Mededeling
Collapse
No announcement yet.
SAAB Lovers V2
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenmeer wheeler dealers zien
die is daar al de revue gepasseerd
Nee, die aflevering helaas niet gezienEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Zou het dan toch.....? Afwachten, zeker zolang er 'waarschijnlijk' en 'mogelijk' bijstaat
DE REÏNCARNATIE VAN SAAB: 'INVESTEERDER ZWENGELT PRODUCTIE AAN'
EMILY GT
Mooi nieuws voor Saab-fans en voor de mensen in Trollhättan. Daar waar ooit Saabs van de band liepen, zal waarschijnlijk binnenkort weer een auto gebouwd worden die nog deels voortkomt uit de erfenis van het Zweedse merk. De veelbelovende elektrische Emily GT gaat mogelijk toch in productie.
Afgelopen voorjaar maakten we virtueel kennis met de NEVS Emily GT. Een auto die we omschreven als een 'doodgeboren Saab-kindje', omdat het een creatie van het uit de resten van Saab ontstane merk NEVS is. Dat niet alleen; de Emily GT heeft zelfs wat uiterlijke Saab-trekjes en zou je met een beetje fantasie kunnen zien als een moderne opvolger van Saabs laatste geheel nieuwe productiemodel, de 9-5 NG. De Emily GT is een vierdeurs EV met een minstens 490 pk sterke aandrijflijn en een 170-kWh accupakket, goed voor 1.000 km rijbereik.
Net als National Electric Vehicle Sweden (NEVS) zelf leek de Emily GT nooit veel verder te komen dan een interessant idee. NEVS' moederbedrijf is het Chinese Evergrande en zoals je misschien wel weet heeft dat bedrijf betere tijden gekend. Dat niet alleen; NEVS zit nu in wat het zelf een 'winterslaap' noemt, in de hoop dat er een investeerder opstaat die er verder mee wil. Dat is nu het geval, zo meldt de Zweedse tak van Auto, Motor und Sport.
Het is nog niet duidelijk wie de investeerder is, maar er is een intentieverklaring getekend en het doel zou zijn om in Trollhättan weer auto's te gaan bouwen. De Emily GT is het gedoodverfde eerste model dat er dan van de band kan gaan rollen, al is nog wel even de vraag onder welke merk- en modelnaam. Het gaat om een Europese investeerder, zo meldt Auto, Motor und Sport. Ook het PONS geheten (conceptuele) autodeelprogramma van NEVS is door die investeerder overgenomen. In 2020 toonde NEVS al een autonoom studiemodel voor PON
Bron: Autoweek
wweyy30bl858_800.jpg
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
WAAROM JE JE IN EEN VEERTIG JAAR OUDE SAAB 900 NOG ALTIJD VEILIG VOELT
DOORDACHT
Het merk Saab is al meer dan twaalf jaar geleden failliet gegaan en toch leeft anno 2023 alles omtrent de Zweedse autofabrikant nog altijd sterk. Ook AutoWeek grijpt de mogelijkheid met een klassieke Saab te rijden graag aan, bijvoorbeeld met deze 900 GL uit 1983.
De tijd dat je een 900 Classic voor €500 bij een handelaar vandaan plukte, lijkt voorgoed voorbij. Een goede stijgt met het jaar in prijs, vooral als het een Turbo is. Dat is de Saab die wij rijden niet, integendeel zelfs, het is de basisversie. Toch staat er GL op de achterklep en het moet gezegd: hij ziet er niet uit als een eenvoudige instapversie, met hier en daar wat chroom, getint glas en een mooi interieur. De kleurencombinatie is allesbehalve saai. Deze 900 is iets meer dan 37 jaar geleden door dealer Lenderink (Enschede en Hengelo) nieuw afgeleverd aan zijn eerste, Nederlandse eigenaar en heeft dus nog zijn originele kenteken. Het dashboard is verrijkt met een achteraf gemonteerde toerenteller, een gewild accessoire in die tijd. We zijn nog meer gecharmeerd van die glasheldere, grote VDO-klokken met hun markante feloranje wijzers: klok, snelheidsmeter en een combi-instrument voor brandstofvoorraad en koelvloeistoftemperatuur. Dit exemplaar heeft 194.000 kilometer op de teller staan en heeft inmiddels al lang een nieuwe eigenaar gevonden.
De drie draaiknoppen voor het interieurklimaat zitten bijna op ooghoogte en iets daarboven de radiocassettespeler. Hier is echt over nagedacht. Dan die panoramische voorruit. Wat een uitzicht! En heb je de portieropening wel eens goed bekeken bij een Saab? In de dorpel zit een enorme uitsparing waar de onderkant van de deur in valt. Zo blijft je broek, jurk of lange jas mooi schoon bij het instappen. De stoel zit heerlijk en de zitpositie draagt bij aan een veilige rijstijl. Tussen de voorstoelen vinden we het contactslot (zodat je bij een ongeval niet met je knie in de sleutel komt) en de chokehendel. Om te rijden is het een gemoedelijke, rustgevende auto, waarin je je zelfs in het huidige verkeer nog veilig voelt. Een vijfde versnelling ontbreekt, maar het geluidsniveau blijft ook bij 120 km/h nog binnen de perken. Dit model 900 is gebouwd van 1978 tot 1994.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenMijn vroegere medewerkster heeft in zo'n ding eens een kop/staart aanrijding gehad. Dat zag er toch niet zo veilig uit als altijd gedacht.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtendie zat op de achterbank?
De vriendelijke garagist zag dat ik het wrak aan het fotograferen was en dacht dat ik van de verzekering was. Gelukkig was mijn madame erbij om mij uit de taalnood te helpenEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment