerika uit de jaren 80.












                                Last edited by Jocar; 26/05/2023, 09:28.
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Comment
















                                  • Last edited by Jocar; 26/05/2023, 09:29.
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Volkwagen Polo 1.9 SDI - 1998 - 509.795 km - Klokje Rond

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • OMG 500K met zo'n SDI , dat zou een straf zijn.

                                        Ik heb ooit zo eentje nieuw gekocht voor mijn vrouw.
                                        Maar dik half jaar gehad, omdat ze toen haar eerste bedrijfswagen kreeg.
                                        Maar wat een herrie maakte dat ding, deuren hebben we ook nooit aansluitend gekregen..

                                        Comment


                                        • Historischer Werbefilm Volkswagen (VW) Golf II

                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X