Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Het heeft iets spookachtigs. De verlaten paviljoenen, de lege kadewegen: het zijn de stille getuigen van de America’s Cup, die hier, in de haven van Valencia, plaatsvond. Het is ook hier, tussen de gepensioneerde vissers, dat we kennis maken met de Volvo XC60.
Onze XC60 T6, met 285 pk, heeft het prima naar zijn zin in de Spaanse havenstad. Althans, waar het hard rechtdoor rijden aangaat. De geblazen, drieliter zescilinder uit de V70 en S80 laat beschaafd blaffend van zich horen. En maakt zijn praatjes ook waar: de vierwielaangedreven Zweed komt er verbazend vlot mee van zijn plaats. Een weinig omhoogkomende voorkant verraadt al even waar we later nog grondiger achter komen: straffe demping. Sportiviteit. Hoewel de koets, de zitpositie en de typeaanduiding op 4x4-gebruik duiden roept de algehele indruk wat twijfels op. Wat voor auto wil de XC60 zijn? Om daar achter te komen, verlaten we Valencia en zoeken we de bergen op.
Natuurlijk roept het uiterlijk van de SUV associaties op met de grotere XC90, maar de auto is meer dan dat. Niet alleen wijkt het uiterlijk, met zijn gedrongen, modernere voorkomen wezenlijk af van dat van zijn ‘grote broer’, ook zijn missie is anders. Waar de XC90 al sinds 2002 meegaat en dus niet meer de verkoopprioriteit heeft, daar gaat de XC60 keihard de strijd aan met de concurrentie in zijn niche. Belangrijkste doelwit: Audi’s Q5. De compacte SUV uit Ingolstadt gooide hoge ogen bij zijn introductie – door zowel in uiterlijk als in rij-eigenschappen te excelleren –, waardoor het voor de Zweden zaak is evengoed te overtuigen.
Zoals gezegd presteert de T6 prima. Het maximum koppel van 400 Nm is al beschikbaar bij 1.500 toeren. De hellingen en bergweggetjes zijn geen probleem. Daarbij speelt ook de automaat een rol. Weinig verrassend, maar het toch wat gedateerde beestje (want we zijn nu DSG en PDK gewend) doet het naar behoren. Schakelt voldoende en alert terug bij diepe pedaalslag en houdt zich bedeesd in bij een rustige rechtervoet. Zelf door de verzetten tikken kan, maar gaat naar de huidige maatstaven te sloom.
Dan het sturen. Niet dat Volvo bekend stond om zijn slappe demping en overhellende koetsen – daarvoor moeten we terug naar de tachtiger jaren - , het lijkt alsof het merk iets van zijn goedmoedigheid heeft ingeleverd. Voor een SUV is de XC60 hard geveerd. En alle vier de wielen mogen dan aangedreven zijn, normaliter gaat 95 procent van de aandrijving naar de voorzijde. Bij hard genomen bochten raakt de Volvo dan ook wat onderstuurd. Maar de eerdergenoemde stabiliteit maakt veel goed. Wanneer de ondergrond ‘wilder’ wordt, dáár waar een SUV zich thuis hoort te voelen, blijft de Volvo stoïcijns met zijn straffe afstelling doordenderen. Geen pretje, want je vullingen stuiteren er dan zowat uit. Een variabele onderstelafstelling zou soelaas bieden. Maar zo ver is het (nog) niet.
Dus is asfalt zijn ding en dat maakt de XC60 tot een echte crossover.
Catamaran meets sleepboot, zouden ze aan de kade zeggen.
Ze zijn precies redelijk positief maar ook niet te.
Ik had toch meer comfort verwacht,vraag me af met het four-c op advanced hoe hard hij dan niet is afgeveerd.
Had dit niet verwacht,ken verschillende mensen die hem hebben test gereden en die waren uitermate positief over het rijcomfort.en ik heb meer vertrouwen in die mensen.
Ze zijn precies redelijk positief maar ook niet te.
Ik had toch meer comfort verwacht,vraag me af met het four-c op advanced hoe hard hij dan niet is afgeveerd.
Had dit niet verwacht,ken verschillende mensen die hem hebben test gereden en die waren uitermate positief over het rijcomfort.en ik heb meer vertrouwen in die mensen.
vind het ook raar en lijkt wel alsof je hier met je kop tegen het dak gaat botsen als je die feedback leest. hadden we dan beter geen Four C genomen? waarom bieden ze dat dan aan? onze xc90 nu is veel te soepel afgeveerd, precies nen boot vind ik vandaar dat ik dat op de xc60 wel wilde, precies wat weggesmeten geld ... is ook de eerste test die toch wat kritischer is maar het is in feite geen slechte beoordeling
vind het ook raar en lijkt wel alsof je hier met je kop tegen het dak gaat botsen als je die feedback leest. hadden we dan beter geen Four C genomen? waarom bieden ze dat dan aan? onze xc90 nu is veel te soepel afgeveerd, precies nen boot vind ik vandaar dat ik dat op de xc60 wel wilde, precies wat weggesmeten geld ... is ook de eerste test die toch wat kritischer is maar het is in feite geen slechte beoordeling
Ze spreken hier natuurlijk niet van op de weg en enkel offroad.
Daar kan het misschien idd soms zijn dat het wat hard is als je in diepe putten rijd.
Ik denk voor het onroad werk dat de wagen meer dan comfortabel genoeg is en anders zetten we de four-c op comfort.
Als de vrouw begint te zagen in de wagen zetten we hem op advanced
De nieuwe Volvo XC60 heeft alles in zich om een grote hit te worden. Bijna net zo’n coupéachtige styling als de BMW X6, maar een stuk praktischer en meer betaalbaar. Een auto waarin je kan genieten, maar ook veilig kan voelen. Autointernationaal.nl liet u eerder kennis maken met de T6 benzine-uitvoering uit de voorserie en deed verslag van de bevinden van een handvol Britten tijdens een statische presentatie. En nu kon er worden gereden met de belangrijkste variant van de XC60, de D5 dieseluitvoering.
Ongeacht de krachtbron spreekt de fabrikant van ‘de veiligste Volvo aller tijden’. Dat is geen grootspraak, maar kon direct tijdens de kennismaking worden ervaren, toen de XC60 in druk stadsverkeer belandde. Overal auto’s om je heen die zo snel mogelijk van A naar B willen. Plotseling remt er een auto voor je. Gelukkig remt de XC60 ook. Uit zichzelf. ‘City Safety’ heet de elektronische beschermengel, waarmee de nieuwe Volvo standaard is uitgerust. Rijdt u niet harder dan 30 km/u, dan brengt de elektronica de SUV automatisch tot stilstand.
Ho even! Is de XC60 eigenlijk wel een SUV? Nee, de hoekige XC90 is een SUV en de XC60 is een cross-over. Ook optisch, want de nieuwe Volvo mengt een markante, grote en stoere grille met een coupéachtige daklijn. Een auto die tussen een onschuldige liftback en een intimiderende SUV in staat. Fantaseren over een ‘cross’ variant van de Lancia Delta is niet nodig, want die is er eigenlijk al: de XC60. Daarmee is het cross-over niet alleen de veiligste Volvo aller tijden, maar ook het zachtste en meest vrouwelijke model van het Zweedse merk.
De XC60 is een zogeheten soft roader. Een model waarbij de terreincapaciteiten er niet duimendik bovenop liggen, maar eerder een hoge stationwagon waarbij standaard vierwielaandrijving voor optimale grip zorgt. Wat de Volkswagen Tiguan is ten opzichte van de Golf Variant, of de Honda CR-V ten opzichte van de Accord Tourer, dat is de XC60 ten opzichte van de V70. Zowel de Tiguan als de CR-V zijn een groot succes en dat biedt ook gunstige afzetperspectieven voor de Volvo. De XC60 is wel een pak duurder en daarmee eerder een concurrent voor de Audi Q5, de avontuurlijke broer van de A4 Avant.
Stap je in de mooie XC60, dan blijkt de Volvo gewoon een auto van vlees en bloed te zijn, in de zin dat hij niet foutloos is. Zo is de variabiliteit niet bijzonder (een verschuifbare achterbank ontbreekt), het formaat van de bagageruimte is niet bijzonder (495 à 1.455 liter versus 540 à 1.560 liter voor de even lange Q5) en de overzichtelijkheid van de achterzijde is ronduit matig.
Rijden doet de XC60 zeer ontspannen. De karakteristiek grom van de 5 cilinder dieselmotor is best prettig en doet wat denken aan een knisperend haardvuur. De 6-traps automaat moet het weliswaar zonder tweede (dubbele) koppeling stellen zoals de Q5 wel biedt, maar de transmissie past wel uitstekend bij het relaxte karakter van de Volvo. Ook de soepele vering verwendt en daarmee heeft de Zweed een streepje voor op met name de BMW X3, waar comfort opgeofferd werd voor maximale rijdynamiek.
Met modellen als de S60R en V70R heeft Volvo een tijdlang een alternatief proberen te bieden voor de sportiefste Audi’s en BMW’s, maar dat was geen succes. Volvo moet gewoon zichzelf zijn en dat doet zij nu door van de XC60 niet de sportiefste, meest lichtvoetige en scherpst sturende SUV te maken, maar gewoon een gemoedelijk en behaaglijke auto aan te bieden. Onderstuur vanwege de zware dieselmotor krijg je dan standaard meegeleverd, maar is dat erg? De XC60 is als een mooie man met een zacht karakter. Welke vrouw valt daar niet voor?
Kritiek verdient alleen het motorenprogramma. Niet zozeer vanwege de beperkte keuzemogelijkheden, maar omdat de ideale krachtbron voor de XC60 er niet tussen zit. De 285 pk sterke T6 uitvoering zal met zijn een uitstoot van 284 gram CO2 sowieso af vallen. De 2.4D (163 pk) en D5 (185 pk) dieseluitvoeringen zijn zuiniger en schoner (beiden verbruiken gemiddeld 7,5 liter brandstof per 100 kilometer en stoten 199 gram CO2 uit), maar de Zweden lopen hier toch een ontwikkelingsgeneratie achter op Audi (Q5 2.0 TDI: 170 pk, 175 gram en 6,7 liter) en BMW (X3 2.0d: 177 pk, 172 gram en 6,5 liter).
Volvo belooft beterschap. In de pijplijn zit een voorwiel aangedreven versie van de 2.4D met enkel voorwielaandrijving, 175 pk en slechts 169 gram CO2 uitstoot. Ook wordt er gewerkt aan een 2.0D uitvoering (van de V70 en S80 weten we dat deze 4 cilinder unit amper inferieur is aan de 5 cilinder 2.4D) en aan start/stoptechniek. Primair voor de Amerikaanse markt komt er een hybride benzine/elektrische versie van de XC60, die ook in Europa zal worden aangeboden en die op korte stukken volledig emissievrij kan rijden.
Laatste test is een stuk beter dan de eerste.
Hier spreken ze ook van een zachte vering en daar van een harde.tja verschillende mensen zeker.
Het gaat hier allemaal nog maar over eerste korte testen in Valencia bij de persvoorstelling. De echte volwaardige testen zullen we pas lezen in november en daarna vermoed ik.
Volvo XC60
Has Swedish firm come up with a genuine Freelander rival?
Here’s the car that Volvo says proves safe and functional design can also be fun…
Following in the wheel tracks of the XC90, the XC60 aims to break new ground for the Swedish company – both on and off road. The Land Rover Freelander-sized model lines up alongside the latest C30 and V50 in the maker’s fast-growing line up, having made its debut as a concept at the Detroit Motor Show in 2006.
The arresting styling is a testament to the engineers’ efforts to ensure that the final production version looks every bit as exciting as that original design study. And it also means the newcomer has no problem turning heads – something we couldn’t help noticing during our first drive of this flagship 3.0-litre petrol-engined model.
Finished in bright green, the car is one of the most adventurous looking Volvos ever, and with its nose-down, wheel-at-each-corner stance,
it certainly appears sporty.
This theme continues inside. With daring two-tone fabrics, a low driving position and thick-rimmed steering wheel, the new Volvo has all the hallmarks of a potent driver’s car. As we expect from the firm, the front seats are very comfortable, but head and legroom is good, too.
In the rear, passengers fare just as well, getting a decent view of the road ahead. This is thanks to the stadium-style seating, which sees the rear bench mounted high up.
Turn the ignition key, and the 2,953cc six-cylinder quickly settles to a smooth idle. Our car, which also featured an automatic gearbox, develops an impressive 282bhp and 400Nm of torque.
It can sprint from 0-62mph in 7.5 seconds – that’s among the fastest times in the class, and leaves the likes of the 3.2-litre Freelander trailing
by nearly a second.
Yet while the new Volvo impresses with its straight-line pace, it simply can’t match its rival’s road manners. The ride is smooth, but it’s not as fluid as the Land Rover. The steering, too, is neither as accurate nor as full of feel.
Although the brakes and throttle respond swiftly, if you are searching for the ultimate driver’s car in this expanding sector of the market, our early impressions suggest you would be better off with a Freelander or Audi Q5.
That’s not to say the XC60 is without appeal, though. It’s extremely refined, and the model we drove, with its superb seats and quiet cabin, makes an excellent long-distance cruiser.
You cannot question the practicality on offer, either. The boot is vast, and because the rear bench splits and folds, the car offers nearly as much room as the firm’s vast, seven-seat XC90.
So there’s a lot to like about the newcomer, with a driving experience which is unique in this class. However, there is one chink in its armour: its fuel consumption and CO2 output. The petrol XC60 returns 24mpg and emits 284g/km.
As good as it is to look at, and as safe and comfortable as it is to ride in, that could prove too much for some drivers.
Rival: Audi Q5
The new little brother for the Q7 delivers everything buyers have come to expect from the four-ringed brand. Top-notch build quality, generous kit as standard and fine handling are complemented by Audi’s superb four-wheel-drive system.
Comment