Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik heb 3 jaar geleden ook met een 156 GTA gereden, het waren opendeurdagen bij garage Caudron in Aalst. Het was een ervaring om nooit meer te vergeten.
Wat mij het beste bijblijft is de motorklank van de V6 en de fenomenale trekkracht.
tzou nog erger zijn in de 159
Die weegt natuurlijk NOG een pak meer... ruim 1700kg
Een 2.4jtd zou daar ook niet al te vlot in zijn.
Eigenlijk is het een beetje onzin om te zeggen dat die wagen lomp of traag zou zijn. Als je dat nu gaat vergelijken met auto's binnen z'n (gewichts)categorie, genre Lexus IS, Audi A6 tot zelfs BMW3, dan valt het in de praktijk bijzonder goed mee. Immers, akkoord, hij is niet lichtvoetig, maar wat hij daar verliest, maakt 'ie goed in de stevigheid van het chassis, onderstel, comfort, stabiliteit en snelheid bij de sneller genomen bochten. Allemaal elementen die je op één testritje niet zozeer boeien, maar bij eigenaarschap weet je dat enorm te appreciëren. Het onderstel is een tank, letterlijk te zwaar voor z'n doel. Weinig twijfel dat dit onderstel gewoon jaren en jaren meegaat, en niet zoals bij de vorige generaties na 80.000km alle ophangingsarmen moet vervangen worden. Dat alleen al heeft z'n charme vind ik, bij wijze van spreken, is het de Mercedes W124 van de nieuwe generatie Alfa's. Eigenlijk een detail, zelfs de manier waarop de deuren sluiten ben ik gek op. Heerlijk licht te bedienen, de zware deuren vallen met een stevige *bonk* in het slot.
Maar, terug wat de prestaties betreft, het grootste "probleem" is dat 'ie in hetzelfde bedje ziek als alle andere JTD's in de 159. De opbouw van turbodruk gaat te langzaam. Hij schiet ook niet al te snel uit de startblokken. Als je dan al geen turbodruk weet op te bouwen, is elk stoplichtsprintje een flop. Eens je dat beter weet op te vangen, is het echt wel een snelle wagen. Om maar iets te zeggen, een BMW320d is op papier evensnel. Maar de 320d hangt ook veel korter op het gaspedaal, waardoor in elk magazine de cijfers zwart op wit te lezen zijn, sneller 0-100 en sneller in de hernemingen. In de praktijk is dat een heel ander verhaal, op de autobahn wordt een 320d uit het zog van de 159 gereden (boven de 200km/u, maar geen boekje die dat test). Bij tussensprintjes die een 2.4JTDm rijder voelt aankomen, en daarbij genoeg boost heeft weten op te bouwen, is hij ook sneller (zal je wederom in geen boekje lezen). Er zit nog altijd 200pk in he, op sommige punten merk je dat gelukkig nog.
En dan dat vijfcilinder geluid , ontneemt de behoefte naar een benzinewagen.
Dan te denken dat ik binnen 15 dagen de sleutels van mijn Alfa moet afgeven. De mooiste, comfortabelste, de meest praktische, stevigste, tot zelfs snelste Alfa die ik ooit gehad heb. Hier had ik nog vele jaren plezier aan kunnen beleven, echt een aanrader die auto.
PS, als er iemand commentaar durft te geven over de scherpte van de besturing, terwijl er maar met 16inch bandjes gereden wordt, krijgen ze slaag van mij. Test die bak -zoals het hoort- met 18inch rubber over één of ander klaverblad, en dan weet je ineens waar de fun te vinden is.
True true, je merkt zéér duidelijk dat moderne alfa's steeds beter (en zelfs tot 's overkill's toe) in elkaar steken. Dat verschil merk ik zelfs al tussen de 156 en de 147, die maar een paar jaar schelen qua introductiedatum.
De 147 zit gewoon letterlijk STEVIGER in elkaar. De 156 rammelt meer, voelt in alle opzichten 'te licht' aan, ook qua bediening van bijv. de middenconsole, etc. De deuren van de 147 voelen massiever aan, etc etc etc etc.
En dat merkte ik bij de Brera des te beter. Die kar zit, zoals je zegt, onwaarschijnlijk 'als een blok' in elkaar gevezen. Het gevoel van de deuren, afwerkingskwaliteit binnenin, en zéker ook het gedrag van de ophanging, vertellen boekdelen.
In dat opzicht maakt Alfa alleen maar vordering, imo.
Maar die betere afwerking, zwaardere uitvoering van chassis, ophanging, etc, brengen uiteraard (en bijna onoverkomelijk) een aantal nadelen met zich mee.
Zo'n ding gaat als rails ongelooflijk hard door een bocht, dat wel, maar je mist toch wel wat de lichtvoetigheid, de 'speelsheid', die je van een Alfa zou verwachten.
Dat is ook meteen het punt waar ik het persoonlijk een beetje, zeg maar, 'moeilijk' mee heb. Namelijk dat je vroeger een Alfa Giulia 1300TI had, die met z'n 1,3 liter motortje tot één van de snelste kleine berlines ter wereld behoorde, in die motorklasse. Of een 2000 GTV Bertone, die ziekelijk snel was met z'n 131pk.
Niet alleen bloedsnel, maar ook onwaarschijnlijke wegligging (voor die tijd althans)!
Dit alles was mogelijk door één ding: laag gewicht. Die auto's wogen 900-1000 kilogram.
DAT was/IS voor mij nog steeds de definitie van een Alfa: een lichte, kleine auto, met een kleine motor, die zéér snel & wendbaar is, en waar je op die manier bakken PUUR rijplezier aan beleeft.
Daarom ook dat in mijn bescheiden mening de laatste 'échte ALFA' (zoals hierboven dus beschreven), een 33 is. Die bakjes wegen 950-1100 kilogram, hebben motortjes tussen 1,3 en 1,7 liter; wegligging fénomenaal, en bloedsnel.
Ik heb er dan ook af en toe wat 'moeite' mee, dat de 147 zo 'traag' is. Het ding heeft verdorie een 2 liter motor met 150pk. Dat zou moeten VLIEGEN a la gti-style. En dat doet 'ie dus NIET. Ja, hij komt vlot vooruit, maar je voelt overduidelijk dat z'n hoge gewicht parten speelt in de ultieme rij-ervaring die je ZOU KUNNEN HEBBEN.
Oké, je kan er uiteraard niet omheen dat een moderne wagen per definitie zwaarder wordt, door de toenemende veiligheidsuitrustingen, optie's zoals airco, geluidsinstallatie, etc. Maar toch vind ik het een beetje spijtig.
Ze kunnen tegenwoordig zéér goed veel gewicht 'verbergen' (goed voorbeeld is de Brera) tijdens het rijden; door geavanceerde ophangingen en stuurinrichtingen; maar dat maakt ook dat het vaak een beetje 'artificiëel' aanvoelt, als je begrijpt wat ik wil zeggen.
Ik heb zo ooit eens in de les (vorig jaar ofzo) uit verveling een 'moderne Alfa Junior' beschreven. Zonder énige poespas en zever erop; gewoon een klein, PUUR rijders-machientje, met een 1600 motor met 140pk, een gewicht van 950kg, en zes versnellingen. Geen zever zoals gps, airconditioning, en zevenenveertig luidsprekers met een subwoofer. Niet zo primitief als een Lotus Elise; maar gewoon, ABS en twee airbags mogen erin, en voor de rest een basis 'aankleding'. DAT zou voor mij een ultieme moderne alfa zijn.
'Back to the roots', als het ware.
Maar zoals reeds duizenden malen gezegd: Alfa is een 'chronisch virus'. Eens je het te pakken krijgt, geraak je er niet meer van af. Integendeel zelfs, het slorpt je op, en het wordt écht een deel van je leven. Je kan verdragen dat het schuifdak af en toe blijft steken, dat je A-stijl lekt, en dat 'ie 12 liter zuipt. Maar je blijft onmiskenbaar de passie voelen die; ja, zélfs de modernste Alfa's; uitstralen.
Ik geraak er alvast niet meer van af, dat heb ik al lang in de mot!
Eigenlijk is het een beetje onzin om te zeggen dat die wagen lomp of traag zou zijn. Als je dat nu gaat vergelijken met auto's binnen z'n (gewichts)categorie, genre Lexus IS, Audi A6 tot zelfs BMW3, dan valt het in de praktijk bijzonder goed mee. Immers, akkoord, hij is niet lichtvoetig, maar wat hij daar verliest, maakt 'ie goed in de stevigheid van het chassis, onderstel, comfort, stabiliteit en snelheid bij de sneller genomen bochten. Allemaal elementen die je op één testritje niet zozeer boeien, maar bij eigenaarschap weet je dat enorm te appreciëren. Het onderstel is een tank, letterlijk te zwaar voor z'n doel. Weinig twijfel dat dit onderstel gewoon jaren en jaren meegaat, en niet zoals bij de vorige generaties na 80.000km alle ophangingsarmen moet vervangen worden. Dat alleen al heeft z'n charme vind ik, bij wijze van spreken, is het de Mercedes W124 van de nieuwe generatie Alfa's. Eigenlijk een detail, zelfs de manier waarop de deuren sluiten ben ik gek op. Heerlijk licht te bedienen, de zware deuren vallen met een stevige *bonk* in het slot.
Maar, terug wat de prestaties betreft, het grootste "probleem" is dat 'ie in hetzelfde bedje ziek als alle andere JTD's in de 159. De opbouw van turbodruk gaat te langzaam. Hij schiet ook niet al te snel uit de startblokken. Als je dan al geen turbodruk weet op te bouwen, is elk stoplichtsprintje een flop. Eens je dat beter weet op te vangen, is het echt wel een snelle wagen. Om maar iets te zeggen, een BMW320d is op papier evensnel. Maar de 320d hangt ook veel korter op het gaspedaal, waardoor in elk magazine de cijfers zwart op wit te lezen zijn, sneller 0-100 en sneller in de hernemingen. In de praktijk is dat een heel ander verhaal, op de autobahn wordt een 320d uit het zog van de 159 gereden (boven de 200km/u, maar geen boekje die dat test). Bij tussensprintjes die een 2.4JTDm rijder voelt aankomen, en daarbij genoeg boost heeft weten op te bouwen, is hij ook sneller (zal je wederom in geen boekje lezen). Er zit nog altijd 200pk in he, op sommige punten merk je dat gelukkig nog.
En dan dat vijfcilinder geluid , ontneemt de behoefte naar een benzinewagen.
Dan te denken dat ik binnen 15 dagen de sleutels van mijn Alfa moet afgeven. De mooiste, comfortabelste, de meest praktische, stevigste, tot zelfs snelste Alfa die ik ooit gehad heb. Hier had ik nog vele jaren plezier aan kunnen beleven, echt een aanrader die auto.
PS, als er iemand commentaar durft te geven over de scherpte van de besturing, terwijl er maar met 16inch bandjes gereden wordt, krijgen ze slaag van mij. Test die bak -zoals het hoort- met 18inch rubber over één of ander klaverblad, en dan weet je ineens waar de fun te vinden is.
Ja sorry maar een auto in z'n gewichtscategorie gaan bekijken, en dan uitkomen bij een A6 in vergelijking met een 159... daar ontgaat me het nut van
Een 159 blijft een 'kleine' auto, zelfs in break. En een massieve stevige auto moet daarom niet 1700kg wegen voor een (wederom) 'kleine' middenklasser. Dat gebrek aan opbouw van turbodruk ligt niet alleen aan de turbo denk ik (want die is niet immens groot), maar vooral de motorsturing die alles o zo soepel en zonder schokken wil laten verlopen. En voeg daarbij het typische commonrail karakter dat bij mij altijd een ietwat laggy indruk nalaat, en je hebt de reden waarom ik die testrit met een 159 gewoon een grote teleurstelling vond.
Op al de rest qua sturen, ophanging en remmen... zéér goed!
Ja sorry maar een auto in z'n gewichtscategorie gaan bekijken, en dan uitkomen bij een A6 in vergelijking met een 159... daar ontgaat me het nut van
Ik zal zeggen waarom, omdat het Premium platform waarop de 159 staat, ontworpen is voor de opvolger van de Saab 9-5, Alfa 166, en dus uit een hogere categorie afstamt. Puur op cijfers, merk je dat de wielbasis, breedte van de auto, en het gewicht niet ver uit mekaars buurt lopen. Ga je echter met beide wagens rijden, merk je een wereld van verschil. Op zich is het een foute vergelijking, maar die is bij nader inzien lang niet zo scheef.
De criteria van een lichtere auto, allemaal goed en wel, maar als ik kijk wat voor comfort je nu in de plaats krijgt, zou ik dit ook weer niet willen inruilen hoor. Je kan dan de vraag stellen waarvoor een Alfa echt staat. Maar het verleden toont dat er van elke soort wel iets in het gamma stak, ook een "zware" GT. Dus ik zou het ene niet willen zien verdwijnen voor het andere. Ik denk dat Alfa wel iets in de pijplijn heeft om ook nog andere mensen aan te spreken.
Ik heb zo ooit eens in de les (vorig jaar ofzo) uit verveling een 'moderne Alfa Junior' beschreven. Zonder énige poespas en zever erop; gewoon een klein, PUUR rijders-machientje, met een 1600 motor met 140pk, een gewicht van 950kg, en zes versnellingen. Geen zever zoals gps, airconditioning, en zevenenveertig luidsprekers met een subwoofer. Niet zo primitief als een Lotus Elise; maar gewoon, ABS en twee airbags mogen erin, en voor de rest een basis 'aankleding'. DAT zou voor mij een ultieme moderne alfa zijn.
'Back to the roots', als het ware.
Toen ik de conceptcar van de nieuwe Lancia Fulvia zag, dacht ik eigenlijk ook meteen aan zoiets. Ik hoop nog altijd stiekem op een soort revival van dat soort auto's. Lichter, zuiniger, vinniger en sneller... het komt dichterbij denk ik.
Kennis van mij is enkele weken geleden langsgeweest bij Squadra in NL. Heeft een 159SW 115pk. Squadra heeft blijkbaar verschillende programma's. Ging oorspronkelijk voor een chiptuning gaan naar 140pk, maar heeft ter plaatse beslist om het hoogste programma te nemen met +/-160pk. Koppel weet ik niet precies meer.
Resultaat: auto pakt direkt aan vanaf lage toeren, wat voordien niet het geval was. Is zeer tevreden. Alfa-dealers werken met Squadra voor chiptuning...
Kennis van mij is enkele weken geleden langsgeweest bij Squadra in NL. Heeft een 159SW 115pk. Squadra heeft blijkbaar verschillende programma's. Ging oorspronkelijk voor een chiptuning gaan naar 140pk, maar heeft ter plaatse beslist om het hoogste programma te nemen met +/-160pk. Koppel weet ik niet precies meer.
Resultaat: auto pakt direkt aan vanaf lage toeren, wat voordien niet het geval was. Is zeer tevreden. Alfa-dealers werken met Squadra voor chiptuning...
Dat is waar, het laat de JTDm 115pk op volle vermogen werken, en dat gaat 'em veel beter af. Ik verdenk Alfa ervan die motor kunstmatig af te zwakken omdat het verschil met de 136pk variant anders veel te klein zou zijn. Er zijn ook klachten van schokkende motor wanneer die nog koud staat, dat is officieel geweten. Ook de recente softwareupdate van Alfa ten spijt, is het enige wat echt help, Squadra Tuning! Ik heb dat ook zo tegen de dealer gezegd...
Ik heb zo ooit eens in de les (vorig jaar ofzo) uit verveling een 'moderne Alfa Junior' beschreven. Zonder énige poespas en zever erop; gewoon een klein, PUUR rijders-machientje, met een 1600 motor met 140pk, een gewicht van 950kg, en zes versnellingen. Geen zever zoals gps, airconditioning, en zevenenveertig luidsprekers met een subwoofer. Niet zo primitief als een Lotus Elise; maar gewoon, ABS en twee airbags mogen erin, en voor de rest een basis 'aankleding'. DAT zou voor mij een ultieme moderne alfa zijn. 'Back to the roots', als het ware.
Maar zoals reeds duizenden malen gezegd: Alfa is een 'chronisch virus'. Eens je het te pakken krijgt, geraak je er niet meer van af. Integendeel zelfs, het slorpt je op, en het wordt écht een deel van je leven. Je kan verdragen dat het schuifdak af en toe blijft steken, dat je A-stijl lekt, en dat 'ie 12 liter zuipt. Maar je blijft onmiskenbaar de passie voelen die; ja, zélfs de modernste Alfa's; uitstralen.
Ik geraak er alvast niet meer van af, dat heb ik al lang in de mot!
Alfa Alfa
rood: dat zou inderdaad zalig zijn! Terug naar de kleine lichte scheurijzertjes, een waardige opvolger van de 33 1.7e en al zijn voorgangers. Maar ik vrees dat de veiligheidsnormen het niet meer zo makkelijk maken om zo een kleine lichte doodskist te produceren... en misschien dat er toch niet zoveel vraag naar zou zijn uiteindelijk behalve bij de echte alfisti (bijna iedereen wil een verwarmbare, geventileerde massage-stoel die ze eventueel nog kunnen omvormen tot hemelbed ofzo)
Then again, alfarijders zijn altijd al speciaal geweest... laten we hopen dat ze in Arese het lef tonen om zo een wagen als gij zegt te produceren.
Burgerlijke sedan-versie van de lotus elise
blauw: SO TRUE! Sinds kort rammelt het dashboard een beetje als we optrekken uit de lage toeren, de gsm werkt soms maar half, de zetelverwarming springt aan zonder reden,... onze oude W124 moest dat maar eens gedaan hebben! die had allang buitengelegen (Maja zo een W124 doet dat ook gewoon niet)
Alfa, you just love to hate them
Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.
Kennis van mij is enkele weken geleden langsgeweest bij Squadra in NL. Heeft een 159SW 115pk. Squadra heeft blijkbaar verschillende programma's. Ging oorspronkelijk voor een chiptuning gaan naar 140pk, maar heeft ter plaatse beslist om het hoogste programma te nemen met +/-160pk. Koppel weet ik niet precies meer.
Resultaat: auto pakt direkt aan vanaf lage toeren, wat voordien niet het geval was. Is zeer tevreden. Alfa-dealers werken met Squadra voor chiptuning...
Waarom heeft hij dan toch plots beslist om voor het maximale vermogen te gaan?
Mijn nonkel gaat op wss op 17 november laten chippen bij Squadra (in Brugge), ook met een 159 1.9 JTD 115 pk
blauw: SO TRUE! Sinds kort rammelt het dashboard een beetje als we optrekken uit de lage toeren, de gsm werkt soms maar half, de zetelverwarming springt aan zonder reden,... onze oude W124 moest dat maar eens gedaan hebben! die had allang buitengelegen (Maja zo een W124 doet dat ook gewoon niet)
Alfa, you just love to hate them
Aha, wat ik dus wou zeggen! Het is voor de eerste keer dat ik een Alfa heb die niet rammelt! Niet dat het allemaal rammelbakken zijn, een betonbaantje is toch vragen om een rammeltje maar zo'n wegen neemt de 159 nog steeds alsof het niets is. De ophanging is minder stug, heerlijk comfortabel doch ook heerlijk sportief waar nodig. Voor de eerste keer ervaar ik een Alfa als zijnde een stevige tank. Gedaan met dunne koetswerkpanelen en dito deurinslagen, nu ben ik de koning van de GB parking en deel ik de klappen uit. (grapjeuh)
Comment