Mededeling
Collapse
No announcement yet.
WIESMANN Lovers
Collapse
X
-
Wiesmann Roadster MF3 by poolhaas1, on Flickr
Wiesmann GT MF4 by poolhaas1, on Flickr
Wiesmann Roadster MF5 by poolhaas1, on Flickr
Wiesmann Roadster MF5 by poolhaas1, on Flickr
Wiesmann GT MF5 by poolhaas1, on Flickr
Comment
-
-
- Nieuwe eigenaars zijn Brits
Niet Duitsers, maar Britse dertigers met Indiase wortels namen de boedel voor 5,77 miljoen euro over. De broers Sahir en Roheen Berry zijn de trotse nieuwe eigenaren, waarbij Roheen – hier op de foto met Friedhelm Wiesmann – op de voorgrond treedt. Hij is CEO van een Londense softwarefirma, en zelf Wiesmann-rijder.
In totaal hebben de nieuwe eignaren het plan uitgesproken 30 miljoen euro in Wiesmann te willen investeren.
- Gebroeders Wiesmann keren terug
De broers en oprichters Martin en Friedhelm Wiesmann stapten in 2012 – in een move die analoog was aan die met Charles Morgan bij Morgan – op verzoek van de toenmalige directie uit het concern. Roheen Berry wil ze weer aan boord halen, zij het niet in een leidende functie, maar meer als adviseur. Ook op het netwerk van de broers willen de nieuwe eignaren een beroep kunnen doen.
- Opnieuw BMW Power
Alle oude Wiesmanns hebben een BMW-hart, en ook bij toekomstige Wiesmanns – als ze er komen – zal dit waarschijnlijk het geval zijn. BMW staat niet afwijzend tegenover een nieuwe motorendeal.
- Efficientere motoren
In het kielzog hiervan: Wiesmann kan niet verder gaan waar het gebleven was. De oude motoren zouden niet meer voldoen aan emissienormen, en dus krijgen nieuwe Wiesmanns in ieder geval een schonere/efficiëntere verbrandingsmotor ander de kap. Hopelijk schieten ze niet door.
- Hoger (Chinees) bod afgewimpeld
Op het laatste moment mengde zich nog een onbekende zakenman uit Shanghai in de overname, maar hoewel zijn bod van 8 miljoen beduiden hoger was dan dat van de Berry-broers besloten de crediteuren toch voor de Britten te kiezen. Wellicht hadden ze lucht gekregen van de gang van zaken bij ADO Den Haag, en waren ze op hun hoede. Chinese overnames zijn zeker niet altijd een garantie voor succes.
- Herstart in 2016, 300 auto’s per jaar
Wellicht een toefje optimistich, maar al eind volgend jaar moet de productie hervat worden. Uiteindelijk wil Wiesmann 250 tot 300 auto’s per jaar produceren. Kleinschaligheid was altijd verbonden aan het merk, sinds de start in 1988 werden er slechts 1600 Wiesmanns gebouwd. Dat is een aantal dat Lamborghini er alleen al jaarlijks makkelijk aan Huracans uitstampt.
- Dagelijkse leiding in handen van deze dame
Hoewel Berry de grote geldschieter is, wordt hij niet de manager van Wiesmann. Die eer valt Anita Tatalovic ten eer, een niet-onaatrekkelijke dame die haar sporen in het bankiersvak heeft verdiend. Op deze foto (credit: Markus Michalak) staat ze tussen Berry en Wiesmann in.
Enthousiast geworden? Wij ook, hoewel het geen gedane zaak is dat al het oude personeel weer zijn gereedschap oppakt en verder gaat waar het gebleven is.
Het lijkt ons dat er zeker nog wel wat hobbels te nemen zijn, en ook leert de geschiedenis ons dat overgenomen failliete autoboedels en andere revivals maar zeer zelden succesvol worden, dus enige voorbehouden zijn op hun plaats. Dat gezegd hebbende, als het lukt weer Wiesmanns te produceren, en deze zijn zo compromisloos en lekker ruig als de Wiesmanns van de oude stempel, dan doet ondergetekende een klein vreugdedansje.
Vorig jaar ging Wiesmann failliet, naar de mening van ondergetekende een groot gemis. Toch zit een wederopstanding in de pijplijn, vorige week werd de failliete boedel gekocht en de nieuwe eigenaren zijn klaar voor een herstart. Afgelopen woensdag kwam een vervroegd Sinterklaascadeautje voor Wiesmann-adepten: op een vergadering van schuldeisers werd – ruim 2 jaar na […]
Comment
Comment