Mededeling
Collapse
No announcement yet.
VOLKSWAGEN Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
laatste VW Discover Pro navigatie, zogezegd van november: de deze zomer afgewerkte en in augustus geopende nieuwe A11 tussen Knokke en Brugge staat er nog niet eens op. Idem met een verkaveling in de buurt die intussen al sinds juli bewoond is.
Hoe lang lopen die dingen eigenlijk achter?
Comment
-
VOLKSWAGEN ‘BUS’ T1/T2 (1950-1996)
De VW Transporter is amper weg te denken uit ons dagelijkse straatbeeld, maar de modelnaam kwam pas toen het busje al jarenlang bestond. In eerste instantie werd het model simpelweg aangeduid met ‘T2’ voor ‘Typ 2’, waarbij de aanduiding ‘Typ 1’ voor de door Hitler bedachte Volkswagen ‘Kever’ stond. Bus is nooit een officiële benaming geweest, maar wel de meest gebruikte. Het idee voor de eenvoudige bedrijfswagen stamt van een transportwagen op Kever-basis die in de Volkswagenfabriek werd gebruikt. De Nederlandse importeur zag wel wat in een bedrijfswagentje dat op die simpele leest was geschoeid en het idee voor het VW-busje was geboren. De Kever-basis bleek echter te zwak voor een volgeladen bus en dus kwam er een nieuwe chassisconstructie met een zelfdragende carrosserie, maar niettemin nog altijd met de motor achterin. Dat maakte de laadruimte weliswaar hoog, maar de plaatsen voor bestuurder en bijrijder konden nu zo ver mogelijk naar voren worden geplaatst. In 1950 werd de auto geïntroduceerd en het bleek al snel een succes. Exact zes jaar na de introductie werd er speciaal voor de VW-bus zelfs een nieuwe fabriek in Hannover gebouwd; tegen die tijd was het model al eens stevig gemoderniseerd, onder meer met de toevoeging van een ruime achterklep. De VW-bus kon putten uit het motorenaanbod van de Volkswagen Kever en kwam daarmee in eerste instantie met een luchtgekoelde viercilinder boxer met 1.131 cc inhoud en 25 pk; vanaf 1953 groeide dit naar 1.192 cc en 30 pk en was er ook een 36 pk-versie leverbaar. Vanaf 1959 is het vermogen 40 pk. Vanaf 1963 worden de auto’s T1 genoemd (met de ‘T’ nu voor het eerst voor ‘Transporter’) en was er desgewenst een schuifdeur aan de zijkant. Tevens wordt de bus nu uitgerust met een 1.493 cc motor met 51 pk. De T1 was in de loop der jaren verkrijgbaar in een scala aan uitvoeringen en varianten en werd tot en met 1967 gebouwd. Daarna werd hij opgevolgd door de sterk gemoderniseerde T2, maar in Brazilië bleef men T1’s liefst tot en met 1996 doorbouwen. De oorspronkelijke Volkswagenbus groeide vanaf eind jaren zestig uit tot een symbool voor hippies. Inmiddels is het busje alweer tijdenlang een veel gezien vervoersmiddel in de surfscene.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
VOLKSWAGEN SCIROCCO (I) (1974-1982)
Giorgetto Giugiaro tekent in 1968 twee ontwerpen voor de auto die later de Golf zou worden. Een daarvan wordt gekozen om ook als Golf gebouwd te worden, maar het tweede ontwerp - meer coupé-achtig van vorm - wordt niet afgekeurd, maar tevens in productie gebracht onder de naam Scirocco. De auto verschijnt net even eerder dan de Golf op de salon van Genève in maart 1974 en is direct leverbaar met drie viercilinders met die dwars onder de motorkap zijn gemonteerd, uiteenlopend van 1.093 tot 1.588 cc (50 - 85 pk) en stuk voor stuk uitgerust met bovenliggende nokkenas. Natuurlijk zijn dat motoren die ook in de Golf worden gemonteerd, want de Scirocco is in de basis gelijk aan die auto. Het verschil zit ‘m puur in de carrosserie, die niet in de VW-fabriek in Wolfsburg wordt gebouwd, maar bij de firma Karmann in Osnabrück. Vanaf 1976 is er - net als bij de Golf - een GTI-versie leverbaar. Met 1.588 cc en 110 pk is die in staat om een topsnelheid van 185 km/h te halen: vijf kilometer meer dan de Golf, dankzij zijn meer aerodynamische vorm. De Scirocco is – ook weer net als de Golf I – een groot succes. Hij blijft tot 1981 in productie en tegen die tijd zijn er 504.196 exemplaren gebouwd. De opvolger die in 1982 werd voorgesteld maakte daarna nog altijd gebruik van de bodemplaat van de Golf I.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
VOLKSWAGEN 1500 - 1600 (1961-1973)
Het succes van de Kever was enorm. Maar toen die auto zijn vijftiende verjaardag naderde, vond men het bij VW toch tijd worden om eens over een opvolger na te gaan denken. Die kwam in 1961 en werd Volkswagen Type 3 genoemd. Dat was trouwens niet de officiële term, want net zoals de Kever werd de nieuwe Volkswagen in de folders eenvoudigweg naar zijn cilinderinhoud vernoemd. In dit geval 1500 (met een motor van 1.493 cc - goed voor 45 pk) of 1600 (1.584 cc - 54 pk), al was er ook een 1500 S met eveneens 54 pk. Technisch weken ze alledrie trouwens niet gek veel van de Kever af. Want ook hier stond de luchtgekoelde boxermotor achterin, al was er in het geval van de sedan nu ook nog ruimte voor een heuse kofferbak boven die motor. Versnellingsbak en achteras waren zelfs helemaal gelijk aan de Kever; schijfremmen vooraan waren nu in de standaarduitrusting opgenomen.
De auto was leverbaar in drie varianten: als sedan (ook wel Ponton genaamd), stationwagon (de Variant) en 1600 TL (de Fastback). Hij was wel een stuk duurder dan een Kever. In 1964 kostte een Volkswagen 1500 al 7.350 gulden; een Kever kwam toen op 5.090 gulden. De 1600 TL was nog een stap duurder, al bood die ook een rijkere uitrusting. Dankzij een dubbele carburateur steeg het vermogen van die VW naar 65 pk en er was een flinke lijst met opties. Airconditioning bijvoorbeeld, maar ook armleuningen en open te klappen achterruitjes. Vooral geschikt voor de Amerikaanse markt dus, en daar werden er ook heel wat verkocht. Van 1961 tot en met 1973 werden er van alle versies in totaal 2.584.904 gebouwd. Een heleboel, maar nog lang niet genoeg om de Kever te kunnen verslaan. Die overleefde het Type 3 zelfs met twee jaar. Net als van de Kever zijn er ook van dit type overigens coupés gebouwd bij Karmann naar een ontwerp van Ghia.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
VOLKSWAGEN GOLF 1 (1974-1983)
Er mogen dan nog dagelijks honderden Volkswagens Golf bijkomen; de oorspronkelijke Golf I van 1974 heeft inmiddels zijn klassiekerstatus verkregen. Dat heeft niet alleen met zijn leeftijd, maar ook met zijn tijdloze vorm te maken, van de hand van Giorgetto Giugiaro. Het Golf-verhaal begint trouwens al in 1967, als VW in samenwerking met Ferdinand Porsche een prototype maakt onder de codenaam EA 276. Die auto heeft een viercilinder uit de Kever voorin geplaatst. Pas later wordt ontwerper Giorgetto Giugiaro in het project betrokken.
De eerste VW Golf is oorspronkelijk in drie versies leverbaar: de L, de S en de GS, met 1.100 of met 1.500 motor. Zeer modern voor hun tijd, want de viercilinder heeft bijvoorbeeld al een distributieriem in plaats van een -ketting en een cilinderkop van aluminium.
De 110 pk sterke GTI-versie komt in 1976 en vormde de overtreffende trap. Hij ontstaat als technici van Volkswagen in hun vrije tijd experimenteren met een Golf met Audi 80-motor, een zelf ontwikkeld brandstofinjectiesysteem en brede wielen. De directie lijkt het een goed plan om de auto in productie te brengen, terwijl Sales en Marketing dat idee in eerste instantie niét zien zitten. In maart 1976 zijn al 500.000 Golfs gemaakt, amper zes maanden later staat de Golf-meter op een miljoen. Een nieuwe Golf I kopen kan trouwens tot 2003 nog in Zuid-Afrika, waar de auto sinds 1978 is gebouwd. Het model is daar altijd naast de opvolgende modellen te koop geweest, de laatste jaren onder de naam Chico. In de Verenigde Staten wordt de Golf verkocht als Rabbit. Dit omdat men bang is dat klanten denken dat er een directe link is met de Golf-sport.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
VOLKSWAGEN KEVER (1946-2003)
Dramatische momenten in de wereldgeschiedenis willen nog wel eens briljante vondsten opleveren. Neem nou de Volkswagen Kever. Want hoewel men het bij Volkswagen zelf hard probeert te vergeten, is deze auto toch écht bedacht door de man die de Tweede Wereldoorlog ontketende. Maar ook zonder hem blijkt het idee van de Volkswagen trouwens nog altijd sterk. Dankzij Ferdinand Porsche wordt de auto al vanaf 1934 ontwikkeld. De productie komt echter na de oorlog pas op gang, in 1946 om precies te zijn. Oorspronkelijk is het autootje voorzien van een luchtgekoelde viercilinder boxermotor van 1.131 cc. Goed voor 25 pk en een topsnelheid van precies 100 km/h. In de loop der jaren groeit de Kever en zijn motor gestaag. Na 1955 was er een ovaal achterruitje in plaats van het bekende ‘brilletje’ (een ovaal met een spijl ertussen). Vanaf 1957 verdwijnt ook die achterruit om plaats te maken voor een groter exemplaar, samen met een grotere voorruit trouwens. Onderwijl neemt het vermogen van de boxermotor toe naar 30 pk en komt er in 1965 zelfs een 1.285 cc versie met 40 pk, gevolgd door een 1.493 cc met 44 pk’s. De 1303 van 1972 heeft voor het eerst een bolle voorruit. Tegen die tijd is er een 1.584 cc-versie met 50 pk. Er verschijnen talloze varianten waaronder natuurlijk de beroemde cabriolets van Karmann en Hebmüller. Tussen 1946 en 1975 worden er niet minder dan 22 miljoen Kevers gebouwd. Nog niet lang geleden werden ze trouwens nieuw gebouwd in de Mexicaanse Volkswagen-fabriek in Pueblo.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
VOLKSWAGEN KARMANN GHIA (1955-1974)
Carrosseriebouwer Wilhelm Karmann uit Osnabrück is gespecialiseerd in luxe uitvoeringen van Volkswagens, zoals de Kever Cabriolet. Hij loopt al een tijdje rond met het idee voor een elegante coupé op VW-basis, maar VW-baas Nordhoff loopt hier niet zo warm voor. Pas als Karmann het plan voorlegt aan collega-carrosserier Ghia uit Turijn, en deze in het diepste geheim een schitterend prototype ontwerpt, gaat Nordhoff bij de presentatie ervan direct overstag. Het resultaat is de in 1955 debuterende Karmann Ghia, die zowel in coupé- als (twee jaar later) cabrioletvorm wordt geproduceerd. Als basis dient het onderstel van de export-Kever. Ook de luchtgekoelde boxermotor met 30 pk stamt van de beroemde neef van de Karmann Ghia. Omdat de sportief gelijnde coupécarrosserie geheel met de hand wordt gemaakt, is de auto fors (DM 3.000,-) duurder dan de Kever. Door de geslaagde combinatie van strakke, Italiaanse lijnen en betrouwbare Duitse techniek – de Karmann Ghia kan bij de VW-dealer om de hoek terecht voor de servicebeurten – wordt de auto echter al snel een regelrechte hit, niet alleen in Europa, maar vooral ook in de USA. In 1965 krijgen de modellen een nieuwe 1,3-liter motor met 40 pk, een jaar later alweer opgevolgd door een 1,5-liter met 44 pk. Vanaf 1970 staat er een 1,6-liter boxermotor onder de motorkap, met 50 pk. De Karmann Ghia blijft tot juli 1974 in produktie, met 443.478 geproduceerde exemplaren (coupé en cabriolet samen) is het een succesvol nichemodel gebleken. Daarmee overleeft de klassieke Karmann Ghia zelfs de in 1961 geïntroduceerde, ‘grote’ Karmann Ghia 1500, die tot 1969 werd gebouwd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment