Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DACIA Lovers

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Hierzie, gedaan met lachen en laatdunkendheid

Wat heeft Dacia tegenwoordig in haar gamma staan? | Blik in de showroom (2022)

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• FACELIFTFESTIJN: DACIA SPRING, SANDERO, DUSTER EN JOGGER VERNIEUWD

EEN NIEUW DACIA

Dacia voert in één klap een facelift door op zijn complete modellengamma. De Sandero Stepway, Duster, Jogger én de elektrische Spring krijgen een nieuw gezicht, een aangescherpte achterkant en worden zelfs vanbinnen onder handen genomen.

Begin 2021 introduceerde Dacia de Bigster Concept, een vooruitblik op een nieuwe SUV boven de Duster waarop het merk direct een glimp liet zien van zijn nieuwe visuele merkidentiteit. De Bigster Concept kreeg een nieuw logo met een opvallende lichtsignatuur en een eigenwijze grille die samen visueel één geheel vormden. Medio 2021 werd het op de Bigster Concept getoonde nieuwe Dacia-logo door het merk al gebruikt in zijn communicatie-uitingen en in de zomer van dit jaar worden ook de Dacia-dealers omgetoverd tot plekken die Dacia's nieuwe uitstraling ademen. En de auto's van Dacia dan? Die worden zeker niet vergeten. Dacia trekt namelijk in een vloeiende beweging het doek van zijn gemoderniseerde modellengamma.

De Dacia Spring, Sandero, Sandero Stepway, Jogger en Duster krijgen stuk voor stuk een vernieuwd front waarin Dacia zijn nieuwe Link-merklogo plaatst. Het nieuwe Dacia-logo lijkt voortaan niet meer op een flesopener, maar bestaat uit in elkaar grijpende letters D en C. Het totaalplaatje is geïnspireerd op de schakels van een ketting, wat direct verklaart waarom het logo aan weerszijden visueel vertakt in setjes strepen die de hele breedte van de grille opvullen. Opvallend is het onderscheid dat Dacia op dit vlak lijkt te maken tussen de Sandero en de Sandero Stepway. De verticale onderbrekingen tussen de horizontale streepjes zijn bij de reguliere Dacia Sandero namelijk egaal terwijl die van de Sandero Stepway met kleine koppelstukjes zijn ingevuld.

Het nieuwe Dacia-beeldmerk keert natuurlijk overal terug en dus vind je het ook op de naafkappen van de wielen. De introductie van Dacia's nieuwe huisstijl heeft ook gevolgen voor de achterkanten van de modellen. Zo verwijdert Dacia bij alle modellen het oude Dacia-logo, maar plakt er het nieuwe exemplaar niet voor in de plaats. In plaats daarvan schrijft Dacia zijn merknaam groot uit op de achterkleppen van zijn modellen. We nemen daarbij nog klein interessant nieuws waar. Bij de Dacia Duster staat de modelnaam voortaan niet meer uitgeschreven in de kunststof overkapping boven de kentekenplaat. In plaats daarvan staat 'Duster' voortaan linksonder op de achterklep. Bij de Sandero en Sandero Stepway staan de modelnamen voortaan iets lager op de achterklep en bij de elektrische Spring heeft het afscheid van het oude logo een nog onbekend gevolg voor de daar voorheen in gehuisveste achteruitrijcamera. Opvallend is ook dat het kleine druktoetsje om de achterklep van de Spring te ontgrendelen enkele centimeters omlaag is verhuisd. Daarnaast zijn zaken als de dakrails, skidplates en buitenspiegelkappen bij de Sandero Stepway en Duster voortaan in de nieuwe kleur Megalith Grey uitgevoerd. Verder introduceert Dacia op zijn modellen de Lichen Kaki geheten groene lakkleur die je op deze foto's ziet.

Ook voor de interieurs van de Dacia's is er nieuws te melden. Dat gaat verder dan een aanpassing aan het stuurwiel van de auto's waarin het oude Dacia-logo plaats heeft gemaakt voor de uitgeschreven merknaam. Zo zien we dat Dacia volledig nieuwe ventilatieroosters in het dashboard van de Duster zet. De ronde exemplaren maken plaats voor strakker vormgegeven hoekigere uitstroomopeningen waarvan de vormgeving aansluit op die in de Sandero (Stepway) en Jogger. De Spring, Duster en de Sandero en Jogger lijken daarnaast vernieuwde infotainmentsoftware te krijgen. Meer klein nieuws? Zeker! We bespeuren in de Sandero en Jogger - die hetzelfde interieur hebben - namelijk ook een nieuw knoppeneilandje voor de klimaatregeling. Opnieuw zijn er drie draaiknoppen, nu echter met een displaytje in de draaitoets. De ruimte tussen de draaiknoppen wordt opgevuld door nieuwe druktoetsen voor onder andere de achteruitverwarming die de kleine en ietwat verdwaald ogende ronde toetsjes vervangen. In de Spring nemen we ook iets nieuws waar. Daar maakt de recirculatieschuif in de middentunnel namelijk plaats voor een druktoets met dezelfde functie.

Vroeg

Het feit dat Dacia al zijn modellen visueel bijwerkt, is gezien de introductie van wat het zijn nieuwe merkidentiteit noemt natuurlijk niet verrassend, maar wel bijzonder. De Jogger staat in zijn originele vorm namelijk pas vanaf omstreeks maart bij de dealers, de Sandero en Sandero Stepway zijn pas anderhalf jaar oud, de Duster werd eind 2021 nog vernieuwd en de kleine elektrische Spring is pas sinds de herfst te koop. Stuk voor stuk lijken dat in hun originele vorm dus relatief zeldzame modellen te worden, in het bijzonder de Jogger. Nog geen zin in een Dacia met het vernieuwde gezicht? Wees er dan snel bij. Alle Dacia's die na 16 juni besteld worden krijgen het nieuwe front.

Bron: Autoweek

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Mooi nieuw logo en een kleine facelift voor alle modellen in 1 keer. Zoiets zie je niet vaak. Toppie voor de nieuwe auto's van het volk

Comment

• Mooi. Maar ik kan niet blij zijn met het feit dat m'n Jogger nog voor hij geleverd wordt alweer verouderd zal zijn...
          Door problemen met LPG leverancier is er blijkbaar ook nog een extra vertraging op LPG modellen van een maand of twee. Dat wordt dus 2023...

Het scherm van de Duster staat trouwens wel erg laag. Als je telkens naar beneden moet kijken voor GPS, lijkt me niet fijn of veilig.
          Last edited by Hayes; 15/06/2022, 21:46.
          Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

• ...nog begonnen met een gps op een din-radio met alleen een paar pixels, ik luister naar de gps en kijk zelden (wat niet wegneemt dat je het scherm te laag kan vinden natuurlijk)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
              Mooi. Maar ik kan niet blij zijn met het feit dat m'n Jogger nog voor hij geleverd wordt alweer verouderd zal zijn...
              Door problemen met LPG leverancier is er blijkbaar ook nog een extra vertraging op LPG modellen van een maand of twee. Dat wordt dus 2023...

Het scherm van de Duster staat trouwens wel erg laag. Als je telkens naar beneden moet kijken voor GPS, lijkt me niet fijn of veilig.
              Kun je dat niet meer regelen met de dealer?

Bij de huidige staat dit op dezelfde hoogte, ik hoor mijn zoon daar toch niet over klagen. Rij er zelf regelmatig mee en het stoort mij ook helemaal niet.

Wat dan te denken van het huidig Mercedes systeem?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Kun je dat niet meer regelen met de dealer?
                Ik ga het op z'n minst proberen om de grille te laten vervangen. Ik vermoed dat dat stuk ook niet echt duur is voor hen.
                Op de velgen en stuur kan het me minder schelen.
                Sowieso heb ik gevraagd om de stickers achteraan ook weg te nemen.

Ook het dashboard en wat knoppen zijn lichtjes veranderd

Comment

Ik ga het op z'n minst proberen om de grille te laten vervangen. Ik vermoed dat dat stuk ook niet echt duur is voor hen.
                  Op de velgen en stuur kan het me minder schelen.
                  Sowieso heb ik gevraagd om de stickers achteraan ook weg te nemen.

Ook het dashboard en wat knoppen zijn lichtjes veranderd
                  Ik vind het ook sneu voor jou maar je kunt toch al die constante wijzigingen bij de merken niet blijven volgen

Van de andere kant vind ik het bij de Duster veel erger. Die heeft onlangs pas een facelift gehad en gaat nu wel serieus op de schop. Interieur is bijna helemaal anders.

Comment

Mooi. Maar ik kan niet blij zijn met het feit dat m'n Jogger nog voor hij geleverd wordt alweer verouderd zal zijn...

Moet je eens in elke golf gaan zitten voor deze generatie. Echt storend.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Ik vind het ook sneu voor jou maar je kunt toch al die constante wijzigingen bij de merken niet blijven volgen

Van de andere kant vind ik het bij de Duster veel erger. Die heeft onlangs pas een facelift gehad en gaat nu wel serieus op de schop. Interieur is bijna helemaal anders.
                      Snap ik. Maar de Jogger is pas sinds februari/maart bij de dealers te zien.
                      En een half jaar voor levering al verouderd. Dat maakt geen moet verschil uit qua rijden, maar toch...

Ah, I'll get over it

Comment

Snap ik. Maar de Jogger is pas sinds februari/maart bij de dealers te zien.
                        En een half jaar voor levering al verouderd. Dat maakt geen moet verschil uit qua rijden, maar toch...

Ah, I'll get over it
                        Ja, dat hadden ze inderdaad beter moeten doen. Misschien krijg je het alsnog geregeld, succes!

Comment

• Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

Comment

• Dokker met toets britse flair van maat

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

• ② Ferrari rode Dacia Logan break met airco 2009 Diesel — Dacia — 2dehands

Ferrari

Comment

• Hahaha! Klop niet echt maar advertentie valt wel op zo

Comment

• Hoe de wederopstanding begon aan €7500

En je ziet dat type nog contenu

Comment

• ‘DACIA WIL ZO LANG MOGELIJK VASTHOUDEN AAN VERBRANDINGSMOTOR’

ALTERNATIEF VOOR RENAULT

​Hoewel het merk met de Spring bewijst dat het niet blind is voor de voordelen van elektrotechniek, zou Dacia van plan zijn om de verbrandingsmotor tot het bittere einde trouw te blijven. Doelbewust, uiteraard.

‘Tot het bittere einde’ betekent voor een merk dat vooral in Europa actief is vooralsnog 2035, als ons aller EU de verbrandingsmotor definitief van het menu schrapt. Aanzienlijk later dan moederbedrijf Renault, dat al in 2030 volledig wil zijn overgestapt op elektrische auto’s. Volgens Dacia-CEO Denis Le Vot zit daar juist de kracht van Dacia’s keuze. In een interview met Reuters stelt hij dat Dacia als een soort rots in de branding kan fungeren voor (Renault-)klanten die vinden dat de elektrificatieslag veel te snel gaat.

De gedachte dat er in Europa heel veel van dat soort ‘conservatieve’ kopers zijn, staaft Dacia voorlopig door de huidige verkoopmix. De elektrische Spring is namelijk goed voor 12 procent van het totaal. De resterende 88 procent heeft een verbrandingsmotor. Hybrides zijn er nog niet, maar komen er wel aan. Ook lpg (autogas) blijft een grote rol spelen bij het van huis uit Roemeense budgetmerk, uniek in autoland. De relatief voordelige brandstofsoort is goed voor een derde van de Dacia-verkopen wereldwijd.

Toch liever elektrisch? Geen punt, want de vandaag gepresenteerde concept-car Manifesto toont aan dat Dacia dat groeiende deel van de markt in de gaten houdt.

Bron: Autoweek
                                      Last edited by Jocar; 04/01/2023, 07:30.

Comment

• Perfect actuele marketing

Comment

Comment

Working...
                                          X