Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DACIA Lovers

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

• Hehe

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

• Ik ga ook eens een pretenderke doen.

Comment

• Hahaha, deze valt anders nog best mee, ik heb hier anders gezien
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• Wel alle foto's posten. Ziet er toch redelijk vet uit

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
              Wel alle foto's posten. Ziet er toch redelijk vet uit
              Ik beken: om ze allemaal te posten was ik te lui.
              Vet? Ik ben er iets te oud voor geworden om met een omgekeerd klakske in zo’n foorkraam te kruipen. (overigens zag ik dat ook niet in m’n jonge zotte jaren zitten)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                Vet? Ik ben er iets te oud voor geworden om met een omgekeerd klakske in zo’n foorkraam te kruipen. (overigens zag ik dat ook niet in m’n jonge zotte jaren zitten)
                Met een smiley achter hé Duster. Ben er ook geen fan van hoor

Comment

• toch wel, ziet er heel goed uit
                  www.peugeotforum.be

Comment

• Nog eens zeldzame instapper van het merk

Comment

• Schoon kleur

Comment

Comment

• Comment

Comment

• OOK NIEUWE KLEUREN IN HET PALET

DACIA KRIJGT NIEUW LOGO

Dacia heeft de vernieuwingsdrang serieus te pakken. De Renault-dochter krijgt namelijk officieel een nieuw merklogo. Vanaf de tweede helft van 2022 dragen de modellen van Dacia het nieuwe beeldmerk.

Het nieuwe logo van Dacia is niet geheel onbekend. Aan het begin van dit jaar was het namelijk ook al te zien op de Bigster Concept, een C-segment SUV die boven de Duster moet komen te staan. Voor het embleem heeft Dacia de 'D' en de 'C' uit de merknaam gepakt en aan elkaar gekoppeld, waardoor een spiegelbeeld ontstaat. 'Dacia' wordt voortaan geschreven in stevige, hoekige letters. Een beetje in de geest van Skoda.

In de grafische vormgeving van het merk krijgt de kleur kakigroen, zoals te zien op de foto's, een centrale plaats. Die kleur wordt weer aangevuld door 'donker kaki', 'terracotta' en 'zand'. Tot slot komen er nog twee andere kleuren bij: feloranje en -groen, die het merk meer een 'tech'-gevoel moeten geven. Zoals gebruikelijk bij de aankondiging van een nieuw beeldmerk staat ook het persbericht van Dacia vol met enigszins abstracte termen over 'merkidentiteit'. Volgens Dacia verwijzen de kleuren namelijk naar de band die het merk met de natuur heeft. Verder moet het embleem 'eenvoud, authenticiteit en robuustheid uitstralen' en 'de focus op het essentiële en de slimme benaderingswijze van het merk weerspiegelen'.

Vanaf deze maand voert Dacia de nieuwe merkidentiteit gefaseerd in via verschillende communicatiekanalen, zoals websites, reclames en brochures. Vanaf begin 2022 schakelen ook de dealers over naar het nieuwe embleem. In de tweede helft van volgend jaar krijgen de modellen het logo en de nieuwe schrijfwijze van 'Dacia' aangemeten.

Bron: Autoweek

Comment

• https://www.autocar.co.uk/car-news/i...r-leaves-dacia

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                                  Hahaha, ik had het ook gelezen gisteren. Leuk toch!

Het bewijs dat je niet naar een chiquer merk hoeft over te stappen om een nieuwe carrièrezet te maken? Dat levert de Brit met de klinkende naam Miles Nurnberger. De *Director of Design* bij Aston Martin stapt namelijk over naar Dacia.

Comment

• ‘DACIA KOMT TOT DE KERN’

DACIA SPRINGT IN GAT A-SEGMENT - INTERVIEW

De Dacia Spring is een zeer betaalbare EV waarmee het merk een verschil wil maken. Onder leiding van de nieuwbakken CEO Denis le Vot blijven Dacia’s niet altijd spotgoedkoop, maar komen ze dicht bij de kern van autorijden. Wat dat precies betekent, legde hij ons uit op de IAA bij de lancering van de Jogger zevenzitter, die samen met de elektrische Spring een nieuw productoffensief inzet.

Met de Spring biedt Dacia voortaan de goedkoopste EV van Europa aan. Hoe is hij ontvangen?

“Gezien de 25.000 bestellingen die we in onze orderboeken hebben, zeer goed. De eerste lading meert trouwens momenteel aan in Italië, waar de leveringen snel van start gaan. Zoals je weet betreden we met Dacia alleen segmenten waar we een verschil kunnen maken. De Spring doet dat in het A-segment met het platform van de Kwid - een stadsauto die we voor India hebben ontwikkeld - en de elektrische aandrijflijn van de Renault City K-ZE uit China. Het resultaat is een compacte maar ook lichte EV die daardoor met een kleine elektromotor van 45 pk toe kan. Juist dat is in landen met drukke stadscentra een handige combinatie.”

Vreest u niet dat een actieradius van 170 km wat mager is?

“Ik heb niet gezegd dat je er Europa mee moet doorkruisen, hè (lacht). Maar serieus: in de EU pendelen nog steeds 2,1 miljoen mensen met een A-segmenter tussen de crèche, de school en de supermarkt. Veel van die auto’s krijgen geen opvolger, omdat de Europese wetgeving de motoren te duur maakt en bovendien ook te groot om in een compacte stadsauto te passen. Tel daar nog bij dat dergelijke auto’s gemiddeld maar 21 km per dag afleggen en dan lijkt 170 km helemaal niet zo weinig. Bovendien hebben veel gezinnen voor langere trajecten een tweede en soms zelfs een derde auto in de garage, waardoor de Spring niet zo geavanceerd hoeft te worden. Vergeet ook niet dat er van de vraagprijs van €17.890 op veel markten nog €5.000 tot €7.000 afgaat via subsidies en dergelijke, wat ons aanbod helemaal te gek maakt.”

CEO Denis le Vot bij de Dacia Jogger

Wil Dacia dan niet langer per se de goedkoopste zijn?

“Inderdaad. Alle autofabrikanten krijgen te maken met stijgende prijzen door de verplichting om telkens veiligere en groenere auto’s te bouwen. Maar ik wil nog verder gaan dan ‘niet langer de goedkoopste zijn’. Want wie er in slaagt om zijn modellen tot de kern van de zaak te terug te brengen, in plaats van ze domweg kaal te plukken, die zit op het juiste spoor. De Sandero is daarvan een mooi voorbeeld, de B-segmenter die het tot bestverkochte auto van Europa heeft geschopt. Dus waarom zou ons dat niet lukken met een auto uit het C-segment? ‘Hoe groter de auto, hoe hoger de prijs’, luidt de logica normaal gesproken. Nou, wij willen bewijzen dat we ook in die klasse een verschil kunnen maken. Dat brengt ons bij onze nieuwe Jogger, een zevenzitter die toch op het CMF-B platform staat. Normaliter zou je voor zoveel zitplaatsen 350 à 400 kg auto erbij moeten kopen, wat hem natuurlijk aanzienlijk duurder zou maken. De Jogger weegt maar 1.200 kg en kan daardoor volstaan met de bekende 1-liter motor die op lpg een actieradius van 1.100 km garandeert. Daarnaast stoot hij slechts 121 gram CO2 uit, tegen een aanschafprijs net onder de €15.000. Dat noem ik tot de kern herleiden.”

Met de introductie van de Jogger komt ook de aankondiging dat Dacia hybridetechniek gaat toepassen.

“Dat gaan we inderdaad vanaf 2023 doen, al beperken we ons ook daar weer tot de essentie. De E-Tech hybride in de Jogger, hoewel volwaardig en dus niet van de milde soort, is er straks eentje zonder stekker. In principe zouden we die vandaag al kunnen aanbieden, maar dat doen we bewust niet. We onderzoeken grondig wat er op dit moment nodig is, rekening houdend met de wetgeving. Bovendien gaat de prijs van de E-Tech hybridemotor omlaag als de productie eenmaal op volle toeren draait, wat natuurlijk ideaal is voor een merk als Dacia. Zo werkt onze groep nu eenmaal: Renault bijt het spits af, Dacia destilleert de kern daaruit.”

En wat gebeurt er met Lada, dat ook onder uw hoede valt? Gaan we nu meemaken dat dit merk in West-Europa terugkeert?

“Die uitspraak van onze CEO Luca de Meo moet je niet te letterlijk nemen. In zekere zin doet Dacia hetzelfde in Europa als Lada in Rusland: terug naar de basis, niet te duur, met de juiste inhoud en steviger van aard. Daarnaast kent Lada een complexe geschiedenis, met product­cycli die makkelijk tien jaar in beslag nemen en die telkens een ander platform gebruiken. De logica is daar met andere woorden een beetje zoek. Ons CMF-B platform zou voor Lada een handige oplossing kunnen zijn. Niet dat onze Europese klanten daar iets van zullen merken, net zomin als Lada plots een belangrijke plek in Europa gaat opeisen. Maar wel van belang is dat we bij de 600.000 Dacia’s op jaarbasis ongeveer 400.000 Lada’s kunnen voegen, wat het schaalvoordeel natuurlijk ten goede komt.”

Geldt dat ook voor de Niva, de enige Lada die hier wel tot de verbeelding spreekt?

“De Niva is een geval apart. Vandaar ook dat we onderzoeken of en hoe we dat 4x4-icoon weer naar Europa kunnen halen, wat natuurlijk strookt met de Euro 7-emissieregels vanaf 2025. Sommige analisten denken dat we de nieuwe Niva met de Bigster gaan combineren, maar dat klopt niet. De Dacia Bigster wordt eerder een grote en comfor­tabele cruiser, terwijl de Duster op zijn huidige positie blijft. De nieuwe Niva moet korter worden dan onze populaire SUV, maar ook hoger en natuurlijk voorzien van hoge en lage gearing. Of dat allemaal gaat lukken onder de nieuwe regels, valt nog te bezien. Maar zeker is dat we ons uiterste best gaan doen om het te laten lukken.”

Comment

• Dit is nu al een hele tijd één van, zoniet de best verkopende auto hier in Polen. Je ziet ze op elke straathoek. Dat mag ook eens in het zonnetje gezet worden

Comment

• 10 MILJOEN DACIA'S GEPRODUCEERD

VERDUBBELING IN ACHT JAAR

Dacia is sinds 2005 pas weer in Nederland actief, maar natuurlijk bestond het Roemeense merk ook daarvoor al. 1968 geldt als het officiële geboortejaar van Dacia en sinds de oprichting van het merk heeft Dacia 10 miljoen auto's gebouwd.

Op 20 april rolde in Dacia's fabriek in het Roemeense Mioveni een Urban Grey gespoten Duster van de band. Op zichzelf niets bijzonders, maar voor Dacia was het een zeer bijzonder exemplaar. Het was namelijk de tien miljoenste auto die het merk sinds zijn oprichting in 1968 heeft gebouwd.

Dacia bouwde in 1985 - zeventien jaar na zijn oprichting - zijn miljoenste auto. In 1998 stond de productieteller op 2 miljoen stuks. In 2014 rolde de vijf miljoenste Dacia van de productieband en nu, acht jaar later, is dat totaal verdubbeld tot maar liefst 10 miljoen.

Van de tien miljoen gebouwde Dacia's zijn er maar liefst 2,6 miljoen een Sandero en 2,1 miljoen een Duster. De Logan en Logan MCV zijn samen goed voor 1,95 miljoen gebouwde exemplaren. Daarnaast heeft Dacia onder meer 2,3 exemplaren van de 1300 en afgeleiden daarvan geproduceerd. De 1300 was Dacia's in licentie gebouwde Renault 12, die het bedrijf tot 2006 nog heeft geproduceerd. Dacia is momenteel in 44 voornamelijk Europese landen actief.

Comment

• edit.

Comment

Working...
                                          X