Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo xc60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door JefD Bekijk Berichten
    Ik heb mijn net aangemeld op dit forum. Waarom? Ik heb 3 weken geleden een nieuwe XC60 gekocht. D3-AWD Sayville gray Summum met Xenium Pack en getinte ruiten.
    De RICA tuning laat ik gelijkertijd uitvoeren bij levering op 9 oktober. Verbruik daalt en het rijplezier stijgt fenomenaal.
    Ik heb namelijk een weekend een R-design mogen testen met een tuning op tot 220 pk.
    Een super ervaring daar ik toch 25 jaar BMW rijder ben geweest. Mijn laatste was een X3 2.0D 150ok 2004 waar eveneens niets op aan te merken is. Maar de XC60 is toch gelijk iets anders.
    Ik kon niet wachten op de nieuwe X3. Trouwens de nieuwe X3 is niet meer mijn goesting van lijn en de 5 cilinder motor van Volvo heeft toch iets wat een 4 cilinder niet heeft. Rust en een kanon aan koppel (zeker na tuning 550 Nm)
    Zijn er nog ervaringen met een RICA tuning met geartronic overbrenging?

    Grt, Jef D
    Proficiat met de aankoop JefD !
    Ik ben momenteel ook in onderhandeling voor de aankoop van een XC60.
    Mijn dealer is niet erg cooperatief mbt uptuning ... heeft hij liever niets mee te maken.
    Bij welke dealer heb jij dan besteld ? Kan ik daar mss terecht al ik het hier niet gedaan krijg.
    Greetz unix

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Unix9500 Bekijk Berichten
      Proficiat met de aankoop JefD !
      Ik ben momenteel ook in onderhandeling voor de aankoop van een XC60.
      Mijn dealer is niet erg cooperatief mbt uptuning ... heeft hij liever niets mee te maken.
      Bij welke dealer heb jij dan besteld ? Kan ik daar mss terecht al ik het hier niet gedaan krijg.
      Greetz unix
      ik zou eerst de basisdotatie aan PK's danig benutten, en pas de upgrade laten uitvoeren als je na 2 weken je rijbewijs nog hebt !

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
        ik zou eerst de basisdotatie aan PK's danig benutten, en pas de upgrade laten uitvoeren als je na 2 weken je rijbewijs nog hebt !
        Een degelijke tuning dient niet om in de eerste plaats hard te kunnen rijden, wel om de wagen evenwichtiger te doen rijden, ook in lagere toeren, met (nog) meer koppel. De extra pk's zijn leuk voor inhaalmaneuvers e.d.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
          Een degelijke tuning dient niet om in de eerste plaats hard te kunnen rijden, wel om de wagen evenwichtiger te doen rijden, ook in lagere toeren, met (nog) meer koppel. De extra pk's zijn leuk voor inhaalmaneuvers e.d.
          als je 220 pk's en 500 Nm nodig hebt om ergens "veilig" in te halen, dan ik dat toch een teken dat je liever een beter moment wacht om deze manoeuver uit te voeren

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
            als je 220 pk's en 500 Nm nodig hebt om ergens "veilig" in te halen, dan ik dat toch een teken dat je liever een beter moment wacht om deze manoeuver uit te voeren
            Ik dacht het niet... pipo's die voor je taffelen maar wél niet kunnen verdragen dat je ze inhaalt en een dot gas bijgeven... ik zou je ze eens willen zien voorbijsteken met een wagen van om en bij de 1800Kg en 163PK.

            En een inhaalmaneuver uitvoeren is in principe altijd gevaarlijker dan er géén doen. Dat stelt je voor het dilemma: veilige bonus pater familias uithangen en achter de taffelaar blijven hangen, of voorbij steken wetende dat je, zeker op Vlaams-Brabantse wegen, vanalles kan tegenkomen.

            Elke extra PK geeft me een beetje meer vrijheid in bovenstaand dilemma. Een inhaalmaneuver doe ik dan ook altijd zo snel mogelijk... peekes die een dot gas bijgeven zijn eraan voor de moeite. Snap je 't plaatje

            Comment


            • Unix,
              Ik heb mijn XC60 besteld bij Volvo Sterckx in Halle. Daar heb ik ook eens de kans gekregen met een 220 PK getuned model te rijden.
              De extra PK's en Nm zijn inderdaad om de geknepen 5 cilinder motor terug ademruimte te geven en het verbruik daalt ook nog eens. Extra rijplezier met minder diesel. Toch goed meegenomen zeker.
              Jef D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                ... ik zou je ze eens willen zien voorbijsteken met een wagen van om en bij de 1800Kg en 163PK.
                doe ik elke dag zonder het minste probleem...
                350 Nm had ik op geen van mijn vroeger wagens, waarbij een paar tamelijk snel (o.m. VR6)
                mits met de normale dosis anticipatie (jij begint in principe niet in te halen als je geen redelijk snelheidsverschil al opgebouwd hebt) mag de slak voor jou maar versnellen, hij kan u niet meer hinderen); dat was al het geval met mijn eerste 2 PK , en anders rijdt die slak niet zo langzamer dan jou
                natuurlijk is meer steeds beter, zeker als je niet hebt kunnen anticiperen
                ook niet vergeten dat je met dat geweld aan kracht nog veel sneller te tegenligger nadert... en de snelheid van deze is moeilijker in te schatten dat deze van de slak die je inhaalt
                veel ongevallen vinden hun oorzaak in een een overdreven vertrouwen in ons materiaal (en in onszelf ...)

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                  doe ik elke dag zonder het minste probleem...
                  350 Nm had ik op geen van mijn vroeger wagens, waarbij een paar tamelijk snel (o.m. VR6)
                  mits met de normale dosis anticipatie (jij begint in principe niet in te halen als je geen redelijk snelheidsverschil al opgebouwd hebt) mag de slak voor jou maar versnellen, hij kan u niet meer hinderen); dat was al het geval met mijn eerste 2 PK , en anders rijdt die slak niet zo langzamer dan jou
                  natuurlijk is meer steeds beter, zeker als je niet hebt kunnen anticiperen
                  ook niet vergeten dat je met dat geweld aan kracht nog veel sneller te tegenligger nadert... en de snelheid van deze is moeilijker in te schatten dat deze van de slak die je inhaalt
                  veel ongevallen vinden hun oorzaak in een een overdreven vertrouwen in ons materiaal (en in onszelf ...)
                  Straks ga ik nog geloven dat meer PK's nadelig is bij het inhalen... ik blijf erbij, hoe sneller ingehaald hoe veiliger.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                    Straks ga ik nog geloven dat meer PK's nadelig is bij het inhalen... ik blijf erbij, hoe sneller ingehaald hoe veiliger.
                    Niet inhalen is nog veiliger , als ik jou zo bezig hoor dan heb je toch een vrij groot probleem met het dagelijks verkeer me dunkt, gelukkig is niet iedereen jou mening toegedaan zou ik zeggen, het is al gevaarlijk genoeg op de weg voor onze kinderen denk daar maar eens heel goed over na

                    Comment


                    • Wat een heilige boontjes hier opeens. Hoe sneller het inhalen kan gebeuren hoe beter. En idd, in 80% van de gevallen begint degene die ingehaald wordt gas bij te geven. Waarom, ik zou het niet weten. Zeker de aard van het beestje.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                        Straks ga ik nog geloven dat meer PK's nadelig is bij het inhalen... ik blijf erbij, hoe sneller ingehaald hoe veiliger.
                        bekijk toch het verkeer hoe het in werkelijkheid geworden is (ik spreek van Vlaanderen en overdag...), en je moet toegeven dat je (spijtig genoeg) een krachtige wagen niet meer kunt gebruiken voor wat hij kan
                        geen reden om er geen te kopen, het bezitgenot kan even groot zijn als het gebruik ervan
                        klein voorbeeld nog eergisteren vastgesteld : voor mij een bloedmooie Ferrari van het laatste model, het verkeer was niet zo druk, maar genoeg om in beide richtingen elke inhaalmanoeuver -ook met een Ferrari- onmogelijk te maken
                        wat deed dan die kerel ?
                        hij begon extra traag te rijden om wat ruimte te laten tussen hem en zijn voorganger, dan versnelde als een zot om (zichelf ?) te tonen hoe rap zijn wagen was
                        op de volgende lichten stonden wij (zijn voorganger, hij, en ik) weer stil in dezelfde volgorde achter mekaar
                        wij (jij en ik...) zijn gewoon te laat geboren...

                        Comment


                        • Hij kon gewoon niet trager optrekken

                          Comment


                          • [quote=JayJay;4130428]Ik dacht het niet... pipo's die voor je taffelen maar wél niet kunnen verdragen dat je ze inhaalt en een dot gas bijgeven... ik zou je ze eens willen zien voorbijsteken met een wagen van om en bij de 1800Kg en 163PK.

                            Koop dan een D5 (205 pk) dan heb je dat probleem niet en dan ben je ook met alles in orde (verzekering, belasting... )maar ja dan moet je meer BIV (in BE) en verkeersbelasting betalen ! Dus je kiest voor de goedkope oplossing maar dan moet je de nadelen er maar bij nemen. Wat ga je doen als er een "pipo" met een Jaguar of dergelijke voor je rijd ?? dan ben je ook niets met je "getunede" wagen.
                            En... veilig voorbijsteken, vergeet niet dat je met een SUV rijdt !

                            @ Wes: mijn vrouw heeft een Benz ML en ik (voorlopig nog) een C 220cdi met Command en geloof me, het verschil in "GPS" (Command en RTI) is niet zó groot). Ik geloof niet dat dat je enige reden was om een GLK te kopen i.p.v. een xc 60. Maar iedereen zijn eigen mening daarover hé ;-)

                            Comment


                            • [quote=deleepa;4131175]
                              Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                              Ik dacht het niet... pipo's die voor je taffelen maar wél niet kunnen verdragen dat je ze inhaalt en een dot gas bijgeven... ik zou je ze eens willen zien voorbijsteken met een wagen van om en bij de 1800Kg en 163PK.

                              Koop dan een D5 (205 pk) dan heb je dat probleem niet en dan ben je ook met alles in orde (verzekering, belasting... )maar ja dan moet je meer BIV (in BE) en verkeersbelasting betalen ! Dus je kiest voor de goedkope oplossing maar dan moet je de nadelen er maar bij nemen. Wat ga je doen als er een "pipo" met een Jaguar of dergelijke voor je rijd ?? dan ben je ook niets met je "getunede" wagen.
                              En... veilig voorbijsteken, vergeet niet dat je met een SUV rijdt !

                              @ Wes: mijn vrouw heeft een Benz ML en ik (voorlopig nog) een C 220cdi met Command en geloof me, het verschil in "GPS" (Command en RTI) is niet zó groot). Ik geloof niet dat dat je enige reden was om een GLK te kopen i.p.v. een xc 60. Maar iedereen zijn eigen mening daarover hé ;-)
                              Excuseer!

                              Wie zegt nu dat ik vind dat je tuning moet laten doen? Ik heb het gewoon over het feit dat een wagen krachtig genoeg moet zijn voor mij, omdat ik snel wil kunnen inhalen.

                              Wat een ander daarvan vind moet hij zelf weten.

                              Daarnaast ben in niet tegen tuning. Ik vind de fiscale regels i.v.m. voertuigen niet correct, maar goed, die heb je sowieso te respecteren. Maar wat ik hier ook kom te schrijven, niets rechtvaardigt dat er zomaar zaken voor waar aangenomen worden.

                              De kans bestaat dat ik een tuning laat uitvoeren, en dat heeft deels te maken met een foute keuze: de 2.4D met 2 turbo's bestond nog niet toen ik de wagen bestelde. Het karakter van deze motor valt ons zwaar tegen, de keel is té dichtgenepen. En dat is in principe ook onveilig. Het gas helemaal tot op de bodem wil niet per sé zeggen dat je rapper vooruit gaat dan met het gas halfweg. Dat is niet normaal en niet veilig. Je denk een marge te hebben en nog te kunnen versnellen als dat niet lukt.

                              In dat opzicht hebben we inderdaad spijt dat we geen D5 genomen hebben. Als daar via tuning een mouw aan gezet kan worden is dat zeker een optie.

                              Het volgende kan wel voor waar aangenomen worden: ik hoef in niets te kiezen voor een goedkope oplossing. Wij kopen de wagen die we willen en hebben geen XC60 gekozen omwille van het budget, wel omdat hij groot genoeg is en het meest in de smaak viel. Het verschil in totale kost: D5 vs. 2.4D is miniem en onvoldoende groot om het ons moeilijk te gaan maken. Maar als ik opnieuw kon kiezen: de D5, zonder twijfel. Maar het is me een raadsel waarom Volvo per sé méér geld wil hebben van een D5 dan voor een technisch identieke 2.4D (of hoe dat nu ook heet D3 of zo).

                              Voor de rest taffelen jullie maar voort zoals jullie willen hoor! Als ik het goed begrijp ben jij een auto met dermate veel PK's nodig in het geval er eens een "pipo" met een jaguar voor je zou rijden die je zou willen voorbij steken terwijl guyugyu (of zoiets) met véél minder PK's toekomt. En verder moet ik geloven dat je met een SUV niet veilig kan voorbij steken? Allee kom toch! Hoe sneller je een maneuver kan uitvoeren hoe beter, punt gedaan! Of dat nu met getunede PK's zijn dan wel met (allicht te duur betaalde) originele zal me worst wezen!

                              Wat voor discussie is dit eigenlijk? Dat iedereen eens zijn kant kuist en doet wat ze zelf willen, salut, ik ga verder genieten van mijn vakantie
                              Last edited by ; 22/07/2010, 14:11.

                              Comment


                              • [QUOTE=JayJay;4131221]
                                Oorspronkelijk geplaatst door deleepa Bekijk Berichten

                                Excuseer!

                                Wie zegt nu dat ik vind dat je tuning moet laten doen? Ik heb het gewoon over het feit dat een wagen krachtig genoeg moet zijn voor mij, omdat ik snel wil kunnen inhalen.

                                Wat een ander daarvan vind moet hij zelf weten.

                                Daarnaast ben in niet tegen tuning. Ik vind de fiscale regels i.v.m. voertuigen niet correct, maar goed, die heb je sowieso te respecteren. Maar wat ik hier ook kom te schrijven, niets rechtvaardigt dat er zomaar zaken voor waar aangenomen worden.

                                De kans bestaat dat ik een tuning laat uitvoeren, en dat heeft deels te maken met een foute keuze: de 2.4D met 2 turbo's bestond nog niet toen ik de wagen bestelde. Het karakter van deze motor valt ons zwaar tegen, de keel is té dichtgenepen. En dat is in principe ook onveilig. Het gas helemaal tot op de bodem wil niet per sé zeggen dat je rapper vooruit gaat dan met het gas halfweg. Dat is niet normaal en niet veilig. Je denk een marge te hebben en nog te kunnen versnellen als dat niet lukt.

                                In dat opzicht hebben we inderdaad spijt dat we geen D5 genomen hebben. Als daar via tuning een mouw aan gezet kan worden is dat zeker een optie.

                                Het volgende kan wel voor waar aangenomen worden: ik hoef in niets te kiezen voor een goedkope oplossing. Wij kopen de wagen die we willen en hebben geen XC60 gekozen omwille van het budget, wel omdat hij groot genoeg is en het meest in de smaak viel. Het verschil in totale kost: D5 vs. 2.4D is miniem en onvoldoende groot om het ons moeilijk te gaan maken. Maar als ik opnieuw kon kiezen: de D5, zonder twijfel. Maar het is me een raadsel waarom Volvo per sé méér geld wil hebben van een D5 dan voor een technisch identieke 2.4D (of hoe dat nu ook heet D3 of zo).

                                Voor de rest taffelen jullie maar voort zoals jullie willen hoor! Als ik het goed begrijp ben jij een auto met dermate veel PK's nodig in het geval er eens een "pipo" met een jaguar voor je zou rijden die je zou willen voorbij steken terwijl guyugyu (of zoiets) met véél minder PK's toekomt. En verder moet ik geloven dat je met een SUV niet veilig kan voorbij steken? Allee kom toch! Hoe sneller je een maneuver kan uitvoeren hoe beter, punt gedaan! Of dat nu met getunede PK's zijn dan wel met (allicht te duur betaalde) originele zal me worst wezen!

                                Wat voor discussie is dit eigenlijk? Dat iedereen eens zijn kant kuist en doet wat ze zelf willen, salut, ik ga verder genieten van mijn vakantie
                                My support JayJay !! Al die moraalridders zijn uiteindelijke een kudde waar de overheid op rekent om hun de zakken leeg te schudden. De overheid is meer begaan met het innen van taksen en accijnzen dan met de bijbel der verkeersveiligheid. Als je dat als modale Belg niet snapt is dat een goede zaak voor de wakkere Belg. Die ontdekt al snel de fiscale achterdeurtjes die de overheid op een kier laat. Of wat dacht je, dat grootverdieners als senatoren, ministers, CEO's ... die niet voorzien ? Toch wel ! Kwestie van ze zo snel mogelijk te ontdekken want als "Jan met de pet" ze ook gevonden heeft, worden ze dichtgegooid om er verderop (met een nieuw KB) er weer eentje open te zetten. Dit is het spel ! Je speelt het of niet ! Dus ... Chiptuning of niet ? Zolang het nog kan want binnen enkele jaren gooien ze de deur dicht.
                                Maar niet getreurd, gelukkig hebben we weer al een nieuw kiertje gevonden ...
                                Einde discussie ...

                                Comment


                                • Whow, autoforumers,
                                  Ik wist niet dat een topic als chiptuning zo een heftig gevolg heeft.
                                  Voor mij is de basis van chiptuning terug ademruimet te geven aan de wagen en het verbruik te laten zakken (minder CO2, minder geld aan vadertje staat)
                                  Ik denk dat het niet de bedoeling is om de kasseien uit de grond te trekken en burn-out te verzorgen. Als je wat 100.000-den kilometers hebt gereden, is die behoefte er niet meer om de snelste te zijn. Veiligheid en ervaring gaan hand in hand.
                                  Ik zal maar wat minder enthousiast zijn zeker.
                                  Grt, Jef D

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door JefD Bekijk Berichten
                                    Whow, autoforumers,
                                    Ik wist niet dat een topic als chiptuning zo een heftig gevolg heeft.
                                    Voor mij is de basis van chiptuning terug ademruimet te geven aan de wagen en het verbruik te laten zakken (minder CO2, minder geld aan vadertje staat)
                                    Ik denk dat het niet de bedoeling is om de kasseien uit de grond te trekken en burn-out te verzorgen. Als je wat 100.000-den kilometers hebt gereden, is die behoefte er niet meer om de snelste te zijn. Veiligheid en ervaring gaan hand in hand.
                                    Ik zal maar wat minder enthousiast zijn zeker.
                                    Grt, Jef D
                                    jij hebt het minstens gesnapt...
                                    minder CO2 als je zachtjes blijft rijden, dat geef ik toe, maar wat je aan vadertje staat niet geeft zal je grotendeels in de zak van de tuner laten vallen
                                    en als je het nieuw potentieel van de motor wel benut, dan zal je wel meer verbruiken (en af en toe meer plezier hebben, meestal gewoon meer frustraties...), zonder te spreken over de belasting van alle mechanische onderdelen (koppeling, bak, remmen,...)
                                    there is no free lunch...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door JefD Bekijk Berichten
                                      Whow, autoforumers,
                                      Ik wist niet dat een topic als chiptuning zo een heftig gevolg heeft.
                                      Voor mij is de basis van chiptuning terug ademruimet te geven aan de wagen en het verbruik te laten zakken (minder CO2, minder geld aan vadertje staat)
                                      Ik denk dat het niet de bedoeling is om de kasseien uit de grond te trekken en burn-out te verzorgen. Als je wat 100.000-den kilometers hebt gereden, is die behoefte er niet meer om de snelste te zijn. Veiligheid en ervaring gaan hand in hand.
                                      Ik zal maar wat minder enthousiast zijn zeker.
                                      Grt, Jef D
                                      Hela, niemand wil hier kasseien uit de grond trekken, de discussie heeft zich ontwikkeld tot het gebruik van belachelijke argumenten om god weet wat aan te tonen.

                                      Hard rijden loont niet, je verdient er niets mee (ook zelden tijd), je maakt meer kans op brokken (mechanische pech, ongevallen) en je maakt kans op boetes.

                                      Hier is iemand die op één ongeval (jeugdzonde uit onervarenheid na enkele maanden rijbewijs en met een versleten auto met dito remmen) nooit een ongeval in fout had, en die je laatste 10 jaar maximaal 3 boetes wegens snelheid heeft gehad, en altijd van die typische: 72 waar je 70 mag enz.

                                      Ik meen dus zonder schroom te mogen zeggen dat ik: 1. kàn rijden; en 2. voorzichtig en verantwoord rijd.

                                      Hard rijden is dus niet aan mij besteed. Ik hou wel van vlot rijden, meestal binnen de grenzen van de verkeerswet, en daar heb je af en toe wat PK's voor nodig. Laat ons niet hypocriet doen, Jef, aan mij krijg je niet verkocht dat je enkel laat tunen om "de wagen ademruimte te geven" en het verbruik te laten zakken. En zeker al niet dat je een soort van Robin Hood bent die z'n geld liever aan een tuner geeft dan aan vadertje staat. Tenslotte zijn WIJ met z'n allen nog steeds wel vadertje staat

                                      Als je toch niet van plan bent de extra PK's te benutten heeft guyugy ronduit gelijk en kan je beter niet te moeilijk doen, gewoon niet tunen. De bottom line in je eigen zak zal allicht positiever zijn, want jij bouwt je verhaal op op basis van het feit dat je minder gaat verbruiken met tuning... iets wat ik eerst wil zien voor het te geloven. Immers als je extra koppel en PK's hebt gebruik je die (ten dele) gewoon, misschien helemaal niet bewust.

                                      Laten we niet flauw doen, als ik onze XC60 laat tunen dan is dat omdat die boven de 3000 toeren dichtgenepen is en dat zeer goed voelbaar is en ik dat geen prettige ervaring nog gevoel vind. Ik wil dus gewoon dat die beter rijdt, zoals de D5 in feite, waaraan hij technisch volledig gelijk is, tot en met het embleem "D5" op het motordeksel toe. Ik was dus in feite een D5-koper en heb een vergissing begaan. Dat tuning daar een antwoord op kan geven is goed nieuws. Dat de bottom line financieel ongeveer dezelfde zal zijn kan me weinig schelen, ik ga zeker niet bij de eerste de beste tuner om de hoek. De volgende keer zou ik wellicht gewoon een D5 gekocht hebben en de extra BIV betaald hebben aan de staat, en de extra winstmarge aan Volvo, al heb ik principieel met beide een probleem. Het zou me de moeite besparen een tuner te zoeken en heel het gezever dat daarmee gepaard gaat.

                                      Ik blijf hiermee vlotte maar ervaren en voorzichtige chauffeur. Ongetijwfeld zijn er onverantwoorde chauffeurs bij, maar het is te gek om te zeggen dat tuners per definitie uit zijn op het uittrekken van kasseien, tenslotte rijden ze rond met een vermogen dat andere wagens (nagenoeg) standaard hebben, in dit geval dus een D5. En het zou al compleet van de pot gerukt zijn om D5-rijders onvoorzichtige snelheidsmaniakken te noemen. Tenslotte zit je hier aan een PK/Kg verhouding waar héél véél auto's aan kunnen tippen.

                                      Voilà, hiermee is mijn standpunt volledig uit de doeken gedaan. Zoals gezegd, iedereen doet wat hij wil, hij zal van mij géén waardeoordeel krijgen. En ik ga straks een goed pintje pakken... of 2, maar zeker binnen de perken als ik daarna nog moet rijden, schol

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten

                                        ...Voilà, hiermee is mijn standpunt volledig uit de doeken gedaan. Zoals gezegd, iedereen doet wat hij wil, hij zal van mij géén waardeoordeel krijgen. En ik ga straks een goed pintje pakken... of 2, maar zeker binnen de perken als ik daarna nog moet rijden, schol
                                        goed, Jay-Jay, onze standpunten komen sitlaan dichter bij mekaar
                                        maar als je zou gaan chiptunen enkel om meer kracht te bekomen boven de 3000 t/m, vind ik het persoonlijk niet echt nodig : je zult wel een pak bijkomende Nn's krijgen ook onder deze drempel, maar elke diesel heeft bij +- 3250 t/m het beste van zichzelf gegeven, en als je de 4000 naderd of overschrijdt, komt vooral nog zwarte rook uit de uitlaat, en stijgt het verbruik exponentieel
                                        diesels zijn voor gezapig rijden, op koppel en met weinig druk op de gaspedaal
                                        wie meer wil keert beter terug naar benzine, denk ik, of moet dan in cylinderinhoud stijgen
                                        in alle gevallen kostelijker dus...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                          goed, Jay-Jay, onze standpunten komen sitlaan dichter bij mekaar
                                          maar als je zou gaan chiptunen enkel om meer kracht te bekomen boven de 3000 t/m, vind ik het persoonlijk niet echt nodig : je zult wel een pak bijkomende Nn's krijgen ook onder deze drempel, maar elke diesel heeft bij +- 3250 t/m het beste van zichzelf gegeven, en als je de 4000 naderd of overschrijdt, komt vooral nog zwarte rook uit de uitlaat, en stijgt het verbruik exponentieel
                                          diesels zijn voor gezapig rijden, op koppel en met weinig druk op de gaspedaal
                                          wie meer wil keert beter terug naar benzine, denk ik, of moet dan in cylinderinhoud stijgen
                                          in alle gevallen kostelijker dus...
                                          Aan allen die zich "aangevallen" voelden over mijn pleidooi (over shipping) een welgemeend sorry. Ik had het zo niet bedoeld, ik wou enkel mijn standpunt maar zeggen. Ik kan begrijpen dat het frustrerend is om niet over genoeg pk's te bezitten om bepaalde manoeuvers te doen en inderdaad, indien bij aankoop de geschikte motor niet beschikbaar was, is shipping een oplossing (ik zou het misschien ook overwegen in dat geval) dus voor mij: "case closed".
                                          Ik wacht nu met spanning naar de levering van mijn D5 (eind september). en nu ga ik ook een paar pintjes drinken (= prachtig weer aan de kust én ik moet niet rijden) ;-))
                                          Last edited by ; 24/07/2010, 16:35.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X