Alfa Romeo gaat platform Mercedes gebruiken 31-10-2007 23:05
Vorige maand berichtte Autointernationaal.nl dat Alfa Romeo in zijn Centro Stile momenteel aan het schetsen is aan een nieuwe Duetto, de originele Spider. Aan de tekeningen is duidelijk te zien dat de Italianen de open 2-zitter achterwielaandrijving mee willen geven, maar dat het merk niet beschikt over een geschikt platform.
Autointernationaal.nl gaf toen het advies om een deal te sluiten het Daimler. Dat wil graag gebruik maken van een Fiat onderstel voor een nieuw compact model. ‘Fiat kan hierin toestemmen op voorwaarde dat zij in ruil gebruik kan maken van het SLK platform’, zo luidde het advies.
Een dergelijke deal lijkt nu in de maak te zijn. Daimler topman Dieter Zetsche heeft onlangs een bezoek gebracht aan Fiat (hij bezocht de fabriek waar de Bravo gemaakt wordt, hetgeen doet vermoeden dat Mercedes-Benz hier wellicht de opvolger van de A/B-klasse zal laten bouwen) en volgens Italiaanse media zouden er plannen bestaan om ook een ander Alfa Romeo model te baseren op een onderstel van Mercedes-Benz, namelijk de 169. De opvolger van de 166 zou gebruik moeten maken van het E-klasse platform, waardoor de Italianen drie vliegen in één klap slaan: er worden veel kosten bespaard (de originele plannen om de 169 te baseren op een ingekort Maserati Quattroporte onderstel zijn veel te duur), de berlina kan op deze manier al in 2009 productierijp zijn (de Fiat Bravo werd in een recordtijd van 18 maanden ontwikkeld) én de 169 krijgt de zo gewenste achterwielaandrijving.
Naar aanleiding van de berichtgeving over een mogelijke samenwerking tussen Daimler en Fiat werd mij de vraag gesteld of dit huwelijk überhaupt wel kan werken. Beide fabrikanten hebben immers een redelijk recente scheiding achter de rug (van Chrysler resp. General Motors). Autointernationaal.nl denkt dat de Duits Italiaanse as succesvol kan zijn, vooral omdat het een samenwerking op basis van gelijkheid en onderling respect zal worden, hetgeen essentieel is. Daimler gedroeg zich arrogant ten opzichte van Chrysler en General Motors keek neer op Fiat, waardoor het nooit tot synergie-effecten is gekomen. Dieter Zetsche en Sergio Marchionne, topmannen van Daimler resp. Fiat, zijn pragmatisch genoeg om te onderkennen dat gevoelens van superioriteit tot niets leidt. Wellicht raken zij extra tot samenwerking gemotiveerd als zij een foto van de Audi R8 en Lamborghini Gallardo op hun bureau zetten. Twee zeer succesvolle producten van een Duits Italiaanse samenwerking.
Vorige maand berichtte Autointernationaal.nl dat Alfa Romeo in zijn Centro Stile momenteel aan het schetsen is aan een nieuwe Duetto, de originele Spider. Aan de tekeningen is duidelijk te zien dat de Italianen de open 2-zitter achterwielaandrijving mee willen geven, maar dat het merk niet beschikt over een geschikt platform.
Autointernationaal.nl gaf toen het advies om een deal te sluiten het Daimler. Dat wil graag gebruik maken van een Fiat onderstel voor een nieuw compact model. ‘Fiat kan hierin toestemmen op voorwaarde dat zij in ruil gebruik kan maken van het SLK platform’, zo luidde het advies.
Een dergelijke deal lijkt nu in de maak te zijn. Daimler topman Dieter Zetsche heeft onlangs een bezoek gebracht aan Fiat (hij bezocht de fabriek waar de Bravo gemaakt wordt, hetgeen doet vermoeden dat Mercedes-Benz hier wellicht de opvolger van de A/B-klasse zal laten bouwen) en volgens Italiaanse media zouden er plannen bestaan om ook een ander Alfa Romeo model te baseren op een onderstel van Mercedes-Benz, namelijk de 169. De opvolger van de 166 zou gebruik moeten maken van het E-klasse platform, waardoor de Italianen drie vliegen in één klap slaan: er worden veel kosten bespaard (de originele plannen om de 169 te baseren op een ingekort Maserati Quattroporte onderstel zijn veel te duur), de berlina kan op deze manier al in 2009 productierijp zijn (de Fiat Bravo werd in een recordtijd van 18 maanden ontwikkeld) én de 169 krijgt de zo gewenste achterwielaandrijving.
Naar aanleiding van de berichtgeving over een mogelijke samenwerking tussen Daimler en Fiat werd mij de vraag gesteld of dit huwelijk überhaupt wel kan werken. Beide fabrikanten hebben immers een redelijk recente scheiding achter de rug (van Chrysler resp. General Motors). Autointernationaal.nl denkt dat de Duits Italiaanse as succesvol kan zijn, vooral omdat het een samenwerking op basis van gelijkheid en onderling respect zal worden, hetgeen essentieel is. Daimler gedroeg zich arrogant ten opzichte van Chrysler en General Motors keek neer op Fiat, waardoor het nooit tot synergie-effecten is gekomen. Dieter Zetsche en Sergio Marchionne, topmannen van Daimler resp. Fiat, zijn pragmatisch genoeg om te onderkennen dat gevoelens van superioriteit tot niets leidt. Wellicht raken zij extra tot samenwerking gemotiveerd als zij een foto van de Audi R8 en Lamborghini Gallardo op hun bureau zetten. Twee zeer succesvolle producten van een Duits Italiaanse samenwerking.
bron: autointernationaal.nl
vet nieuws!!! onderstel van de E klasse voor de 169
Comment