Oorspronkelijk geplaatst door stco
Bekijk Berichten
De lofzangen hier hadden stilaan bij mij de indruk doen ontstaan dat ik een TOTAAL verkeerd beeld had van de Q5 en dat de XC60 in alle opzichten minderwaardig zou blijken bij een testrit.
Awel, ik kan u melden dat ik geen wereldschokkende verschillen heb vastgesteld en dat noch de XC60 noch de Q5 mij in die mate hebben kunnen bekoren dat ik resoluut voor de ene of de andere zou kiezen. Zuiver esthetisch (zowel exterieur als interieur) geniet de XC60 mijn voorkeur.
Even een zeer beknopte samenvatting van de (weinige ) negatieve punten uit de testrit.
Wat mij van de XC60 bijgebleven is, was de naar mijn gevoel minder goede zichtbaarheid rondom en de hoge laaddrempel van de koffer. Op die vlakken scoort de Q5 onmiskenbaar beter.
De Q5 stelde dan weer teleur door het gevoel dat ik op de bestuurdersplaats kreeg. het leek wel alsof ik met een kleine bestelwagen reed ipv een SUV. Heel vreemd, moeilijk te verklaren ook, maar het was zo...
En voor mij de grootste afknapper in de Q5: dat flutding van een koppelingspedaal. Voor wie is dat eigenlijk gemaakt? Ouwe knarren zonder kuitspieren? Ik neem aan dat je niet het gevoel moet krijgen dat je met een camion rijdt, maar ik heb toch graag een beetje weerstand tegen de voet.
En ik weet niet wat de gemiddelde Audi-rijder van de interieuroptie "leder" vindt, maar ik krijg liever niet het gevoel dat je kunt kiezen tussen goedkoper "krabbers"-leder (om in de gangbare terminologie te blijven ) en de duurdere variant voor diegenen die het zich echt wel kunnen permitteren.
Die eerste variant geeft dan ook exact de indruk die hij blijkbaar moet geven: goedkoop. Beetje lullig vind ik dat.
Verder dus weinig noemenswaardige verschillen, maar dat is mijn mening. Allicht verschilt die van andere meningen, maar daarom zijn het ook meningen.
Wat mij inderdaad wel verbaast is dat de zogenaamd objectieve pers zich resoluut achter de Q5 schaart in dit segment. Een ietwat genuanceerder beeld ten opzichte van de concurrenten is wat mij betreft toch zeker aangewezen.
Comment