VOLKSWAGEN K70 (1970-1975)
Het inmiddels met Volkswagen en Auto Union gefuseerde NSU is al enkele jaren volop bezig met de ontwikkeling van de nieuwe middenklasse sedan K70, die het gat tussen de Ro80 en de kleinere NSU-modellen moet gaan opvullen.
De auto wordt doodgeboren, want Volkswagen trekt in 1969 de stekker eruit, waarschijnlijk omdat de K70 niet meer helemaal past in het modellenportfolio van het nieuwe concern (de K70 zou intern concurreren met de VW 411 en de Audi’s). Net voordat het project gestopt wordt, verschijnen er echter al enkele officiële foto’s van de 4,41 m lange auto met zijn 2,69 m grote wielbasis en geplande 90 pk 1,7-liter motor van NSU. De K70 belooft net zo vooruitstrevend te zijn als grote broer Ro80.
Als bekend wordt, dat VW de K70 heeft geannuleerd, staan veel mensen dan ook op de achterste benen. Waarom houdt VW de sterk verouderde 411 in productie ten koste van de moderne NSU K70? In Wolfsburg is men uiteraard niet doof voor deze kritiek en in 1970 gaat de K70 als Volkswagen definitief in productie.
Het is Volkswagens eerste model met watergekoelde motor en voorwielaandrijving. Het oorspronkelijke design is van Claus Luthe, die ook de Ro80 ontwierp. Naast een 1,6-liter met 75 pk komt tevens een 1,8-liter viercilinder met 100 pk beschikbaar. Een verkoopsucces is de K70 echter nooit geworden en in 1975 stopt de productie, na 211.127 exemplaren.
Het inmiddels met Volkswagen en Auto Union gefuseerde NSU is al enkele jaren volop bezig met de ontwikkeling van de nieuwe middenklasse sedan K70, die het gat tussen de Ro80 en de kleinere NSU-modellen moet gaan opvullen.
De auto wordt doodgeboren, want Volkswagen trekt in 1969 de stekker eruit, waarschijnlijk omdat de K70 niet meer helemaal past in het modellenportfolio van het nieuwe concern (de K70 zou intern concurreren met de VW 411 en de Audi’s). Net voordat het project gestopt wordt, verschijnen er echter al enkele officiële foto’s van de 4,41 m lange auto met zijn 2,69 m grote wielbasis en geplande 90 pk 1,7-liter motor van NSU. De K70 belooft net zo vooruitstrevend te zijn als grote broer Ro80.
Als bekend wordt, dat VW de K70 heeft geannuleerd, staan veel mensen dan ook op de achterste benen. Waarom houdt VW de sterk verouderde 411 in productie ten koste van de moderne NSU K70? In Wolfsburg is men uiteraard niet doof voor deze kritiek en in 1970 gaat de K70 als Volkswagen definitief in productie.
Het is Volkswagens eerste model met watergekoelde motor en voorwielaandrijving. Het oorspronkelijke design is van Claus Luthe, die ook de Ro80 ontwierp. Naast een 1,6-liter met 75 pk komt tevens een 1,8-liter viercilinder met 100 pk beschikbaar. Een verkoopsucces is de K70 echter nooit geworden en in 1975 stopt de productie, na 211.127 exemplaren.
Comment