Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Seat heeft een sjonnie-imago en komt bij 't grootste deel van de mensen over als een "budget-Volkswagen", en de meeste sportief uitgedoste Seats zien er ook uit alsof de constructeur al op voorhand wou verhinderen dat de eigenaar ermee naar Auto5 holt voor wat tjoening-gerief, door het er al zelf op te steken. Een VW-product, en zéker Seat, heeft ook vérre van de flair van een Italiaans product, zeker als Alfa Romeo.
Wil je een Seat zonder het sjonnie-imago, maar mét al z'n goeie eigenschappen, koop dan een Skoda. Dat ziet er tenminste deftig uit.
Seat en Alfa Romeo vergelijken is hetzelfde als een vergelijking maken tussen Laraki en Lamborghini, ofzo. Of tussen een Nissan Maxima QX en een Mercedes-Benz E-klasse.
Allez ja, zo zie ik het toch. Vroeger adverteerde Seat met de leuze "Auto emoción", en toen was dat wel terecht. Vandaag zien alle Seats eruit als sjonnie monovolumekes. Anderzijds: walging + braakneigingen = ook emoties.
Geen Junior, geen Furiosa, geen Mito, maar Mi.To. Dat wordt de naam Alfa’s kleinste. De naam verwijst naar de twee steden waar de designers hun inspiratie hebben opgedaan, namelijk Milano (Milaan) en Torino (Turijn). Bovendien betekent het Italiaanse woord mito mythe en dat past natuurlijk prima bij Alfa Romeo.
De Mi.To is gebaseerd op het platform van de Fiat Grande Punto, maar de Alfa Mi.To wordt iets groter. De lengte neemt toe naar 4.06 meter, de breedte naar 1.72 meter, maar de Mi.To is met een hoogte van 1.44 meter wel sportief lager dan zijn Fiat-zuster. De motoren zijn ook bekenden van het Fiat concern: basismotorisering wordt de 1.4 16v met 95 pk. Daarboven komen de 1.4 T-Jets (met turbo) met naar keuze 120 of 150 pk. Klapper moet de Mi.To GTA worden een 230 pk sterke 1.8 T-Jet. Dieselaars kunnen voor de 1.6 multijet kiezen.
Een primeur voor Alfa Romeo wordt het gebruik van een systeem om verschillende afstellingen voor het onderstel, besturing en gasrespons. Dit systeem is geïnspireerd op het Manettino-systeem van Ferrari en zal drie standen kiezen: comfort, sport en security (voor het rijden op ijs of sneeuw). In Nederland zal de Mi.To leverbaar worden vanaf net iets boven de 20 mille. De Alfa Mi.To wordt in juni aan de pers voorgesteld en zal in Parijs in oktober aan het publiek worden geshowd. Tegelijkertijd zullen de eerste exemplaren dan op de weg verschijnen.
Met de Alfa Mi.To voegt Alfa Romeo zijn meest compacte model toe aan het sportieve modellengamma. De Alfa Mi.To is modern en innovatief, met een naam die refereert aan de rijke historie van het Italiaanse merk. Vanaf september staat de nieuwe Alfa Mi.To in de showroom bij de Nederlandse Alfa Romeo dealers.
Voor Alfa Romeo heeft de naam Mi.To een sterke historische betekenis. De naam staat symbool voor de belangrijke schakel tussen het verleden en de toekomst van het merk: voor Milaan – de designstad waar de eerste schetsen van de auto op papier zijn gezet en de stijl van de auto tot leven kwam, en voor Turijn — de stad waar de auto zal worden geproduceerd. Met de keuze voor de naam Mi.To verstevigt Alfa Romeo de Milanese wortels van het merk.
Toonbeeld van stijl en techniek
De Alfa Mi.To is de eerste auto die in productie wordt genomen na de Alfa 8C Competizione, Alfa Romeo’s toonbeeld van stijl en techniek. Kenmerken van deze nu al legendarische sportcoupé zijn ook in de Alfa Mi.To terug te vinden, zoals de karakteristieke aflopende vorm van de achterzijruiten, de vorm van de koplampen, de positie van de mistlampen in de voorbumper en de LED-achterlichten. De sierlijst rondom de koplampen en de achterlichten is in verschillende kleuren leverbaar, waardoor een stilistisch ‘eyeliner effect’ ontstaat.
In het comfortabele en sportieve interieur is de verder ontwikkelde ‘made in Italy’-stijl duidelijk zichtbaar: de vormgeving weerspiegelt een Italiaans oog voor detail en de gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit.
De Alfa Mi.To is een weloverwogen ontwerp: met zijn lengte van 4,06 meter, breedte van 1,72 meter en hoogte van 1,44 meter is Alfa Romeo’s jongste model compact en dynamisch.
Innovatief Alfa DNA-systeem
Bij het ontwerp van de Alfa Mi.To is niet alleen aan een stijlvolle vormgeving gedacht. Ook de techniek en de prestaties van Alfa Romeo’s compacte auto zijn van een hoog niveau. Mede dankzij het innovatieve ‘Alfa DNA’-systeem weet de Alfa Mi.To veeleisende klanten te boeien. Dit systeem beïnvloedt de eigenschappen van de auto op het gebied van motorvermogen, remmen, stuurinrichting, vering en de transmissie en biedt drie keuzes: super sportief rijgedrag (Dynamic), stadsritten (Normal) en meer veiligheid bij slechte weersomstandigheden (All Weather). De Alfa Mi.To is de eerste auto in zijn segment die over dergelijke technische innovaties beschikt.
Sportieve rijeigenschappen
De Alfa Mi.To wordt leverbaar met vier nieuwe motoren (benzine en diesel), met een vermogen variërend van 90 tot 155 pk. In de toekomst zal het motorengamma worden uitgebreid met een 230pk sterke topversie.
Net als bij de andere modellen van Alfa Romeo nemen sportieve rijeigenschappen bij de Alfa Mi.To een belangrijke plaats in. Alle uitvoeringen en motoriseringen van de Alfa Mi.To zijn dan ook sportief geveerd. Bovendien is Alfa Romeo’s meest compacte model compleet uitgerust op het gebied van actieve, passieve en preventieve veiligheid. De Alfa Mi.To beschikt standaard over VDC (Vehicle Dynamic Control).
De Alfa Mi.To zal vanaf september in Nederland leverbaar zijn.
Niet voor mij, toch. Misschien voor m'n vriendin wel, ja. Ze vindt de nieuwe Delta niet mooi, en afwachten hoe de nieuwe Ypsilon zal zijn. Als dat ook niet het van het is, zou er wel 'es zo'n MiTo kunnen komen over een jaar of 2-3.
Afwachten tot ik 'm IRL kan zien, maar ... de MINI Mk.II is nou ook de mooiste auto niet, zeker achteraan! De Mk.I was knap, en hip, en wat weet ik allemaal ... maar de Mk.II has lost it. Mijn mening.
Spijtig dat er van die flair na een tijdje niet veel overblijft.
Zo zie ik de laatste tijd op bijna alle 159 die ik tegenkom een ernstig kleurverschil met de rest van de wagen op de plaats waar die plastic kleeft onderaan de achterdeuren (die dient om te beschermen tegen steenslag).
Vooral op wagens met lichtere kleuren valt dit op, het lijkt erop alsof de plastic vergeelt.
Het ziet er vies uit en op zo'n moment vind ik dat er van de flair van de 159 weinig meer overblijft.
Dat is bij elke wagen die zo een plastiek beschermer heeft.
Dat is bij elke wagen die zo een plastiek beschermer heeft.
Inderdaad, in meerder of mindere mate.
En iemand die "flair" vindt wegebben met het lichtjes verkleuren van een 't één of 't ander, die weet imo niet wat "flair" is, want daar heeft het eigenlijk niks mee te maken.
"Flair" is b.v. iets waar uiteindelijk maar weinig mensen gevoelig voor zijn.
Een béétje Alfist, mensen die per definitie gevoelig zijn voor Italiaanse flair, wéét dat b.v. het verkleuren van 't één of 't ander, of een piepje of een kraakje, net tot de geschiedenis van het merk behoren. Het is net dat wat een Alfa zo menselijk maakt, en dat is één van de zaken waarin z'n onmetelijke warmte schuilgaat, z'n "flair".
Althans, zo zie ik het toch.
En de MiTo, die is op deze foto's alvast subliem mooi. Wat een karaktervol rakkertje, en typisch sensueel gestyled. Gotta love it.
Een béétje Alfist, mensen die per definitie gevoelig zijn voor Italiaanse flair, wéét dat b.v. het verkleuren van 't één of 't ander, of een piepje of een kraakje, net tot de geschiedenis van het merk behoren. Het is net dat wat een Alfa zo menselijk maakt, en dat is één van de zaken waarin z'n onmetelijke warmte schuilgaat, z'n "flair".
de typische kenwoorden om een alfa te beschrijven:
flair - passie - bloedmooi - rammel - rommel
de typische kenwoorden om een alfa te beschrijven:
flair - passie - bloedmooi - rammel - rommel
Een BMW, VW of Mercedes zijn even grote "rommel".
Die hun modellen zijn doorgaans wél duurder. Vroeger was de kwaliteit bij Alfa minderwaardig ja, maar ik durf toch zeggen dat de kwaliteit van de hudige modellen niet meer echt moet onderdoen voor die van andere gevestigde merken.
Comment