Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ALFA ROMEO Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichtensoit, zelfs met voorwielaandrijving zou ik me nog een Spider durven kopen
Ik ben onlangs met een 120d LSE in de regen gaan testrijden voor 2 uur (met als doel, eventuele aankoop van een 123d). Een sperdifferentieel mankeert er echt aan. Wat is de fun van een RWD, als het binnenste wiel geen tractie meer heeft? Dan kan je al evengoed met een goede FWD rijden, die wegligging is voorspelbaarder en veel gemakkelijker te controleren als je eens in een zotte bui over de openbare weg rijdt. Laat ons vooral dat openbare karakter niet vergeten, 't mag wel veilig blijven ook, vanaf dat oogpunt heeft RWD nauwelijks een meerwaarde en hangt het rijplezier voor mij persoonlijk veel meer af van de stuurinrichting, gewichtsverdeling, ...
Wat die stuurinrichting betreft, ik merk het nu weer eens aan de A5 -niet te vergeten dat Audi zelf enorm trots is op het geleverde werk- dat de Alfa echt tot de top behoort. Als ik de kans had om het stuurgevoel over te plaatsen in de Audi, dan graag onmiddellijk! Ik heb geen ervaring met het Q4 systeem van Alfa, maar die zou van dezelfde slag moeten zijn als dat van mijn A5. Dan is dat voor mij ook the way to go...
Elk karakter heeft zo zijn eigen rijstijl nodig, en hier en daar kom je eens zo'n test tegen waarbij autojournalisten het gewoon vertikken om hun rijstijl aan te passen, meer nog, ze doen alles bij hun machte om aan te tonen dat een FWD onderstuurd, wat niet moeilijk is, te agressief insturen en/of gaaas planché. Zie ook deze test:
+ YouTube Video
Gewoon een schandaal, vergelijk dat eens met de test van AMS?
Met een FWD kan je net sneller een bocht induiken, je kan er alleen niet zo snel uit. Het omgekeerde van een RWD, maar ze slagen er toch maar weer in om het tegendeel te bewijzen, straf.
Ik heb nog een video (gefilmd in Toscane), waarop mijn Alfa tijdens een stevig ritje z'n kont vrij agressief zette in een bocht. Mijn vriendin reageerde pas een 6-tal seconden later, omdat ze nog in shock was. Bottom line is, de gewichtsverdeling en stuurgedrag moet juist zitten en dan heb je idd veel rijplezier.
Comment
-
True! Alfa bouwt FWD-auto's zoals veel automerken beter zouden doen.
En toch is RWD niet alleen logischer, 't is ook een veel efficiëntere setup, en als 't zo snel moet gaan dat 't compleet geschift wordt op de openbare weg, heb je zowiezo veel meer controle.
Ik heb geen "voordeel" van 't rijden met een RWD tijdens m'n dagelijkse verplaatsingen, maar ik geniet er wel van. In 't weekend echter, of 'es op een achterafbaantje ergens door de week ... dan komt 't volle potentieel van RWD naar boven. Of 'n 4WD, dat is ook goed mogelijk. Maar zeker geen FWD.
Ware FWD beter, dan reden ze in de autosport allemaal met FWD auto's. Which ain't the case. Vraag gelijk welke technicus om z'n "ideale auto" te tekenen in termen van efficiëntie, driveability en logica, en hij begint met 't tekenen van 'n RWD-aandrijflijn (weliswaar met middenmotor, dan).
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenTrue! Alfa bouwt FWD-auto's zoals veel automerken beter zouden doen.
En toch is RWD niet alleen logischer, 't is ook een veel efficiëntere setup, en als 't zo snel moet gaan dat 't compleet geschift wordt op de openbare weg, heb je zowiezo veel meer controle.
Ik heb geen "voordeel" van 't rijden met een RWD tijdens m'n dagelijkse verplaatsingen, maar ik geniet er wel van. In 't weekend echter, of 'es op een achterafbaantje ergens door de week ... dan komt 't volle potentieel van RWD naar boven. Of 'n 4WD, dat is ook goed mogelijk. Maar zeker geen FWD.
Ware FWD beter, dan reden ze in de autosport allemaal met FWD auto's. Which ain't the case. Vraag gelijk welke technicus om z'n "ideale auto" te tekenen in termen van efficiëntie, driveability en logica, en hij begint met 't tekenen van 'n RWD-aandrijflijn (weliswaar met middenmotor, dan).
Dan nog, zelfs als je het superieure rijgedrag van een RWD niet 'nodig' hebt, dus tijdens je gewone, normale verplaatsingen op de openbare weg, voel je nog steeds een enorm verschil tussen een auto met FWD of eentje met RWD.
Maakt niet uit of je tegen de griplimieten zit of whatever, het voelt gewoon 180° graden anders aan.
Vind ik toch.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIn 't weekend echter, of 'es op een achterafbaantje ergens door de week ... dan komt 't volle potentieel van RWD naar boven.
Comment
-
Last edited by zwoemba; 27/10/2007, 16:29.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sepultura Bekijk Berichten
Helemaal op 't einde, die 75 die dwarsgeduwd wordt door die beemer en daarna gewoon weer corrigeert en verderknalt, heerlijk!Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door zwoemba Bekijk BerichtenMijn stuurbekrachtiging viel gisteren uit
Boordcomputer gaf iets weer in de aard van 'verlies oliedruk' denk ik... Da's best lastig sturen dan
M'n hogedrukdieselpomp stuk en gedaan met rijden, ik heb nog kunnen uitbollen richting pechstrook... dat was wel effe zweten.
Comment
-
Ja, vermoedelijk komt het gewoon omdat ik iets te snel door een goot heb gereden... Ik moest een parking oprijden maar had de inrit bijna gemist . Snel nog het stuur omsmijten en hup... Toch wel vreemd dat het kan gebeuren door zoiets... Die schok was nu ook weer niet enorm
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door zwoemba Bekijk BerichtenEentje voor Gio
maar toch
Comment
Comment