Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo xc60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Heb tot vorig jaar met een XC90 gereden D5 geartronic en verbruikte toen 10.5L/100km
    Na rico zakte het verbruik naar 9.5l/100km
    En dit bij een sportieve rijstijl en vanalles wat, snelweg dorp enz
    Wetende dat de XC60 400kg lichter is dan de XC90, de 2.4 5cilinder een redesign achter de rug heeft, ben ik er van overtuigt dat 8.5 l/100km een haalbaar cijfer is.
    Heb voor mijn bestelbon van de XC60 te tekenen een FWD ,2 weekend ter beschikking gehad en verbruikte in die weekends +/-7L/100km, dus +1.5L voor AWD en Geartronic =8.5l
    De auto FWD rijd inderdaad lekker maar gaf me een instabiel gevoel in bochten.

    Belangrijk is dat je een beetje fun beleeft aan je auto dus voor mij 2.4D AWD geartronic met na 10000km een rico

    Comment


    • bon keuze is dus gemaakt .. AWD it is .. vraagje .. heeft iemand een AWD automaat die bij rica is geweest (of via de garage?) is er een merkbaar verschil in rijgedrag of is het enkel POWER dat er meer is (en minder verbruik als je die power niet gebruikt)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door justroll Bekijk Berichten
        bon keuze is dus gemaakt .. AWD it is .. vraagje .. heeft iemand een AWD automaat die bij rica is geweest (of via de garage?) is er een merkbaar verschil in rijgedrag of is het enkel POWER dat er meer is (en minder verbruik als je die power niet gebruikt)
        Laat die rommel van je XC60, voor niks nodig.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
          Laat die rommel van je XC60, voor niks nodig.
          slechte ervaring ?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door justroll Bekijk Berichten
            slechte ervaring ?
            Waarom aan zulke dingen geld uitgeven als die wagens al zeer sterk voor de dag komen zonder die rommel? Laat ons bovendien maar zwijgen van verzekeringsperikelen en dergelijke.
            Iedereen doet wat hij wil, maar dan geef ik mijn centjes liever aan iets anders.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
              Waarom aan zulke dingen geld uitgeven als die wagens al zeer sterk voor de dag komen zonder die rommel? Laat ons bovendien maar zwijgen van verzekeringsperikelen en dergelijke.
              Iedereen doet wat hij wil, maar dan geef ik mijn centjes liever aan iets anders.
              Tis niet alleen de kracht die vermeerderd, maar de loopcurve van de motor is veel beter en soepelder. Zo wordt het ook veel aangenamer om traag te rijden, het komt minder snokkerig over. Voor mij is het zijn geld zeker waard. Verbruik daalt, meer koppel (en pk's) en tis veel aangenamer.

              Comment


              • ' T is zeker niet voor de power dat ik het zou doen.
                De loopcultuur van de motor verbeterd en het verbruik zakt zeker met 1L

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door nestor973 Bekijk Berichten
                  Om op 4wd te platineren moet je op kiezelstenen staan . Op de weg vliegt ie als een speer. Maar onder de 8L lijkt me niet mogelijk of je mag het gaspedaal amper beroeren; Nu goed. Ik verwachtte ook niet dat ie 5l ging verbruiken
                  Het ligt wss ook aan mij. Ik kan gewoon niet rustig rijden met een FWD. Nu het is geen permanente 4x4 en dat scheelt ook wel.
                  Qua verbruik zullen we wel zien. 8 L is haalbaar!! Alleen dan zal me moeke moeten rijden, want ik zal er wss nie aangeraken.

                  Ik ben niet zo'n eco-rijder... Ik hou van autorijden met hart en ziel en ik geniet van es stevig door te trekken . Op een vrouw moet je ook niet altijd eco rijden hé

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Axel xc60 Bekijk Berichten
                    ... en het verbruik zakt zeker met 1L
                    Dat geloof je toch zelf niet.
                    Reken maar op het tegendeel!

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
                      Dat geloof je toch zelf niet.
                      Reken maar op het tegendeel!
                      Geloven niet, maar als ik heb al van 2-3 mensen gelezen dat het effectief ezo is

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
                        Dat geloof je toch zelf niet.
                        Reken maar op het tegendeel!
                        Bij continu volgas ga je inderdaad meer verbruiken, maar bij dezelfde rijstijl als voor de chiptuning verbruik je ongeveer 1liter minder.
                        Minstens een verschil van 0,5liter haal je er zeker uit. Sterker nog, ik vind dat ik doorgaans meer optrek dan voorheen en nog steeds blijft mijn verbruik lager.. dus je moet echt al wat doen om het "normverbuik" te doen stijgen.
                        Last edited by ; 06/02/2010, 03:13.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
                          Dat geloof je toch zelf niet.
                          Reken maar op het tegendeel!
                          Toch is het zo. De verklaring is als volgt:

                          Het brandstofmengsel dat in een DEFTIG getunede wagen wordt ingespoten is armer dan dat in de standaardversie. Dat armer mengsel levert een hoger rendement op, vooral meer koppel.

                          Door dat extra koppel ga je bij NORMAAL RIJGEDRAG onbewust het gas minder diep en minder lang induwen omdat de motor meer koppel levert. Je gaat dus in lage toeren sneller vooruit. Bottom line komt dat neer op een zuinigere wagen.

                          Hoe kan dat? Een armer mengsel? En waarom doen de constructeurs dat dan niet? Het antwoord is simpel: hoe armer het mengsel, hoe moeilijker het wordt om de normen voor uitstoot van schadelijke stoffen te halen. Dat is een fenomeen dat zich overal voordoet, bvb. een open haard: draai de luchttoevoer dicht en het vuur gaat op een lager pitje branden, maar de afgifte van hitte gaat omhoog. Nadeel is wel dat je haard aan de binnenkant sneller gaat aankoeken met roet!

                          Dat brengt ons meteen bij de risico's van een slecht getunede wagen: de afvoer van hitte is onvoldoende wat kan leiden tot motorschade en roetvorming is ook niet goed.

                          Een andere reden voor de extra marge die constructeurs nemen is dat hun wagens niet mogen beschadigd worden van slechte brandstof. Je moet overal kunnen gaan tanken zonder dat een standaard wagen schade oploopt. Met een getunede wagen wordt aangeraden om bij een groot merk te gaan tanken.

                          Tunen is net enkel extra koppel, maar ook en vooral extra vermogen. Waar het armere mengsel de verwachtingen niet inlost wordt extra vermogen verkregen door de turbodruk op te voeren.

                          Tunen is een keuze die ieder voor zich moet maken, maar ik vind het bijv. niet logisch dat een wagen als de XC60 D5 een pak duurder verkocht wordt dan de XC60 2.4D AWD, terwijl het technisch een identieke wagen is, terwijl je ook nog eens extra BIV betaalt. Een kritisch persoon stelt zich daar vragen bij!

                          Die 2.4D AWD is dus gemaakt voor 205PK. Tunen tot dat niveau is dus zeker geen probleem. En in principe kan hoger ook. De programma's van DEFTIGE tuners zijn vaak beter dan de standaard programma's en laten de auto beter rijden.

                          Maar er is vooral ook veel rommel op de markt, vooral gericht op die mensen die denken voor 200€ gediend te zijn.

                          En als je met een (slecht) getunede wagen gaat doortrekken ga je zeker niet zuiniger zijn, en is de kans op "kweddelen" zeer groot!

                          Comment


                          • den onzen ( 2.4D AWD 163pk) is gechipt naar bijna 200 pk , verbruikt een liter minder , is veel vinniger , dus zeker de moeite waard , en rijdt inderdaad minder schokkerig . Niet iedereen mag misschien van zijn madam voor een nieuw chipje .

                            Comment


                            • Dat is nu meteen het antwoord op al mijn vragen ! bedankt !

                              Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                              Toch is het zo. De verklaring is als volgt:

                              Het brandstofmengsel dat in een DEFTIG getunede wagen wordt ingespoten is armer dan dat in de standaardversie. Dat armer mengsel levert een hoger rendement op, vooral meer koppel.

                              Door dat extra koppel ga je bij NORMAAL RIJGEDRAG onbewust het gas minder diep en minder lang induwen omdat de motor meer koppel levert. Je gaat dus in lage toeren sneller vooruit. Bottom line komt dat neer op een zuinigere wagen.

                              Hoe kan dat? Een armer mengsel? En waarom doen de constructeurs dat dan niet? Het antwoord is simpel: hoe armer het mengsel, hoe moeilijker het wordt om de normen voor uitstoot van schadelijke stoffen te halen. Dat is een fenomeen dat zich overal voordoet, bvb. een open haard: draai de luchttoevoer dicht en het vuur gaat op een lager pitje branden, maar de afgifte van hitte gaat omhoog. Nadeel is wel dat je haard aan de binnenkant sneller gaat aankoeken met roet!

                              Dat brengt ons meteen bij de risico's van een slecht getunede wagen: de afvoer van hitte is onvoldoende wat kan leiden tot motorschade en roetvorming is ook niet goed.

                              Een andere reden voor de extra marge die constructeurs nemen is dat hun wagens niet mogen beschadigd worden van slechte brandstof. Je moet overal kunnen gaan tanken zonder dat een standaard wagen schade oploopt. Met een getunede wagen wordt aangeraden om bij een groot merk te gaan tanken.

                              Tunen is net enkel extra koppel, maar ook en vooral extra vermogen. Waar het armere mengsel de verwachtingen niet inlost wordt extra vermogen verkregen door de turbodruk op te voeren.

                              Tunen is een keuze die ieder voor zich moet maken, maar ik vind het bijv. niet logisch dat een wagen als de XC60 D5 een pak duurder verkocht wordt dan de XC60 2.4D AWD, terwijl het technisch een identieke wagen is, terwijl je ook nog eens extra BIV betaalt. Een kritisch persoon stelt zich daar vragen bij!

                              Die 2.4D AWD is dus gemaakt voor 205PK. Tunen tot dat niveau is dus zeker geen probleem. En in principe kan hoger ook. De programma's van DEFTIGE tuners zijn vaak beter dan de standaard programma's en laten de auto beter rijden.

                              Maar er is vooral ook veel rommel op de markt, vooral gericht op die mensen die denken voor 200€ gediend te zijn.

                              En als je met een (slecht) getunede wagen gaat doortrekken ga je zeker niet zuiniger zijn, en is de kans op "kweddelen" zeer groot!

                              Comment


                              • heel handig .. nu rest nog een vraag .. wie tuned GOED een XC60 2.4D AWD .. (automaat in mijn geval)

                                ik hoor de namen Heinz & rica vallen ... en wat met de waarborg ? en kan je het best na een aantal km doen .. of direkt na de aankoop ? Het moet iemand zijn met een AWD testbank !

                                wat met de verzekering ? dien ik aan te geven dat mijn wagen meer kw / pk heeft ; of is dat niet nodig ? ben ik nog gedekt als men er bij uitkomt dat hij "gechipt" is ?

                                etc..

                                Comment


                                • Ik vraag me exact hetzelfde af....

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door justroll Bekijk Berichten
                                    heel handig .. nu rest nog een vraag .. wie tuned GOED een XC60 2.4D AWD .. (automaat in mijn geval)

                                    ik hoor de namen Heinz & rica vallen ... en wat met de waarborg ? en kan je het best na een aantal km doen .. of direkt na de aankoop ? Het moet iemand zijn met een AWD testbank !

                                    wat met de verzekering ? dien ik aan te geven dat mijn wagen meer kw / pk heeft ; of is dat niet nodig ? ben ik nog gedekt als men er bij uitkomt dat hij "gechipt" is ?

                                    etc..
                                    In mijn geval is het concessiehouder die er zelf over begon. Hij zei dat dit bij hem veel wordt gedaan. Maar ik zit idd met dezelfde vragen. Er is in dit forum al wel eerder over gediscussieerd, maar hoe dit zit met garantie en verzekering blijft toch onduidelijk. Dat mijn concessiehouder ervan op de hoogte zou zijn, geeft me toch een beter gevoel. De prijs mss ligt wel hoger, maar in geval van problemen kunnen ze dan tenminste rekening houden met de tuning.

                                    En wat de geartronic betreft: zolang je de 2.4D naar het niveau van de D5 brengt, denk ik niet dat er risico's zijn.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door justroll Bekijk Berichten
                                      heel handig .. nu rest nog een vraag .. wie tuned GOED een XC60 2.4D AWD .. (automaat in mijn geval)

                                      ik hoor de namen Heinz & rica vallen ... en wat met de waarborg ? en kan je het best na een aantal km doen .. of direkt na de aankoop ? Het moet iemand zijn met een AWD testbank !

                                      wat met de verzekering ? dien ik aan te geven dat mijn wagen meer kw / pk heeft ; of is dat niet nodig ? ben ik nog gedekt als men er bij uitkomt dat hij "gechipt" is ?

                                      etc..
                                      Waarborg vervalt.
                                      Verzekering is niet meer legaal. Je bent dan niet meer gedekt!
                                      Uiteraard moet je dit aangeven. maar dan zal je ook een aantal facturen krijgen (hogere taksen etc...).
                                      Als men erachter komt (naar aanleiding van een ongeval bvb) dan moet je retroactief alle extra kosten betalen in het kader van belastingen, BIV, en krijg je er nog een flinke boete bovenop.
                                      Ook op de autokeuring kan men daar achter komen, met alle gevolgen vandien want dan klopt je gelijkvormigheidsattest niet meer en ook je roze kaart niet.
                                      Conclusie: zolang je niets voorhebt no problem, maar in het andere geval...
                                      Het is onderhand toch wel reeds lang duidelijk dat tunen zonder aangifte "op eigen risico" is.
                                      Last edited by joodoo; 07/02/2010, 13:24.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
                                        Waarborg vervalt.
                                        Verzekering is niet meer legaal. Je bent dan niet meer gedekt!
                                        Uiteraard moet je dit aangeven. maar dan zal je ook een aantal facturen krijgen (hogere taksen etc...).
                                        Als men erachter komt (naar aanleiding van een ongeval bvb) dan moet je retroactief alle extra kosten betalen in het kader van belastingen, BIV, en krijg je er nog een flinke boete bovenop.
                                        Ook op de autokeuring kan men daar achter komen, met alle gevolgen vandien want dan klopt je gelijkvormigheidsattest niet meer en ook je roze kaart niet.
                                        Conclusie: zolang je niets voorhebt no problem, maar in het andere geval...
                                        Het is onderhand toch wel reeds lang duidelijk dat tunen zonder aangifte "op eigen risico" is.
                                        Om u een idee te geven van de hoogte van de risico's, er zijn zelfs agenten die hun auto chiptunen, dus ik zou er niet van wakker liggen

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door justroll Bekijk Berichten
                                          heel handig .. nu rest nog een vraag .. wie tuned GOED een XC60 2.4D AWD .. (automaat in mijn geval)

                                          ik hoor de namen Heinz & rica vallen ... en wat met de waarborg ? en kan je het best na een aantal km doen .. of direkt na de aankoop ? Het moet iemand zijn met een AWD testbank !

                                          wat met de verzekering ? dien ik aan te geven dat mijn wagen meer kw / pk heeft ; of is dat niet nodig ? ben ik nog gedekt als men er bij uitkomt dat hij "gechipt" is ?

                                          etc..
                                          Ik weet niet of Heinz goede tuning levert. Rica ken ik niet maar de reputatie schijnt goed te zijn. Ik ken de werking van BSR wel en daarvan ben ik zeer onder de indruk. Ik zal zeggen waarom IK dit persoonlijk goeie tuning vind. Het is mogelijk dat sommigen daar anders over denken. Daar ga ik dus geen discussie over starten.

                                          Dat een tuner een testbank moet hebben voor jouw individuele wagen wil zeggen dat het een lokale tuner is die geen ervaring heeft met het tunen van jouw type wagen en dat hij gaat “prutsen” zodra je je wagen binnenbrengt. Prutsen is niet negatief bedoeld, het kan wel zijn dat de tuner in kwestie wel weet wat hij doet, maar het feit dat hij nog moet starten met zijn tuning als je je wagen binnen brengt is een teken aan de wand.

                                          Een tuning programma is net als een standaard programma een softwarematige sturing van het motormanagement. De standaardwagens worden ook niet stuk voor stuk geprogrammeerd op de testbank voor ze de fabriek buitenrijden, waarom zou een tuner dat dan moeten doen?

                                          Belangrijker is dat hij voor jouw type wagen een programma heeft ontwikkeld dat zeer intensief getest is en dat goed werkt.

                                          Ik zal je zeggen waarom ik BSR hier goed vind:
                                          • Ontwikkelingstijd
                                          Zij doen er ettelijke maanden over om een programma te ontwikkelen en te testen. Dat is langer dan men erover doet in de fabriek. Bvb. Voor de XC60 D5 MY2010 is de upgrade net enkele weken uit, 6 maanden nadat de motor op de markt kwam. Bij andere tuners was dit enkele weken! Voor de XC60 2.4D AWD is het nog even wachten, al weet ik niet goed waarom, aangezien het dezelfde wagen is als de D5.
                                          • Programma is specifiek voor jouw individuele wagen
                                          Het is onmogelijk om je wagen te tunen als in de database van BSR jouw individuele wagen met serienummer niet vermeld staat! Men weet bij BSR dus exact wélk programma standaard in jouw wagen zit, uit welke serie jouw motor komt enz.


                                          Een ander punt is de methode van tunen. Met van die modules die je bovenop je motormanagement moet pluggen neem je zeker een groot risico. In feite neem je het standaard motormanagement in het ootje, maar wat met veiligheidsprogramma’s? En ook het verbruik op de boordcomputer zal niet correct weergegeven worden. Dat wil je dus niet!

                                          Dan zijn er de chips. Persoonlijk vind ik dit ook geknoei! Ten eerste is het zichtbaar dat er geprutst is met de motor, met gevolgen voor de garantie (zie verder). Ten tweede is er een ander risico: wat als men het standaardprogramma van de fabriek uit wijzigt? Zo heeft mijn V50 2.0D een wijziging gehad om de aansturing van de EGR-klep te verbeteren. Zulke verbeteringen krijg je dus niet zomaar in het tuningprogramma.

                                          Dan heb je ook nog de softwarematige aanpassing, waarbij het standaardprogramma vervangen wordt door één van de tuner. Ook hier heb je het nadeel dat bij een onderhoud het programma helemaal overschreven kan worden. De tuners bieden soms wel aan om hun programma kostenloos opnieuw te laden, maar waarom heeft men in de garage het programma overschreven? Ze doen dat niet zomaar!

                                          Ik zal zeggen waarom ik BSR hier zo goed vind:
                                          • Softwarematige aanpassing
                                          Het programma van BSR wordt in de wagen geladen, er wordt dus geen chip geplaatst.
                                          • Opslaan van het oude programma
                                          Het standaard programma wordt bijgehouden en kan door de eigenaar zelf terug geplaatst worden als dat zou nodig zijn. Voor bijv. de autokeuring
                                          • Updates
                                          Als een merk een software-aanpassing voorziet in zijn standaard programma, brengt BSR kort daarna ook een upgrade uit. Die kan je via het internet binnenhalen en zelf in de wagen laden. Persoonlijk vind ik dit een belangrijk argument!


                                          En dan is er de garantie. Ik weet niet hoe dat zit bij Heinz, maar ik vermoed dat je fabrieksgarantie alvast weg is. Bij BSR normaal gezien niet, bij de Volvo-dealer die ik ken toch niet. Bij Rica dacht ik ook niet. Al weet ik niet of dit allemaal zuiver op de graat is. Ik weet niet welke afspraken de dealers met elk van de merken hebben gemaakt.

                                          Wat betreft verzekeringen, je kan dit normaal aangeven, wat de premie de hoogte zal doen in gaan. Nochtans is het zéér moeilijk te bepalen, zelfs al doet men een expertise bij een zwaar ongeval, dat een wagen getuned is indien er enkel software gewijzigd is.

                                          Wat betreft BIV en rijtaks: tunen in België is zeker fraude, zo eenvoudig is dit. Ons landje wordt er steeds meer een van verplichtingen en verboden, en minder en minder vrijheid. De houding tegenover tunen zal dus niet snel veranderen. En zoals steeds is het hypocrisie troef, ik hoor ook dat de Volvo's van de politie getuned zijn. Of dit een indianenverhaal is of niet weet ik niet, maar het verhaal komt wel steeds terug!
                                          Last edited by ; 07/02/2010, 14:13.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X