Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi Q5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Vriendin van me heeft er ook ene. Nu al zo'n 20k km. Paar keer mee gereden tijdens 't verlof.

    't Valt me echt op hoe zwaar Audi achteruit is gegaan inzake materiaalkwaliteit en afwerking binnenin. Gigantische lappen keihard plastic op de deuren, 't is bijna lelijker dan bij een BMW '1 pre-facelift (en dat is daar érg). Binnenin helemaal geen edele feeling, naar mijn mening, er is overduidelijk zwaar op bespaard. En da's jammer (maar 't is bij andere merken ook zo, kijk maar naar een groot deel van de "vorige" generatie BMW's (E90ev '3, E60ev '5, E65ev '7) of Mercedessen (SLK, nieuwe C, nieuwe E). 't Ergste bij die auto van 'r is dan nog dat ze een lichte kleur leder wou, beige koos, en nu ook nog met dat verschrikkelijke donkerbeige plastic in 't interieur zit opgescheept, wat het plastic-gevoel nog zwaar versterkt. Zwart interieur is naar mijn mening dan ook plicht in de Q5, jammer dat je niet zoveel leuke bekledingskleuren kan kiezen in combinatie met een zwart interieur.

    Ik vind wel dat 'ie zeer goed rijdt. De motor-versnellingsbak combinatie is echt geslaagd te noemen imo, zeker voor mensen die eerder normaal tot normaal sportief rijden. Je voelt dat 't geen klassieke automaat is maar ik was dat na 100 meter (of een paar minuten, zeg) gewoon. Nooit meer aan gestoord, werkte zoals ik 't wou en dat ding gewoon "vergeten" tijdens 't rijden, en da's een goed teken. Ook 't stuur vind ik aangenaam voor een "busje", volgt goed je handbewegingen en dat is bij veel andere modellen in die klasse wel eventjes anders (XC60 om maar iets te zeggen, daar zit imo een vrij grote graad zweverigheid in, vooras is langs één kant té kwiek en daarom meteen ook wat te onnauwkeurig ; de X3 stuurt ook erg goed maar lijdt gewoon veel teveel onder z'n beenharde afstelling, past niet in zo'n SUV). Op dat vlak is de Q5 in die klasse 't beste wat ik al mocht ervaren, zeer aangenaam. Zetels (sportzetels) zitten goed, niks over te zeggen. Plaats achterin en in de koffer vond ik, gezien z'n uiterlijk / 't concept / de klasse, eigenlijk goed meevallen. Ik kan behoorlijk achter mezelf gaan zitten, en da's voor mij voldoende (XC60 is ruimer achterin). Koffer vind ik groot genoeg, rij nu met een '1 en da's nog een pak minder. (achterbank ligt dan ook vaak plat als ik iets moet vervoeren). Nadeeltje is z'n povere overzichtelijkheid : je ziet echt weinig in dat ding. 't Is beter dan in een X6 (gelukkig ) maar 't is ook niet om over naar huis te schrijven. Parkeersensoren v+a zijn dus inderdaad een must have optie, naar mijn mening.

    Al bij al : overtuigd van die auto! Rijdt goed, zit goed, is sportief en nauwkeurig genoeg, biedt voldoende mate comfort, is zeker niet klein, ziet er goed uit. Jammer van de interieurafwerking en de -kleuren. Anders was 't een topper, imo.
    nogal een nuchtere analyse, klopt grotendeels, zeker qua afwerking...
    het kan wel tegen een stoot !

    Comment


    • Ben hoegenaamd geen VAG-kenner maar ik dacht dat de automaten bij de 3.0TDI geen DSG-bakken zijn. De DSG-bak is - dacht ik - heden enkel verkrijgbaar tot vermogens van een 200pk en niet meer dan 400nm. M.a.w., ze zijn gemaakt voor de 2.0 (T)FSI en de 2.0 TDI.

      Voor lichtere vermogens is er nog de DSG 7-bak (min of meer voor de 1.2TFSI en 1.4TFSI).

      Blijkbaar kunnen de huidige DSG-bakken niet meer vermogen aan.

      De in de volkswagens veel gebruikte DSG-bakken mag je dan ook niet vergelijken met de audi-automaten voor de 3 liters.

      Comment


      • Neenee, een S-tronic is wel degelijk een "DSG"-bak.
        Ook die van een Nissan GT-R, Porsche PDK's tot zelfs de automaat in de Bugatti Veyron. Die laatste zou toch een serieuze stress-test mogen zijn voor dat type automaat.

        Comment


        • Een kleine google leert mij dat ge volledig gelijk hebt. Blijkbaar werd de audi DSG S-tronic reeds in 2008 gelanceerd.

          Tja, het is nu wel duidelijk dat ik geen VAG-kenner ben .

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door van god los Bekijk Berichten
            Een kleine google leert mij dat ge volledig gelijk hebt. Blijkbaar werd de audi DSG S-tronic reeds in 2008 gelanceerd.

            Tja, het is nu wel duidelijk dat ik geen VAG-kenner ben .
            vroeger waren de Audi quattro's altijd met Tiptronic als automaat uitgerust
            voor de Q5 (andere positie van de motor) werd een nieuw model van S-Tronic gemaakt, die hogere vermogens aankan, dus ook voor de 3,0. Dus geen gewone automaat met koppekomvormer maar een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling (= DSG van VW, PDK van Porsche...) Dat nieuw model zal (denk ik...) veralgemeend om produktie/ekonomische redenen, en kan op termijn de doodsteek betekenen voor de nochthans schitterende Multitronic (cfr A4 Allroad en A5 Sportback...)
            als men deze vraag stelt bij Audi doen ze alsof ze er niets van weten, maar er is geen enkele logica in het behoud van 2 verschillende automaten...tenzij afspraken en/of verplichtigen met de producent van mulitronics (Steyr)
            my two pences...
            Last edited by guyugy; 02/09/2009, 18:50.

            Comment


            • goed design...

              met de komst van minder goed weer stel ik vast dat de designers van de Q5 hun werk goed gedaan hebben : de wagen mag op de smerigste wegen gereden hebben, je maakt je broek niet vuil als je eruit stapt, want de rand beneden blijft droog door de vorm zelf van de deur, die ver genoeg onder de wagen doorloopt
              ik had dat niet meer gekend sinds mijn vroegere Saab's 900 (daar noemden ze dat "autoclaaf-deuren"
              als gevolg heb ik geen spatlappen laten monteren : op de Q5 zijn ze esthetisch loodzwaar, en zouden m.i. enkel passen in combinatie met treeplanken (voor wie dat mooi/nuttig vindt, want dan komt het probleem terug van de vuile broekpijpen...) of met een zwarte kleur (ik heb meteoor + contrastkleur, dan is het ver van mooi !)
              wel moet ik toegeven dat de deuren extra-vuil worden bij slecht weer, ook blijven de ruiten zelf vrij schoon; de achterklep wordt ook meteen een vuile boel, vandaar ook het nut van de elektriche bediening
              Last edited by guyugy; 03/09/2009, 19:20.

              Comment


              • verbruik en rijstijl

                ik las toevallig in Audi Magazine 2/2009 een artikel over hoe zo weinig mogelijk te verbruiken; er wordt daarin aanbevolen nog veel vroeger te schakelen dan de boordcomputer het aangeeft, deze indicatie zijnde "de laatste verwittiging om daadwerkelijk te schakelen"
                welnu, zou ik dat doen, dan bereik ik nooit de grens van 2.000t/m, en zou ik na een korte optrekfase bijna constant beneden de 1500t/m rijden in 5de of 6de versnelling.
                Op een dergelijk laag toerental is het overduidelijk dat de motor (2,0TDI) niet lekker draait en de wagen doet beven; pas rond de 1800t/m begint de motor vlotjes de draaien
                daar ik nog de wagen aan het inrijden ben, daal ik nooit onder deze waarde, meestal laat ik de motor minimaal rond de 2.000t/m draaien, met in optrekfase tot 2800/3000.
                mijn verbruik bedroeg bij het begin 8,5/9liters, nu al gedaald naar 7,5/8l op een gevarieerd parcours
                ik vind het al echt niet overdreven voor een vrij zware wagen, en zal mijn plezier niet kelderen door amper een derde van mijn vermogen te gebruiken om een druppel diesel te sparen (ik had dan een Polo Bluemotion gekocht...)

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                  mijn verbruik bedroeg bij het begin 8,5/9liters, nu al gedaald naar 7,5/8l op een gevarieerd parcours
                  ik vind het al echt niet overdreven voor een vrij zware wagen, en zal mijn plezier niet kelderen door amper een derde van mijn vermogen te gebruiken om een druppel diesel te sparen (ik had dan een Polo Bluemotion gekocht...)
                  Dat is een mooi en leefbaar cijfer (zeker in vgl met de concurrentie)

                  Comment


                  • regenereren

                    hoe merkt men dat de wagen bezig is zijn DPF te regenereren ?
                    op welke frekwentie gebeurt dat ongeveer ?
                    ik heb hierover niets in de manual gelezen

                    Comment


                    • Het dieselpartikelfilter/fenomeen....wordt de dooddoener van de moderne dieselmotor.

                      Hier komt meer bij kijken dan alleen maar ff gas te geven op de autostrade bij oplichtend ikoontje(dashboard) hoor....de gebruikte smeerolie en getankte kwaliteit v/d dieselbrandstof spelen een even grote rol. Natuurlijk koop je geen diesel om enkel maar rond de kerktoren te rijden. Een nieuwe dieselmotor springt er in al z'n jeugdigheid nog flexibel mee om, maar na wat km's op de teller gaat er de flexibileit wat uit, met alle gevolgen vandien...je rijdt bij wijze met eene voet op de gas terwijl de motor wordt gesmoord door een DPF-filter die de uitlaat naar buiten gedeeltelijk of geheel versperd. De motorrem v/e vrachtwagen werkt op dit syseem...dan weet je 't wel zekers !!!!

                      Dus zeker van belang is ook, de gebruikte smeerolie en getankte kwaliteit v/d dieselolie ...zo vermijd je slakken (asdeeltjes) ...hoe beter de kwaliteit v/d gebruikte producten hoe minder kans op problemen. Het regeneratieprogeramma v/h dieselpartikelfilter verbrand enkel de roet en niet de asdeeltjes die achterbijven op het filter. Dus olie met de kwalifikatie 'low saps' als bvb. 'Total Quartz Ineo Mc3 5W30' is een must.
                      Een goede dieselbrandstof vind je dan weer bij Shell met de V-Shell power.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door D-J Bekijk Berichten
                        Het dieselpartikelfilter/fenomeen....wordt de dooddoener van de moderne dieselmotor.

                        Hier komt meer bij kijken dan alleen maar ff gas te geven op de autostrade bij oplichtend ikoontje(dashboard) hoor....de gebruikte smeerolie en getankte kwaliteit v/d dieselbrandstof spelen een even grote rol. Natuurlijk koop je geen diesel om enkel maar rond de kerktoren te rijden. Een nieuwe dieselmotor springt er in al z'n jeugdigheid nog flexibel mee om, maar na wat km's op de teller gaat er de flexibileit wat uit, met alle gevolgen vandien...je rijdt bij wijze met eene voet op de gas terwijl de motor wordt gesmoord door een DPF-filter die de uitlaat naar buiten gedeeltelijk of geheel versperd. De motorrem v/e vrachtwagen werkt op dit syseem...dan weet je 't wel zekers !!!!

                        Dus zeker van belang is ook, de gebruikte smeerolie en getankte kwaliteit v/d dieselolie ...zo vermijd je slakken (asdeeltjes) ...hoe beter de kwaliteit v/d gebruikte producten hoe minder kans op problemen. Het regeneratieprogeramma v/h dieselpartikelfilter verbrand enkel de roet en niet de asdeeltjes die achterbijven op het filter. Dus olie met de kwalifikatie 'low saps' als bvb. 'Total Quartz Ineo Mc3 5W30' is een must.
                        Een goede dieselbrandstof vind je dan weer bij Shell met de V-Shell power.
                        bedankt voor de les...
                        ik dacht dat de motorrem van een vrachtwagen eigenlijk gebaseerd is (of was ??) op het onderbreken van de inspuiting... of is dat tegenwoordig gewoon op het sluiten/afdichten van de uitlaatgaslijn ?
                        Wat denk je van de ESSO-diesel ? Shell is bijzonder weinig aanwezig aan de kust...

                        Comment


                        • Niet enkel Shell levert kwalitatieve brandstoffen, ook andere leveranciers voorzien je van goede kwaliteit hoor. Esso valt daar zekers onder, kijk een de specs. na !

                          En wat betreft de smoorklep op vrachtwagens...vroeger werkte deze enkel op 't smoren v/d uitlaatgassen.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                            Wat denk je van de ESSO-diesel ? Shell is bijzonder weinig aanwezig aan de kust...
                            Laat je niet in de luren leggen door de reclamepraat van D-S.
                            Alle bekende grote merken leveren kwaliteitsdiesel af. Waarom zou je niet goed zitten met Esso in plaats van Shell?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
                              Laat je niet in de luren leggen door de reclamepraat van D-S.
                              Alle bekende grote merken leveren kwaliteitsdiesel af. Waarom zou je niet goed zitten met Esso in plaats van Shell?
                              ok, maar hiermaa heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag, behalve dat een licht zou beginnen branden op het dashbord (welke ? waar ? geen spoor hiervan in de manual...)

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Koe Foenf Bekijk Berichten
                                1. B2F4U : 15 december 2.0TDI kwartsgrijs (5200 km)
                                2. josy : 19 december 2.0TDI S-line ijszilver (17500 km)
                                3. Q5 caractere : 3 februari 3.0TDI oceaanblauw
                                4. gingerbeat : 10 februari 2.0TFSI kwartsgrijs
                                5. lucas_boy : 3 maart 2.0TDI zwart (1.200 km)
                                6. tiest : 13 maart 2.0TDI S-line zwart
                                7. TFSI-Q : 26 maart 2.0TDI S-line ext. ijszilver
                                8. koe foenf : 31 maart 2.0TDI S-Tronic amethystgrijs (100 km)
                                besteld maar nog niet geleverd
                                1. musa : 8 april 2.0TDI S-tronic kwartsgrijs
                                2. cold-play : 6 mei 2.0TDI lavagrijs
                                3. kuu5: eind juni 2.0TFSI S-tronic ijszilver
                                4. audiavanti : 09mei 2.0TFSI S-tronic kwartsgrijs
                                5. Qcar: begin juni 2.0TDI fantoomzwart
                                6. audicruiser5: eind mei / begin juni 3.0TDI S-line wit/zwarte dakrails
                                7. romainmessiaen: begin april 2.0TDI S-tronic fantoomzwart
                                8. rz133 : september 2.0TDI offroad pakket
                                9. joke: begin april 2.0TDI lavagrijs
                                hoeveel zouden er intussen bijgekomen zijn ?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                  ok, maar hiermaa heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag, behalve dat een licht zou beginnen branden op het dashbord (welke ? waar ? geen spoor hiervan in de manual...)
                                  In theorie zou je roetfilter elke 1000 km kunnen verzadigd zijn met roet.
                                  Wat merk je daarvan ...bijna niets, een heel klein beetje een verbrandde geur misschien die je eventueel kunt waarnemen.
                                  Alles hangt een beetje af van de kwaliteitmazout en vooral je gebruikte motorolie. Als je goede motorolie...full synthethische 5W30 low saps olie gebruikt zal die bijna geen asvorming vormen in de roetfilter en zal de wagen telkens als die kan je roetfilter proper maken...bij slechtere olie zal er meer asvorming zijn in de filter ...en die as kan niet verbrand worden en beetje bij beetje raakt je roetfilter verstopt.Je kan die as vergelijken met een kolenkachel van vroeger (de kolen verbrandde maar de as die achterbleef moest telkens weggegooid worden) ...hoe betere kwaliteit mazout en motorolie hoe minder deeltjes die achterblijven hoe cleaner je roetfilter blijft, hoe vlugger je uitlaatdampen kunnen ontsnappen hoe beter het rendement v/d motor zal zijn en hoe properder deze blijft.
                                  Het regeneratieprogramma kan ook maar enkel werken als de motor op bedrijfst° is en heeft ongeveer een twintigtal minuutjes nodig...daarom komen mensen die steeds korte afstanden afleggen in problemen. Dan raad men aan om af en toe eens een autoweg op te rijden.
                                  Last edited by ; 06/09/2009, 11:36.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk Berichten
                                    In theorie zou je roetfilter elke 1000 km kunnen verzadigd zijn met roet.
                                    Wat merk je daarvan ...bijna niets, een heel klein beetje een verbrandde geur misschien die je eventueel kunt waarnemen.
                                    Alles hangt een beetje af van de kwaliteitmazout en vooral je gebruikte motorolie. Als je goede motorolie...full synthethische 5W30 low saps olie gebruikt zal die bijna geen asvorming vormen in de roetfilter en zal de wagen telkens als die kan je roetfilter proper maken...bij slechtere olie zal er meer asvorming zijn in de filter ...en die as kan niet verbrand worden en beetje bij beetje raakt je roetfilter verstopt.Je kan die as vergelijken met een kolenkachel van vroeger (de kolen verbrandde maar de as die achterbleef moest telkens weggegooid worden) ...hoe betere kwaliteit mazout en motorolie hoe minder deeltjes die achterblijven hoe cleaner je roetfilter blijft, hoe vlugger je uitlaatdampen kunnen ontsnappen hoe beter het rendement v/d motor zal zijn en hoe properder deze blijft.
                                    Het regeneratieprogramma kan ook maar enkel werken als de motor op bedrijfst° is en heeft ongeveer een twintigtal minuutjes nodig...daarom komen mensen die steeds korte afstanden afleggen in problemen. Dan raad men aan om af en toe eens een autoweg op te rijden.
                                    bedankt t'web, ik ben nog een leek in diesel, dit is mijn eerste...
                                    ik doe elke maand twee of drie keer de afstand Brussel/kust heen en weer, intussen geen grote afstanden, maar altijd op vrije banen
                                    ik verwacht dus geen te groot probleem met mijn roetfilter

                                    Comment


                                    • Sep 10, 2009
                                      Audi Q5 niet aan te slepen

                                      Categories: .Q5, Algemeen

                                      Geschreven door: AudiBlog Sander




                                      De Audi Q5 is op dit moment een echte hype.
                                      Levertijden voor een hagel nieuwe Q5 is zo’n 3 en halve maand afhankelijk van type en uitvoering.
                                      Door die levertijden is er ook een ware run op jong gebruikte.
                                      Als warme broodjes vliegen de Q5 modellen uit de showroom.
                                      Ook de nieuwe zuinigere modellen (zie hier een vorig artikel) zijn hier bij goed vertegenwoordigt.
                                      Waar sommige andere merken in zwaar weer zitten, gaat het bij Audi redelijk voor de wind.
                                      We kunnen concluderen dat de Audi Q5 een ware verkoop topper is.

                                      [

                                      Comment


                                      • Onze interesse gaat uit naar de Q5 ;-)
                                        Enkele vragen hieromtrent:

                                        Welke motorisatie neem ik best:
                                        2L 163 pk OF 2L ( 136)143pk
                                        Hoeveel is de fiscale pk van beide ?

                                        Welke opties zijn écht een MUST have ?

                                        Welke zijn de mooiste 19" OEM velgen ?

                                        Iemand een foto met de kleur --> "amethistgrijs" (aubergine-achtige schijn)
                                        Last edited by ; 28/09/2009, 07:02.

                                        Comment


                                        • Ben jij van milk inc?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X