Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Alfa Romeo MiTo
Collapse
X
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tp71 Bekijk Berichtenis het een optisch effect van de foto, of is de MiTo gespoten in een satijnglans lak? in het zwart (à la Ducati Monster) zou het wel wat geven
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tp71 Bekijk Berichtenis het een optisch effect van de foto, of is de MiTo gespoten in een satijnglans lak? in het zwart (à la Ducati Monster) zou het wel wat geven
Met uiteraard nieuwe motoren, nl. MultiAir-varianten.
Hierboven is het de 170 pk sterke Mito Quadrifoglio Verde
Grtz.
Nick
Comment
-
Alfa Romeo Mito Multiair
In 1997 introduceerde Alfa commonrailtechniek in de Alfa 156. Inmiddels zijn er maar weinig merken die hun dieselauto’s zonder deze technologie uit de fabriek laten vertrekken. Met Fiats nieuwe Multiair-techniek is de kans dat de geschiedenis zich herhaalt niet erg groot, aangezien de Italianen deze uitvinding minder snel uit handen zullen geven.
Terwijl u dit leest struikelt de redactie van AutoWeek in Frankfurt over de elektrische conceptcars. Maar hoewel dit soort voertuigen er op termijn zeker zullen komen, is de overgrote meerderheid van de automobilisten de komende tien jaar en waarschijnlijk nog veel langer nog altijd aangewezen op verbrandingsmotoren. Op dieselgebied zijn er de laatste jaren enorme stappen gemaakt. Fiat kondigt echter al langer aan dat het op benzinegebied nog forse stappen denkt te maken. De introductie van Multiair-techniek in de Alfa Mito brengt deze claim in praktijk.
De techniek
Eerst maar eens uitleggen wat Multiair precies inhoudt. Fiat Powertrain Technologies (FPT) heeft een motortechniek ontwikkeld waarbij geen gasklep meer nodig is. In plaats daarvan is iedere inlaatklep afzonderlijk bestuurbaar. Hierdoor is zowel het tijdstip waarop de gasklep open gaat als de tijd dat hij open blijft als hoe ver hij open gaat per verbrandingsslag afzonderlijk te regelen. Dit heeft Fiat gedaan door de nokken van de conventionele nokkenas niet meteen de kleppen te laten bedienen, maar een elektrohydraulische veer die afhankelijk van oliedruk de inlaatklep opent of niet. De oliedruk wordt geregeld door elektrisch een klep te openen of te sluiten in de veer. Op deze manier is het zelfs mogelijk om de inlaatklep twee keer binnen een inlaatslag van de zuiger te openen. Afhankelijk van de gevraagde prestaties opent te klep bijvoorbeeld vroeg en lang, (veel vermogen) of laat en kort (zuinig). Sowieso kan de verbranding altijd worden geoptimaliseerd wat zowel de prestaties als terugdringen van de uitstoot van vervuilende stoffen ten goede komt. Het feit dat de gasklep verdwenen is, zorgt ook weer voor een afname van het verbruik aangezien dit een weerstand minder is in het inlaatkanaal.
Debuut
Fiat laat deze techniek debuteren in een nieuwe 1.4 motor, zowel met als zonder turbo. Vooral de verhouding tussen verbruik en prestaties is bij al deze blokken indrukwekkend, Alfa stijgt hierdoor met superstip naar de hoogste regionen op dit terrein, iets waar tot voor kort vooral BMW en Volkswagen de dienst uit maakten.
De Multiair-techniek is universeel. Dat wil zeggen dat het principe op iedere motor kan worden toegepast. Zo zal ook de nieuwe kleine tweecilinder turbomotor waar Fiat mee bezig is Multiair aan boord hebben, maar de Italianen geven ook aan binnen drie jaar met dieselmotoren op de markt te komen die ook van deze kleptechniek gebruik gaan maken. Op dieselgebied zal de verbruikswinst iets lager liggen omdat ook nu geen gasklep wordt gebruikt, maar doordat je ook hier de verbranding kan optimaliseren helpt het Fiat wel bij het schoner maken van zijn diesels. Hierdoor wordt het voor de fabrikant veel makkelijker om de Euro VI norm van 2014 te halen zonder uitgebreid aan de slag te moeten met nabehandeling van de uitlaatgassen. Of men helemaal zonder NOx-katalysator kan durft de vice-president van FPT niet te zeggen. “Waarschijnlijk ontkomen we niet aan een vorm van nabehandeling, maar het maakt ons werk in ieder geval veel gemakkelijker.”
De commonrail-technologie heeft Fiat destijds overgedaan aan Bosch Automotive, dat de techniek op zijn beurt aan veel fabrikanten verstrekte. De Italianen zijn nu van plan hun vinding zoveel mogelijk zelf te benutten. “Destijds hadden we daar niet echt de capaciteiten voor, nu wel.”
Talisman
De Alfa Mito mag als eerste model gebruikmaken van Multiair. De auto heeft vanaf oktober de beschikking over twee versies van de nieuwe 1.4 benzinemotor: een atmosferische variant met 105 pk en een turbomotor met 135 pk. Op de IAA presenteert het merk bovendien een voorlopige topversie van de Mito: de Quadrifoglio Verde (QV)…. Dit is uiteraard een bekende naam uit het sportieve verleden van Alfa Romeo. Deze topversie heeft niet minder 170 pk. Enkel Volkswagen haalt een vergelijkbaar vermogen uit zijn 1,4 TSI, maar alleen uit de twincharged versies. Naast het dikke vermogen beschikt de Quadrifoglio over een dynamisch onderstel, dat is gekoppeld aan het voor alle Mito’s standaard DNA-systeem. Zet je de knop op Dynamic, dan wordt naast het stuur- en motorgedrag nu ook de demping aangepast. Nog een belangrijk verschil met de rest: de sterkste Mito beschikt over een nieuwe zestraps versnellingsbak. In tegenstelling tot de minder vermogende Multiair-versies komt de 170-pk pas rond april volgend jaar op de markt. Desondanks konden wij al met de auto op pad op Fiats eigen testcircuit in Boloco.
Al snel blijkt dat de sportiefste Mito zich zeker thuis voelt op het circuit. Het flexibele onderstel doet prima zijn ding en al eerder hadden we ondervonden dat de voortrein van de Alfa erg goed is. De auto is heeft een goede turn-in, geholpen door de aanwezige Pirelli P-zero’s. Ga je vervolgens op het gas dan beweeg je onvermijdelijk meteen naar de buitenkant van de bocht, maar het aanwezige elektronische spersysteem Q2 zorgt dat de auto wel in het spoor blijft. De nieuwe motor maakt indruk. De sterkste variant heeft zijn maximum koppel merkbaar later dan de 135-pk versie, maar in ruil krijg je bakken vermogen terug over een groot toerenbereik. De turbolag die de huidige T-Jets (viercilinder benzinemotoren met turbo) zo kenmerkt is in ieder geval zo goed als verdwenen. Nog een grote vooruitgang: de versnellingsbak. De onderlinge vergelijking met de vijfbak in de andere aanwezige Mito’s maakte heel duidelijk dat hier een minpunt verdwenen is. Dat geldt helaas niet voor een andere klacht: de besturing. Ook deze top-Mito stuurt te vaag, te licht en met te weinig communicatie. Het is vooral op dit vlak dat ook de Mito-QV nog niet gelijkwaardig is aan de top in deze klasse: de Mini Cooper S. Die laatste mist het sper van de Mito en door het nieuwe Multiairblok is ook de voorsprong op motorgebied verdwenen (op dat gebied is het nu bijna gelijkspel), maar qua besturing laat Alfa nog duidelijk de Mini voor.
Lastiger
Een winnaar aanwijzen wordt lastiger bij de 1.4 met 135 pk. Dit blok schurkt zeer dicht tegen de 1.4 TSI van Volkswagen aan qua respons en is eveneens een ontzettende verbetering ten opzichte van de oude T-Jet. De directe tegenstander in de vorm van de ‘gewone’ Mini Cooper moet het doen met een ongeblazen 1.6 en no way dat die motor opkan tegen deze nieuwe 1,4 turbo die veel kracht heeft: vanaf 1.750 tpm tot aan de toerenbegrenzer is het feest. We verheugen ons nu al op een onderling vergelijk. Op de testbaan leek de 135-pk 1.4 als geheel trouwens beter in balans dan de 170 pk versie. De auto is af, hij klopt. Dit is de Mito zoals hij vanaf de start had moeten zijn. Opvallend genoeg stoorden we ons hier ook minder aan de besturing dan in de meer hardcore 170 pk versie. Nog een groot pluspunt, alle nieuwe Mito’s vallen door de nieuwe zuinige motortechniek in de 20-procent bijtellingcategorie. Zelfs de 170 pk versie! Dat kun je met een Cooper S vergeten.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Senna4ever Bekijk Berichtenrijdt er hier iemand met een mito 1.3 jtd ? (of heeft er een testrit mee gedaan ?)
Is dit voldoende krachtig voor een mito ?
In het dagdagelijkse verkeer zit je daarmee volgens mij niet op het tandvlees te rijden, zolang je de autostrades maar links laat liggen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk BerichtenDat is allemaal relatief eh. 10 jaar geleden was 90pk voldoende voor een VW Passat (1.9TDI). Dus 't zal wel voldoende zijn voor een Mito denk ik dan.
In het dagdagelijkse verkeer zit je daarmee volgens mij niet op het tandvlees te rijden, zolang je de autostrades maar links laat liggen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door raymond Bekijk BerichtenDus,lekker toeren op de autoweg bij 120 km per uur is een probleem en in het dagelijks verkeer continu optrekken,afremmen,weer optrekken enz ...gaat vlot.Zeer merkwaardig,of bedoel je gewoon dat hij niet geschikt is om bv. eens over de grens(DE) te trekken omwat te gaan racen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk BerichtenIk heb een kleine (of grote, hoe je het bekijkt) constructiefout ontdekt bij de mito.
dus alle eigenaren, voel eens onder de bekleding van de bijrijders voetruimte als die niet zijknat staat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Joerivandyck Bekijk Berichtenpoeier droog beste vriend
Comment
-
Heb nog een test gevonden met de MiTo MultiAir:
De MultiAir motortechniek zou even revolutionair zijn als de common-rail, de Alfa Romeo MiTo krijgt als eerste deze techniek, maar wat betekent dat in de praktijk? De nieuwe MultiAir techniek kenmerkt zich door het feit dat de inlaatkleppen op de cilinders niet meer uitsluitend door de nokkenas geopend worden volgens een vast patroon. Bij de […]
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
In combinatie met bruin cognac-kleurig interieur, gewoon om vingers van af te likken!
Weet iemand hoeveel dit kan kosten?
Comment
Comment