Ik vind dat dit topic zeker niet mag ontbreken.
In 1898 vervaardigden de broers Jacobus en Hendrik-Jan Spijker, rijtuigbouwers in Amsterdam, hun eerste auto met Benz-motor. In hetzelfde jaar begonnen zij met de bouw van de bekende Gouden Koets, welke nog steeds in gebruik is, het inhuldigingsgeschenk van de Amsterdamse burgerij voor koningin Wilhelmina. De website van het Koninklijk Huis schrijft lovend over het vakmanschap van de firma Spijker, die de constructie van de Gouden Koets op zich nam: "Het bouwen van de koets stelde hoge eisen aan het vakmanschap van ontwerpers en constructeurs. (…) De opdracht voor de bouw van de Gouden Koets ging naar de firma Spijker, later ook bekend om zijn automobielen."
De koets moest voldoende hoog zijn, want Koningin Wilhelmina wilde in de koets rechtop kunnen staan. De koets mocht echter niet te hoog of te breed zijn, omdat hij door de poort van het Binnenhof moest kunnen rijden. Ook moest de koets berekend zijn op stapvoets rijden en op het regelmatig inhouden van de paarden, hetgeen bij de meeste rijtuigen sterke schommelingen veroorzaakte van het aan veren en riemen opgehangen bovendeel. Verder was belangrijk zeeziekte van de inzittenden te voorkomen. De constructeurs slaagden ook daarin.
De koets werd pas van stal gehaald ter gelegenheid van het huwelijk van Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik, op 7 februari 1901. In 1903 werd de Gouden Koets voor de eerste maal op Prinsjesdag gebruikt om de Koningin en Prins naar het Binnenhof te rijden.
In 1903 introduceerde Spyker de 60/80 HP, de eerste auto met een 6-cylindermotor. Als in 1907 een Nederlandse Spyker meedoet aan de door de Parijse krant Le Matin georganiseerde rally Peking-Parijs en na een tocht van 16.000 kilometer als een van de vier aankomt, krijgt Spyker internationale bekendheid.
Van 1914 tot 1918 bouwde Spyker ook gevechtsvliegtuigen en vliegmotoren. In 1925 hield de firma Spyker op te bestaan, maar in 2000 werd de onderneming nieuw leven ingeblazen door Victor Muller en Maarten de Bruijn. Sinds 2000 heeft Spyker elk jaar een nieuw model geïntroduceerd. De huidige lijn van modellen bestaat uit de C8 Spyder , de C8 Spyder T, de C8 Laviolette, C8 Double 12 R en de C8 Double 12 S.
Die nieuwe c12 laturbie
C8 spyder T
In 1898 vervaardigden de broers Jacobus en Hendrik-Jan Spijker, rijtuigbouwers in Amsterdam, hun eerste auto met Benz-motor. In hetzelfde jaar begonnen zij met de bouw van de bekende Gouden Koets, welke nog steeds in gebruik is, het inhuldigingsgeschenk van de Amsterdamse burgerij voor koningin Wilhelmina. De website van het Koninklijk Huis schrijft lovend over het vakmanschap van de firma Spijker, die de constructie van de Gouden Koets op zich nam: "Het bouwen van de koets stelde hoge eisen aan het vakmanschap van ontwerpers en constructeurs. (…) De opdracht voor de bouw van de Gouden Koets ging naar de firma Spijker, later ook bekend om zijn automobielen."
De koets moest voldoende hoog zijn, want Koningin Wilhelmina wilde in de koets rechtop kunnen staan. De koets mocht echter niet te hoog of te breed zijn, omdat hij door de poort van het Binnenhof moest kunnen rijden. Ook moest de koets berekend zijn op stapvoets rijden en op het regelmatig inhouden van de paarden, hetgeen bij de meeste rijtuigen sterke schommelingen veroorzaakte van het aan veren en riemen opgehangen bovendeel. Verder was belangrijk zeeziekte van de inzittenden te voorkomen. De constructeurs slaagden ook daarin.
De koets werd pas van stal gehaald ter gelegenheid van het huwelijk van Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik, op 7 februari 1901. In 1903 werd de Gouden Koets voor de eerste maal op Prinsjesdag gebruikt om de Koningin en Prins naar het Binnenhof te rijden.
In 1903 introduceerde Spyker de 60/80 HP, de eerste auto met een 6-cylindermotor. Als in 1907 een Nederlandse Spyker meedoet aan de door de Parijse krant Le Matin georganiseerde rally Peking-Parijs en na een tocht van 16.000 kilometer als een van de vier aankomt, krijgt Spyker internationale bekendheid.
Van 1914 tot 1918 bouwde Spyker ook gevechtsvliegtuigen en vliegmotoren. In 1925 hield de firma Spyker op te bestaan, maar in 2000 werd de onderneming nieuw leven ingeblazen door Victor Muller en Maarten de Bruijn. Sinds 2000 heeft Spyker elk jaar een nieuw model geïntroduceerd. De huidige lijn van modellen bestaat uit de C8 Spyder , de C8 Spyder T, de C8 Laviolette, C8 Double 12 R en de C8 Double 12 S.
Die nieuwe c12 laturbie
C8 spyder T
Comment