Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo xc60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Een familielid van mij is van plan hem een nieuwe wagen aan te schaffen, hij rijdt nu met een volvo v60 2.4D

    Wij zijn gaan testen met een nieuwe s60 D3 en een xc60 D3. Beide wagens waren FWD. Zijn voorkeur ging na deze ritjes al naar de xc60.

    Nu vroeg ik mij af of de meerprijs voor een AWD wel de moeite is? Zijn de rij eigenschappen heel verschillend tov de FWD? Of is het enkel interessant als men echt zware vrachten moet trekken ofzo? Testen we maw beter ook eens een AWD versie?

    Comment


    • Een XC behoort op zijn minst AWD te hebben, vind ik persoonlijk, laat dan nog in het midden of je ze effectief gebruikt.
      Je begint die XC60 trouwens erg veel te zien..

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door N!trOn Bekijk Berichten
        Een familielid van mij is van plan hem een nieuwe wagen aan te schaffen, hij rijdt nu met een volvo v60 2.4D

        Wij zijn gaan testen met een nieuwe s60 D3 en een xc60 D3. Beide wagens waren FWD. Zijn voorkeur ging na deze ritjes al naar de xc60.

        Nu vroeg ik mij af of de meerprijs voor een AWD wel de moeite is? Zijn de rij eigenschappen heel verschillend tov de FWD? Of is het enkel interessant als men echt zware vrachten moet trekken ofzo? Testen we maw beter ook eens een AWD versie?
        Als je familielid zelden of nooit van de geasfalteerde weg gaat, en hij niet ergens in een heuvelachtige streek woont dan zou ik die AWD mooi laten voor wat het is.

        Het kost, weegt en verbruikt meer.

        Comment


        • Tijdens een gewone rit in normale omstandigheden zal hij geen verschil merken. Het is kwestie van voorkeur. Als hij twijfelt moet hij eens de AWD testen zou ik ook zeggen.

          Er is een goede reden dat er veel XC60's rond rijden.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door IvoB Bekijk Berichten
            Tijdens een gewone rit in normale omstandigheden zal hij geen verschil merken. Het is kwestie van voorkeur.
            En vooral ook van: waar rij je het meeste?
            Voor de meeste mensen is AWD een nutteloos iets.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              En vooral ook van: waar rij je het meeste?
              Voor de meeste mensen is AWD een nutteloos iets.
              Het zal af en toe eens van pas komen. , maar of dat de extra kost waard is?
              Voor ons wel, want we hebben de D3 AWD. Het levert iets meer gemoedsrust en veiligheid, maar zal niet zo vaak aangesproken worden.

              En onze Range is nooit ofroad geweest, de BMW ook niet, dus zal de volvo dat ook nooit doen.

              Comment


              • Weet toevallig iemand van de forumgebruikers nog waar er een setje winterbanden te koop is (nieuw of tweedehands) voor Volvo V70?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  (...)dan zou ik die AWD mooi laten voor wat het is.
                  Het kost, weegt en verbruikt meer.
                  het meerverbruik is te verwaarlozen met een Haldex-systeem, want de wagen rijdt als een 2x4 (voorwielaandrijving) totdat er (ooit) gripverlies ontstaat
                  ook daarom zijn de verschillen in rijeigenschappen in normale weeromstandigheden gering (tenzij de grenzen van de baanvastheid overscheden worden, iets dat bijna niemand -vrijwillig- opzoekt
                  bij barslechtweer blijft AWD wel nuttig, daar deze grenzen dan veel lager kunnen komen te staan, en op een ogenblik dat men het niet verwacht

                  Comment


                  • Ik voel me in elk geval zeer goed en veilig in de XC60 AWD met winterbanden.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                      het meerverbruik is te verwaarlozen met een Haldex-systeem, want de wagen rijdt als een 2x4 (voorwielaandrijving) totdat er (ooit) gripverlies ontstaat
                      ook daarom zijn de verschillen in rijeigenschappen in normale weeromstandigheden gering (tenzij de grenzen van de baanvastheid overscheden worden, iets dat bijna niemand -vrijwillig- opzoekt
                      bij barslechtweer blijft AWD wel nuttig, daar deze grenzen dan veel lager kunnen komen te staan, en op een ogenblik dat men het niet verwacht
                      Da's inderdaad wel een feit.

                      Comment


                      • plankgas vetrekken met zomerbandjes met de wielen en schuin en de richting van de wielen volgen,dat is AWD. Met FWD patineer jen en met RWD ga je rond Als het sneeuwt en je hebt AWD gerden wil je nooit meer terug
                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Joste Bekijk Berichten
                          Weet toevallig iemand van de forumgebruikers nog waar er een setje winterbanden te koop is (nieuw of tweedehands) voor Volvo V70?
                          In Nederland en Duitsland kan je er nog vinden.

                          Comment


                          • Niets korterbij?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Joste Bekijk Berichten
                              Niets korterbij?
                              Ik heb een winterband kapotgereden en vind in Belgie niets, dus laat ik 2 banden opsturen naar hier. Er zit weinig anders op.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                plankgas vetrekken met zomerbandjes met de wielen en schuin en de richting van de wielen volgen,dat is AWD. Met FWD patineer jen en met RWD ga je rond Als het sneeuwt en je hebt AWD gerden wil je nooit meer terug
                                Ik heb een fwd met winterbanden en dat rijd zeer goed (Vredestein wintrack ), zeer goede band die nie rap "patineert"

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                  het meerverbruik is te verwaarlozen met een Haldex-systeem, want de wagen rijdt als een 2x4 (voorwielaandrijving) totdat er (ooit) gripverlies ontstaat
                                  ook daarom zijn de verschillen in rijeigenschappen in normale weeromstandigheden gering (tenzij de grenzen van de baanvastheid overscheden worden, iets dat bijna niemand -vrijwillig- opzoekt
                                  bij barslechtweer blijft AWD wel nuttig, daar deze grenzen dan veel lager kunnen komen te staan, en op een ogenblik dat men het niet verwacht
                                  Sorry, maar dat is niet correct. Het lijkt alsof je nooit gereden hebt met een AWD, anders zou je zulke dingen niet zeggen.



                                  Haldex werkt als permanent 4x4 systeem waarbij berekend wordt hoeveel kracht naar de wielen moet gaan. Normaal gaat steeds 5 tot 10% van de kracht naar de achterwielen, en dat kan inderdaad hoger worden zodra er gripverlies is op de voorwielen.

                                  Maar wat je zegt is vooral inorrect omdat het AWD-systeem in ALLE omstandigheden beter rijdt dan een 4x2. Je moet daar helemaal de grenzen niet voor opzoeken. Waar een 4x2 al eens zal slippen bij het optrekken bij nat weer zal je dat helemaal niet hebben bij de AWD, net omwille van die tractie op de achterwielen, die bij steilstad trouwens hoger wordt.

                                  En bij het rijden, ook zonder limieten op te zoeken, zal de 10% tractie op de achterwielen voor het gunstige effect op het weggedrag zorgen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                                    Sorry, maar dat is niet correct. Het lijkt alsof je nooit gereden hebt met een AWD, anders zou je zulke dingen niet zeggen.



                                    Haldex werkt als permanent 4x4 systeem waarbij berekend wordt hoeveel kracht naar de wielen moet gaan. Normaal gaat steeds 5 tot 10% van de kracht naar de achterwielen, en dat kan inderdaad hoger worden zodra er gripverlies is op de voorwielen.

                                    Maar wat je zegt is vooral inorrect omdat het AWD-systeem in ALLE omstandigheden beter rijdt dan een 4x2. Je moet daar helemaal de grenzen niet voor opzoeken. Waar een 4x2 al eens zal slippen bij het optrekken bij nat weer zal je dat helemaal niet hebben bij de AWD, net omwille van die tractie op de achterwielen, die bij steilstad trouwens hoger wordt.

                                    En bij het rijden, ook zonder limieten op te zoeken, zal de 10% tractie op de achterwielen voor het gunstige effect op het weggedrag zorgen.
                                    ik wil niet vitten, maar 5% van de kracht op de achterwielen kan je materieel niet ervaren, tenzij in het hoofd, als de wagen niet een "normale" toestand verkeert waarbij er geen vermogenoverdracht van betekenis daadwerkelijk plaatsvindt (dus als er geen spin-effekt reeds ontstaan is)
                                    in deze "normale" situatie voel ik zelfs niet dat mijn Q5 60/40 verdeelt naar de achter/voorwielen
                                    het is in die zien dat een Torsen het evenwicht van de wagen permanent bevordert, terwijl een Haldex dit enkel in moeilijke omstandigheden doet
                                    het zijn wel twee verschillende benaderingen... die elk hun voorstaanders hebben, en ook hun nadelen : een Q5 moet je niet hebben op een echte terreinparcours
                                    Op de Outlander van mijn zoon kan de Haldex in permanent 4x4 blokkeren, maar daar varieert (heeft hij mij gezegd) de verdeling voor/achter niet meer naargelang de grip (behalve uiteraard mits werking van de ABS-captoren)

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                      ik wil niet vitten, maar 5% van de kracht op de achterwielen kan je materieel niet ervaren, tenzij in het hoofd, als de wagen niet een "normale" toestand verkeert waarbij er geen vermogenoverdracht van betekenis daadwerkelijk plaatsvindt (dus als er geen spin-effekt reeds ontstaan is)
                                      in deze "normale" situatie voel ik zelfs niet dat mijn Q5 60/40 verdeelt naar de achter/voorwielen
                                      het is in die zien dat een Torsen het evenwicht van de wagen permanent bevordert, terwijl een Haldex dit enkel in moeilijke omstandigheden doet
                                      het zijn wel twee verschillende benaderingen... die elk hun voorstaanders hebben, en ook hun nadelen : een Q5 moet je niet hebben op een echte terreinparcours
                                      Op de Outlander van mijn zoon kan de Haldex in permanent 4x4 blokkeren, maar daar varieert (heeft hij mij gezegd) de verdeling voor/achter niet meer naargelang de grip (behalve uiteraard mits werking van de ABS-captoren)
                                      Sorry, maar je slaat de bal gewoon mis! Ik wil geen polemiek starten tussen Torsen enHaldex, dat is elders voldoende gedaan. Ik wil het hier enkel hebben over Haldex.

                                      En daar heb je gewoon ongelijk: in de XC60 voel je wel degelijk het verschil met een voorwielaandrijver. Wat je hier komt te zeggen is gewoon ergelijk en pedant!

                                      Ik heb een C70 en een XC60 met nagenoeg dezelfde motor. Wagens wegen beide ongeveer evenveel. Het grote verschil is de aandrijving. Ik kan toch zelf wel het verschil ervaren zeker? Duw op de gas als het regent in een bocht en je merkt direct het verschil.

                                      Ik moet toegeven: bij rechtdoor rijden aan constante snelheid voel ik inderdaad geen verschil, daar heb je gelijk.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                                        Sorry, maar je slaat de bal gewoon mis! Ik wil geen polemiek starten tussen Torsen enHaldex, dat is elders voldoende gedaan. Ik wil het hier enkel hebben over Haldex.

                                        En daar heb je gewoon ongelijk: in de XC60 voel je wel degelijk het verschil met een voorwielaandrijver. Wat je hier komt te zeggen is gewoon ergelijk en pedant!

                                        Ik heb een C70 en een XC60 met nagenoeg dezelfde motor. Wagens wegen beide ongeveer evenveel. Het grote verschil is de aandrijving. Ik kan toch zelf wel het verschil ervaren zeker? Duw op de gas als het regent in een bocht en je merkt direct het verschil.

                                        Ik moet toegeven: bij rechtdoor rijden aan constante snelheid voel ik inderdaad geen verschil, daar heb je gelijk.
                                        niet alleenrechtdoor is het verschil gering, ook in de bochten als je "gewoon" rijdt is het zo, want dan heeft de Haldex geen enkel reden (wegens geen gripverlies) om de verdeling 95/5 te wijzigen (mijn Q5 blijft dan ook mooi op zijn vooropgestelde 40/60)
                                        er zijn genoeg bezitters van 2x4 die hun wagens bewust hebben gekozen -na een vergelijkende test (met een zelfde model dan...)-, juist omdat ze geen enorm verschil tussen beide hebben aangevoeld, op de manier dat ze met de testwagens gereden hebben (meestal doe je geen zottigheden met geleend materiaal...)

                                        Comment


                                        • GPS Probleem

                                          Heb mijn nieuwe XC60 sinds 10 dagen nu. Super wagen en dito rijervaring.

                                          Maar, heb nu al een probleem met de GPS (nieuwe versie xc60); bij het opstarten blijft hij haperen, waardoor ik alleen een zwart scherm krijg, met enkel het icoontje voor de schaal en kompas die verschijnen. In de garage vinden ze niet direct het probleem; wagen moet terug binnen voor algemene reset. Spijtig toch...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X