Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DACIA Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ook Dacia heeft tegenwoordig al een website en volgens die website kan je hun benzinemotoren krijgen met een gerobotiseerde bak, dus geen 'echte' automaat.

    Comment


    • Maar volgens de site (configurator) kan je geen gerobotiseerde bak configureren op de duster.

      Echter tot een tijdje terug kon je ook geen 4x4 configureren op een duster benzine en dat kan nu wel ineens.

      Terwijl dat volgens de boekjes al meer dan een jaar mogelijk is.


      Waarmee ik dus wil zeggen dat die site op niks trekt en totaal niet up-to-date is.
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

      Comment




      • His & hers

        Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

        Comment


        • Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
            Is het momenteel eigenlijk al mogelijk om een Dacia Duster benzine automaat te kopen?
            Heb dat ooit eens in een folder gelezen dat die er ging komen, maar vind daar niks meer van terug.
            Kan je een diesel kopen met automaat dan wel?
            2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

            Comment


            • Iemand ervaring met de 3-cilinder 900cc in de Sandero? Wat verbruikt dat zoal?

              Comment


              • ARO 10 (DACIA DUSTER)

                DE VERGETEN VOORVADER

                Een ruime week geleden trok Dacia het doek van de tweede generatie Duster. Wie echter in de geschiedenisboeken duikt, kan in twijfel trekken of het om de tweede Duster gaat. Er was namelijk al eens eerder een auto die als Dacia Duster geleverd werd. We hebben het dan over de ARO 10.

                ARO (Auto Romania) werd zestig jaar geleden opgericht en hield zich vanaf het begin vooral bezig met de bouw van Russische terreinauto's. Pas vijftien jaar na de oprichting kwam ARO in 1973 met het eerste eigen model; de ARO 24. In 1980 trok het merk de stoute schoenen aan en kwam er wederom een eigen model: de kleinere ARO 10.

                Allegaartje met Dacia-basis

                Waar ARO voor de 24 al een greep deed uit techniek van Renault en Peugeot, werd er voor de 10 dichter bij huis gekeken. De als voor- en vierwielaangedreven leverbare ARO 10 maakte namelijk grotendeels gebruik van Dacia-techniek, waaronder als instapmotor de 54 pk sterke 1.3 uit de Dacia 1300. Het onderstel was ook van de 1300 (en dus van de Renault 12) afkomstig.

                De kleine avonturier kreeg voor het zwaardere werk een 1.6 en drie 1.9 diesels op de bestellijst. Die waren afkomstig van respectievelijk Volkswagen (de 1.6), Peugeot en Renault. Als sterkste benzinemotor haalde ARO er een 105 pk sterke 1.6 van Daewoo bij. Er waren diverse carrosserievarianten, maar de meest opvallende was toch wel de van de 10 afgeleide Spartana (foto 5). Dat was een open tweedeurs, die duidelijk inspiratie bij de Citroën Mehari had opgedaan.

                Duster

                Het grootste deel van de ARO 10's verdween over de Roemeense grens. In het Verenigd Koninkrijk werd de auto onder de merknaam Dacia aangeboden; de Dacia Duster. Het had weinig zin, want voor West-Europese maatstaven was de ARO 10 een lachertje. De matige afwerking en betrouwbaarheid, in combinatie met het niet bepaald revolutionaire uiterlijk, speelden hem parten. In Nederland was de ARO 10 via een gespecialiseerde importeur (Primacar) te verkrijgen.

                In 2006 hield na een respectabele 26 jaar het feest op voor de ARO 10. Inmiddels was het merk grotendeels overgenomen door een Amerikaanse investeerder die onder de naam Cross Lander verder wilde met de modellen van ARO. Uiteindelijk ging dat bedrijf in 2006 op de fles en daarmee ook het restant van ARO.







                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment






                • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • die aro's stonden rond de jaren 90 bij ons in het prijzenkatern van de autogids, maar eigenlijk veel te duur en daarom zag je ze ook gewoonweg niet

                    20000 euro omgerekend, iets minder als een def 90 rond die tijd
                    maar wel oerdegelijk en makkelijk te fixen, itt die engelsen met hun aparte maten

                    Comment


                    • Pfff, ik had daar toch nooit 20k voor gegeven. Dan liever een 2dehands Landcruiser, Pajero of Patrol.

                      Comment


                      • Dacia 1300 (1969 - 2004)

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment




                        • den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • DACIA 1300 (1975)

                            FRANS BLOED

                            In 1966 ontstond een samenwerking tussen Renault en het toen piepjonge Dacia om in een Roemeense fabriek Renaults te gaan bouwen. Wanneer de fabriek productieklaar was, zou de Renault 12 daar het levenslicht gaan zien. De productie van de fabriek in Mioveni ging echter zo snel, dat de ontwerpers van de 12 nog niet klaar waren met het nieuwe model. Als oplossing werd in 1968 de Dacia 1100 geproduceerd: een omgebouwde Renault 8. Een jaar later werd de laatste hand aan de 12 gelegd en haalde Dacia het doek van zijn tweelingbroer: de Dacia 1300.

                            Net als de Renault 12 verscheen de Dacia 1300 bij zijn introductie enkel als sedan. Twee later verscheen de 'Break' als stationwagen en 'Sanitara' voor het ziekenvervoer. Als eerste afwijkend model van de Franse lijn kwam in 1976 de 1302 Pick-up met een laadvermogen van 500 kg. Bij de sedans werden naast de standaarduitvoering de versies 1300 L, LS en 1301 geleverd. In 1980 stopte Renault met de productie van 12, maar de Dacia bleef nog lang bestaan. In 1979 kreeg de fabriek de mogelijkheid om zelf technische veranderingen en doorontwikkelingen door te voeren. De 1310 was de opvolger met van binnenuit verstelbare koplampunits, grotere achterlichten en standaard achterruitverwarming. In 1984 werd een hatchback gepresenteerd die in 1988 op de wegen verscheen als 1320. In 1991 kregen alle 1300-modellen een facelift waarvan de sedan tot 2004 werd geproduceerd. De pick-up wist het zelfs nog een paar jaar langer uit te houden. In totaal rolden er net geen twee miljoen exemplaren van de productieband.

                            De groene Dacia 1300 zag in 1975 het levenslicht. De vier-cilinder benzinemotor perst er 54 pk's uit.



                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • ELEKTRISCHE DACIA DUSTER GESNAPT

                              Het is een wat macaber gezicht: een Duster waarbij het accupakket uit zijn bodemplaat puilt. Wel geeft het direct weg wat deze in Zweden gekiekte Dacia Duster van levenslust voorziet.

                              Je hoeft geen kenner te zijn om te zien dat deze in het Hoge Noorden gefotografeerde Dacia niet zomaar een Duster is. De Roemeen staat namelijk eigenaardig op zijn wielen en heeft een verzaagde koets waarbij de achterportieren plaats hebben gemaakt voor wat lijkt op een uit één deel bestaand stuk koetswerk dat met klemmen op zijn plek wordt gehouden. Wat er onder de auto hangt, is helemaal opmerkelijk. Inderdaad: daar zien we een accupakket!

                              Of dit direct betekent dat Dacia aan een volledig elektrische Duster werkt, valt nog te bezien. De auto wordt namelijk door de mannen van Renault Sport aan de tand gevoeld en zaken als de Recaro-sportstoelen en de zichtbaar aanwezige Brembo-remmerij wijzen erop dat Dacia sportieve aspiraties met dit bouwsel heeft. Dacia doet mee aan de Andros Trophy, een Franse ijsrace die in 2020 ook een volledig elektrische divisie krijgt. Het zou zomaar kunnen dat die racer hier aan de koudetests wordt onderworpen. Hoe dan ook: het levert bijzondere foto's op.










                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Dacia 1300 (1982)















                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • nog vaak heimwee naar de oude vertrouwde c motor.
                                  wat was het leven eenvoudig

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                    ELEKTRISCHE DACIA DUSTER GESNAPT

                                    Het is een wat macaber gezicht: een Duster waarbij het accupakket uit zijn bodemplaat puilt. Wel geeft het direct weg wat deze in Zweden gekiekte Dacia Duster van levenslust voorziet.

                                    Je hoeft geen kenner te zijn om te zien dat deze in het Hoge Noorden gefotografeerde Dacia niet zomaar een Duster is. De Roemeen staat namelijk eigenaardig op zijn wielen en heeft een verzaagde koets waarbij de achterportieren plaats hebben gemaakt voor wat lijkt op een uit één deel bestaand stuk koetswerk dat met klemmen op zijn plek wordt gehouden. Wat er onder de auto hangt, is helemaal opmerkelijk. Inderdaad: daar zien we een accupakket!

                                    Of dit direct betekent dat Dacia aan een volledig elektrische Duster werkt, valt nog te bezien. De auto wordt namelijk door de mannen van Renault Sport aan de tand gevoeld en zaken als de Recaro-sportstoelen en de zichtbaar aanwezige Brembo-remmerij wijzen erop dat Dacia sportieve aspiraties met dit bouwsel heeft. Dacia doet mee aan de Andros Trophy, een Franse ijsrace die in 2020 ook een volledig elektrische divisie krijgt. Het zou zomaar kunnen dat die racer hier aan de koudetests wordt onderworpen. Hoe dan ook: het levert bijzondere foto's op.









                                    laat maar komen die electrische dacia

                                    Comment


                                    • Dacia 1300 (1982)




















                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Haha ik zie die nog af en toe in ROemenie, maar of die van 82 of van 2002 zijn zie je niet buiten de chrome bumpers dan ik zou eens goed moeten opletten.
                                        Polo 6n 1.4

                                        Comment


                                        • Comment

                                          Working...
                                          X