Mededeling
Collapse
No announcement yet.
SSANGYONG Lovers
Collapse
X
-
NIEUWE SSANGYONG KORANDO LIJKT IN NIETS OP DIE VAN 25 JAAR GELEDEN
EEN KENMERKEND PROFIEL
Onlangs maakten we kennis met de elektrische versie van de huidige Ssang Yong Korando. De EV heeft eigenlijk niets meer te maken met de eerste Korando, die precies 25 jaar geleden zijn debuut maakte.
Na de Musso was de Korando de tweede auto van SsangYong in Nederland. Het model bestond in Korea al sinds 1982, toen een al sinds de jaren 60 geassembleerde licentie-versie van de Jeep CJ zo werd genoemd. In 1988 verscheen ook de Korando Family, een aan de Isuzu Trooper gelieerde terreinwagen. De Korando waarmee Nederland op de AutoRAI van 1997 kennismaakte, was daarmee de derde generatie. De Britse ontwerper Ken Greenley, die zich later onsterfelijk zou maken met de SsangYong Rodius, gaf de Korando een duidelijk eigen gezicht, dat zonneklaar aanhaakte bij het kenmerkende profiel van de oorspronkelijke Korando. Dat wil zeggen: met een smalle grille en de koplampen daar direct naast, zodat er aan weerszijden naar verhouding erg veel ruimte overbleef voor de spatborden. Zodoende had de Korando ook wel iets weg van een klassieke Toyota Land Cruiser en ook van de eerste Land Rovers.
Wie een kijkje onder de auto nam, zag daar de typische layout van een robuuste, traditionele terreinwagen, die net als de eerdere Musso maximaal uitdroeg dat hij ‘powered by Mercedes-Benz’ was. SsangYong werkte sinds 1991 samen met de Duitsers, die graag hun dikke vijfcilinder diesels en 2.3-benzinemotoren beschikbaar stelden. Daarmee was de Korando weliswaar adequaat gemotoriseerd voor terreinwerk, maar liet hij de veeleisende asfalttijger in de kou staan. Lang werd daar niet om getreurd, omdat een extra greep in het Duitse motorarsenaal een zescilinder met 212 pk opleverde. Daarmee ging de Korando als vergif en hield hij volgens onze redactie fluitend een kruissnelheid van 180 km/h aan. De Koreaanse technici hadden bovendien goed ingezien dat extra snelheid eisen stelde aan het weggedrag, waarop zij het onderstel aanpasten. Daardoor ‘danste hij minder op zijn veren’ dan de andere modellen en bleef het overhellen beperkt. Zijn grootste troef speelde hij niettemin pas uit als zijn prijslijst naast die van even snelle concurrenten werd gelegd: sowieso tienduizenden guldens goedkoper, maar nog altijd goed voor dik 90 mille. Toen hoe dan ook een smak geld, zeker voor een Koreaan.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
SSANGYONG OPNIEUW GERED VAN ONDERGANG
Goed nieuws voor SsangYong en voor wie het eigenwijze Zuid-Koreaanse merk een warm hart toedraagt: het jarenlang financieel spartelende merk heeft officieel een koper gevonden en lijkt daarmee gered van de ondergang.
De rechtbank in Seoul heeft goedkeuring gegeven aan de plannen van de Koreaanse staal- en chemiegroep KG Consortium om SsangYong over te nemen. Daarmee heeft SsangYong eindelijk weer een financieel solide basis. Het al tijden geplaagde SsangYong leek begin dit jaar in het tevens Zuid-Koreaanse Edison Motors sl een nieuwe eigenaar te hebben gevonden. Edison Motors zou SsangYong overnemen van Mahindra & Mahindra, dat niet meer van plan was ook nog maar één cent in het merk te steken. Die deal ketste echter af omdat Edison Motors zijn betalingsverplichting niet nakwam. Nu is er alsnog redding.
SsangYong Torres
SsangYong Torres
SsangYong heeft er ogenschijnlijk weer helemaal zin in. Het merk meldt trots dat het al 25.000 bestellingen voor de Torres binnen heeft. De Torres is een nieuwe SUV die tussen de Korando en de Rexton komt te staan. De Torres introduceert een geheel nieuwe designtaal. Ook in Nederland gaan we de hem op de weg zien. De SsangYong Torres komt in 2023 namelijk ook onze kant op. Het model wordt na de Korando e-Motion de tweede elektrische auto van het merk. Elders in de wereld komt de Torres ook met een 1.5 T-GDI op de markt.
Voor zijn elektrische auto's maakt SsangYong gebruik van de kennis, kunde en techniek van het Chinese Build Your Dreams (BYD). Maar er zijn meer toekomstplannen. Zo gaat SsangYong samen met Saudi National Automobiles Manufacturing (SNAM) in Saoedi-Arabië vanaf 2023 tot 30.000 auto's assembleren.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
SSANGYONG UIT DE PROBLEMEN EN KLAAR VOOR DE TOEKOMST
SCHULDEN AFBETAALD
SsangYong krijgt langzaam aan weer wat kleur op de wangen. Het Zuid-Koreaanse merk meldt dat het zijn schulden heeft afbetaald en klaar is om met elektrische auto's wereldwijd de markt te gaan veroveren.
SsangYong heeft roerige jaren achter de rug. Het wilde maar niet vlotten met de verkoop van zijn modellen en de schulden bij het bedrijf liepen behoorlijk op. Begin dit jaar leek het eveneens Zuid-Koreaanse Edison Motors de redder in nood te zijn, maar die deal ketste af. Uiteindelijk bood een paar maanden later de KG Group (een Zuid-Koreaans chemie- en staalbedrijf) de helpende hand. SsangYong meldt nu vol trots dat het dankzij de overname door KG Group zijn schulden heeft afbetaald. Er kan volgens het merk nu weer met vertrouwen naar de toekomst worden gekeken.
Die toekomst is grotendeels elektrisch, zo bleek afgelopen zomer. Toen onthulde SsangYong de Torres, een SUV die het merk tussen de Korando en Rexton positioneert. Van die Torres komt ook een elektrische variant, die volgend jaar in Nederland leverbaar wordt. Het is daarmee de tweede volledig elektrische SsangYong voor ons, want we kennen de Korando e-Motion al.
SsangYong 'X200'
Achter de schermen werkt SsangYong aan nog een SUV, die mogelijk op den duur de Korando vervangt. Die kregen we in schetsvorm al eens te zien en wordt vooralsnog als X200 aangeduid. Aangezien SsangYong aangeeft dat het zich vooral op elektrisch aangedreven auto's wil richten, is de kans groot dat die SUV een elektrische aandrijflijn krijgt. De Koreanen werken voor de accutechnologie samen met het Chinese BYD.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
SSANGYONG HEET STRAKS KG
NAAMSWIJZIGING VANWEGE SLECHTE REPUTATIE
SsangYong Motor heet straks heel anders. Het gaat ook niet om een kleine naamswijziging, het hele 'SsangYong' verdwijnt namelijk. Straks heet SsangYong namelijk KG Mobility.
Het ging SsangYong de laatste jaren bepaald niet voor de wind. Het bedrijf behaalde jaren op rij slechte financiële resultaten en het vorige moederbedrijf Mahindra & Mahindra voelde er weinig voor om ook nog maar één euro, Indiase rupee of Koreaanse won in het langzaam kapseizende merk te steken. In Edison Motors leek SsangYong een redder te vinden, maar ook die club trok zijn handen van het merk af. Even leek het gedaan met SsangYong Motor, maar medio vorig jaar diende het Koreaanse KG Group zich aan. KG Group nam SsangYong over en is bereid er stevig in te investeren, maar de kersverse eigenaar ziet het niet zitten om het merk SsangYong te laten heten.
Tijdens een in Korea gehouden evenement liet Kwak Jea-sun, voorzitter van SsangYong, weten dat SsangYong Motors met ingang van maart 2023 door het leven zal gaan als KG Mobility. Voor de auto's van het merk zal merknaam 'KG' gebruikt worden. Volgens Jae-sun heeft de naam SsangYong een 'pijnlijke imago' opgebouwd waar het met een naamswijziging van af hoopt te komen.
Het is overigens niet voor het eerst dat het bedrijf een naamswijziging ondergaat. SsangYong komt voort uit twee bedrijven die in de jaren zestig fuseerden tot Ha Dong-hwan Motor. Dat bedrijf werd overgenomen door de SsangYong Business Group die het automerk vervolgens omdoopte tot SsangYong Motor. SsangYong Motor kwam later nog in handen van onder meer Daewoo Motors en het Chinese SAIC. Het Indiase Mahindra werd in 2010 eigenaar.
SsangYong Torres
SsangYong's (of eigenlijk dus KG's) nieuwste model is de Torres, een auto die dit jaar met een elektrische aandrijflijn ook in Nederland op de markt moet komen. Als dat feest nog doorgaat, gaat de Torres hier dus ook KG Torres heten. Overigens zit er ook nog een kleinere elektrische SUV in het vat.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Nieuwe naam!
SSANGYONG IS NIET MEER, TOCH VIER NIEUWE EV'S OP KOMST
KG MOBILITY PAKT UIT
SsangYong is niet meer het merk dat het enkele jaren geleden was. Het staat niet meer op het punt om financieel om te vallen, maar het heet ook geen SsangYong meer. SsangYong Motor Company heet met ingang van vandaag officieel KG Mobility. En KG Mobility gaat er direct vol in door vier nieuwe elektrische auto's aan te kondigen.
In 2022 werd het langzaam kapseizende SsangYong gered door het Koreaanse KG Group. Begin dit jaar gaf Kwak Jea-sun, voorzitter van SsangYong aan dat SsangYong omgedoopt zou worden tot KG Mobility. Dat is vanaf vandaag officieel het geval. Dat betekent overigens niet dat je de merknaam SsangYong nergens meer tegen zult komen. Op onder meer de website van het merk zal de naam SsangYong nog even naast KG Mobility worden gebruikt.
KG Mobility - dat zich presenteert met het motto 'Go. Different. KG Mobility' - kondigt direct de komst aan van vier nieuwe elektrische auto's. Een daarvan kennen we al. Dat betreft namelijk de elektrische versie van de Torres waar we onlangs over schreven. Daarnaast werkt KG Mobility aan een elektrische middelgrote pick-up (O100), een elektrische grote SUV (F100) en een kleinere elektrische SUV (KR10). KG Mobility zegt zelf een volledig nieuw EV-platform te gaan ontwikkelen.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment