Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De oorspronkelijke Jeep kon wel eens ’s werelds meest herkenbare voertuig zijn. Het is daarnaast waarschijnlijk ook ’s werelds meest bekende autonaam. Jeep hoort immers thuis in het rijtje van aspirine, luxaflex, thermoskan en föhn: correct gezegd allemaal eigennamen die soortnamen zijn geworden. Waar de naam vandaan komt is overigens wat onduidelijk: de één zegt dat hij van de militaire afkorting ‘GP’ stamt (voor ‘General Purpose’ of ‘Government Purpose’) terwijl anderen het houden op een stripfiguurtje uit 1936 dat niets anders dan de kreet ‘Jeep’ zou uiten. Hoe dan ook: zonder deze auto zouden we nu waarschijnlijk allemaal Duits praten. Het begon allemaal toen het Amerikaanse leger verschillende autobouwers vroeg om een offerte te maken voor de bouw van een lichte terreinwagen (een ontwerp van American Bantam). Autofabrikant Willys-Overland was er één van, en kreeg het groene licht. Tegen het einde van de oorlog hadden ze een slordige 360.000 van de auto’s gebouwd, of in ieder geval geleverd, want een groot deel werd in kratten verscheept om ter plaatse te kunnen worden geassembleerd. ‘Willys’ was overigens niet de enige want ook Ford, en in mindere mate Bantam zelf, bouwde vrijwel identieke terreinwagens – alle onderdelen moesten uitwisselbaar zijn. Dankzij het eenvoudige en oersterke karakter van de Jeep waren de militairen enthousiast. Na de oorlog leek het daarom aannemelijk dat ook boeren en buitenlui wel eens geïnteresseerd konden zijn in het Spartaanse voertuigje, en dus ging men verder met een burgerversie, nu met ‘CJ’ – voor ‘Civilian Jeep’ aangeduid. Toch vielen de verkopen tegen, en Willys ging aan de slag met luxer uitgevoerde versies, feitelijk de verre voorvaders van de moderne SUV. In 1953 werd Willys-Overland overgenomen door Kaiser Frazer en de twee fabrikanten werden samengevoegd. Weer 17 jaar later, in 1970, werd die firma overgedaan aan AMC die het Jeep-gamma langzaam maar zeker steeds verder uitbreidde.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
De historie van de Jeep voert natuurlijk terug naar de Tweede Wereldoorlog, waar de auto’s, gebouwd door verschillende Amerikaanse fabrikanten, een heldhaftige rol speelden in handen van de geallieerden. Maar na de oorlog slaat het onvermoeibare voertuigje ook aan bij burgers en buitenlui en ontstaat daardoor de Jeep CJ – voor Civilian Jeep. Na de CJ-2 tot en met CJ-4, gebouwd door de fabrikanten Willys en Kaiser, verschijnt in 1954 de CJ-5, nu uitsluitend gebouwd door Kaiser. Eerst nog met een viercilinder lijnmotor, maar later met een V6. De CJ-5 is verreweg de populairste van alle burgeruitvoeringen, al is het alleen al omdat deze variant bijna drie decennia achtereen gebouwd wordt. Tussen 1954 en 1983 worden 603.303 stuks gemaakt die steeds een stukje luxer zijn. In de tussenliggende periode worden de productierechten van de auto verkocht aan American Motors (in 1970) en maakte de V6-motor (die hij sinds 1965 had) plaats voor een zes-in-lijn van eigen fabrikaat met een inhoud van 3,8-liter of zelfs een V8 met sperdifferentieel (vanaf 1972). De spatborden en motorkap moeten daarvoor iets worden verlengd. In de Verenigde Staten zijn vooral de zogenaamde Renegade-versies populair. Al in 1955 verschijnt trouwens ook een CJ-6 met een 51 centimeter langere wielbasis, en in 1976 volgde de CJ-7 met zelfs 76 extra centimeters tussen de wielen ten opzichte van de CJ-5, maar deze zijn allebei niet zo populair als de CJ-5. Pas in 1987 verdween de CJ-aanduiding toen de opvolger van de CJ-10 verscheen. Die auto heet Jeep Wrangler en wordt tot op de dag van vandaag gemaakt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
de Jeep Grand Cherokee Trackhawk is configureerbaar op de belgische website!
Hallowkes 120 K voor een Grand Cherokee
Ik heb onlangs eens een uur of 2 op de achterbank van een recent model mogen(moeten) vertoeven.
Was de Overland versie.
Allesbehalve een zegen moet ik zeggen.
Qua comfort absoluut niet op het niveau van een M klasse of een X5
Ik heb onlangs eens een uur of 2 op de achterbank van een recent model mogen(moeten) vertoeven.
Was de Overland versie.
Allesbehalve een zegen moet ik zeggen.
Qua comfort absoluut niet op het niveau van een M klasse of een X5
Deze koop je gewoon voor de motor he. 707pk supercharged V8 !
Nee, niet matrozen. Matroze. Yikes. Kleuren. Het moet je ding maar zijn. De een maakt het totaal niets uit, de ander gaat speciaal wachten op een auto die net even een afwijkende tint heeft. Het kleurt je leven net wat meer. Nu ben je vaak gebonden aan het kleurenpalet dat de fabrikant in de aanbieding […]
There are Pretenders among us..... Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment