Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 MPS

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Mazda 3 MPS

Mazda presenteert de 3 MPS, een concurrent voor de Golf GTI, Astra OPC en Focus ST. De snelle Mazda3 MPS debuteert in Geneve en zal worden aangedreven door een 2.3 liter turbomotor bekend uit de Mazda6 MPS.

De Mazda3 MPS is het tweede model in de Mazda Performance Series (MPS). De Mazda6 MPS kwam recent op de markt. Het model wordt aangedreven door een 2.3 liter DISI turbomotor. Diezelfde motor zal ook in de Mazda3 MPS komen te liggen. Het vermogen wordt overgebracht op de voorwielen. Daarmee is het volgens Mazda één van de meest krachtige voorwielaangedreven high-performance auto´s van dit moment.

Sportief uiterlijk
    Ten opzichte van de minder krachtige Mazda3-varianten is de MPS-versie duidelijk herkenbaar. Aan de voorkant zien we een dikke voorbumper met een grote luchtinlaat. De grille, achterlichten en achterbumper zijn eveneens sportief getint. Aan de zijkant zien we vergrote skirts en een paar veelspaaks lichtmetalen wielen. Ook het interieur zal de nodige sportieve accenten hebben gekregen.

bron en foto's: autowereld.be
    2008 Opel Corsa 1.7CDTI
    2009 Mazda 2 1.5 Sport

Niet echt mijn ding, oogt nogal braaf en gewoontjes.
    Geef mij dan maar een OPC.
    2008 Opel Corsa 1.7CDTI
    2009 Mazda 2 1.5 Sport

Comment

voor mij ziet hij er niet braaf genoeg uit.
      Zo een motor, dat zou in een zeer simpele, maar mooie 3 moeten steken.
      En dan aan de lichten de golkes gti achter u laten met ne simpele auto.

Ok, ff ontopic
      ik vind het een mooie auto, ruim en sportief.
      Je moet er een paar keer naar kijken voor je al de lijnen goed ziet/snapt.
      Maar die MPS imponeert direct.

MPS is nog paar pas van de grond, zeker in Europa.
      De 6 MPS zal hier weinig verkocht worden, de 3 zal het wel niet beter afgaan.
      Het is voor mazda echt hopen dat er snel een mazda 1 bij in de lijst komt,
      een kleine sportieve auto voor de jeugd, en dat daar een MPS van komt.
      Dan kan je de klanten die je vroeger had bij mazda voor de sportiviteit terug halen.
      Last edited by severijns; 13/02/2006, 21:27.
      KLIK |&| KLAK

Comment

dit is vetjes! nice work!
        2015 BMW F11 520dA
        1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

ik lees net het volgende op auto55

citaat :
          Onder de kap komt dezelfde drukgevoede 2,3l als de 6. Die zal meer dan 250pk en een maximumkoppel van 380Nm afleveren. Exacte gegevens ontbreken nog, maar de constructeur geeft alvast een topsnelheid van 250km/u mee om de nieuwsgierigheid te prikkelen.

andere sites spreken over een vermogen van rond de 210pk...
          zou meer dan 250pk niet een beetje overdreven zijn ?
          KLIK |&| KLAK

Comment

Mazda heeft eindelijk de officiele specificaties van het topmodel van de Mazda3 bekend gemaakt. De MPS is voorzien van Mazda’s 2.3-liter DISI turbo-benzinemotor. De motor levert meer dan 250 pk bij 5.500 t/min en een maximumkoppel van 380 Nm bij 3.000 t/min. Daarmee is de Mazda3 MPS op dit moment de krachtigste compacte lhot hatch' met voorwielaandrijving.

Techniek
            De Mazda3 MPS is het tweede model in de Mazda Performance Series die het levenslicht ziet. Twee maanden geleden introduceerde Mazda de Mazda6 MPS, de snelle sedan die gebruik maakt van dezelfde 2.3 liter DISI turbomotor als de Mazda3 MPS, maar beschikt over vierwielaandrijving en meer een GT-karakter heeft. De Mazda3 MPS heeft voorwielaandrijving om het lage gewicht en de wendbaarheid van de oorspronkelijke Mazda3 ten volle te kunnen benutten. Bovendien hangt aan voorwielaandrijving een gunstiger prijskaartje Opvallend is dat Mazda deze specs nog aanduidt als voorlopige cijfers.

Dankzij de stijvere carrosserie en het aangepaste onderstel staat de Mazda3 MPS garant voor superieure rijeigenschappen. Met de genoemde aanpassingen werd het overhellen van de carrosserie met 60% teruggebracht ten opzichte van de standaardversie van de Mazda3 Facelift. De directe inspuiting geeft de nieuwe Mazda3 MPS niet alleen veel vermogen, maar zorgt er ook voor dat de motor voldoet aan de Euro IV emissienormen en dat het brandstofverbruik gezien de prestaties bijzonder laag ligt. De MPS is uiteraard voorzien van een handgeschakelde 6-bak.

Veiligheid
            Rondom zijn grote schijfremmen gemonteerd: geventileerde schijven van 320 mm op de voorwielen en massieve schijven van 280 mm op de achterwielen. Verder zorgen een dubbele rembekrachtiger en een grote hoofdremcilinder voor krachtige en stabiele remwerking. Verder is de MPS standaard voorzien van diverse actieve veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, noodstophulp en dynamische stabiliteitsregeling. De inzittenden van de Mazda3 MPS worden beschermd door het Mazda Advanced Impact Energy Distribution and Absorption System, een constructiewijze die de botsingsenergie verdeelt en absorbeert. Dubbele airbags voorin, zijairbags en gordijnairbags zijn standaard. Een samendrukbaar rempedaal en een veiligheidsstuurkolom verkleinen de kans op letsel aan de onderbenen van de bestuurder.

Exterieur
            De Mazda3 MPS is gebaseerd op de 5-deurs Sport. Uiterlijk zien we dikkere bumpers, sideskirts, achterspoiler e.d. Het gebruikelijke werk op een topmodel wat meer body en onderscheid te geven. De voorschermen zijn 20mm breder om zo ruimte te bieden aan de tienspaaks 18" lichtmetalen velgen. De dikke uitlaat achter (95 mm) laat zien dat er met de Mazda3 MPS niet te sollen valt. Al is het jammer dat dit model geen twee uitlaten heeft zoals de Mazda6 MPS. Maar ook de CX-7, MX-5 en RX-8. Wat de MPS wel overgenomen heeft van zijn grotere broer zijn de scherpe lijnen op de motorkap.

Interieur
            In het interieur valt het onderscheid wel mee. De mett rode stiksels geaccentueerde bekleding van de sportstoelen, stuurwiel en pookknop zorgen voor een sportieve noot. Netals de aluminium pedalen en de roestvrijstalen dorpellijsten. Het instrumentenpaneel bevat een matzwart sierpaneel met een fijne structuur en gaat door tot 260km/h. Een subtiele MPS-logo vinden we ook in de kokers en tevens op de stoelen.

Al met al is het technisch een indrukwekkende auto. Het uiterlijk is nog relatief bescheiden gebleven. Voor een hele hoop technisch geblabla verwijs ik u door naar deze link.

Type 2.3 DISI Turbo DOHC benzinemotor met turbocompressorvier cilinders in lijn
            Cilinderinhoud 2260
            Maximaal vermogen 184 kW/250pk @ 5500 t/min
            Maximum koppel 380 @ 3000 t/min
            Bandenmaat 215/45R 18 93Y
            Topsnelheid 250 km/h
            Acceleratie 0-100 km/u 6,1 sec
            50-100 km/u in 3e versnelling 4,2 sec
            80-120 km/u in 5e versnelling 5,4 sec

Bron: Mazda-Madness.nl
            Jm
            http://www.roadsterclub.be

2017 Mazda 6 2.5 Skycruise Wagon

1996 RX-7 FD3S

Comment

Jm

1996 RX-7 FD3S

Comment

wat een cijfers!

Comment

Wat is de verwachte prijs voor dit beestje?

Wel spijtig dat ze er geen 4wielaandrijving van gemaakt hebben, 250 pk en 380 nm op de voorwielen, dat gaat niet goed komen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ares
                    Wat is de verwachte prijs voor dit beestje?
                    Wetende dat het huidig topmodel, de 2 liter TRSI net geen 24.000€ kost en de 6 MPS 34.000€, schat ik de prijs rond de 28-29.000€
                    Jm

1996 RX-7 FD3S

Comment

heerlijke kar, toch? die foto met het onweer staat al een tijd als bureaublad bij mij
                      2015 BMW F11 520dA
                      1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

Toch liever een Golf GTI dan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M3'er
                          heerlijke kar, toch? die foto met het onweer staat al een tijd als bureaublad bij mij

zeker, een ultrageile kar zelfs !

Zo een mazda 3 staat bij mij eigenlijk hoog op't verlanglijstje als ik een wagen zoek in dat segment. Styling is ok, het geniet een erg hoge reputatie qua betrouwbaarheid, de wagen is voor mij voldoende goed afgewerkt, en vooral : qua prijs is hij zowat onklopbaar!

Zoals bv de TRSi uitrusting : xenon, gps, leder, ...

Comment

Zoals quasi altijd bij het merk (en nog een aantal andere uit die regio) : objectief gezien zit alles snor (aanvaardbare looks, goeie prijs, goeie degelijkheid, goeie prestaties, ...), maar subjectief gezien mist ook deze Mazda weer dat o zo moeilijk typeerbare, wat uiteindelijk mensen aanzet om er eentje te kopen. Hoe zou je 't noemen, de x-factor ? Ik vind dit dus een best knappe wagen, maar ik zou 'm nooit maar dan ook nooit willen, gewoon omdat deze auto *niks* uitstraalt, tenzij een air van "ik ben op érg intensieve manier geproduceerd door een gans armada topingenieurs die met man en macht hebben geprobeerd om mij een ziel mee te geven" ... maar een ziel is technisch niet realiseerbaar. Ik vind de laatste Mazda's zo koud als wat, precies alsof die auto's een aura rond zich hebben die élke mate van affectie afketsen. Ik weet niet goed hoe ik 't uit moet leggen...

Ik vind 't erg jammer. De 3 is nochtans een knappe auto, maar 'ie verkoopt vrij slecht tot slecht, en zeker de sportieve topversie hier, dat zal een uitzonderingetje blijven in West-Europa...

Comment

1 keer is genoeg, met dank.

Comment

Vraag het anders 'es aan 't forum. Ik klik op "posten", krijg een wit scherm, klik op "refresh" en dat nog een keer of 15 (ofzo), en m'n post staat er 11 keer. Het forum flipt écht : IE-lettergroottes die zonder enige reden wijzigen, zoekfunctie die nog altijd geen zak werkt, ...

Nu ja.

Comment

on topic terug :

ik snap niet goed dat je er zoveel belang aan hecht aan die ziel, die aura van een wagen.

Zoals je zelf zegt : de auto heeft alles wat je van een goeie betrouwbare snelle auto kunt verwachten, is veel beter geprijsd dan zijn naaste concurrenten, en toch moet je hem niet hebben omdat hij in jouw ogen geen ziel heeft.

Pas op, ik vind dat een GTI of een 130i imo ook meer standing en dergelijke hebben, ma toch....

Ma bon, smaken en kleuren, je weet wel.

Comment

wow 11 dubbelposts
                                    een record!

nu over de auto, 250pk op de voorwielen is toch te veel, in praktijk zal de 0-100 wel in 7s zijn ipv 6s. de hernemingen zien er wel zeer indrukwekkend uit.
                                    de styling van de auto is niet slecht. met deze "tuning" ziet er hij nog beter uit. vooral de achterkant vind ik knap. de voorkant zou mooier zijn als die mislichten weg waren en er dus een grote luchthapper was.

maar toch zal hij geen concurentie zijn voor andere hothatches. ik zelf zie amper een mazda 3 in het verkeer. jammer want het is een knappe verschijning.

Atenza zal in zijn nopjes zijn als hij dit topic leest

Comment

(GVD wat is dat met dat forum, elke 5 minuten is 't offline *grmbl*)

Njah, 't is inderdaad moeilijk om uit te leggen. Ik zie het zo : ik ga NOOIT met een auto rijden die me niet iets doet, die een snaar raakt bij me. En zo'n Mazda laat me kouder dan een ochtenddip in de poolzee. En nochtans vind ik 't geen lelijke auto, maar 'ie is zo compleet zielloos.

't Is moeilijk te omschrijven, die ziel.

Bijvoorbeeld met GSM's : dat zijn dingen waar ik geen passie whatsoever mee voel, laat staan dat ik een liefhebber ben, of een GSM-trends volgende zot die elke 6 maand een ander mobieltje koopt. Wel, dan is een ding dat ik wel mooi vind en dat goed belt en doet wat ik wil, voldoende. Was ik zo geweest ten aanzien van auto's, dan zou ik net zo goed een Mazda kunnen rijden.

Maar als wagen wil ik iets dat met pure passie ontworpen en ineengestoken is, iets met een puike pedigree en een klinkende naam (het feit dat die klinkt komt niet voor niks, cfr. de pedigree ook). En daar faalt Mazda (in mijn ogen) grandioos. Ik hoop dat Mazda een beter leven beschoren is als Mitsubishi ... al ziet 't er op dit moment niet zo goed uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ares
                                        on topic terug :

ik snap niet goed dat je er zoveel belang aan hecht aan die ziel, die aura van een wagen.

Zoals je zelf zegt : de auto heeft alles wat je van een goeie betrouwbare snelle auto kunt verwachten, is veel beter geprijsd dan zijn naaste concurrenten, en toch moet je hem niet hebben omdat hij in jouw ogen geen ziel heeft.

Pas op, ik vind dat een GTI of een 130i imo ook meer standing en dergelijke hebben, ma toch....

Ma bon, smaken en kleuren, je weet wel.
                                        Ik begrijp hem wel.

Je hebt nu eenmaal van die wagens.

Ik ga nu op veel mensen hun tenen trappen maar voor mij is Mazda ook zo een merk, toyota ook ( geldt niet voor elk model ). Stuk voor stuk knappe wagens, maar totaal geen "spirit", ziel of emotie.

Dat vind ik net zo knap aan Italiaanse wagens. Ze hebben hun gebreken, ze zijn iets minder betrouwbaar, maar qua emotie in het design hoeven de Italianen van niemand les te krijgen

Comment

Working...
                                        X