Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo xc60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
    Persoonlijk zou ik voor een D524(0)4T motor ook de oliewissels verkorten. Denk bvb aan het onderhouds schema te volgen maar tussen de tweebeurten (dus: 15,45,75dkm,....)een oliewissel met oliefilter. Gaat uiteindelijk niet veel meer kosten en gaat lonen na verloop van tijd. Een beetje offtopic voor de PSA 1.6 DV6 zou ik zelfs elke 10dkm oliewisselen. De PSA 2.0 DW10 is sterk genoeg/effectieve smering genoeg om het onderhousschema te volgen (elke 20dkm)
    ik was oorspronkelijk ook gestoord door een zeer lange tijd tussen de oliewissels
    anderzijs, het feit dat de construkteurs deze lange tussentijden blijven voorzien voor wagens waarop ze een nog langere onderhoudskontrakt toegekend hebben (dus met verlenging van de waarborg) toont aan dat de construkteurs er blijkbaar gerust in zijn
    natuurlijk heeft de klant een flink deel van deze verlengde waarborg zelf betaald in zijn onderhoudprijs...
    ik zal dus niet katholieker zijn dan de paus : de moderne oliëen kosten trouwens heel wat !
    persoonlijk denk ik dat je motor beter spaart door hem zachtjes te gebruiken (vooral bij de start) dan met frekwente oliewissels (mijn olieverbruik is 1/2 liter op 20.000km)

    voor de fun : mijn grasmaaier draait als 20 jaar op zelfde olie (wel met een flink scheut Marly...)

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
      ik was oorspronkelijk ook gestoord door een zeer lange tijd tussen de oliewissels
      anderzijs, het feit dat de construkteurs deze lange tussentijden blijven voorzien voor wagens waarop ze een nog langere onderhoudskontrakt toegekend hebben (dus met verlenging van de waarborg) toont aan dat de construkteurs er blijkbaar gerust in zijn
      natuurlijk heeft de klant een flink deel van deze verlengde waarborg zelf betaald in zijn onderhoudprijs...
      ik zal dus niet katholieker zijn dan de paus : de moderne oliëen kosten trouwens heel wat !
      persoonlijk denk ik dat je motor beter spaart door hem zachtjes te gebruiken (vooral bij de start) dan met frekwente oliewissels (mijn olieverbruik is 1/2 liter op 20.000km)

      voor de fun : mijn grasmaaier draait als 20 jaar op zelfde olie (wel met een flink scheut Marly...)
      Inderdaad, een constructeur gaat geen lange intervallen voorschrijven voor de sport. Zij hebben hier niets bij te winnen:
      1. Hun dealers verdienen minder aan het onderhoud
      2. Kans op vroegtijdige slijtage of zelfs pannes indien intervallen te lang
      3. De mensen DENKEN dat de intervallen te lang zijn en worden ongerust

      Kortom: ik ben er gerust in.

      Er is nog een fenomeen dat zorgt dat ik er gerust in ben: een fabrikant schrijft gewoonlijk een te strak onderhoudsschema voor. Het fenomeen is in de bedrijfsliteratuur goed gedocumenteerd in het kader van RCM (Reliability Centered Maintenance) en gaat ruwweg als volgt:

      1. Afdeling R&D ontwerpt een machine die slechts één maal per jaar minimaal onderhoud nodig heeft
      2. De technische dienst is er niet gerust in en bepaald de frequentie op 6 maanden
      3. Marketing zegt dat het best is om de frequentie op 2 maanden te zetten, want de klant verwacht zulk een interval en er is geen echte behoefte aan een langer interval, en bovendien is de fabrikant zeker dat de klant voldoende onderhoud zal plegen
      4. De technische dienst van de klant bepaalt dat het veiliger is om het onderhoud te doen om de maand want wil niet verantwoordelijk zijn voor het falen van een machine die cruciaal is in de productielijn, en bovendien wordt de aard van het onderhoud ook nog uitgebreid: bv. niet alleen olie maar ook dichtingen, filters, ....
      5. De onderhoudsdienst voert voor alle zekerheid toch maar de frequentie op en beveelt haar mensen om wekelijks naar de machine te kijken.

      ... en zo wordt een machine die nagenoeg onderhoudsvrij zou moeten zijn wekelijks onderhouden...

      Niet dat het zo' vaart zal lopen in de autoindustrie, maar een constructeur kan het niet hebben dat onvoldoende (voorgeschreven) onderhoud binnen de paar jaren oorzaak kan zijn van panne. Dat is slechte reclame...

      Comment


      • infraroodwerende voorruit

        Hallo,

        Iemand ervaring met de infraroodwerende voorruit ?
        Helpt dat tegen :
        - straffe lichten van tegenliggers ?
        - ondergaande zon ?
        - of meer tegen de warmte van de zon ?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door yves73 Bekijk Berichten
          Hallo,

          Iemand ervaring met de infraroodwerende voorruit ?
          Helpt dat tegen :
          - straffe lichten van tegenliggers ?
          - ondergaande zon ?
          - of meer tegen de warmte van de zon ?
          Tegen licht van tegenliggers zal dat allicht niet helpen want infrarood is onzichtbaar licht.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door yves73 Bekijk Berichten
            Hallo,

            Iemand ervaring met de infraroodwerende voorruit ?
            Helpt dat tegen :
            - straffe lichten van tegenliggers ?
            - ondergaande zon ?
            - of meer tegen de warmte van de zon ?
            Beste Yves,

            Warmtewerende voorruit is voorzien van een metaalfilm om de infrarood stralen van de zon tegen te houden maar helaas voor lichten van tegenliggers en ondergaande zon dien je eventueel een gefumeerde balk te hebben in je voorruit en/ of geblindeerd glas.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door yves73 Bekijk Berichten
              Hallo,

              Iemand ervaring met de infraroodwerende voorruit ?
              Helpt dat tegen :
              - straffe lichten van tegenliggers ?
              - ondergaande zon ?
              - of meer tegen de warmte van de zon ?
              Als ge een Coyote ofzo wilt gebruiken marcheert die niet meer, tenzij op een welbepaalde plaats achter de voorruit.

              Comment


              • Dus, conclusie : zijn geld niet direct waard ?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door yves73 Bekijk Berichten
                  Dus, conclusie : zijn geld niet direct waard ?
                  Tja, het dient allicht om te verhinderen dat de wagen teveel opwarmt in de zomer. Nu vraag ik me af hoe effectief dat gaat zijn, immers de meeste energie komt van de UV-stralen in de eerste plaats en het zichtbare licht in de tweede plaats. Die vallen gewoon in je wagen op het interieur, worden voor een deel teruggekaatst en voor een deel ... omgezet in infrarood... die dan dus wel in je wagen zitten.

                  Bovendien kan je de laatste jaren de hete dagen tellen in ons land... ik schat geld niet waard tenzij de functie wat anders is dan ik kan bedenken.

                  Een ruit die niet aanvriest, DAT zou nog eens wat zijn

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                    Tja, het dient allicht om te verhinderen dat de wagen teveel opwarmt in de zomer. Nu vraag ik me af hoe effectief dat gaat zijn, immers de meeste energie komt van de UV-stralen in de eerste plaats en het zichtbare licht in de tweede plaats. Die vallen gewoon in je wagen op het interieur, worden voor een deel teruggekaatst en voor een deel ... omgezet in infrarood... die dan dus wel in je wagen zitten.

                    Bovendien kan je de laatste jaren de hete dagen tellen in ons land... ik schat geld niet waard tenzij de functie wat anders is dan ik kan bedenken.

                    Een ruit die niet aanvriest, DAT zou nog eens wat zijn
                    Het werkt wel degelijk. Zeker indien je een grote voorruit hebt en nog een een zonnehemel. Carrosserie is deels geïsoleerd maar een ruit niet en die brengt de warmte wel degelijk naar binnen, helpt zeker bij een donkere wagenkleur.

                    Comment


                    • Oke bedankt voor jullie info.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                        Als ge een Coyote ofzo wilt gebruiken marcheert die niet meer, tenzij op een welbepaalde plaats achter de voorruit.
                        Mijn Coyote V2 staat in het "nisje" juist naast het GPS scherm van m'n xc60 en werkt PRIMA. (heb ook "infraroodwerende" voorruit)
                        Last edited by ; 15/11/2010, 20:00.

                        Comment


                        • Constructeurs,en zeker merken als Volvo hebben juist heel wat te winnen bij lange onderhoudsintervallen.
                          De leasekosten zijn lager en 80% van hun klanten zijn leaserijders
                          Als je op de "vloer" moest werken zouden jullie jullie oogjes vaak opentrekken hoor. Motoren zijn heus niet zo sterk dan de mensen denken hoor.
                          Enkele voorbeelden:
                          Olie van de laatste generatie D52444T motor wordt verdund door brandstof en het niveau stijgt. Wanneer wij zo een wagen binnenkrijgen (er verschijnt "motor managment service verreist") mag er van de leasing geen oliewissel uitgevoerd. Enkel het overtollige wegzuigen De olie is natuurlijk serieus verontreinigd en bij iemand die veel korte ritten maakt is het na 30000km veel van zijn smeereigenschappen verloren. Geen problemen tijdens het leasecontract hoor. Maar eens 200000km drinkt de auto olie,rookt ie als Turk (sorry voor de Turken hier,is niet beledigend) en wil de klant het kwijt ofwel stopt ie er wat later zelf mee
                          Bij de D4164T een ander probleem. Je hebt een carterinhoud van 3.7l in een diesel met EGR en roetfilter. De olie moet er 20000km op blijven. Gevolg de olie gaat snel vervuilen met roet. Hierdoor krijgt de turbo slechte smering en gaat ieraan.
                          De enige motor die tegen de intervallen kan is volgens mij de D4204T (PSA DW10)
                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                            (...) Olie van de laatste generatie D52444T motor wordt verdund door brandstof en het niveau stijgt.
                            dit zou betekenen dat de ( te slappe...) segmenten van de zuigers onverbrande brandstof door zou laten naar de carter, waar het zich vermengt met smeerolie ?
                            van strenge construktietoleranties gesproken ...

                            Comment


                            • Naast het vernieuwde dashboard en de Sensus-bediening is nu ook Pedestrian Control beschikbaar op de XC60.










                              Last edited by joodoo; 16/11/2010, 10:46.

                              Comment


                              • ik ga dees dus krijgen binnen paar weken.

                                Vond dat vorig paneel wel knapper eigenlijk
                                Volvo XC60 D3 AWD (MY2011)
                                Volvo XC90 T8 (MY2017)

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door skarr Bekijk Berichten
                                  ik ga dees dus krijgen binnen paar weken.

                                  Vond dat vorig paneel wel knapper eigenlijk
                                  Als ik dit dashboard bekijk, wat ben ik blij dat ik nog juist het oude gekregen heb !
                                  Maar dit is natuurlijk mijn opinie, ieder zijn eigen smaak.

                                  Comment


                                  • Twee weken geleden , 180km autostrade tegen 120-130 km met een gem.verbruik van 8.0 L . Nu zondag zelfde rit , zelfde snelheid verbruik 9,3 L ,
                                    dat snap ik dus niet, wegdek was wel nat deze keer , zou dat invloed kunnen hebben ? Nu na een paar ritten op secundaire wegen is het gem. verbruik terug aan het dalen naar 8,6 L Normaal is een rit op de snelweg toch altijd zuiniger ?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door zouf Bekijk Berichten
                                      Twee weken geleden , 180km autostrade tegen 120-130 km met een gem.verbruik van 8.0 L . Nu zondag zelfde rit , zelfde snelheid verbruik 9,3 L ,
                                      dat snap ik dus niet, wegdek was wel nat deze keer , zou dat invloed kunnen hebben ? Nu na een paar ritten op secundaire wegen is het gem. verbruik terug aan het dalen naar 8,6 L Normaal is een rit op de snelweg toch altijd zuiniger ?

                                      Regeneratie roetfilter?

                                      Comment


                                      • Normaal gezien zal ik binnenkort bestellen, maar ik zit nog met een dilemma....Momentum met de nodige opties, of R-design met opties......

                                        R-design interieur is mooier, je krijgt een dubbele uitlaat en wat sportiever uiterlijk. Ik vraag me alleen af of de auto dan niet snel wat "patserig" wordt....

                                        De audi A4 allroad ziet er ook aantrekkelijk uit.............

                                        Comment


                                        • ik ben ook blij dat ik nog met oud systeem rijd, en middenconsole is nu niet zo stoer meer vind ik.

                                          @ yves 73, mijn schoonpa heeft zo'n infraroodwerende voorruit, en ik merk daar niks van, ik zou daar persoonlijk geen geld aan hangen. beter gelaagd glas ...

                                          @ zouf, kan idd door regeneratie roetfilter zijn maar onderschat de wind niet hoor, miischien heel de tijd tegenwind gereden??
                                          hoeveel km heb je nu???

                                          ik ondervond destijds met mijn S40 dat na 2000 km verbruik behoorlijk begon te stijgen (loskomen motor ?) en rond een 10000 km zakte het wat en zat hij op zijn normaal verbruik...

                                          dit is mijn ervaring enkel, ben geen specialist....

                                          wat pedestrian crossing betreft, ik vraag mij af of de "oude " xc60 met safety pack kunnen worden opgedated met nieuwe software zoals op S60 ??
                                          NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010

                                          XC90 2.4 D 225pk 2006
                                          S40 2.0D 136pk 2004
                                          S40 1.8i 1996

                                          Comment

                                          Working...
                                          X