Oorspronkelijk geplaatst door guyugy
Bekijk Berichten
Hierdoor vermijdt je dan ook alle mogelijke discussie over dekking in geval van schade...
Wanneer je dit niet doorgeeft betekent dit niet automatisch dat je niet verzekerd bent. Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen "opzettelijk verzwijgen" en "onopzettelijk verzwijgen" van een verzwaring van het risico. Wanneer je dus na +/- 5000 km een tuning laat doen kan je dus "vergeten" je verzekeraar hiervan op de hoogte te brengen waardoor dit "onopzettelijk verzwijgen" wordt. In het slechtste geval kan men dan bij schade het premieverschil opvorderden tussen de reëele premie en de betaalde premie. Wanneer je de tuning op een nieuw in te schrijven wagen laat doen ligt de zaak al delicater natuurlijk... Je schrijft immers de wagen in, laat hem verzekeren en je deelt het vermogen mee aan de verzekeraar. Nogal duidelijk dat het hier moeilijker is om iets te "vergeten". Bovendien zit de kans erin dat de tuning op je aankoopfaktuur wordt vermeld.
Wanneer er een opzettelijke verzwijging kan worden verweten, rskeer je dat de maatschappij bij schade de uitbetaalde schadevergoeding bij jou komt verhalen...
Uiteraard geldt al het bovenstaande enkel wanneer er schade plaatsvindt en bovendien moet de maatschappij er ook zien achter te komen dat de wagen een hoger vermogen heeft gekregen. Dit is sowieso niet evident, tenminste als je geen "tuningcurves" is je wagen/handschoenenkastje laat slingeren...
Tip : Zorg altijd voor een goede rechtsbijstandverzekeraar ! Liefst bij een gespecialiseerde maatschappij à la D.A.S. of ARAG, kost slechts enkele euro's meer, maar brengt je gegarandeerd geldt op bij schade ! Vermijdt ten allen tijde dat je waarborg rechtsbijstand bij dezelfde maatschappij is verzekerd als je andere waarborgen (BA, omnium,...) !
Comment