Oorspronkelijk geplaatst door joodoo
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Volvo xc60
Collapse
X
-
Kogel is door de kerk
Heb gisteren mijn XC60 besteld
Het wordt 2.4D AWD geartronic
R design + convenence pack
Getinte ruiten + gelamineerd glas
Kleur Electric Silver metallic (Kan nog wijzigen naar Cosmic White metallic)
Ik heb nog tijd om iets te wijzigen want de levertijd is momenteel opgelopen tot de tweede helft van Mei
Tot enkele weken voor de levering kan je vb het kleur wijzigen.
Heb nog een resent artikel uit Nederland doorgekregen van een vriend
Er zaten nog foto's bij maar het lukte niet die er bij te plaatsen
De R-Design is wel degelijk meer dan enkel een opsmuk van interieur en exterieur
Hij rijd een heel stuk strakker, lees zelf maar.
De oorsprong van het artikel weet ik niet.
De test uit Nederland
Waarom de korte test?
Volvo heeft een beste reputatie, maar zo sexy als Audi of BMW is het automerk niet. En klanten als Pieter Lakeman zijn ook niet bepaald goede ambassadeurs voor de Zweden. Vroeger, toen er nog geen broeikaseffect leek te zijn, probeerde Volvo de praktische en veilige modellen te compenseren met auto’s als de 850R en S60R, maar dergelijke CO2 kannonnen vindt men niet meer kunnen. Maar met een model dat alleen sportief oogt, is natuurlijk niks mis. Zoals de nieuwe XC60 met R-design pakket.
.
.
Wat voor auto is het?
Nou, een schaap in wolfskleren dus. De R-design accessoirelijn bestaat uit andere buitenspiegelkappen, speciale lichtmetalen 18-inch velgen (20-inch exemplaren zijn optioneel), verchroomde eindpijpen voor de uitlaat en chroomkleurige beschermplaten voor de zijschorten. Deze laatste accessoire doet de XC60 optisch lager boven het wegdek hangen. Het interieur werd in het kader van de R-design metamorfose voorzien van sportstoelen (met lederen bekleding plus R-design logo in de leuning), lederen bekleding voor zowel het (sport)stuurwiel als de versnellingspookknop, aluminium pedalen en speciale vloermatten. Het onderstel liet Volvo evenmin ongemoeid. De XC60 met R-design pakket beschikt over een harder afgestemd onderstel en een directer functionerende besturing. Volvo besloot de XC60 R-design niet te verlagen, want dat zou de terreincapaciteiten verminderen.
.
.
Is het wat?
Ja, best wel. Echt veel venijn biedt deze XC60, maar als R-design rijdt de Zweed merkbaar scherper. In een achterwiel aangedreven sportsedan heb je op het asfalt meer plezier, maar die is kansloos in de sneeuw. En ten opzichte van andere SUV modellen stuurt de XC60 R-design opvallend direct. Oneffenheden in het wegdek weet de Volvo niet helemaal weg te filteren, maar het veercomfort is ondanks het hardere onderstel nog steeds heel behoorlijk. In combinatie met winterbanden is de XC60 op glad ijs goed onder controle te houden. Het ESP systeem houdt steeds een oogje in het zeil, maar grijpt niet te vroeg in en dat is ook reuze prettig. Een positieve bijdrage aan het comfort leveren ook de uitstekend steunende stoelen.
De XC60 R-design werd getest in D5 uitvoering en dat betekent 204 pk en in handgeschakelde uitvoering een uitstoot van 183 gram CO2; een redelijk nette waarde. De versie met automaat zit op 199 gram. De verleiding is groot om voor deze laatste versie te gaan omdat de dieselmotor het beste harmonieert met de automatische transmissie. Er is ook een 2.4D DRIVe uitvoering met 175 pk en slechts 159 gram CO2-uitstoot, maar in ruil voor een C-label (in plaats van 'D') moet u dan wel de vierwielaandrijving inleveren.
.
.
Hoeveel sterren?
Vier (op een schaal van vijf). De XC60 R-design is als D5 AWD Geartronic geen koopje (63.440 euro), maar je krijgt wel een heel plezierige allrounder: voldoende ruim, comfortabel, goed rijdend, adequaat gemotoriseerd, royaal uitgerust en volgens EuroNCAP zeer veilig. Het R-design gebeuren geeft de XC60 een duidelijke visuele meerwaarde, geeft de Volvo ook prettigere rijeigenschappen. Geen gebakken lucht dus. En daarmee is de XC60 ook met dit pretpakket een echte Volvo.
Comment
-
Ik las enkele post geleden dat iemand vertelde dat er een nieuwe 2.0 versie met 130gr uitstoot zou uitkomen rond juni .. Nu heb ik een AWD besteld, maar met dit nieuws vraag ik me af op ik mss niet beter de 2.0 zou bestellen en iets langer wachten ..
Ik had met de drive versie gereden (FWD) maar vond die niet lekker rijden.. misschien dan toch weer voor AWD ?
Wat denken jullie over de herverkoopwaarde na 2,5 jaar (150.000km) van een XC60 AWD.. of FWD 2.0 dan ..
Ben eigenlijk op zoek naar een + - lijstje tussen de 2.0 versie en de AWD 2.4; zowel fiscaal als ecologisch als herverkoopwaarde en TCO ..
heeft iemand die gegevens ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door justroll Bekijk BerichtenIk las enkele post geleden dat iemand vertelde dat er een nieuwe 2.0 versie met 130gr uitstoot zou uitkomen rond juni .. Nu heb ik een AWD besteld, maar met dit nieuws vraag ik me af op ik mss niet beter de 2.0 zou bestellen en iets langer wachten ..
Ik had met de drive versie gereden (FWD) maar vond die niet lekker rijden.. misschien dan toch weer voor AWD ?
Wat denken jullie over de herverkoopwaarde na 2,5 jaar (150.000km) van een XC60 AWD.. of FWD 2.0 dan ..
Ben eigenlijk op zoek naar een + - lijstje tussen de 2.0 versie en de AWD 2.4; zowel fiscaal als ecologisch als herverkoopwaarde en TCO ..
heeft iemand die gegevens ?
Aan de AWD's verandert er niets ten opzichte van nu.
Voor de rest zijn er geen gegevens, dus plussen en minnen zijn er pas te vertellen na de introductie en eerste testen van de 2.0D 163pk in het najaar.
En de herverkoopwaarde: daar kan niemand een zinnig woord over vertellen.Last edited by joodoo; 03/02/2010, 23:33.
Comment
-
daar ben ik bewust van .de vraag is eerder zal AWD nog interresant zijn om mee te rijden; of zal het zo fiscaal belast worden dat je beter maar een FWD neemt .
ik heb de indruk dat die wagen een AWD vraagt om al het comfort er uit te halen .. of ben ik dan zo grondig mis ?
Comment
-
Wat is dan precies het voordeel van die AWD tegenover de 2WD dat het zogezegd beter rijdt? Ik kan erin komen als je veel extra grip nodig hebt maar bij normale weersomstandigheden is AWD toch niet nodig. 2WD is een stuk zuiniger, die DRIVe is niet toevallig een 2WD en het feit dat hun nieuwe 2 liter motoren op benzine en diesel ook 2WD zijn laten aannemen dat Volvo er zelf ook over denkt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door justroll Bekijk Berichtendaar ben ik bewust van .de vraag is eerder zal AWD nog interresant zijn om mee te rijden; of zal het zo fiscaal belast worden dat je beter maar een FWD neemt .
ik heb de indruk dat die wagen een AWD vraagt om al het comfort er uit te halen .. of ben ik dan zo grondig mis ?
Als je weet dat de XC60 AWD onder normale omstandigheden 95% op de voorwielen trekt en 5% op de achterwielen, dan weet je dat het verschil niet erg groot is.
De XC60 DRIVe-rijders zijn enthousiast over hun FWD, en boeten niets in aan comfort.
De nieuwe DRIVe zal ook minder performant uit de hoek komen als de huidige (minder pk's, minder koppel).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk BerichtenEr komt geen AWD voor de nieuwe 2.0D, enkel een FWD.
Aan de AWD's verandert er niets ten opzichte van nu.
Voor de rest zijn er geen gegevens, dus plussen en minnen zijn er pas te vertellen na de introductie en eerste testen van de 2.0D 163pk in het najaar.
En de herverkoopwaarde: daar kan niemand een zinnig woord over vertellen.
"Deze wagen zou inderdaad bij ons op de markt komen, maar volgens mij vroeger, zo in juni dacht ik.
Het is inderdaad wel zo dat hij enkel voorwiel aangedreven geleverd zal worden."
Er zullen altijd mensen zijn die zweren bij de AWD en dan andere die zeggen dat de FWD even goed is .. denk ik dan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door justroll Bekijk Berichtenhmg..tis een stevig twijfel geval. Ik moet stilletjes aan omschakelen en had eigenlijk mijn AWD al besteld levering tegen midden april. Weet je toevallig of het een 5 of 4 cylinder gaat zijn ? De verkoper die ik gisteren een maitlje stuurde liet me dit weten
"Deze wagen zou inderdaad bij ons op de markt komen, maar volgens mij vroeger, zo in juni dacht ik.
Het is inderdaad wel zo dat hij enkel voorwiel aangedreven geleverd zal worden."
Er zullen altijd mensen zijn die zweren bij de AWD en dan andere die zeggen dat de FWD even goed is .. denk ik dan
OK, kan zijn dat hij vroeger komt, maar toch maar afwachten...
Je kent de prijs ook niet, dus ik denk persoonlijk dat je nu beter die AWD bestelt met de condities van nu.
Goedkoper zal het niet zijn te wachten tot deze zomer....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk BerichtenWat is dan precies het voordeel van die AWD tegenover de 2WD dat het zogezegd beter rijdt? Ik kan erin komen als je veel extra grip nodig hebt maar bij normale weersomstandigheden is AWD toch niet nodig. 2WD is een stuk zuiniger, die DRIVe is niet toevallig een 2WD en het feit dat hun nieuwe 2 liter motoren op benzine en diesel ook 2WD zijn laten aannemen dat Volvo er zelf ook over denkt
Ook als de weg nat en/of vettig ligt (na een langere droge periode bvb.), en dat is in België minstens 6 maanden op een jaar, is extra tractie nuttig en en zeker bij SUV's die al een hoger zwaartepunt hebben. Het is typerend dat zo'n 175pk al moeite heeft om zijn vemogen kwijt te geraken enkel op de voorwielen als het nat ligt. En dan zijn er nog die overwegen om hun 2WD te chippen naar 240pk. De bandenboer zal snel uw beste vriend worden. En dat "verbruiksnadeel" van AWD tgov. 2WD zou ik toch nuanceren: dit is vooral afhankelijk van je rechtervoet.
Van dingen als een Qashqai, Tucson, Sportage kan ik nog aannemen dat je die in 2WD koopt maar boven de 150pk moet een middelgrote SUV van de categorie als de XC60 toch zeker AWD hebben (vind ik)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk BerichtenHet is een misvatting dat AWD alleen zijn nut bewijst bij sneeuw of bij het rijden op terrein.
Ook als de weg nat en/of vettig ligt (na een langere droge periode bvb.), en dat is in België minstens 6 maanden op een jaar, is extra tractie nuttig en en zeker bij SUV's die al een hoger zwaartepunt hebben. Het is typerend dat zo'n 175pk al moeite heeft om zijn vemogen kwijt te geraken enkel op de voorwielen als het nat ligt. En dan zijn er nog die overwegen om hun 2WD te chippen naar 240pk. De bandenboer zal snel uw beste vriend worden. En dat "verbruiksnadeel" van AWD tgov. 2WD zou ik toch nuanceren: dit is vooral afhankelijk van je rechtervoet.
Van dingen als een Qashqai, Tucson, Sportage kan ik nog aannemen dat je die in 2WD koopt maar boven de 150pk moet een middelgrote SUV van de categorie als de XC60 toch zeker AWD hebben (vind ik)
$$$$ .
Comment
-
Rijd nu al anderhalve week met onze XC60 2.4d AWD (geartronic) en op korte afstanden (school-winkel-tralallala) is het bijna onmogelijk
om onder de 10l/100 km te gaan. Op de autosnelweg aan 120 km/h zit je rond 8.5l. Had het graag een litertje lager gezien , magoed.
Het is en blijft een fenomenaal zalige wagen om mee te rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nestor973 Bekijk BerichtenRijd nu al anderhalve week met onze XC60 2.4d AWD en op korte afstanden (school-winkel-tralallala) is het bijna onmogelijk om onder de 10l/100 km te gaan. Op de autosnelweg aan 120 km/h zit je rond 8.5l. Had het graag een litertje lager gezien , magoed. Het is en blijft een fenomenaal zalige wagen om mee te rijden.
gedaan met mijn BMW 320D en ik verschoot ook van mijn verbruik, 9,5 l .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk BerichtenEn dat "verbruiksnadeel" van AWD tgov. 2WD zou ik toch nuanceren: dit is vooral afhankelijk van je rechtervoet.
Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk BerichtenVan dingen als een Qashqai, Tucson, Sportage kan ik nog aannemen dat je die in 2WD koopt maar boven de 150pk moet een middelgrote SUV van de categorie als de XC60 toch zeker AWD hebben (vind ik)Last edited by joodoo; 04/02/2010, 20:03.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk BerichtenDe realiteit van het rijden met de FWD XC60 spreekt dit volledig tegen.
En die eco gezever interesseert mij het allerminst.
Hier moest het sowieso automaat zijn en dan kwam ik al aan 189 co2 uitstoot. Wanneer ik de d5 pakte had ik 199 co2 uitstoot en dan is mijn rekening snel gemaakt .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk BerichtenVoor dezelfde rechtervoeten is de realiteit toch 1,5 liter verschil tussen de FWD en de AWD, niet niks toch...
Oorspronkelijk geplaatst door Vandie Bekijk BerichtenDe realiteit zegt bij mij dat die auto niet super reed. Ik was nog maar weg of ik zat al te patineren zonder gek te doen . Nooit heeft die auto mij een stabiel indruk gegeven.
Enfin, ik verkondig puur een persoonlijke mening dat een middelgrote SUV beter 4WD is maar als je gelukkig bent met je 2WD zoveel te beter hé
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nestor973 Bekijk BerichtenOm op 4wd te platineren moet je op kiezelstenen staan . Op de weg vliegt ie als een speer. Maar onder de 8L lijkt me niet mogelijk of je mag het gaspedaal amper beroeren; Nu goed. Ik verwachtte ook niet dat ie 5l ging verbruiken
Comment
Comment