Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DACIA Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Veel meer no nonsens komen ze niet
    Als imago je niets zegt, brengt die auto je in alle comfort van A naar B voor een spotprijsje.

    Ik ben geswitched met de Jogger naar stockwagen in krak dezelfde uitvoering.
    De oorspronkelijk bestelling is uitgesteld van november naar maart. Maar zou dan wel met nieuw logo komen.Stockwagen duurt nog weekje of twee.
    De dealer haalt de stickers achteraan weg. Ik heb dopjes voor d evegen besteld met nieuw logo
    Op termijn komt de nieuwe grille er ook in.
    Enkel stuurwiel zal nog oud logo hebben, maar ik vermoed dat het niet goedkoop zou zijn om die ook te vervangen.
    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

    Comment


    • DACIA STREEFT CITROËN VOORBIJ IN FRANKRIJK

      DERDE PLEK

      ​Sinds jaar en dag zijn Peugeot, Renault en Citroën goed voor de top-3 in de Franse autoverkooplijsten, maar in 2022 lag het anders. Dacia noteerde afgelopen jaar als een van de weinige merken een afzetgroei in het land (+ 4,5 procent), waar de totale automarkt met 7,8 procent kromp. Daarmee verovert het merk de derde stek.


      Het Franse succes van Dacia is hoofdzakelijk te danken aan de Sandero: maar liefst 64.293 nieuwe exemplaren van dat model vonden in 2022 een eigenaar in Frankrijk. Daarmee is het na - hoe kan het ook anders - de Peugeot 208 (88.812 stuks) het tweede populairste model van Frankrijk. Op plek drie staat de Clio met 64.012 verkopen. Dat model verkocht in 2021 nog significant beter dan de Sandero. Met 58.880 stuks is de Citroën C3 de nummer vier van het land.

      Kijk je naar de totale verkopen per merk, dan was in 2022 Peugeot net aan de nummer één (245.608 verkopen). Renault staat met 236.405 verkopen op nummer twee, Dacia met 130.855 op nummer drie. Citroën volgt met 129.883 stuks en vist voor de derde plek dus net achter het net.


      Vergelijk met 2021

      In 2021 verkochten Peugeot, Renault, Citroën en Dacia nog respectievelijk 285.929, 268.591, 161.883 en 125.204 auto's en daarmee waren de merken ook toen goed voor de gehele top-4. De top-3 van dat jaar deed het in 2022 flink minder dan in 2021, maar Dacia dus niet. Het hoogst genoteerde niet-Franse merk was in 2021 Volkswagen, met 105.299 verkopen. De enige andere merken die in Frankrijk in 2022 een plus noteerden, zijn Alpine, Maserati en Toyota. De rest verkocht minder dan in het jaar ervoor.

      Afgelopen jaar verkocht Dacia natuurlijk niet alleen Sandero's in Frankrijk, maar ook exemplaren van de Duster, Spring en Jogger. De Duster tekende voor 31.648 stuks, de elektrische Spring voor 18.326 stuks en de Jogger voor 15.379 stuks. Daarmee staan die modellen op de 9e, 18e en 27e plek in hun thuisland.

      Bron: Autoweek


      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment



      • De tesla's te snel af


        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

        Comment





        • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

          Comment





          • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

            Comment





            • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

              Comment


              • WAAROM HET DACIA WEL LUKT VOORDELIG TE BLIJVEN

                BUDGET ALS BASIS

                ​Door Europese uitstootnormen, stijgende materiaalkosten en steeds hogere veiligheidseisen is het volgens veel autofabrikanten simpelweg niet meer mogelijk om nog een echt betaalbare nieuwe auto aan te bieden. Maar één merk slaagt daar keer op keer in: Dacia. Hoe doen ze dat toch?


                Het Roemeense Dacia bestaat al sinds 1966, maar kwam aan het begin van deze eeuw in een stroomversnelling terecht. Renault nam het merk in 1999 op in zijn portfolio en is er inmiddels in geslaagd om deze tak neer te zetten als het enige echte budgetmerk van Europa, een rol die in het verleden het Russische Lada en het Tsjechische Skoda vertolkte. Dat geeft Dacia een unieke positie, die de laatste jaren alleen maar sterker is geworden. De concurrentie klaagt immers al jaren dat het onder druk van regelgeving en veeleisende klanten simpelweg onmogelijk is geworden om in West-Europa nog echt voordelige auto’s aan te bieden. De ene na de andere fabrikant trekt zich terug uit het zogenaamde A-segment, de klasse die ooit stond voor echt kleine, echt minimalistische en dus ook relatief goedkope auto’s.



                Dacia erkent: €10.000-klasse is een lastig verhaal

                Ook Dacia erkent dat dit segment, ooit de €10.000-klasse, een lastig verhaal is geworden. Toch is de Sandero in veel Europese landen, waaronder België en Duitsland, de voordeligste nieuwe auto op de markt. In Nederland is dat net niet het geval, maar dat komt vooral door de Nederlandse aanschafbelasting bpm. Die pakt voor dit grotere model nu eenmaal wat ongunstiger uit dan voor de steevast veel kleinere alternatieven die voor dit geld te koop zijn. Evengoed is de Sandero bij ons een steengoede aanbieding en dat geldt eigenlijk in feite voor alle andere Dacia’s. Om de meest prangende vervolgvraag maar meteen uit de weg te ruimen: ja, Dacia maakt winst. Het merk is momenteel goed voor een gezonde marge van zo’n tien procent, met gunstige vooruitzichten. Het bouwen van een moderne, maar toch voordelige auto kan dus kennelijk toch, maar de vraag is: hoe?



                Harde plastics, eenvoudige bekleding op stoelen

                Een eerste hint naar een antwoord doemt op als we een willekeurige nieuwe Dacia eens goed onder de loep nemen. In het interieur zijn steevast veel harde plastics gebruikt. De bekledings­stoffen ogen vrij eenvoudig en de minder zichtbare delen, zoals de binnenzijde van de kofferbak en de montagepunten van gordels en stoelen, zijn duidelijk simpeler afgewerkt dan wij, verwende westerlingen, gewend zijn. Wie er wat dieper in duikt, kan op eigen houtje nog wel meer van dit soort besparingen ontdekken. Zo zijn complexe opties als adaptieve cruisecontrol en een digitaal instrumentarium simpelweg niet leverbaar en gebruikt Dacia tussen de meters nog een ‘ouderwets’ monochroom boordcomputerscherm.


                Het interieur van de Dacia Duster.

                Een stand stoelverwarming, knoppen van Renault

                Luxe die wel leverbaar is, is vaak op slimme wijze vereenvoudigd. Zo gebruikt Dacia’s keyless entry-systeem geen aanraakgevoelige deurgrepen of knopjes, maar detecteert het simpelweg dat de sleutel in de buurt of juist verdwenen is. Naar aanleiding daarvan ontgrendelt of vergrendelt de auto zichzelf. Stoelverwarming is weliswaar leverbaar, maar werkt dan slechts in één stand en met een knopje dat, lekker eenvoudig, direct op de stoelbasis zelf is geplaatst. De knoppen zelf komen vrijwel allemaal van Renault, al dan niet uit oudere modellen.

                Tegenwoordig nieuwe Renault-techniek in een Dacia

                Het zijn allemaal manieren om kosten te besparen, maar anderzijds is dit in een Toyota Aygo of Volkswagen Up heus niet veel beter geregeld. Bovendien gaat Dacia op dit vlak al heel veel minder ver dan vroeger. De eerste Logan had bijvoorbeeld nog een volledig symmetrische buitenspiegel, die dus zowel links als rechts op de auto kon worden gebruikt. Moderne Dacia’s zitten én rijden beter dan ooit. Waar de Roemenen twintig jaar geleden voor de aandrijving nog oude afdankertjes van Renault gebruikten, vinden we in de nieuwste exemplaren gewoon de kleine, moderne turbomotoren en zelfs hybride techniek (Jogger) van Renault terug. De vraag blijft dus staan: hoe doet Dacia dat?



                Besparing door geen Sandero met diesel te ontwikkelen

                Volgens Xavier Martinet, Senior Vice President bij Dacia en verantwoordelijk voor marketing en sales, moeten we voor het antwoord verder kijken dan alleen de afwerking van de auto’s van Dacia. “We weten dat ons succes te danken is aan het feit dat we betaalbare auto’s maken en willen dat natuurlijk graag zo houden”, zegt hij tegen AutoWeek. “Daarom vragen we ons bij elke stap in het ontwikkelingsproces steeds af: wat is er nu echt noodzakelijk voor deze auto? Neem de Sandero. Heeft die echt een dieselmotor nodig om succesvol te zijn? Wij denken van niet en bespaarden miljoenen euro’s door zo’n variant helemaal niet te ontwikkelen.”



                Jogger lichter dan andere zevenzitters

                Ook bij de Jogger, het ruimste en meest actuele model in het Dacia-aanbod, werd steeds weer naar de essentie gezocht. Martinet: “Wat hebben mensen echt nodig in zo’n ruime gezinsauto? Simpel: dat ze zeven personen kunnen vervoeren. We hoefden daarvoor geen compleet nieuw model te ontwikkelen, maar konden we het bestaande Sandero-platform flink verlengen. Het resultaat is een auto die heel ruim is, maar toch maar zo’n 1.200 kg weegt. Dat is honderden kilo’s minder dan andere zevenzitters en dat betekent dan weer dat er veel minder staal en andere materialen nodig zijn, wat weer geld bespaart. Bovendien is er met minder gewicht ook minder vermogen nodig, zodat je niet naar ingewikkelde technologie hoeft te grijpen om de CO2-uitstoot omlaag te krijgen”, aldus Martinet. Zo heeft één enkele keuze, namelijk die om de zevenzitter op een compacte hatchback te baseren, positieve gevolgen voor alle terreinen van de ontwikkeling.



                Simpeler vormen leveren goedkopere productie op

                Bij het productieproces zelf valt eveneens best wat winst te behalen, zo vernemen we van een bron met veel ervaring bij diverse fabrikanten en toeleveranciers. Een minder complexe vorm voor stalen carrosseriedelen, bijvoorbeeld, betekent niet alleen minder werk voor de afdeling ‘plaatwerk’, maar ook dat de roestwerende elektrocoating veel eenvoudiger tot in het kleinste hoekje komt. Dat scheelt, zeker als er dagelijks honderden auto’s op deze manier moeten worden behandeld. De hoeveelheid geluidsisolatie speelt eveneens een grote rol. Een minder complex product betekent simpelweg dat de productielijn kan worden ingekort, zodat er minder mensen nodig zijn en dus minder energie en grondstoffen. Leidt dat tot mindere kwaliteit? Niet in termen van betrouwbaarheid en duurzaamheid, denkt onze expert. Eenvoudig betekent immers vaak betrouwbaar, en Dacia maakt gebruik van beproefde techniek. De aandrijflijnen van het merk zijn tegenwoordig weliswaar modern, maar vinden nog altijd als eerste bij Renault hun toepassing. Dat betekent dat Renault verantwoordelijk is voor de initiële problemen en aanpassingen, aspecten die bij de lancering van een nieuwe motor of andere aandrijflijn onherroepelijk aan de orde komen. De ontwikkelingskosten worden vervolgens in de eerste periode terugverdiend, terwijl Dacia niet zelden pas daarna met de bewuste techniek aan de haal gaat. Martinet verwacht dat dit ook in de toekomst, als Dacia steeds meer elektrische auto’s zal moeten gaan aanbieden, zo zal werken. Dacia kan door gebruikmaking van Renault-techniek wel meedoen met de heersende trends, maar zonder overal de kosten en de risico’s voor te dragen.


                Een deel van het Dacia-gamma, met het nieuwe beeldmerk.

                Design to cost: eerst naar de kosten kijken

                Nu al zien we het voordeel van dit beleid bij de elektrische Spring en de Jogger Hybrid, de eerste hybride van Dacia. Martinet: “Voor sommige markten is die hybride techniek nu eenmaal noodzakelijk om de CO2-uitstoot op het gewenste niveau te krijgen, maar alsnog kunnen we deze auto daardoor zelfs in Nederland voor minder dan 30 mille aanbieden. Juist het feit dat we bij Renault horen, stelt ons in staat om dat soort oplossingen te bieden”, klinkt het monter. Die samenwerking is voor Dacia dus absoluut onmisbaar, maar het echte ‘geheim’ is volgens de Senior Vice President de filosofie die aan de basis van elke beslissing staat. Martinet: “We noemen dat ‘design to cost’. Het betekent dat we bij elk aspect van onze operatie eerst naar de kosten kijken. Juist dat maakt dat dit recept zo lastig na te maken is.”

                Bron: Autoweek
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • En ze zien er ook nog eens goed uit.

                  Comment


                  • Zo is het! En waarom zouden andere merken dat niet kunnen? Wacht maar, ze gaan nog moeten willen ze aan een particulier nog een nieuwe auto verkopen
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Miljaarde! De Duster van de zoon voor de 2de keer in een jaar beschadigd door klootzakken. Voetafdruk staat in de deur Enig verschil is dat ze dit keer wel gepakt zijn, ttz 2 van de 6. Allemaal 16 jarigen



                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Die hebben zich precies heel goed "geamuseerd"
                        Gelukkig kunnen klissen? Die ouders, voor zover ze zich hun kinderen (16 is dat nog kind?) aantrekken, zullen ook content zijn.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                          Die hebben zich precies heel goed "geamuseerd"
                          Gelukkig kunnen klissen? Die ouders, voor zover ze zich hun kinderen (16 is dat nog kind?) aantrekken, zullen ook content zijn.
                          De flikken stonden vanmorgen, net als vorig jaar, aan zijn deur met het heuglijk nieuws. Bestek wordt opgemaakt. Zegt ook veel over de ouders als uw 16 jarige kinderen in het holst van de nacht criminele feiten gaan plegen

                          Alle betrokkenen zijn zaterdag op het politiebureau uitgenodigd, voor een hapje en een drankje waarschijnlijk
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Hoe Dacia erin slaagt de goedkoopste te blijven

                            Als het slecht gaat met de economie, gaat het goed met Dacia. Dat is waar en ook niet waar. Want ook toen er nog geen vuiltje aan de lucht was, steeg het marktaandeel van het Roemeense budgetmerk jaar na jaar. Hoe dat komt? De Dacia-modellen zijn gewoon de goedkoopste op de markt.


                            Terwijl de meeste constructeurs, om uiteenlopende redenen, minder tot veel minder auto’s verkopen, blijft Dacia goed presteren. Het Roemeense budgetmerk is zowaar uitgegroeid tot een sterkhouder binnen de Franse Renault Group. Wij weten intussen ook waarom. Elk Dacia-model is in zijn segment het goedkoopste.

                            Met dank aan Louis Schweitzer

                            Wij schrijven 1999. De toenmalige Renaultvoorzitter Louis Schweitzer is op zoek naar een site om budgetvriendelijke auto’s te bouwen voor de nieuwe groeimarkten in Oost-Europa en daarbuiten. Dat hij tijdens zijn zoektocht in het Roemeense Pitesti belandt, is geen toeval. Het Roemeense merk bouwt er sinds 1969, onder licentie, goedkope modellen (Dacia 1100/1300) voor de Oost-Europese markt op basis van Renault-technologie. De merknaam is ontleend aan de Latijnse benaming van het grondgebied Roemenië – van 106 tot 271 na Christus was Dacië een provincie van het Romeinse keizerrijk.

                            Na de val van de Berlijnse Muur in 1989 en het ineenstorten van het communistische Oostblok ligt de industriële productie er op apegapen. De Roemeense staat is dus wat blij met interesse vanuit Frankrijk voor de Dacia-fabriek van Pitesti en stelt zich inschikkelijk op aan de onderhandelingstafel.

                            Bij wijze van spreken krijgt Renault voor een appel en een ei de sleutel van de toegangspoort tot de Oost-Europese markt in handen. Dat is niet onbelangrijk. Want intussen is in Oost-Europa sprake van een voorzichtige heropleving van de economie en stijgt de vraag naar nieuwe auto’s. Naar goedkope auto’s, wel te verstaan.

                            De visionaire Louis Schweitzer, achterneef van Rode Kruis-oprichter en Nobelprijs-winnaar Albert Schweitzer, geeft opdracht om ‘een robuuste, bedrijfszekere gezinswagen te bouwen voor een klantenprijs van 6.000 euro.’ Toen het equivalent van de prijs van een occasie VW Golf.

                            Opdrachthouder Christian Estève krijgt carte blanche van de voorzitter om de dingen naar zijn hand te zetten én desnoods te forceren. Plus een budget van een half miljard euro om te investeren in nieuwe modellen en de modernisering van de fabriek. De Roemeense overheid en vakbonden krijgen te horen dat de speeltijd voorbij is, de ingenieurs en ontwerpers moeten zich aan strenge regels houden. Buiten de lijnen kleuren wordt niet geaccepteerd. Voor letterlijk ieder onderdeel en voor elke stap in het productieproces wordt een grondige kosten/batenanalyse gemaakt, voor iedere euro moet verantwoording worden afgelegd. In plaats van een auto ingewikkeld en duur te maken, concentreren Estève en zijn team zich op de essentie. Simplificeren tot in het extreme is de boodschap.

                            Kostenefficiëntie staat voorop

                            Ook wanneer er een nieuwe merkidentiteit wordt ontwikkeld en de showrooms in een nieuw kleedje worden gestoken, is kostenefficiëntie opperste gebod. De nieuwe look is functioneel, flexibel en milieuvriendelijk met enkel die functies die essentieel zijn.

                            De inrichting laat zich variabel aanpassen op maat van de dealer, het maakt niet uit of die groot of klein is. Het meubilair kan gemakkelijk worden verplaatst of aangepast aan de omstandigheden. De gebruikte materialen zijn gerecycled en duurzaam. Het gebruik van hout en kleuren zoals kakigroen bevestigen Dacia’s band met de natuur.

                            Bij Dacia staat alles in functie van de eindprijs

                            Of de vraag hoe Dacia erin slaagt om de goedkoopste te zijn én te blijven, wijst woordvoerder Karl Schuybroekop de originele manier van denken en doen binnen het bedrijf.

                            ‘Bij het ontwerpen en ontwikkelen van een nieuw model vertrekken wij van een eindprijs voor de klant, bij andere merken betaalt die de optelsom van alle kosten. Het verschil in approach kan niet groter zijn. Bij Dacia staat alles in functie van de eindprijs! Uiteraard profiteren wij ervan dat Dacia deel uitmaakt van de Renault Group. Wij maken gebruik van onderdelen die zijn ontwikkeld door Renault en daar hun degelijkheid en duurzaamheid hebben bewezen. Daardoor moeten wij minder uitgeven aan onderzoek en ontwikkeling.

                            ‘Ook op het vlak van sales, aftersales en logistiek primeert kostenefficiënte. Zo geschiedt het transport van onderdelen en kant-en-klare auto’s zo veel mogelijk per schip. Dat is allicht niet de snelste manier maar gegarandeerd de goedkoopste. Onze fabrieken bevinden zich in Roemenië en Marokko, landen met een lagere loonkost. Dat alles zorgt ervoor dat Dacia de kampioen onder de budgetmerken blijft, met de beste prijs voor de beste kwaliteit én de hoogste restwaarde.’

                            Alles kan, niks moet

                            Ter illustratie verwijst hij naar de nieuwe Jogger, verkrijgbaar als 5- en 7-zitter. De nieuwkomer combineert de lengte en interieurruimte van een break met de look van een SUV. Te vergelijken met de veelzijdigheid van een Zwitsers zakmes. Hij ontpopt zich daardoor tot een interessante compagnon de route voor (grote) gezinnen. De kwaliteit van de gebruikte materialen en afwerking liggen op het niveau van vergelijkbare breaks van de grote volumemerken, ondanks een prijsverschil van 10.000 euro en meer.

                            Qua actieve en passieve veiligheid voldoet hij aan de geldende normen. De Jogger beschikt over een verstevigde koetswerkstructuur, automatische noodremhulp en dodehoeksensor. Een parkeerhulp- en vertrekhulpsysteem, snelheidsbegrenzer, automatische lichten en een ESC-systeem van de nieuwste generatie zijn eveneens standaard.

                            Afhankelijk van de wensen en het budget van de klant kan de Jogger bijkomend worden uitgerust met het handige media control met of zonder smartphone-mirroring tot media navi met geïntegreerd navigatiesysteem en draadloze wifi-connectie voor zowel Apple CarPlay als Android Auto. Achteruitrijcamera, automatische airco, handenvrije contactkaart, verwarmbare voorzetels en parkeerhulpsysteem zijn eveneens optie. De klant betaalt alleen voor wat hij of zij nodig heeft.

                            Hoe duurzaam zijn de goedkope Dacia-modellen

                            In hoever is kostenefficiëntie verenigbaar met duurzaamheid? Karl Schuybroek moet niet lang nadenken. ‘Laten we beginnen bij het begin. Als budgetmerk bieden wij zowel modellen aan op LPG als op stroom. Met de Spring heeft Dacia vorig jaar de goedkoopste elektrische auto in de markt gezet.

                            ‘Door ons consequent op het essentiële te concentreren, zijn onze modellen bovendien veel lichter in vergelijking met gelijkaardige modellen van de volumemerken. Neem ik de Jogger als voorbeeld gaat het om een gewichtsvoordeel van 300 kilogram. Die approach verklaart het lage brandstofverbruik van onze modellen. Hoe lichter een auto is, hoe minder die verbruikt.

                            ‘Wat nog? De nieuwe ‘Lichen Kaki’-groentint is een zogeheten ‘solid’ lakkleur. Die bezit twee essentiële kwaliteiten: ze is vrij van metalen glitters (mica) waardoor de kleur eenvoudiger is samen te stellen en door de matte laag is vuil minder zichtbaar.

                            ‘Voor de aankleding van het interieur van onze toekomstige modellen gebruiken wij een met kunststof gecoate stof. Vanaf nu vervangt een staalgrijze lak elke toepassing in chroom. Lak is krasbestendiger en duurzamer. De huidige kunststofafwerking op het dashboard wordt vervangen door nieuwe, soepele textielmaterialen die zachter aanvoelen en het geluid beter absorberen.

                            ‘Het doel is om het aandeel gerecyclede en zichtbare plastic te verhogen tot 20 procent. Op die manier komen wij tegemoet aan de vraag van een nieuwe groep van klanten die vooral oog heeft voor het aspect duurzaamheid.

                            ‘Dacia is niet alleen de goedkoopste op de markt, het is ook de kampioen van de slimme keuzes qua duurzaamheid. Wij willen, met andere woorden, zowel de portemonnee van onze klanten respecteren als de planeet waarop zij leven.’​
                            ​Bij de nieuwe aankleding van de Dacia-showrooms primeren functionaliteit en kostenefficiëntie.

                            Bron: Knack
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment





                            • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                              Comment





                              • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                Comment





                                • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                  Comment


                                  • Dacia's AMAZING Second Act
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • WAAROM DACIA ALS LAATSTE DE EV OMARMT

                                      DE VERBRANDINGSMOTOR IS JUIST HET GOUD VOOR DE KOMENDE JAREN

                                      ​Alle autofabrikanten hebben hun handen vol aan elektrificatie, maar er is een merk dat het - bewust - rustig aan doet. Dacia-CEO Denis le Vot zegt in gesprek met AutoWeek dat het merk waarschijnlijk pas op het laatste moment volledig overgaat. Dus ruim in het volgende decennium. De verbrandingsmotor is het goud waarmee Dacia de komende jaren wil groeien.



                                      Vorig jaar verkocht het merk zo’n 570.000 auto’s, maar als we vragen of het miljoen ooit gehaald wordt, antwoordt Le Vot dat het geen kwestie van óf is, maar wánneer. Dacia zal de komende jaren groeien en daar is een aantal redenen voor. De eerste is elektrificatie – of beter: nog niet inzetten op EV's. Hoewel veel fabrikanten al op korte termijn over willen op de productie van louter EVs, doet Dacia het rustig aan. De Spring is voorlopig het enige model en een andere EV zit niet in de planning voor de komende twee, drie jaar. De collega’s bij Renault mogen het ontwikkelingswerk doen waarvan Dacia dan later zal profiteren.

                                      Een andere kans bieden de Euro 7-normen. Hoewel nog niet vast staat hoe die nieuwe uitstooteisen er precies uit zien, staat wel vast dat ze auto’s duurder maken. En als alle merken hun auto’s duurder moeten maken, dan profiteert een ‘value for money’-merk daarvan, zo redeneert Le Vot. Mensen gaan immers op zoek naar betaalbare modellen en dat is de specialiteit van het Roemeens-Franse merk.


                                      Dacia-CEO Denis le Vot

                                      Voordeliger alternatieven

                                      Maar met de huidige vijf modellen gaat dat niet lukken. Met de Spring in het kleinste A-segment en de andere modellen in of net boven het B-segment heeft het al in menig land een podiumplaats veroverd, maar de grootste groei moet komen uit nieuwe modellen in het C-segment. “Dat is veruit het grootste segment met heel veel potentie. Alleen is Dacia daar nog niet actief, maar dat gaat vanaf 2025 veranderen.” Het eerste model zal een SUV boven de Duster zijn, waarvan al eerder een concept is getoond met de naam Bigster. Daar komen kort daarna nog twee modellen bij. “Kijk hoe duur auto’s worden. Mensen gaan echt wel op zoek naar voordeliger alternatieven’, aldus Le Vot.

                                      Om een auto betaalbaar te houden moet je om te beginnen de kosten laag te houden. Dat blijft Dacia doen door uitsluitend techniek te gebruiken die bij Renault op de plank ligt. Er worden dus geen platformen of aandrijflijnen ontwikkeld die specifiek voor Dacia zijn. Het is altijd Renault-materiaal dat als basis dient. Met dat spul gaan de ontwikkelaars aan de gang en doen precies het tegenovergestelde van wat veel andere merken doen: ze gaan eraf halen wat je eigenlijk niet nodig hebt. Terug naar de essentie. Geen elektrische stoelverstelling bijvoorbeeld, want dan hoeven daarvoor ook geen kabels te worden gelegd. Als blijkt dat de meeste mensen systemen die je waarschuwen voor het verlaten van je rijstrook toch uitzetten, dan kun je het net zo goed weglaten. Deze bezuiniging op de actieve veiligheid zorgt voor een lagere score in de EuroNCAP, maar dat neemt het merk voor lief. Het bespaart niet op de passieve veiligheid.

                                      Platform

                                      De nieuwe, grotere Dacia’s verschijnen op hetzelfde zogenaamde CMF-B platform, waarop nu de Jogger staat en waarvan later dit jaar de nieuwe Duster gebruik maakt. Het platform is uiterst flexibel en is geschikt voor auto’s van verschillende lengte en vormen, met voor voorwiel- of vierwielaandrijving en een keur aan aandrijflijnen: traditionele verbrandingsmotoren, maar ook hybride en lpg.

                                      “Ik zie dat auto’s steeds duurder worden. Als een middenklasser een paar jaar geleden nog €32.000 was, dan is hij nu al snel €37.000 en over een paar jaar dus €42.000. Veel mensen hebben niet zo veel te besteden en zullen dus anders naar hun volgende auto kijken.”

                                      Elektrificatie is voor Le Vot en Dacia nog niet zo’n groot thema als bij veel andere merken. Ja, de modelwisselingen gaan gepaard met mild hybride en volledig hybride varianten, zoals nu al bij de Jogger het geval is. “Onze auto’s zijn relatief licht van gewicht, omdat we ze bewust licht hebben gemaakt door dingen weg te laten. Dat scheelt al snel 300 kilo. En met een lager gewicht gebruik je minder brandstof, en stoot je dus minder uit”, aldus Le Vot. Hij houdt de ontwikkelingen in de gaten en als het moet kan het merk sneller elektrificeren dan het nu van plan is. In 2027 of 2028 komt de opvolger van de Sandero die een levenscyclus zal hebben tot halverwege de jaren 30 en daarvan komt ook een elektrische variant. Le Vot merkt fijntjes op dat de Spring inmiddels 100.000 keer is verkocht en zo’n 18 procent uitmaakt van het volume en dat dat gelijk is aan wat de andere merken doen en je Dacia dus geen achterblijver kunt noemen. Le Vot bevestigt dat er een facelift aan komt voor de Spring, in 2024. Helemaal zonder elektrisch nieuws kan het merk dus niet, maar een groot offensief blijft uit. Het merk ontvangt kopers die nog niet toe zijn aan een stekkerauto voorlopig nog met open armen.


                                      De Dacia Jogger in de fabriek in het Roemeense Mioveni.

                                      Bron: Autoweek
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Dus de prijsbewuste consument die toch per se nieuw wil kopen zal binnenkort grofweg de keuze hebben tussen een Dacia ICE of een BYD EV.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                          Dus de prijsbewuste consument die toch per se nieuw wil kopen zal binnenkort grofweg de keuze hebben tussen een Dacia ICE of een BYD EV.
                                          Het lijkt wel of ze het begrepen hebben

                                          DACIA SANDERO WEER AAN KOP IN EUROPESE AUTOVERKOPEN

                                          MODEL Y OP TWEEDE PLAATS

                                          In mei was de Dacia Sandero de meest verkochte nieuwe auto van Europa, blijkt uit cijfers van Jato. Het is de tweede maand op rij dat de Sandero de koppositie pakt. De eerdere nummer 1, de Tesla Model Y, zit de Sandero wel op de hielen.


                                          Er is dit jaar bovenaan de Europese verkoopcijfers een pittige strijd gaande tussen twee auto's die in vrijwel niets op elkaar lijken: de Dacia Sandero en de Tesla Model Y. In januari stond de Sandero bovenaan, in februari en maart was het de Tesla Model Y en in april kwam de Sandero weer terug aan kop. Ook in mei was het weer de Dacia die aan het langste eind trok, zo blijkt uit nieuwe cijfers van Jato.

                                          Er werden 21.745 Dacia's Sandero verkocht in de 28 Europese landen waar Jato de cijfers van meeneemt, waar in totaal ruim 1,12 miljoen auto's werden verkocht in mei. Opvallend is ook de groei ten opzichte van vorig jaar mei, want er werden maar liefst 78 procent meer Sandero's verkocht dan in mei 2022. Waarschijnlijk speelt de facelift van de Sandero daarbij mee. Ook werd het aanbod uitgebreid met de Extreme-uitvoering.

                                          De Tesla Model Y, de best verkochte auto van Europa in het eerste kwartaal, volgde zeer kort op de Sandero. Van de elektrische SUV zijn er vorige maand 21.530 stuks verkocht. Op de derde plaats stond de ook nog immer populaire Volkswagen T-Roc, waar er 18.333 van zijn verkocht in mei. De Peugeot 208 blijft het ook maar goed doen en kwam op plek vier uit, gevolgd door de kort geleden gefacelifte Renault Clio.

                                          Best verkochte auto's Europa mei 2023

                                          Model Verkoopaantal Groei t.o.v. mei '22
                                          1. Dacia Sandero 21.745 + 78 procent
                                          2. Tesla Model Y 21.530 -
                                          3. Volkswagen T-Roc 18.333 + 7 procent
                                          4. Peugeot 208 18.157 - 1 procent
                                          5. Renault Clio 18.078 + 87 procent
                                          6. Opel Corsa 17.405 - 4 procent
                                          7. Toyota Yaris 15.741 + 26 procent
                                          8. Volkswagen Golf 15.424 + 3 procent
                                          9. Skoda Octavia 15.183 + 189 procent
                                          10. Peugeot 2008 14.845 + 26 procent

                                          Volkswagen was als vanouds weer het best verkochte automerk van Europa. BMW kwam vorige maand op plek twee uit en deed het aanzienlijk beter dan in april, toen het nog de vijfde stek pakte. Toyota blijft op plaats drie staan en Audi zakt van de tweede naar de vierde plaats. Renault zakt ook een plekje ten opzichte van april en komt nu uit op de vijfde plaats. Alle merken in de top 10, op Ford na, noteren een groei ten opzichte van mei vorig jaar.

                                          Best verkochte automerken Europa mei 2023

                                          Model Verkoopaantal Groei t.o.v. mei '22
                                          1. Volkswagen 117.431 + 15 procent
                                          2. BMW 69.621 + 29 procent
                                          3. Toyota 68.257 + 6 procent
                                          4. Audi 65.431 + 30 procent
                                          5. Renault 61.930 + 30 procent
                                          6. Peugeot 61.430 + 10 procent
                                          7. Mercedes 61.221 + 16 procent
                                          8. Skoda 57.805 + 38 procent
                                          9. Kia 50.346 + 6 procent
                                          10. Ford 48.171 - 1 procent

                                          Elektrische groei

                                          Eerder bleek al uit cijfers van brancheorganisatie ACEA dat er vorige maand weer aanzienlijk meer elektrische auto's zijn verkocht dan in mei 2022. De cijfers van Jato schetsen eenzelfde beeld. In mei werden er 169.091 volledig elektrische auto's verkocht, een groei van 69 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarmee waren elektrische auto's goed voor 15 procent marktaandeel in Europa. De Tesla Model Y was met ruim 21.000 stuks niet geheel verrassend de (veruit) populairste volledig elektrische auto. De Volkswagen ID4 (8.543), MG 4 (6.310), Tesla Model 3 (6.204) en Fiat 500e (6.073) maken de top vijf compleet. Een zeer goede eerste meimaand dus voor de MG 4, die vorig jaar mei nog niet leverbaar was.

                                          Bron: Autoweek



                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X