Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik heb destijds (2001) een tweetal weken met een 520i gereden omdat mijn 525d een moeilijk te traceren remprobleem had, en hoewel ik van de prestaties mijn 525d niet direct onder de indruk was (kwam wel uit een 530i...), was ik blij dat ik eindelijk terug in mijn diesstoof kon rondkachelen.
Da's niet zo verwonderlijk. De 525d is een stuk krachtiger dan de 520i. 520i en 525tds/725tds liggen qua prestaties veel dichter bij elkaar. De "522i" kwam dan wel terug dichter bij de 525d.
Neen, het systeem van de Halbjahreswagen en Jahreswagen verloopt als volgt: je bestelt je voertuig via een BMW-medewerker aan de JaWa-dienst van BMW. Vind je geen BMW-medewerker, dan zoek die voor jou een BMW-medewerker die binnenkort een termijn vrij heeft. De BMW-medewerker betaalt het voorschot (en vraagt doorgaans op voorhand aan de besteller, i.e. ik in dit voorbeeld, om dat aan hem te betalen). De BMW-medewerker wordt eerste eigenaar van het voertuig, koopt dit tegen werknemerskorting (tussen de 16 en 19% afhankelijk van het model, en dit op de totaalprijs incl. opties en packs) en schrijft de auto in en rijdt ermee rond. Na een half jaar (HJW) of een jaar (JaWa) komt 'ie dus "vrij", en wordt 'ie door de BMW-medewerker aan de besteller verkocht, geld om geld. De BMW-medewerker moet een kopie van het contract aan BMW JaWa overhandigen, omdat er controle is op het feit dat de medewerker er geen winst op zou maken. Maar 't is wel de praktijk dat de offerte incl. totaalprijs - korting = nettoprijs die aan de medewerker wordt afgegeven, ook aan de besteller wordt getoond, op die manier verloopt dat veilig en eerlijk. Je bepaalt zelf met de medewerker contractueel hoeveel kilometer de auto mag hebben, met een minimum van 6.000 km, meer is mogelijk maar dan moet je zelf een extra korting bedingen, net zoals je een clausule in je contract kan opnemen voor niet-reguliere gebruikssporen e.d. (krassen, deuken, ...).
Waarom is dit interessant? Je bestelt een auto volledig zoals jij hem wil, maar betaalt maar de prijs van een jonge tweedehandse. Mijn eend (ze heet Sabine) had 5.992 km op het moment dat ik 'r ging afhalen, en heeft me ongeveer 22% minder gekost dan een nieuwe in België (brutoprijs zonder korting). Ze is echt zoals nieuw, want "mijnen Mof" (bij wie we geregeld HJW bestellen) is ultra-zorgzaam. Hij heeft nooit in de auto (lemon leder) gezeten zonder een hoes over de zetels te trekken, hij haalt er de matjes uit en leg eigen rubberen matten in de plaats, rijdt er supervoorzichtig mee, enzovoort. Je houdt nog 1,5 jaar garantie over, en je kent de voorgeschiedenis. En dat terwijl je een fikse korting krijgt.
Nadelen? Ja: je bestelt en moet dan minimum nog 6 maanden wachten. In mijn geval had ik, mocht ik nieuw gekocht hebben, een 123d 3-deurs besteld, die was nog niet bestelbaar op het moment dat ik de mijne moest bestellen.
Interessant!
Leuk dat je het es uitgelegd hebt.
Is dat een typisch Duits 'fenomeen', of heb je dat ook in andere landen.
En het zijn meestal toch Duitse burgers die van dit systeem gebruik maken, of niet?
Comment