Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi Q5

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door MiniMe Bekijk Berichten
    Voilà,

Hetzelfde hier.

Overal lees je dat de Q5 de top is in dit segment, de nummer 1 in vergelijkende tests, ongeëvenaard qua comfort van de stoelen, qua design, qua rijgedrag enzovoort.

Goed, dan is mijn nieuwsgierigheid gewekt. En dan ga ik dus zelf ook eens de vergelijkende test doen, om vervolgens tot de vaststelling te komen dat dit een goeie wagen is, absoluut, maar dat ik de andere niet beduidend minder goed vind.
    OK, hij "rijdt" wellicht beter dan de andere, met wat pittiger motoren en wat snellere reacties.
    Zo kan de automaat van de XC60 inderdaad beter en zijn de motoren misschien niet de absolute top, zoals bij Audi (naar verluidt is de inmiddels verkrijgbare 2.4D motor wel al een verbetering), maar een automaat heb ik op de Q5 niet eens kúnnen testen wegens nog niet verkrijgbaar.

Kortom, de Q5 was voor mij geen voltreffer, maar veeleer een teleurstelling, met name door de hoge verwachtingen die ik inderdaad ook had.
    Dat is niet mijn fout, maar wel van diegenen die hem de hemel inprijzen in plaats van de zaken ietwat nuchterder te bekijken.
    Nu ja, ik las in een Amerikaans review dat bij de testrit zelfs een verblijf in een sjiek hotel door Audi aan de testjournalist kado werd gedaan, dus dat verklaart misschien wel een en ander.

Voor mij koopt iedereen de wagen die hij wil, vanuit buikgevoel of niet. Maar als je je zoals Audi met deze wagen in sommige bladen blijkbaar profileert als "the new reference in its class" en "a driving experience that knows no equal", dan mag je verwachten dat niet iedereen dit zomaar voor waar aanneemt en er wel degelijk mensen zullen zijn de de proef écht op de som nemen.

Je geeft zelf aan dat de Q5 wellicht beter rijdt, sterkere motor, je hebt nog niet eens in de S-tronic gereden wat helemaal (vind ik!!!) fantastisch rijdt. Waar ben je dan in teleurgesteld? Leg dat dan eens uit, onderbouw het even. Plastic look? de stoelen? Heb je Uberhaupt wel eens in de sportstoelen gezeten? Die zitten namelijk fantastisch ( vind ik!!! en ik ben 1.91)

Wat kan mij het nou rukken wat er in het buitenland en binnenland door journalisten geschreven wordt. En volgens mij heb ik in de vorige mail je gevoelige snaartje een beetje aangeraakt.. Waar rij je nu eigelijk ?

Comment

• [quote=audiavanti;3486299]Je geeft zelf aan dat de Q5 wellicht beter rijdt, sterkere motor, je hebt nog niet eens in de S-tronic gereden wat helemaal (vind ik!!!) fantastisch rijdt. Waar ben je dan in teleurgesteld? Leg dat dan eens uit, onderbouw het even. Plastic look? de stoelen? Heb je Uberhaupt wel eens in de sportstoelen gezeten? Die zitten namelijk fantastisch ( vind ik!!! en ik ben 1.91)

Wat kan mij het nou rukken wat er in het buitenland en binnenland door journalisten geschreven wordt. En volgens mij heb ik in de vorige mail je gevoelige snaartje een beetje aangeraakt.. Waar rij je nu eigelijk in?

Comment

• als ik dan toch iets zeg dan zeg ik het omdat ik het ervaren heb ... ik heb 1 maand met een XC60 2.4D automaat gereden ... (auto van de vrouw van de baas) ik vind de Xc60 een mooie wagen , qua lijn en uiterlijk. waarom ik dan toch voor de Q5 2.0 Tdi automaat heb gekozen is gewoon het rijgevoel met de wagen ! ik vond de automaat van de volvo echt wel tegenvallen !! ik ben een automaatrijder en dan voel je het verschil heel duidelijk in reactiesnelheid alleen al ! dus daar is louter mijn keuze al gevallen ... wat blijkt achteraf dat volvo als automaat het alom verouderde systeem van peugeot gebruikt ... als je zo een auto maakt vind ik dit dan heel jammer ! dat is het enige wat ik vergelijk, de rest is voor de proefcentra om dingen met elkaar te vergelijken ! maar zoals gezegd 90 % van de mensen kiezen een wagen naar hun gevoel en dus kan je nog uren en dagen doorleuteren over waarom wel of niet de ene of de andere wordt gekocht !

i rest my case

Comment

• [quote=audiavanti;3486305]
          Oorspronkelijk geplaatst door audiavanti Bekijk Berichten
          Je geeft zelf aan dat de Q5 wellicht beter rijdt, sterkere motor, je hebt nog niet eens in de S-tronic gereden wat helemaal (vind ik!!!) fantastisch rijdt. Waar ben je dan in teleurgesteld? Leg dat dan eens uit, onderbouw het even. Plastic look? de stoelen? Heb je Uberhaupt wel eens in de sportstoelen gezeten? Die zitten namelijk fantastisch ( vind ik!!! en ik ben 1.91)

Wat kan mij het nou rukken wat er in het buitenland en binnenland door journalisten geschreven wordt. En volgens mij heb ik in de vorige mail je gevoelige snaartje een beetje aangeraakt.. Waar rij je nu eigelijk in?

INDERDAAD DIE ZITTEN FANTASTISSSSSSSSSSCH !!!!!! nog een groot verschil met die 1ne maand !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door audiavanti Bekijk Berichten
            Waar ben je dan in teleurgesteld? Leg dat dan eens uit, onderbouw het even. Plastic look? de stoelen? Heb je Uberhaupt wel eens in de sportstoelen gezeten? Die zitten namelijk fantastisch ( vind ik!!! en ik ben 1.91)

Ach, wees maar zeker dat mijn snaartjes onaangeroerd blijven door gelul op een of ander topic, hoor.
            Elementaire beleefdheid en de kunst van het eerlijk discussiëren, that was the point.

Terug naar de Q5 nu.
            Ik meen dit al eerder te hebben aangehaald, maar goed, u vraagt, wij draaien:
            - het interieur is netjes, strak, zonder tralala. Heb ik geen problemen mee, maar is voor mij onvoldoende om te zeggen "beter dan de rest"
            - exterieur is voor mij te conventioneel: dit is gewoon een Audi, geheel gelijklopend met de Avants en de Q7, maar dan wat hoger, korter, lager, kleiner... dan die andere. Verder weinig innovatief en dus voor mij geen overduidelijke topper wat dat betreft
            - op de passagiersstoel had ik een aangename ruimtelijke indruk, op de bestuurdersstoel voelde ik me als in een bestelwagen. Uiterst persoonlijke indruk, inderdaad, maar hij was er wél en dus reden voor teleurstelling.
            - achterbank zit echt als een bank, dus geen kuipgevoel, wat ik in de XC60 wel had en wat ik dan weer fantastisch vind
            - voorstoelen in de XC60 zitten wat mij betreft sowieso fantastisch, je hoeft dus geen optionele sportstoelen te nemen om goed te zitten zoals in de Q5
            - het ontkoppelingspedaal lijkt wel gemaakt voor mensen zonder kuit- en dijspieren maar dat blijkt een typisch Audi-fenomeen te zijn. Wat ik daarom nog niet fantastisch hoef te vinden, dankjewel

Nu ja, over het rijden zelf klaagt niemand, ik evenmin. Maar dat is voor mij niet de enige maatstaf om een wagen te beoordelen. En voor de vakpers ook niet, mag ik hopen, dus mijn verbazing is nog niet afgenomen.

Dat jij, audiavanti, en vele anderen duidelijk kiezen vanuit weinig objectieve overwegingen, kan best zijn.
            Maar niet iedereen geeft om en bij 50K uit op basis van het feit dat een dikke anderhalve ton aan metaal en plastic hem kriebels in de buik bezorgen.
            Punt blijft: de mensen die op zoek zijn naar een objectieve mening kunnen hier niet terecht, dat is wel duidelijk.
            Ik blijf dat jammer vinden, al ga ik er mijn slaap niet om laten en mijn snaren niet door laten beroeren.

O ja, als ik zeg in welke wagen ik rijd, maakt dat dan wat uit?
            In dat geval: een Dacia Logan of een Aston Martin DBS, je mag zelf kiezen!
            Last edited by ; 24/06/2009, 16:09.

Comment

• [quote=audiavanti;3486305]
              Je geeft zelf aan dat de Q5 wellicht beter rijdt, sterkere motor, je hebt nog niet eens in de S-tronic gereden wat helemaal (vind ik!!!) fantastisch rijdt. Waar ben je dan in teleurgesteld? Leg dat dan eens uit, onderbouw het even. Plastic look?
              Hoihoi!

Beter rijdt de Q5 zeker niet dan de XC60. Qua rijgedrag zijn beiden in feite net zo goed. Ik heb geen significante verschillen opgemerkt. Audi is iets stugger, Volvo iets comfortabeler, maar beiden rijden zeer goed, het ligt eraan wat je het meest bevalt.

Sterkere motor? In de XC60 bedoel je? De 2.4D, zeker de nieuwe motoren in de MY2010, is een pak krachtiger dan de 2.0TDI hoor. Beiden hebben 163PK maar De Volvo heeft 420NM. Laten we wel wezen, in de Q5 zit dezelfde basismotor als in de hele VAG-lijn gebruikt wordt, een uitontwikkelde 2.0TDI met 170PK (of 163). De 2.4D is een motor waarbij men moeite heeft moeten doen om hem onder de 163PK te krijgen. Het is technisch dezelfde motor als de D5 van 205PK. Het koppel van 420NM is wel gebleven. Met een kleine software-aanpassing IS het gewoon een D5 met 205PK (snap je 't plaatje).

In feite is dit ook één van de redenen dat wij niet voor een Q5 hebben gekozen: boven de 2.0TDI is er niets, behalve de 3.0TDI, en die is voor mij te duur. De meerprijs tegenover een 2.0TDI (die al duur is) kan niet meer logisch verklaard worden.

Maar ik stel vast dat er weer over de Q5 en de XC60 geleuterd wordt, maar nu kan je niet zeggen dat "de Volvo-adepten" de aanstekers zijn hoor!

Comment

• [quote=Methusalem;3486738]

Hoihoi!

Beter rijdt de Q5 zeker niet dan de XC60. Qua rijgedrag zijn beiden in feite net zo goed. Ik heb geen significante verschillen opgemerkt. Audi is iets stugger, Volvo iets comfortabeler, maar beiden rijden zeer goed, het ligt eraan wat je het meest bevalt.

Sterkere motor? In de XC60 bedoel je? De 2.4D, zeker de nieuwe motoren in de MY2010, is een pak krachtiger dan de 2.0TDI hoor. Beiden hebben 163PK maar De Volvo heeft 420NM. Laten we wel wezen, in de Q5 zit dezelfde basismotor als in de hele VAG-lijn gebruikt wordt, een uitontwikkelde 2.0TDI met 170PK (of 163). De 2.4D is een motor waarbij men moeite heeft moeten doen om hem onder de 163PK te krijgen. Het is technisch dezelfde motor als de D5 van 205PK. Het koppel van 420NM is wel gebleven. Met een kleine software-aanpassing IS het gewoon een D5 met 205PK (snap je 't plaatje).

In feite is dit ook één van de redenen dat wij niet voor een Q5 hebben gekozen: boven de 2.0TDI is er niets, behalve de 3.0TDI, en die is voor mij te duur. De meerprijs tegenover een 2.0TDI (die al duur is) kan niet meer logisch verklaard worden.

Maar ik stel vast dat er weer over de Q5 en de XC60 geleuterd wordt, maar nu kan je niet zeggen dat "de Volvo-adepten" de aanstekers zijn hoor!

Ik rij in de 2.0 TFSI met 211 pk en 350 nm
                Heerlijke motor met de S-tronic
                Wellicht later door ABT chiptuning naar 245 pk en 400 nm maar voorlopig vind ik dit ruim voldoende.

Comment

• [quote=audiavanti;3487161]
                  Oorspronkelijk geplaatst door Methusalem Bekijk Berichten

Ik rij in de 2.0 TFSI met 211 pk en 350 nm
                  Heerlijke motor met de S-tronic
                  Wellicht later door ABT chiptuning naar 245 pk en 400 nm maar voorlopig vind ik dit ruim voldoende.
                  Hallo,

Wow, is 211PK niet voldoende? Ja ik kijk enkel naar de dieselmotoren, Volvo heeft er geen deftige daarin.

Ja die S-tronic zal wel goed rijden. Ik heb enkel een manuele kunnen testen omdat de S-tronic nog niet beschikbaar was. Manueel was ik niet van overtuigd, ik zocht trouwens toch een automaat. Jammer dat de S-tronic niet beschikbaar was, ik kan er dus niets ove zeggen.

Comment

• Caractere bodystyling voor Audi Q5

meer foto's op: http://www.audiblog.nl/?p=17903

Comment

• In de hoop dit forum toch nog een leuke wending te geven...Kan mijn Q5 vrijdag ophalen
                      Begin maart besteld en eind juni ophalen, ik ben een tevreden mens

Was een Volvo XC90 rijder, heb bijna het hele scala aan Volvo's gereden van de V40, S60 tot aan de XC90. Wilde iets kleiner rijden maar wel suv dus natuurlijk was de eerste stap een proefrit met de XC60, heerlijke auto alleen mijn probleem was de motor. De enige benzinemotor op dat moment (nog steeds?) was de T6 en wil ik mijn rijbewijs houden is dat geen goede keuze. Had moeite om "normaal" gas te kunnen geven zonder met driftende banden bij het stoplicht weg te rijden ...en langzamer dan 80 km/pu rijden was bijna onmogelijk. Vanwege omslagpunt benzine vs diesel (lease deze auto) is de keuze voor benzine een die ik kan verantwoorden, de volgende auto moest dus een benzine motor hebben. Met alleen de T6 viel de XC60 dus af. Toch ietwat teleurgesteld viel toen mijn oog op de Q7, kan ik kort over zijn, 30 seconden met de vrouw in de showroom was al duidelijk, dit werd het niet gelukkig stond in dezelfde showroom ook een Q5 en daar viel ze wel voor Na een hoop lezen op internet en een proefrit met een 2.0 TFSI was de keuze gemaakt. Deze auto wordt als het goed is vrijdag opgeleverd.

Q5 2.0 TFSI, Pro Line Quatro, S tronic (voor de niet Nederlanders, Pro Line is Xenon plus, Audi Sound system, Airco volautomatisch 3-zone)
                      Quartz grijs metallic
                      LM Velgen 8J X 19 "5-arm" design
                      Achterklep elektrisch openend en sluitend
                      Alcantara design pakket
                      Audi Hold assist
                      Audi Music Interface
                      Audi parking system advanced
                      BIS met kleurenscherm
                      Buitenspiegels elec. inklapbaar en aut. dimmend
                      Bumpers, deurlijsten in exterieur kleur
                      Comfort sleutel
                      Inleg Dimension silver
                      Lichtpakket
                      MMI Navigatie plus
                      Opberg pakket
                      Sportstuurwiel drie spaaks met paddles
                      Stoelen elec. verstelbaar en verwarmbaar
                      Telefoonvoorbereiding
                      Verschuifbare tweede zitrij

waarom is het nou de Q5 geworden? Front ziet er mooi uit, zeker met de Led dagrijverlichting vind ik het een mooie auto. Zijkant is wat mij betreft de Q7 maar dan korter, ik was in de race voor de Q7 dus dit kan er mee door. Kont is mooi, stoer, krachtig en elegant, persoonlijk vind ik deze meer geslaagd dan de Volvo waar ik de achterlichten iets te frivool vind, maar ik ben dan ook al 47...Komende uit de XC90 komt de Q5 afgeslankt en zeer sportief over. Nou zat er een diesel in de Volvo en dat gaf toch wel vaak het busjes gevoel op een hele luxe manier dan... In de tussentijd heb ik als voorloop auto een A6 gereden en ik kan niets anders zeggen dat Audi (dit is echt mijn eerste kennismaking met het merk) mij prima bevalt. Sportief rijden gaat net zo makkelijk als relaxed cruisen met de familie. Heb o.a. ervaring met BMW, Volvo, Mercedes en Volkswagen en het Audi gevoel komt wat mij betreft aardig overeen met BMW. Luxe, kwaliteit, sportiviteit maar ook een auto om met de familie op pad te gaan, kortom voor mij een perfecte match!

Zal zo snel als mogelijk is foto's plaatsen.

Comment

• Proficiat met de aankoop, Mikeh1 !
                        En met je mooi onderbouwde post...

Comment

• Idd, mooie post! Lang niet meer gelezen hier...

Proficiat, wat een mooie configuratie zeg!! Benieuwd naar de foto's. Wat ik niet wist: de 2.0 is met paddles verkrijgbaar???

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door mikeh1 Bekijk Berichten
                            In de hoop dit forum toch nog een leuke wending te geven...Kan mijn Q5 vrijdag ophalen
                            Begin maart besteld en eind juni ophalen, ik ben een tevreden mens

Was een Volvo XC90 rijder, heb bijna het hele scala aan Volvo's gereden van de V40, S60 tot aan de XC90. Wilde iets kleiner rijden maar wel suv dus natuurlijk was de eerste stap een proefrit met de XC60, heerlijke auto alleen mijn probleem was de motor. De enige benzinemotor op dat moment (nog steeds?) was de T6 en wil ik mijn rijbewijs houden is dat geen goede keuze. Had moeite om "normaal" gas te kunnen geven zonder met driftende banden bij het stoplicht weg te rijden ...en langzamer dan 80 km/pu rijden was bijna onmogelijk. Vanwege omslagpunt benzine vs diesel (lease deze auto) is de keuze voor benzine een die ik kan verantwoorden, de volgende auto moest dus een benzine motor hebben. Met alleen de T6 viel de XC60 dus af. Toch ietwat teleurgesteld viel toen mijn oog op de Q7, kan ik kort over zijn, 30 seconden met de vrouw in de showroom was al duidelijk, dit werd het niet gelukkig stond in dezelfde showroom ook een Q5 en daar viel ze wel voor Na een hoop lezen op internet en een proefrit met een 2.0 TFSI was de keuze gemaakt. Deze auto wordt als het goed is vrijdag opgeleverd.

Q5 2.0 TFSI, Pro Line Quatro, S tronic (voor de niet Nederlanders, Pro Line is Xenon plus, Audi Sound system, Airco volautomatisch 3-zone)
                            Quartz grijs metallic
                            LM Velgen 8J X 19 "5-arm" design
                            Achterklep elektrisch openend en sluitend
                            Alcantara design pakket
                            Audi Hold assist
                            Audi Music Interface
                            Audi parking system advanced
                            BIS met kleurenscherm
                            Buitenspiegels elec. inklapbaar en aut. dimmend
                            Bumpers, deurlijsten in exterieur kleur
                            Comfort sleutel
                            Inleg Dimension silver
                            Lichtpakket
                            MMI Navigatie plus
                            Opberg pakket
                            Sportstuurwiel drie spaaks met paddles
                            Stoelen elec. verstelbaar en verwarmbaar
                            Telefoonvoorbereiding
                            Verschuifbare tweede zitrij

waarom is het nou de Q5 geworden? Front ziet er mooi uit, zeker met de Led dagrijverlichting vind ik het een mooie auto. Zijkant is wat mij betreft de Q7 maar dan korter, ik was in de race voor de Q7 dus dit kan er mee door. Kont is mooi, stoer, krachtig en elegant, persoonlijk vind ik deze meer geslaagd dan de Volvo waar ik de achterlichten iets te frivool vind, maar ik ben dan ook al 47...Komende uit de XC90 komt de Q5 afgeslankt en zeer sportief over. Nou zat er een diesel in de Volvo en dat gaf toch wel vaak het busjes gevoel op een hele luxe manier dan... In de tussentijd heb ik als voorloop auto een A6 gereden en ik kan niets anders zeggen dat Audi (dit is echt mijn eerste kennismaking met het merk) mij prima bevalt. Sportief rijden gaat net zo makkelijk als relaxed cruisen met de familie. Heb o.a. ervaring met BMW, Volvo, Mercedes en Volkswagen en het Audi gevoel komt wat mij betreft aardig overeen met BMW. Luxe, kwaliteit, sportiviteit maar ook een auto om met de familie op pad te gaan, kortom voor mij een perfecte match!

Zal zo snel als mogelijk is foto's plaatsen.

Mooie samenstelling! Goede keuze van de motor en s-tronic. Daar gaan jullie een hoop plezier aan beleven.
                            Quartz grijs is een mooie kleur, heeft die van mij ook.
                            Bijgevoegde Bestanden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MMVV Bekijk Berichten
                              Idd, mooie post! Lang niet meer gelezen hier...

Proficiat, wat een mooie configuratie zeg!! Benieuwd naar de foto's. Wat ik niet wist: de 2.0 is met paddles verkrijgbaar???
                              yep met S tronic gewoon sportstuur met paddles bestellen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten
                                oen - schijtmerk ....

Niet echt de taal van iemand die op een nette manier wil discuteren vind ik.
                                Ik ga me niet moeien met de inhoudelijke discussie, maar gelieve toch respect te tonen, ook al ben je het totaal oneens met bepaalde uitspraken.

Gewoon even op de lippen bijten , een wandelingetje maken en even nadenken hoe je je gevoelens en argumenten op een nette manier wil verwoorden. Zo simpel is het.
                                Excuses smetje, het waren examens

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                                  Excuses smetje, het waren examens
                                  En nu snel studeren op je zolderkamertje. Morgen moet je weer naar school.
                                  Ga van het weekend maar dromen van je golfje

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door audiavanti Bekijk Berichten
                                    En nu snel studeren op je zolderkamertje. Morgen moet je weer naar school.
                                    Ga van het weekend maar dromen van je golfje
                                    De examens zijn gedaan, en ik rij liever geen vag. Vandaag een 650i afgetrapt, das nog es een auto.

Comment

• Even snel , ben nog aan het bijkomen van het feestje vandaag. Audicentrum Tilburg voor feesten en partijen als het gaat om de aflevering van een nieuwe auto

Terugrit was misselijkmaken heerlijk. Geluid zacht, gaspedaal diep, rauw geluid van die 211 pk en niet eens de S stand gebruikt, nou maar hopen dat er geen flitsers stonden

Heb me wel 5 minuten lopen verbazen om het formaat van velgen en banden, jeetje wat een knoeperts! Nou even snel boekjes er bij en spelen maar want er zit zoveel op deze auto. De foto met de sleutels is trouwens mijn favoriet, kijk mam autorijden met de sleutels in handen
                                      Bijgevoegde Bestanden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Olivier_d83 Bekijk Berichten
                                        Net een week geleden mijn Audi Q5 besteld, nu nog enkele maanden (lees 4) afwachten, spannend wel. Momenteel rij ik met een Audi A4 avant.
                                        Normaal gezien ging hij binnen zijn 15/09/2009, belden ze me op deze middag van bij de dealer dat hij klaar staat in de garage en dat ze er zelf verbaasd waren dat hij er zo vroeg staat, en ik natuurlijk ook (besteld op 10/05/2009)

Comment

• productiedatum gekend !

kreeg een bericht dat mijn auto in productie gaat op 3 juli. de levering is voorzien voor half juli. Oorspronkelijk was eind augustus voorzien. Dat scheelt dus al behoorlijk. Laat maar komen !!
                                          Kan er momenteel al iets gezegd worden over het verbruik door de dieselrijders ?

Comment

Working...
                                          X