Exclusief: op pad met de nieuwe BMW X6M 18-12-2008 11:41
Het maken van een bijzondere reportage vergt soms extra veel offers van een autojournalist. Zoals afgelopen zaterdagmorgen, toen BMW de nog geheime X6M beschikbaar stelde voor een proefrit. Voor deze bijzonder spannende SUV een vrije zaterdag inleveren is geen probleem, maar het weer was allesbehalve uitnodigend. De zon scheen weliswaar flauwtjes, maar daar was alles mee gezegd: het was koud, nat en de Nordschleife (waarop de testrit plaatsvond) was hier en daar nog glad. De beroemde ring lang er vredig, maar ook verraderlijk bij, zoals een krokodil in de Nijl.
.
![](http://www.autointernationaal.nl/img/Image/X6MTRA2.jpg)
.
Het zou zonde zijn om juist nu de controle over een testauto te verliezen. Niet alleen vanwege het bijzondere karakter van deze danspartner, maar ook omdat het nog om een prototype ging waar BMW nog belangrijke tests mee wil doen. Deze auto tegen de vangrails parkeren zou de relatie met het Beierse merk erg ijzig maken. Gelukkig weet de X6M al snel het vertrouwen te winnen. De basis van de auto is sowieso goed, want als xDrive50i wist de X6 reeds veel indruk te maken en de concurrentie (Range Rover Sport, ML-klasse, Cayenne) moeiteloos naar het tweede plan te verwijzen. BMW zou dus achterover kunnen gaan leunen, maar heeft dat niet gedaan. Zij is het aan het stand verplicht om met een model te komen die qua prestaties tot de absolute top behoort. Specificaties wil BMW nog niet noemen, maar men mompelt alleen dat de X6M de M3 kan bijhouden. Dat betekent slechts 4,9 seconden voor de sprint naar 100 km/u. Ter vergelijking: de xDrive50 i heeft voor deze klus 5,4 tellen nodig, de ML 63 AMG 5,0 seconden en de Cayenne Turbo 4,8 tellen. De laatste concurrent is 550 pk sterk en dat gaat vermoedelijk ook het motorvermogen worden van de X6M. BMW laat alleen los dat de V8-biturbo de “krachtigste, in serie geproduceerde, BMW aller tijden” gaat worden.
.
![](http://www.autointernationaal.nl/img/Image/X6MTRA3.jpg)
.
De eerste rijindruk bevestigd het vermoeden dat we hier te maken hebben met een kanonskogel op wielen. Voor de wat mechanisch klinkende V8 motor lijkt het wagengewicht van afgerond 2,3 ton een peulenschil te zijn. De combinatie van een hoge ‘SUV’ zitpositie en de sportwagenprestaties is even wennen, maar de X6M zelf lijkt geen enkele moeite te hebben met deze ongewone mix. Hij houdt keurig koers en het onderstel lijkt beslist niet overvraagd te zijn met dit in vergelijking met de xDrive 50i 143 pk hogere vermogen.
.
![](http://www.autointernationaal.nl/img/Image/X6MTRA4.jpg)
.
De imponerend goede rijeigenschappen zijn deels te danken aan de kwaliteiten die de X6 in standaardvorm reeds heeft, maar ook aan een optimalisering van het xDrive vierwielaandrijving systeem. Bij de normale X6 springen de voorwielen al snel bij, met een licht onderstuur als gevolg maar bij de ‘M’ worden de aandrijfkrachten lange tijd vol naar de achterwielen gestuurd. Pas op het aller laatst, als de tijd begint de dringen, springt de vooras bij. Het weggedrag van de gewone X6 is reeds zeer dynamisch, maar in M-vorm is de BMW nog lichtvoetiger.
.
![](http://www.autointernationaal.nl/img/Image/X6MTRA5.jpg)
.
Conclusie: hoewel de nieuwe X6M officieel nog geïntroduceerd moet worden, is zijn missie nu al geslaagd. Het prestatieniveau is fenomenaal en qua rijeigenschappen zet de BMW een nieuwe maatstaf neer. Gegeven zijn formaat is het werkelijk formidabel hoe alert de V8-biturbo is. 2009 gaat een fantastisch jaar worden!
Bron: www.autointernationaal.nl
Het maken van een bijzondere reportage vergt soms extra veel offers van een autojournalist. Zoals afgelopen zaterdagmorgen, toen BMW de nog geheime X6M beschikbaar stelde voor een proefrit. Voor deze bijzonder spannende SUV een vrije zaterdag inleveren is geen probleem, maar het weer was allesbehalve uitnodigend. De zon scheen weliswaar flauwtjes, maar daar was alles mee gezegd: het was koud, nat en de Nordschleife (waarop de testrit plaatsvond) was hier en daar nog glad. De beroemde ring lang er vredig, maar ook verraderlijk bij, zoals een krokodil in de Nijl.
.
![](http://www.autointernationaal.nl/img/Image/X6MTRA2.jpg)
.
Het zou zonde zijn om juist nu de controle over een testauto te verliezen. Niet alleen vanwege het bijzondere karakter van deze danspartner, maar ook omdat het nog om een prototype ging waar BMW nog belangrijke tests mee wil doen. Deze auto tegen de vangrails parkeren zou de relatie met het Beierse merk erg ijzig maken. Gelukkig weet de X6M al snel het vertrouwen te winnen. De basis van de auto is sowieso goed, want als xDrive50i wist de X6 reeds veel indruk te maken en de concurrentie (Range Rover Sport, ML-klasse, Cayenne) moeiteloos naar het tweede plan te verwijzen. BMW zou dus achterover kunnen gaan leunen, maar heeft dat niet gedaan. Zij is het aan het stand verplicht om met een model te komen die qua prestaties tot de absolute top behoort. Specificaties wil BMW nog niet noemen, maar men mompelt alleen dat de X6M de M3 kan bijhouden. Dat betekent slechts 4,9 seconden voor de sprint naar 100 km/u. Ter vergelijking: de xDrive50 i heeft voor deze klus 5,4 tellen nodig, de ML 63 AMG 5,0 seconden en de Cayenne Turbo 4,8 tellen. De laatste concurrent is 550 pk sterk en dat gaat vermoedelijk ook het motorvermogen worden van de X6M. BMW laat alleen los dat de V8-biturbo de “krachtigste, in serie geproduceerde, BMW aller tijden” gaat worden.
.
![](http://www.autointernationaal.nl/img/Image/X6MTRA3.jpg)
.
De eerste rijindruk bevestigd het vermoeden dat we hier te maken hebben met een kanonskogel op wielen. Voor de wat mechanisch klinkende V8 motor lijkt het wagengewicht van afgerond 2,3 ton een peulenschil te zijn. De combinatie van een hoge ‘SUV’ zitpositie en de sportwagenprestaties is even wennen, maar de X6M zelf lijkt geen enkele moeite te hebben met deze ongewone mix. Hij houdt keurig koers en het onderstel lijkt beslist niet overvraagd te zijn met dit in vergelijking met de xDrive 50i 143 pk hogere vermogen.
.
![](http://www.autointernationaal.nl/img/Image/X6MTRA4.jpg)
.
De imponerend goede rijeigenschappen zijn deels te danken aan de kwaliteiten die de X6 in standaardvorm reeds heeft, maar ook aan een optimalisering van het xDrive vierwielaandrijving systeem. Bij de normale X6 springen de voorwielen al snel bij, met een licht onderstuur als gevolg maar bij de ‘M’ worden de aandrijfkrachten lange tijd vol naar de achterwielen gestuurd. Pas op het aller laatst, als de tijd begint de dringen, springt de vooras bij. Het weggedrag van de gewone X6 is reeds zeer dynamisch, maar in M-vorm is de BMW nog lichtvoetiger.
.
![](http://www.autointernationaal.nl/img/Image/X6MTRA5.jpg)
.
Conclusie: hoewel de nieuwe X6M officieel nog geïntroduceerd moet worden, is zijn missie nu al geslaagd. Het prestatieniveau is fenomenaal en qua rijeigenschappen zet de BMW een nieuwe maatstaf neer. Gegeven zijn formaat is het werkelijk formidabel hoe alert de V8-biturbo is. 2009 gaat een fantastisch jaar worden!
Bron: www.autointernationaal.nl
Comment