Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Een hard gereden 330d heeft zelfs standaard op ca. 120k km al 't beste gehad van z'n koppeling. Best dus die meteen vervangen, als je er een tweedehandsje in huis haalt, en laat dan een sterkere steken, die wat directer aangrijpt (somewhat "race"-koppeling, waardoor je de 330d ook een pak makkelijker dwars kan zetten in de bocht). Ik dacht dat Sachs een sterkere koppeling heeft die o.a. ook in de 330d z'n versnellingsbak past, en die tot makkelijk 550 Nm trekt (zonder enig probleem dan). Zou dat 'es moeten opzoeken.
Ja, dat weet ik ook wel. Maar dat is bij de meeste (deftige) diesels met handbak zo.
Heb er zo twee weken geleden eens 3,5 uur over gedaan van Oostduinkerke tot in Sint-Niklaas, met de 300TD. Dat wordt inderdaad extréém irritant in de file.
Maar dat weegt (voor mij persoonlijk) niet op tegen het rijplezier dat ik daarna van die handbak heb.
Tuurlijk, maar je rijdt ook wat minder kms he.
Trouwens, met een diesel valt dat soms nog best mee, dat bolt toch nog wel wat zonder gas te geven? Of is dat slecht voor de koppeling?
edit: hangt er natuurlijk van af wat voor een file het is
Een hard gereden 330d heeft zelfs standaard op ca. 120k km al 't beste gehad van z'n koppeling. Best dus die meteen vervangen, als je er een tweedehandsje in huis haalt, en laat dan een sterkere steken, die wat directer aangrijpt (somewhat "race"-koppeling, waardoor je de 330d ook een pak makkelijker dwars kan zetten in de bocht). Ik dacht dat Sachs een sterkere koppeling heeft die o.a. ook in de 330d z'n versnellingsbak past, en die tot makkelijk 550 Nm trekt (zonder enig probleem dan). Zou dat 'es moeten opzoeken.
mmm... daarmee impliceer je dus indirect dat het best gevaarlijk is een tweedehandse 330d te kopen met meer als pakweg 75.000 km?
Trouwens, met een diesel valt dat soms nog best mee, dat bolt toch nog wel wat zonder gas te geven? Of is dat slecht voor de koppeling?
Ja.
Met een naft kan je dat ook. Alleen minder gemakkelijk als bij een diesel.
Dat is net 'goed' voor de koppeling. Liever in eerste wat laten bollen, en tot 1500 toeren gaan in een kruip/stilstaande file, dan in tweede steken en met de koppeling je snelheid regelen (wat ook perfect gaat, uiteraard; maar tis meer slijtage voor je koppeling).
mmm... daarmee impliceer je dus indirect dat het best gevaarlijk is een tweedehandse 330d te kopen met meer als pakweg 75.000 km?
Neen, ik zei "een hard gereden 330d", dat zijn dus de karren waarmee zéérvaak is gesprint, of die hun eerste leven hebben gekend met gasten die niet weten wat koppelingsparend rijden is.
Er lopen massa's 330d rond die zelfs op 200.000 km nog geen krimpje gaven in hun koppeling.
Ander koppeling, quanta costa?
Geen idee, nooit voor gehad dat 'k dat moest laten vervangen. 't Is wel een typische factuur waarop de werkuren duidelijk 't leeuwendeel voor hun rekening nemen, vergeleken met de kostprijs van 't stuk.
Neen, ik zei "een hard gereden 330d", dat zijn dus de karren waarmee zéérvaak is gesprint, of die hun eerste leven hebben gekend met gasten die niet weten wat koppelingsparend rijden is.
Ah, ik dacht karren waarmee "hard" wordt gereden, zoals jij doet bv
Trouwens, met een diesel valt dat soms nog best mee, dat bolt toch nog wel wat zonder gas te geven? Of is dat slecht voor de koppeling?
Neen, helemaal niet. Ik kan mijn Babs zonder gas geven tot in 6e krijgen. Gewoon zeer gevoelig omspringen met de koppeling. Maar die ziet niet af, aangezien er quasi geen krachten op komen, hè.
Comment