Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik rij ook rond met zo'n peus voor m'n werk, tzijn geen slechte bakkies en komen inderdaad vrij sympathiek over. Peugeot is met het design (als het het zo al kan noemen) vrij neutraal gebleven, wat z'n vruchten afwerpt.
De Skoda is heeft een mooi (afgekeken) neusje, de achterkant is 'te plat'. Trouwens, de praktische kant van de zaak speelt ook een rol en de achterbumper van deze Skoda is binnen de maand onheroepelijk beschadigd als je wat laadt en lost.
Dit kan wel een hit worden voor Skoda, de kopers van zo'n mini camionetten kijken toch niet naar imago of uiterlijk dus als hij goedkoop en degelijk is dan lukt het wel.
Beter zoiets dan dat ze investeren in een opvolger voor de Superb, die verkoopt toch niet omdat imago te belangrijk is in dat segment.
Volgens Autoweek is deze MPV/kamionette groter dan de huidige Octavia, totnogtoe Skoda's grootste model. Aan de interieurfoto's te zien mikt Skoda dan toch niet op het partner-segment (veel te sjiek afgewerkt) maar wordt hij eerder de verre neef van de Touran, het middelgrote volumemodel van mama VW.
Of ie in dat segment een succes wordt betwijfel ik, qua uiterlijk doen de Xsara Picasso en enkele andere broeders zeker niet slecht, qua prijs staan laatstgenoemde zeer sterk.
Oorspronkelijk geplaatst door autoweek.nl
Skoda vult in november het programma aan met de opvallende Roomster. Op de Autosalon van Genève is de MPV voor het eerst door het publiek te bewonderen.
Bij het ontwerpen van de Skoda Roomster is alles er op gericht om een zo compact mogelijke auto te maken met een zo groot mogelijk ruimteaanbod. Skoda slaat zich dan ook op de borst dat de Roomster een lengte heeft van 4,20 meter een bagageruimte van minmaal 450 en maximaal 530 liter. Wanneer de stoelen zijn neergeklapt heeft de bagageruimte een lengte van 1,02 meter en de wie slim met de stoelen schuift kan een bagageruimte creëren van maximaal 1.555 liter. Wie alle achterstoelen uitbouwt, kan maximaal 1.780 liter bagage verstouwen.
De ruimte achterin de Roomster noemt Skoda de ‘woonkamer’. Om te beginnen zijn de ruiten daar bijna vijf centimeter hoger dan aan de voorzijde. Daarnaast kunnen de stoelen achterin met het VarioFlex-systeem naar wens worden omgedraaid, verschoven of uitgenomen. De auto biedt plaats aan maximaal vijf personen.
Een opmerkelijk detail is de achterklep. Die zwaait gewoon naar boven open, maar de scharnieren niet aan de rand, maar wat verderop in het dak. Het doel hiervan is dat de opening van de bagageruimte flink groter wordt en het laden van omvangrijke bagage wordt vergemakkelijkt.
De Roomster heeft een wielbasis van 2,62 meter, bijna vier centimeter meer dan de Octavia Combi, de grootste Skoda van dit moment. Skoda monteert op de Roomster wielen met een maximale grootte van 16 inch. De auto weegt, afhankelijk van de uitvoering 1.150 tot 1.345 kilo. Het maximale laadvermogen is 515 kilo.
De Skoda Roomster krijgt bij zijn komst de beschikking over drie benzine- en drie dieselmotoren. De zwakste benzinemotor is een 1,2-liter driecilinder met 64 pk. Die geeft de MPV van Skoda een topsnelheid van 155 km/u. De sprint van 0 naar 100 gaat in 16,9 seconden. De tweede motor is een 1,4-liter met 86 pk. Daarmee kan de auto 171 km/u en gaat de sprint in 13 seconden. De krachtigste benzinemotor is de 1,6-liter met 105 pk. Die geeft een topsnelheid van 184 km/u en brengt de Roomster in 10,9 seconden van stilstand naar 100 km/u. De 1,6-liter is ook leverbaar met een automaat.
Het dieselprogramma start met de driecilinder 1,4-liter TDI met 70 pk. Daarmee heeft de Skoda een top van 158 km/u en kan de sprint van 0 naar 100 in 16,5 seconden. Ook is er de driecilinder TDI met 80 pk. Daarmee kan de Roomster 165 km/u en is de sprint in 14,7 seconden geklaard. De 1,9-liter TDI met 105 pk is tot slot de topdiesel. De Roomster haalt hiermee 182 km/u en kan in 11,5 seconden van 0 naar 100.
Ik ben ontgoocheld, de concept op het salon van Brussel in 2004 was veelbelovend en die vond ik echt prachtig maar dit is een heel andere wagen... niet dat ik deze lelijk vind ofzo maar het is nogal een ontgoocheling als je de concept kent
Comment