Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Da mat wit is kei mooi ...
Zou da een nieuwe rage worden , matte kleuren ?
Het is alvast zeker geslaagd die matte kleuren, oogt zéér sportief.
Ik ga het alvast vragen of het mogelijk is om die in het mat wit te laten spuiten. Ik denk met het antwoord "nee"
Het is alvast zeker geslaagd die matte kleuren, oogt zéér sportief.
Ik ga het alvast vragen of het mogelijk is om die in het mat wit te laten spuiten. Ik denk met het antwoord "nee"
euh bijna geen enkele matte kleur is gespoten...
zijn practisch allemaal wraps(+-1500euro)
Ik sta op het punt een Mito te kopen, maar waarom gaat het niet in deze kleur???? Ik ben zot van deze koetswerkkleur, maar volgens mij dat Rosso rood of Giulietta rood zijn geen van beide de kleur die afgebeeld staat op deze foto's?
In combinatie met bruin cognac-kleurig interieur, gewoon om vingers van af te likken!
Weet iemand hoeveel dit kan kosten?
hier zijn wat foto's van de mijne in het alfa rosso
heb me indertijd suf gezocht op foto's om een goed verschil te zien tussen dat giullieta rood en alfa rosso maar tis echt moeilijk om die laatste kleur op foto te leggen :p
de kleur 'veranderd' zo hard naargelang dat de kracht van de zon
Je bent jong en je wil een betaalbare sportieve wagen. De Italianen schotelen je twee mogelijkheden voor: de Alfa Romeo MiTo QV en de Abarth Grande Punto EsseEsse. Je moet een blinde zijn om niet te zien dat de wagens – uiterlijk althans – dag en nacht verschillen. De Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde weet met zijn verleidelijke […]
Alfa Romeo biedt sinds kort ook een automaat met dubbele koppeling aan, we kregen de kans om de eerste MiTo TCT in België te testen. Autoconstructeurs kunnen tegenwoordig niet meer enkel met een klassieke automaat op de optielijst staan. Ze schakelen traag, verbruiken meer dan de handgeschakelde versie en maken je soms zelfs zeeziek. De […]
euh bijna geen enkele matte kleur is gespoten...
zijn practisch allemaal wraps(+-1500euro)
Ik weet het niet specifiek over Alfa, maar van die matte (of satijnglanzende) lakken dat is wel degelijk iets wat in opmars is. Het oogt inderdaad zeer sportief, zeker voor bepaalde kleuren, maar ik vrees een beetje dat het een hype is. Zoiets is erg onpraktisch, het is eigenlijk gewoon een lak waarbij men de afwerkingslaag (vernis) achterwege laat. Teervlekjes, vogelkak en dergelijken zijn zeer moeilijk te verwijderen van de lak. En de auto wordt ook gewoon zeer snel vuil omdat het oppervlak van de auto niet zo glad is.
Het gebeurt wel vaker dat modellen jaarlijks een kleine update krijgen om er weer helemaal klaar voor te zijn. Ook de Mito ontkomt niet aan een kleine update, hij krijgt een fris neusje en een nieuwe krachtbron.
Op de Duitse mediasite van Alfa Romeo wordt melding gemaakt van een licht gewijzigde Mito. Erg groot lijkt de jaarlijkse updates niet te zijn, zo ook niet voor de Mito. Hij krijgt een chromen omlijsting bij de grille, verder zijn er weinig uiterlijke wijzigingen waar te nemen. Het interieur wordt ook onder handen genomen, er zijn nieuwe kleurstellingen voor de stoelen leverbaar, bovendien is het multimedia-scherm voortaan voorzien van U-Connect. Het systeem komt zowel met als zonder TomTom-navigatie beschikbaar. Bluetooth-, USB- en AUX-aansluitingen zijn standaard. Verder zijn de interieurs voortaan verder te personaliseren, Nieuw is de komst van de 0.9-liter TwinAir-motor die er in de Mito 105 pk uitspuugt. De tweecilinder levert 145 Nm en kennen we onder andere al uit de 500L. Met de TwinAir verbruikt de Alfa 4,2l/100 km en stoot-ie daarbij 99 gram per kilometer uit.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Een Alfa met een tweecilinder, het blijft wennen. Maar na een krachtkuurtje is de Twin-Air-motor nu goed voor 105 pk, waarmee de gefacelifte Alfa heel goed uit de voeten kan. Het is alleen wel zaak om je niet te veel te laten meeslepen door zijn enthousiaste karakter, want dan is het verbruik ook aan de pittige kant …
Als je de motorkap van de Alfa RomeoMito Twin-Air opent, zie je een halflege ruimte met daarin een minuscuul motortje. Alfa’s befaamde ‘cuore sportivo’ – het sportieve hart – bestaat in dit geval uit slechts twee cilinders. De Mito werd al geleverd met dit ultieme staaltje downsizing, maar met een vermogen van 85 pk was de tweepitter tot op heden iets te zwak voor de auto. Alfa’s kleinste krijgt in navolging van de 500L dan ook een sterkere variant van de Twin-Air-motor, goed voor 105 pk. Dat is een welkome krachtkuur, want met een leeggewicht van 1.130 kilo is de Mito Twin-Air geen vlieggewicht. De uiterlijke wijzigingen blijven bij de facelift bescheiden. De Mito krijgt een ander grilletje met chromen omlijsting en de koplampen hebben voortaan een zwarte ondergrond, ontleend aan het topmodel QV. Ook vanbinnen weinig nieuws. Afgezien van vier nieuwe bekledingcombinaties en het feit dat het dashboard nu ook leverbaar is in zwart-rood en grijs-zwart, bleef het interieur grotendeels onaangetast. Wel is optioneel een UConnect-infotainmentsysteem leverbaar met een 5 inch groot touchscreen, Bluetooth en usb. Tegen meerprijs kan het ook worden voorzien van navigatie. Het systeem is prettig te bedienen en het display is goed afleesbaar, maar het past qua vormgeving niet echt bij de rest van het interieur. De tand des tijds begint namelijk een beetje te knagen aan het Mito-dash. Het oogt nog altijd lekker speels en is netjes afgewerkt, maar de carbon-look waarvan het exemplaar in onze testauto is voorzien, oogt gedateerd en het bedieningspaneel voor de klimaatregeling zit echt te laag. Dat is bijvoorbeeld in de modernere Alfa Giulietta beter voor elkaar. Daar komt bij dat je nogal hoog zit in de Mito, ook als je de stoel in de laagste stand zet. En dat komt het sportieve gevoel niet echt ten goede.
Niet onderbemeten
Voorin heb je meer dan voldoende bewegingsvrijheid, achterin is dat een wat ander verhaal. En een praktischer vijfdeursuitvoering is er niet, ondanks de hardnekkige geruchten die daar een tijdje de ronde over deden.
Na het omdraaien van de sleutel komt de tweecilinder pruttelend tot leven. Hoewel de Twin-Air in de praktijk bepaald niet onderbemeten aanvoelt in deze auto, klinkt het toch een beetje alsof er in het vooronder een bromfietsmotor aan het werk is. Gelukkig stelt hij dankzij de aanwezigheid van een balansas niet teleur wat betreft loopeigenschappen. Het geluid dat hij produceert, is echter iets te prominent aanwezig. Bovendien is het bepaald niet fraai. Een ingenieur van het Fiat-concern vertrouwde ons tijdens de presentatie toe dat daar hard aan wordt gewerkt.
Als een blok op de weg
Tijdens het rijden is het zaak de toerenteller goed in de gaten te houden, want de naald schiet over de schaal heen en aan het motorgeluid hoor je bijna niet of de tweepitter nu 2.000 of 6.000 tpm draait. Het gevolg is dat we bij onze testrit een paar keer in de toerenbegrenzer belanden, mede door het gretige karakter van de motor. Hij sméékt je namelijk bijna om hem bij zijn lurven te pakken en er een sportieve rijstijl op na te houden. Overigens moet je de zogenoemde DNA-schakelaar daarvoor wel in ‘Dynamic’ zetten, want in de andere rijmodi zijn de reacties op het gaspedaal wat traag en is de besturing te licht. ‘Dynamic’ is eigenlijk de enige passende stand, want alleen hierin voelt de Mito aan als een sportief karretje. In ‘Neutral’ en ‘All Weather’ krijg je simpelweg te weinig feedback via het stuur, dat ook nog eens aan de grote kant is. Het gevolg is dat je regelmatig kleine stuurcorrecties aan het uitvoeren bent, zelfs als je gewoon rechtuit rijdt. In ‘Dynamic’ laat de Mito zijn sportieve kant zien, maar is de weerstand in het stuur juist weer wat te heftig en reageert het motortje wat te nerveus op bewegingen van het gaspedaal. En welke rijmodus je ook hebt ingeschakeld, de besturing blijft altijd wat kunstmatig aanvoelen. Op de wegligging is echter niets aan te merken. Mede door de stevig afgestemde vering en demping ligt de kleine Alfa werkelijk als een blok op de weg. Comfortabel is het onderstel niet te noemen; de toestand van het wegdek wordt altijd duidelijk doorgegeven aan de inzittenden.
Engelengeduld
En dan komen we aan bij wat eigenlijk het pièce de résistance van de Mito Twin-Air zou moeten zijn: het verbruik. Alfa claimt dat de auto per 100 km maar 4,2 l benzine nodig zou hebben. Bijna 1 op 24 dus. De praktijk is zoals meestal heel anders. We konden geen exacte verbruiksmeting doen, maar volgens de boordcomputer was het testverbruik een niet erg indrukwekkende 1 op 15. Daarbij steken we de hand ook in eigen boezem; dit motortje zweept je op om het gaspedaal wat dieper in te trappen en dat hebben we dan ook regelmatig gedaan. Je kúnt, als je beschikt over een hoge mate van zelfbeheersing, zuinig rijden met de Mito Twin-Air. Zelfbeheersing én engelengeduld trouwens. Onder de 2.000 toeren per minuut doet de tweecilinder namelijk niet veel en zelfs bij dat toerental laat hij nog stotterend weten niet in zijn element te zijn.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment