Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ALFA ROMEO Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk BerichtenKan je zo'n 8C ook met manuele versnellingsbak krijgen?
BTW, gisteren een erg lekkere Alfa 156SW 2.5V6 ontmoet... Zender kit, knappe velgen, en wat een geluid!!!
Ik heb er met m'n raampje open naast gereden, en ik kon het me nauwelijks inbeelden, maar volgens de eigenaar had 'ie een standaard uitlaat. Eens we samen (in het natte weer) groen licht kregen, was m'n Quattro dan wel een wereld van verschil sneller, ieder z'n pleziertje zou ik zeggen.
't Is jammer dat je de beide werelden momenteel niet kan vinden in een auto.
@Ijsboerke, miljaar wat knappe foto's
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk BerichtenGa je er één kopen?
Op circuit werken ze wel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk BerichtenI wish. Nee, gewoon omdat ik niet moet weten van die peddels. Niet zozeer de peddels zelf, maar eerder sequentiële bakken zijn gewoon zo slecht op de openbare weg. De reden waarom ik dat zeg is omdat een kennis van me juist een E60 M5 uit Duitsland heeft gekocht en geprobeerd 1 week in fully automatic modus te rijden... een ramp. Toen hij moest starten op een helling bolde hij gewoon achteruit.
Op circuit werken ze wel.
Een gerobotiseerde bak is dan ook geen automaat.
Automaatfunctie op die dingen is dan ook dikke bagger.
Comment
-
Voor we nog eens kritiek hebben op de 159 generatie, een post die we allemaal zouden moeten lezen:
Assuming the Merc talks collapse, there is one overwhelmingly likely scenario already in play.
First of all, we need to recognise that Premium was designed from the start as an E-segment platform, with capability for front-drive (Saab 9-5 replacement), rear-drive (for the Cadillac CTS, a large Buick, a replacement for the Opel Omega, and in the mid-term, the replacement for the 166), and all-wheel drive. This, at least, was the big plan at the turn of the decade, shortly after the GM/Fiat share swap.
Note that this does not include what became the 159, which was originally going to be on Epsilon. Yup, like the Croma. Epsilon is modular, like Premium, in the sense that wheelbase and track are easily adjustable, although it isn't as flexible because it can only accommodate FWD and AWD.
Then the GM beancounters got involved and one-by-one cancelled all the projected GM cars on Premium on account of the fact that the company was, y'know, losing billions. Or something. From memory, the Buick connection was the first to go; then Opel, Cadillac, and finally Saab, who did most of the development.
This left Alfa with a problem. They had a world-class platform with rear-drive capability developed largely at GM's expense, but it was all going to be wasted if they didn't make use of it. So with the crisis and the 166 replacement looking spectacularly distant, they took the decision in 2002 to switch platforms for the 159, from Epsilon to a shortened Premium. The decision was probably made easier by the fact that "159 is rebodied Vectra" headlines loomed large if they didn't.
This decision was nevertheless influenced by what had gone before. The early development process, for instance, is part of the reason why the wheelbase is identical between the Croma and the 159 - it was to ensure there was as much carryover as possible of development which was already signed off (e.g. the Q4 drivetrain). And the need to carry over as much as possible is why the 159 is front-drive even though the platform can accommodate RWD.
Meanwhile, at around the same time, the original Italdesign Brera concept was presented (at Geneva in 2002). Independently, the original plans for the GTV and Spider replacements were envisioned as being Premium-based, but using rear-wheel drive. With the crisis and ensuing changes of plan, Fiat decided (correctly in my view) that this was an indulgence they could not afford, and brought the replacements into line with the 159 in mechanical terms. With the rapturous reception which the concept Brera received, the decision was also taken to adopt that look for the GTV replacement, which necessarily also dictated the look of the Spider - and the 159 was likewise restyled to present familial coherence (and save a bit of money on front-end pressings).
The platform switchover and restyle were thus the most influential factors behind the 159's delay; it also explains why the 159 is a little overweight and why the Brera and Spider are a lot overweight. The undercarriage of all three cars is designed for E-segment saloons. This doesn't matter so much for the 159 because the size differential is only one class; the Brera and Spider are another matter because essentially we're talking about Golf-sized cars with suspension and underpinnings that are designed for the equivalent of a 5-Series. All the Premium-based Alfas are built like tanks underneath. Unofficially officially, this was because Alfa wanted to put to bed once and for all the myth that their cars are fragile; personally I believe the real reason is that they needed the cars on the market as soon as possible and there simply wasn't the time or the money to re-engineer them to lose weight before the launch. Alfa has always known that the cars are heavy; it just hasn't been in a position to do anything about it until now. It was regarded as more important to get the cars on the market - they were already horrendously late - and work out the problems later. I think history has vindicated this decision. At the time the 159 launched, Fiat was months away from collapse. In circumstances like that you don't pussy-foot around with diets that are going to deliver single-digit sales increases if you're lucky. You get new product out there ASAP and worry about fixing up the ragged edges later.
But what relevance does all this have for the future? The bottom line is that Fiat has access to one of the most advanced upper-medium segment platforms in the world and it doesn't intend to waste its capability. And this is why Alfa's return to rear-drive is an open secret. Assuming that there is no deal with M-B, the next 159 will use Premium, but with longitudinally-mounted engines and rear-wheel drive (plus optional Q4). The 169 will use the same layout plus, very probably, a transaxle - FPT has technologies under development to this effect. Given that Premium can also very easily be expanded to fit F-segment, these fundamentals are also what will replace M139 (Maserati's current, hugely expensive, transaxle platform which sits underneath the Quattroporte and GranTurismo). Premium isn't cheap to build in absolute terms, but it's cheaper than M139, as well as easier to tool up for.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenEen gerobotiseerde bak is dan ook geen automaat.
Automaatfunctie op die dingen is dan ook dikke bagger.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk BerichtenVoor we nog eens kritiek hebben op de 159 generatie, een post die we allemaal zouden moeten lezen:
En veelbelovend
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door zwoemba Bekijk BerichtenInteressant.
En veelbelovend
Hebt ge die background ook in 1280x800?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quadrifoglio Bekijk Berichten²that, kan al niet meer wachten op de opvolger van de 166...
Hebt ge die background ook in 1280x800?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door zwoemba Bekijk BerichtenDie is 1280x800
nie goed wakker precies....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk BerichtenInderdaad, maar hoe moet je anders schakelen? Via dat pookje?
Euhm... ja?
De bedoeling van een gerobotiseerde bak is NIET een automaat nadoen hé. De bedoeling is dat de koppelings-actie, en deels de versnellingspook-actie wordt weggelaten, die dus door de bak zelf worden overgenomen.
M.a.w. je moet nog steeds zélf schakelen hé. Als je dat niet wil, neem dan een automaat.
Ik ben absoluut zot van de Selespeed in m'n 147. Ik geniet er altijd van, of ik nu sportief op buitenbaantjes knal, of rustig in het stad cruise...
Het is ook vooral een systeem waarmee je moet LEREN rijden, en dat je gewoon moet worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenEuhm... ja?
De bedoeling van een gerobotiseerde bak is NIET een automaat nadoen hé. De bedoeling is dat de koppelings-actie, en deels de versnellingspook-actie wordt weggelaten, die dus door de bak zelf worden overgenomen.
M.a.w. je moet nog steeds zélf schakelen hé. Als je dat niet wil, neem dan een automaat.
Ik ben absoluut zot van de Selespeed in m'n 147. Ik geniet er altijd van, of ik nu sportief op buitenbaantjes knal, of rustig in het stad cruise...
Het is ook vooral een systeem waarmee je moet LEREN rijden, en dat je gewoon moet worden.
Vergeet dat je enkel 1 versnelling up en 1 versnelling down kan schakelen, is dat niet vreselijk irritant voor in't stad bijvoorbeeld? Bij de X5 gaat hij automatisch bij stilstand naar zijn 1ste versnelling zonder dat je iets moet doen (in Steptronic modus) en je kan de motor ook niet over-revven (vb van 5 naar 2 aan 140) maar dat is een volwaardige automaat.
Heb je eigenlijk op zo'n Selespeed ook een automatische modus? Ik zou er graag eens zelf mee rijden, voorlopig heb ik enkel ervaring met automaat en manueel. En meerijden met iemand anders telt ook niet echt. (M5)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk BerichtenJa, begrijpbaar maar waarom steken ze er dan een automatische modus op?
Vergeet dat je enkel 1 versnelling up en 1 versnelling down kan schakelen, is dat niet vreselijk irritant voor in't stad bijvoorbeeld? Bij de X5 gaat hij automatisch bij stilstand naar zijn 1ste versnelling zonder dat je iets moet doen (in Steptronic modus) en je kan de motor ook niet over-revven (vb van 5 naar 2 aan 140) maar dat is een volwaardige automaat.
Heb je eigenlijk op zo'n Selespeed ook een automatische modus? Ik zou er graag eens zelf mee rijden, voorlopig heb ik enkel ervaring met automaat en manueel. En meerijden met iemand anders telt ook niet echt. (M5)
Bij de F1 bak van de Modena was de automatische modus absoluut bagger, maar wel handig in fileverkeer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk BerichtenDit in RWD + Alfa V6 (niet die nieuwe GM-blokken) en ik had er al één besteld.
Maar in ieder geval, binnen dit en een paar jaar rijden er weer nieuwe alfa RWD's rond. Kan dat platform eigelijk nog aangepast worden (wielbasis enzo) om ook kleinere wagens dan de 166 op te zetten.
Comment
Comment