Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
waarom kosten die wagens zoveel meer in Nederland?
En hoe zit het daar met de taksen? moeten ze daar ook zoveel betalen?
in Nederland kennen ze zoals bij ons ook een soort BIV, maar ginder is dat 30% op de prijs van wagen zonder btw, daarna komt de btw er nog es bij op het totaalbedrag
dus een auto kost bij ons 50K, wij betalen 55K inclusief BIV zonder rijtaks
zij betalen 50K - zonder btw is dat 42000, + BPM wordt dat 54600 en daar de btw bij kom je op 65000 euro voor dezelfde wagen
Exclusief: testrecensie BMW X6 xDrive50i 16-04-2008 14:50
Kent u mensen met een burn-out? Als oorzaak wordt enerzijds vaak de hoge werkdruk in Nederland genoemd (wij maken niet bijzonder lange werkweken en hebben best veel vakantiedagen, maar het werktempo is bovengemiddeld hoog). Anderzijds ligt het ook aan ons zelf: wij willen te veel: carrière maken, de ideale partner zijn, het lichaam strak houden door te sporten, de juiste boeken lezen en ook nog eens aan gasten laten zien dat je kooktechnisch geen linkerhanden hebt. Je wordt al moe als je dit leest. . . De BMW X6 wil ook de ideale auto zijn en van alle markten thuis zijn. Ja, het is een SUV, maar vanwege de sportieve styling toch ook een goed alternatief voor coupémodellen. Met de hoge zitpositie en de neerklapbare achterbank moet de X6 ook in de smaak vallen bij autoconsumenten die wel gecharmeerd zijn van een MPV. En dankzij de 4 (of eigenlijk 5) deuren is het ook een prima alternatief voor sedans en stationwagons. . . De BMW X6 wil dus heel veel, maar vertilt het model zich niet aan deze zware, zichzelf opgelegde taak? Er zijn in het verleden vaker autofabrikanten geweest die dachten de ideale auto ontworpen te hebben, zoals Mercedes-Benz met de R-klasse en Opel met de Signum. Beide modellen werden een flop omdat zij antwoord gaven op een nooit gestelde vraag. Maar misschien lag het ook wel aan het feit dat de R-klasse noch de Signum zijn uiterlijk mee had. Of aan de te optimistische prijsstelling. Of de X6 nou wel of geen succes wordt, aan de tarieven zal het niet liggen, want in 3.0d uitvoering is het model maar 6 % duurder dan een vergelijkbare X5. Opel denkt dat een Signum ruim 11 % meer waard is dan een Vectra GTS en Mercedes-Benz denk dat een R 320 CDI bijna 14 % meer waard is dan een E-klasse Estate met dezelfde motor plus transmissie. . . Over de meerprijs van de X6 hoeft BMW zich dus geen zorgen te maken en de eerste reacties op het uiterlijk zijn positief. De Beierse fabrikant betreedt met het carrosserieconcept dus een nieuw terrein, maar anders dan bij Mercedes-Benz en Opel is de uitgangspositie veel beter. Met de modelwisseling bij de X5 werd deze SUV een stuk ruimer, maar het model verloor ook aan dynamische uitstraling. Wie een écht sportieve terreinwagen zocht, leek bij Land Rover (Range Rover Sport) en Porsche Cayenne beter zaken te kunnen doen. Maar nu zijn de rollen omgedraaid: er is maar één ‘SUV Coupé’ en dat is (de SsangYong Actyon buiten beschouwing latend) de BMW X6. BMW heeft trouwens liever niet dat wij de X6 categoriseren als een SUV. De fabrikant omschrijft het model als een Sports Activity Coupé, oftewel een SAC. Vindt Autointernationaal.nl best, als het maar werkt. . . Anders dan de carrosserie misschien doet vermoeden, heeft BMW bij de X6 het wiel niet compleet opnieuw uitgevonden. De basisopzet is identiek aan dat van de X5, waarmee de X6 zijn onderstel deelt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat BMW de X6 op dezelfde productielijn, in het Amerikaanse Spartanburg, bouwt. Het belangrijkste optische verschil tussen de X5 en de X6 is (natuurlijk) de daklijn, die ontwerper Adriaan van Hooydonk omschrijft als ‘geïnspireerd voor de 6-serie’. Dat was Autointernationaal.nl nog niet opgevallen, eerder valt de optische verwantschap met de Z4 Coupé op: scherp gesneden met een echte fastback vorm en een subtiele vissenstaart. Onderscheidend is de X6 in ieder geval en een enorme aandachtstrekker. Al passerend voel je de mensen denken: “Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien”. Het is dat er enorme 20-inch wielen onder zitten en dat de spatborden een sterk gewelfde vorm hebben, anders zou je beslist niet vermoeden dat er onderhuids een (sorry BMW) SUV schuilt. . . BMW gaat de X6 in Nederland leveren met 4 motoren: 2 diesels en 2 benzinekrachtbronnen. Voor alle blokken geldt dat minimaal één turbo standaard is en dat zij gecombineerd worden met een 6-traps automaat, die via flippers aan de stuurkolom manueel bedienbaar is. Vierwielaandrijving (xDrive genaamd) is ook standaard en voor wie bereid is om bij te betalen is er Dynamic Performance Control. Dit systeem, waar BMW 6 jaar aan gewerkt heeft, is qua opzet goed vergelijkbaar met het Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) van de Honda Legend. De achterwielen krijgen onafhankelijk van elkaar vermogen toebedeeld. Het is hierdoor mogelijk om het buitenste wiel in bochten sneller te laten draaien dan het binnenste wiel, hetgeen het bochtgedrag (en de mogelijke bochtsnelheid) duidelijk verbeterd. Op nat wegdek gedraagt de X6 dankzij de nieuwe technische opzet uitzonderlijk stabiel en het weggedrag is vrijwel neutraal. BMW heeft bij de afstelling van het onderstel er bewust voor gekozen om overstuur uit te bannen of onervaren rijders zo niet in de problemen te brengen. Onderstuur, waar de meeste SUV modellen door geplaagd worden, is grotendeels uitgebannen. Vanaf modeljaar 2009 komt DPC ook beschikbaar voor andere modellen van het merk. Het systeem is ontworpen om tot 1.800 Nm aan aandrijfkrachten te kunnen verwerken. Aangezien de meest koppelrijke BMW (de 745d) momenteel op 750 Nm zit, kan BMW dus nog even vooruit. . . De Beierse fabrikant heeft zoals gezegd niet de primeur met variabele vermogentoekenning, maar zegt dat zijn PDC duidelijk superieur is aan Honda’s SH-AWD. Dit komt omdat het systeem van Honda alleen functioneert als er gas wordt gegeven, terwijl het er volgens BMW juist om te doen is om bestuurders in gevaarlijke situaties te redden, waarbij de kans zeer reëel is dat zij uit paniek het gaspedaal losgelaten hebben. PDC komt in de praktijk het best tot zijn recht op nat wegdek en/of een bochtig traject. Voor zijn ruim 2.000 kilo’s gedraagt de X6 zich opvallend lichtvoetig. De vering is stevig, maar niet vrij van enig rollen om de lengteas. Hieraan merk je dat de X6 door zijn hoge bouw (en ondanks de sportieve achterzijde) qua rijdynamiek geen partij is voor bijvoorbeeld de eigen M3. Hieruit blijkt dat met de natuurwetten niet te spotten valt, wat de technici van BMW ook bedenken. Over tractieverlies hoeft men zich echter nooit zorgen te maken. Je kan dan lang op het gas blijven, langer dan je eigen in het begin zegt. Maar leer je op de X6 vertrouwen, dan zal de elektronica je uit de penarie houden. In 99 % van de gevallen. . . Qua rijsnelheid is het evenwel goed om niet blind op de X6 te vertrouwen. Zeker in xDrive50i uitvoering is de BMW bloedsnel (de Duitsers mogen het model geen ‘X6 50i ‘ noemen omdat deze letter/cijfer combinatie geregistreerd is door Samsung voor een bepaald type telefoon). Voor je het weet zit je op 160 km/u en dan heb je in Nederland een probleem. Door de voor een SUV opvallend goede rijeigenschappen en de verfijnde aandrijflijn valt de rijsensatie wat tegen, in de zin dat je voor je gevoel erg langzaam rijdt als je normale snelheden aanhoudt en de snelheidsbeperkingen respecteert. ‘Ingetogen kracht’ is dus zondermeer van toepassing op de X6. Laat je de ingetogenheid varen, dan wordt je getrakteerd op een verslavend mooi motorgeluid, dat je hele schedel lijkt te masseren. . . Heb je aandacht voor andere zaken dan het motorgeluid, dan valt het goed in de hand liggende, lekker dikke en met leer beklede stuurwiel op. Het rad kan zelfs verwarmd worden (als je maar betaalt). Het iDrive menusysteem werkt niet beter of slechter dan in andere BMW modellen. Niet verwonderlijk, want het interieur is grotendeels identiek aan dat van de X5. Een welkome verrijking is de extra, zachte bekleding van de middenconsole. Hoe je het ook wendt of keert: de X6 is toch bedoeld om snel te rijden en dat wil de knie onbewust nog wel eens de console als steun op zoeken. Achterin verving BMW de 3-zits achterbank door 2 aparte fauteuils, die gescheiden worden door een console met bekerhouders plus bergvak. Qua hoofdruimte is het achterin minder behelpen dan de verlaagde daklijn doet vermoeden. Ook de beenruimte is in orde en samen met een prettige hoek voor de stoelleuningen zorgt dit er voor dat het goed toeven is achterin de X6. . . Als concept lijkt de nieuwe BMW dus te deugen: het ruimteaanbod is goed en als het om rijeigenschappen gaat biedt de X6 een duidelijke meerwaarde. Ten opzichte van de X5, maar eigenlijk vooral ten opzichte van de modellen van de concurrentie want ook de donorauto van de X6 rijdt bovengemiddeld goed. Maar je kan er niet omheen dat het hedonisme of egocentrisme er van afdruipt. Weliswaar is de xDrive50i met een gemiddeld verbruik van 12,5 liter per 100 km een stuk zuiniger dan bijvoorbeeld de Porsche Cayenne S (15 liter) of Range Rover Sport Supercharged (15,9 liter), maar we hebben het wel over een CO2 uitstoot van 245 gram, oftewel het dubbele van wat de BMW 318d te atmosfeer in slingert. Hoe sprankelend en verfrissend de X6 ook is, ‘rationeel’ is dit niet de auto waarop de wereld nu zit te wachten. . . Dit is niet zuur bedoeld en Autointernationaal.nl weet ook wel dat we de hele aardbol over vliegen en platte beeldscherm televisies plus wasdrogers kopen alsof ons leven er van afhangt, maar toch: geleidelijk aan ontstaat er een slimme en weldenkende groep consumenten die denkt: ‘voor mij hoeft zo’n auto niet”. BMW lijkt zich met de innovatieve X6 te richten op consumenten die voorop lopen bij trends, zogeheten early adopters. Maar Autointernationaal.nl sluit niet uit dat BMW in dit opzicht met de X6 de boot gemist heeft: de zogeheten innovators zijn inmiddels met andere zaken bezig. Indruk maken met hun SUV (of willekeurig elke andere auto) heeft voor hen geen toegevoegde waarde. . . Het afzetpotentieel voor de 6 zou, hoewel er zeker geen sprake is van een ‘vlees noch vis’ auto, wel eens kleiner kunnen zijn dan BMW denkt: of sneller opdrogen dan de eigen marktonderzoekers verwacht hadden. Echte minpunten kent de X6 niet, op de zeer beroerde overzichtelijkheid van de achterzijde na, maar zeker in Europa zijn we qua denken over de toekomst van de auto een andere richting ingeslagen. Dit doet vermoeden de X6 bij ons een exoot zal blijven. Waarbij Autointernationaal.nl direct de vorige wens uitspreekt dat BMW snel met een Sports Activity Coupé variant komt van de X3 of, beter nog, van de voor 2010 geplande X1. Dan kan de aankoopbeslissing niet alleen met het hart, maar ook met het hoofd plaatsvinden. .
Da's bij meerdere BMW's van de laatste generatie zo, 't is een mengeling van glasvezel, carbonvezel en nog wat spul. De E92 coupé was de eerste die ermee kwam, de X6 heeft 't ook, en binnenkort zo goed als alle BMW's. Er was ooit 'n mooie tech-video op de website van BMW daarover. Niks dan voordelen.
Inderdaad, zonder die badge was het de pispaal van het forum.
Ach ik ben er aan gewend geraakt.
Was 't zelfde met de Ford Mondeo 5-deurs. Toen daar spyshots's van opdoken leek hij nergens op en zou het wel 'es de nieuwe Magentis of Sonata kunnen zijn. Tot een Ford logo opdook en iedereen was op slag verlieft. Zielig eigenlijk, voor een volkje dat zich autokenners durft te noemen.
De autopers is er in ieder geval wel over te spreken (zie artikel hierboven).
Als de autopers deze wagen zou afbreken geeft BMW hen vanaf dan gewoon geen scoops of nieuwigheden meer vrij waarmee ze kunnen uitpakken op hun blitse covers. Of dacht jij werkelijk dat de autopers pur sang en recht door zee was?
Wacht nog maar even met een definitief oordeel tot je hem irl gezien hebt.
De autopers is er in ieder geval wel over te spreken (zie artikel hierboven).
Het zou me sterk verbazen dat het me in het echt wel zou bevallen, die lijn voor een wagen die hoog op zijn poten staat is gewoon niet aan mij besteed. Wat de pers of eender wie daar van vindt kan mij niet schelen. Ik heb er ook geen problemen mee dat mensen dit wel mooi vinden, Ik heb alleen mijn twijfels bij de reacties op deze wagen moest er een andere badge op gestaan hebben. Dat is niet slecht bedoeld en ik trek zeker niet in twijfel dat dit een goede wagen kan zijn.
Net als voor de 1-reeks denk ik dat er veel minder mensen deze wagen zouden lusten moest er geen BMW badge op hangen.
Hang hier Ssang Yong op en iedereen lacht hier met hun zoveelste blunder.
Als de autopers deze wagen zou afbreken geeft BMW hen vanaf dan gewoon geen scoops of nieuwigheden meer vrij waarmee ze kunnen uitpakken op hun blitse covers. Of dacht jij werkelijk dat de autopers pur sang en recht door zee was?
Comment