Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi Q5

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
    bedankt !
    ik ben wel een beetje ontgoocheld van de geringe uithouding van je banden, maar ik had dat eigenlijk ook willen zien op een paar Q5's die op straat geparkeerd stonden
    het verbaasd mij wegens de stelling van Audi die beweert meer kracht naar achter te versassen
    harde rijstijl of servostuur die het te gemakkelijk maakt de voorwielen ter plaatse te draaien ?
    zijn dat ook Dunlop's ? Hoe ver reed je met je vorige banden/wagen ?
    Met mijn vorige wagen (A6 avant 1.9TDI) deed ik 30000 km met voorbanden en 60000 met achterbanden. (die waren dan wel kaal); zal nu met achterbanden van de Q5 max 40000Km worden vrees ik.
    Ik rijd wel regelmatig met caravan of aanhangwagen wat de slijtage wel zal beinvloeden.
    Bij de Q5 heeft er van de 22000Km toch al 5000Km een caravan achtergehangen.
    Banden zijn DUNLOP 235 17" waar ik eigenlijk wel tevreden over ben.
    sigpic

Comment

• heel interessant, maar ook veel blablabla

hallo Q5 vrienden & vijanden,

binnen een week of 2 ben ik de gelukkige eigenaar van een witte Q5, 2.0 TDi S-Tronic. Sinds enkele dagen ben ik dit forum van Blz 1 tot einde aan het lezen en ik vond het superspannend te volgen hoe de eerste Q5's geleverd werden en beoordeeld. Wat me wel opvalt, en minder leuk vind: ik dacht dat een forum uitgevonden werd om mensen met bepaalde interesses de kans te geven om over hun interesses te communiceren met anderen. Maar ik heb de indruk dat de meeste dingen die gepost worden irrelevante zaken zijn, en meer te maken hebben met keuzes, smaken, kleuren en net nog geen geuren. En die hebben volgens mij niets te zoeken in dit forum. Het is een eindeloze discussie. Ikzelf heb al 4 Audi's gehad in het verleden gaande van de Coupe GT naar de 90 en 2 A4's en jullie gaan me niet horen klagen. Zeggen dat Audi het beste merk is is zeggen dat Miss Universe de mooiste vrouw ter wereld is. Maar dat is niet zo voor de ganse wereldbevolking. Hier kunnen jullie dus uren over zeveren. Langs de andere kant, ik ben een absolute Audi-fan, (net als mijn vrouw die een A3 had en nu een TT) In Duitsland (bron ADAC) werd de BMW X3 reeds 2 jaar na mekaar aangduid als beste auto. Waar was dat op gebaseerd: op pannenstatistieken. Ik heb met een X3 gereden, zeer mooie wagen, maar het zal nooit de mijne zijn wegens geen interesse in BMW. Heb er eentje gehad, en buiten het feit dat die me nooit in de steek gelaten heeft op motorisch vlak liet al de rest, lees electronika me wel in de steek, itt tot Audi.
      Laat ons ons dus concentreren op de feiten, AUDI, en hier in het biezonder op de Q5. Wil je iets kwijt over een ander merk, deze site is zodanig goed geconstrueerd dat elk zijn gading vindt.
      Ik tel dus verder af: besteldatum 30 juni, hij zou nu op de band moeten staan en binnen een week of 2 op mijn oprit.
      Ik wens jullie een veilige rit
      Pier

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door B2F4U Bekijk Berichten
        Hallo; ik heb de mijne nu ongeveer een maand en 1800 KM op de teller;
        nog geen last van vocht in de lichten ( ik was hem wekelijks met hogedrukreiniger ).
        163PK ( bij mij 170PK ) is meer dan voldoende het enige wat je mist is snelheidsgevoel zowel bij het rijden als bij het optrekken, mijn vorige wagen was een A6 130PK en ik had in het begin van de Q5 het gevoel dat de A6 sneller was maar als ik de werkelijke snelheid let zie ik dat de Q5 een stuk sneller is ( wat ook op papier zo is 0-100 voor de Q5 2.0TDI is 9.5sec). + een boete tijdens smogalarm terwijl ik de flik had zien staan en voldoende had afgeremd naar 90 km/u maar zodra ik naast de flitswagen was ben ik terug opgetrokken in 6é versnelling ( resultaat 14KM/u te snel en flits )
        Ik heb ook geen last van windgeruis volgens mij stond er bij jou een raam enkele milimeters open.

Mijn minpunten :
        • elektrische trekhaak is praktisch maar je moet wel eerst manueel een stuk plastiek vanonder de bumper halen!
        • opbergvakje voor de zonnebril is te klein.
        • er zit een piepend geluid in mijn stuur bij het draaien ( leder schuurt ergens )
        • gordelwaarschuwing ( biep ) werkt ook bij het achteruit rijden
        dit zijn de berichten waar ik écht iets uithaal!

Om verder te gaan over mijn bestelling , ik weet het, er gaan veel reacties komen van de liefhebbers, maar wat betreft de buitenkant, en vooral de velgen, daar heb ik geen geld ingestoken. Gewoon de standaardvelgen. Qua rijcomfort moet je dan inboeten denk ik, Audi is redelijk straf afgeveerd = beter gevoel van wegligging. En de enige die er genot van heeft is de bestuurder naast je aan de verkeerslichten. Geef mij dan maar de leuke snufjes aan de binnenkant. En om te antwoorden op 1 van de vragen: ik ben particulier, zelfs ambtenaar, 44, maar zeer jong van geest!

Comment

• Beste Pier,

Mijn felicitaties met jouw keuze voor de Q5.

Zelf heb ik ook een poos getwijfeld om voor de Q5 te gaan, en het zou ook een witte geworden zijn!
          Opties aan de buitenkant kan ik immers niet zien als ik in de wagen zit, en uiteindelijk is een witte wagen eigenlijk best wel mooi !
          De snufjes aan de binnenkant, daar heb je dagelijks plezier aan... en uit jouw 'post' kan ik afleiden dat rijplezier heel belangrijk voor je is.

Zelf ben ik ook een Audi-fanaat, zonder daarom fanatieker te zijn. Ik weet best wel wat de minkanten zijn aan Audi of VW, maar ik weet vooral dat ik nu als 45-jarige al 23 jaar met het merk rij, en daar al die hele tijd heel tevreden over ben.
          (neen, ik ben geen ambtenaar, maar was er wel graag ene geweest met witte motorfiets en oranje helm... maar dit doet hier eigenlijk niet ter zake...)

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de A5 Sportback omdat die een heel lage CO2-uitstoot heeft en een laag verbruik. Momenteel zijn dit faktoren die ik belangrijk vind. Maar 't is toch een Audi hé !

In elk geval wens ik je veel veilige en prettige kilometers met uw Q5.

Beste groeten,

stefaan

Comment

• Volgens mij hangt het puur van de dealer af en niet persé van het merk. Maar los van dat ben ik wel gevoelig voor goede service en dat geven ze in iedergeval wel bij mijn Audi dealer. Dat is voor mij ook de reden dat ik mijn Q5 weer bij hun heb besteld.[/quote]

Waarom maken we van dit forum geen gebruik om onze ervaringen over garages en dealers mee te delen. We kunnen er alleen maar baat bij hebben door deze ook werkelijk te vernoemen. Indien de dealers dit forum lezen kunnen ze zich alleen maar verbeteren. Een soort test-aankoop maar dan van het oogpunt van de gebruiker
            Ikzelf zal de service in Wetteren laten doen en mijn ervaring daar tot nog toe is zeer positief, wordt vervolgd...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stelo Bekijk Berichten
              Beste Pier,

Mijn felicitaties met jouw keuze voor de Q5.

Zelf heb ik ook een poos getwijfeld om voor de Q5 te gaan, en het zou ook een witte geworden zijn!
              Opties aan de buitenkant kan ik immers niet zien als ik in de wagen zit, en uiteindelijk is een witte wagen eigenlijk best wel mooi !
              De snufjes aan de binnenkant, daar heb je dagelijks plezier aan... en uit jouw 'post' kan ik afleiden dat rijplezier heel belangrijk voor je is.

Zelf ben ik ook een Audi-fanaat, zonder daarom fanatieker te zijn. Ik weet best wel wat de minkanten zijn aan Audi of VW, maar ik weet vooral dat ik nu als 45-jarige al 23 jaar met het merk rij, en daar al die hele tijd heel tevreden over ben.
              (neen, ik ben geen ambtenaar, maar was er wel graag ene geweest met witte motorfiets en oranje helm... maar dit doet hier eigenlijk niet ter zake...)

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de A5 Sportback omdat die een heel lage CO2-uitstoot heeft en een laag verbruik. Momenteel zijn dit faktoren die ik belangrijk vind. Maar 't is toch een Audi hé !

In elk geval wens ik je veel veilige en prettige kilometers met uw Q5.

Beste groeten,

stefaan
              merci stefaan, A5 is een prachtige wagen, maar ik ben een skier, en sinds ik in Oostenrijk geweest ben met een SUV heb ik genoten van het kettingloos in de sneeuw rijden.
              Bij deze zoek ik Q5-ers die winterbanden hebben gemonteerd op de originele velgen. Welke & waar besteldn kostprijs, stockmogelijkheden van de niet gebruikte velgen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Piernapoli Bekijk Berichten
                merci stefaan, A5 is een prachtige wagen, maar ik ben een skier, en sinds ik in Oostenrijk geweest ben met een SUV heb ik genoten van het kettingloos in de sneeuw rijden.
                Bij deze zoek ik Q5-ers die winterbanden hebben gemonteerd op de originele velgen. Welke & waar besteldn kostprijs, stockmogelijkheden van de niet gebruikte velgen?
                welkom in de familie !
                ik heb mijn Q5 maar 2 maanden en daarom uiteraard geen ervaring met winterbanden
                ik had wel een set principiëel bijbested om mijn zomervelgen/banden te sparen van wintervuil en zout, en ook omdat ik vreesde voor een verminderde comfort met de 19"-velgen die op de wagen stonden bij de aankoop (stockwagen).
                Ik vond het nadelig deze velgen ambtshalve te laten vervangen door 17"-ers, en ik sloot een deal met de garage : na max 1.000km mocht ik nog veranderen, maar het viel beter dan gedacht
                ik probeer nu te weten te komen of de Q5 zijn banden gelijkmatig slijt, en indien ja zal toch de winterset kopen en gebruik van eind oktober tot eind maart. Ik heb dan banden zeker voor de 4 komende jaren !

Comment

• Pierke,

Welkom ! Er zijn er hier al met minder meerwaarde binnengevallen

Voor de banden: Ik heb er reeds 20.000 kms opzitten op de standaard 17'' velgen met standaard geleverde Dunlop SP01 sports & ik merk dat er bij mij nog niet veel sleet op zit zowel voor als achter, in tgenstelling tot onze vriend op vorge pagina. Ik hoop er nog 20.000 te kunnen bijdoen.
                  Ik scheur nu wel nooit weg aan de lichten maar rijd toch ook niet als een bompa & doe veel snelweg à 130-140.
                  Winterbanden heb ik nog niet maar hoop ze toch ook op dezelfde velgen te laten zetten. Deze zoektocht moet ik nog aanvangen...

Als je geïnteresseerd bent in he verbruik, kan je 's rondsnuffelen op spritmonitor.de

Cheers!

Comment

• contactsleutel

al een paar keren gaf mij de wagen mijn sleutel niet terug bij het afzetten van de motor
                    ik moest opnieuw contact aan- en uitzetten, dan wel
                    ook al meegemaakt ?
                    mogelijke oorzaak ?

Comment

• kleine designfout...

ik ben niet van de grootsten (1,76) en moet dus mij zetel niet te ver achteruit schuiven
                      ook heb ik graag mijn motorkap nog te zien, dus rij ik vrij hoog
                      herhaaldelijk stampte ik dan met mijn knie tegen de lichtschakelaar bij het in- uitstappen
                      waarom hebben de designers die knop zoveel laten uitsteken in de plaats van deze in het dashbord in te werken ?

Comment

• bandenreparatiekit (vervolg)

daar ik geen reaktie kreeg op mijn vorige melding, veronderstel ik dat niemand tot nu een lekke band heeft gehad.
                        uit voorzorg ben ik het vloeistof gaan kopen, zo ik nog kan kiezen of ik de reparatiekit of het reservewiel gebruik bij mogelijk probleem (tenzij ik een beroep doe op Audi Pechdienst...)
                        per slot van rekening had een externe gewone reservewiel verkozen, ook ik dat lelijker et vuiler

Comment

al een paar keren gaf mij de wagen mijn sleutel niet terug bij het afzetten van de motor
                          ook al meegemaakt ?
                          mogelijke oorzaak ?
                          Ik heb een week rondgereden met een A4 met hetzelfde systeem, en het overkwam me dan weer wel, dan weer niet.
                          Antwoord van de garagist: je moet het gewoon worden, en ja, bij hem lukte het iedere keer...Maar zoiets zou gewoon moeten werken vind ik
                          Vandaar dat mijn bestelde Q5 het Advanced Key System heeft, geen gepruts meer. Heeft iemand dat systeem in zijn Q5 en zijn jullie er tevreden over?

Comment

Ik heb een week rondgereden met een A4 met hetzelfde systeem, en het overkwam me dan weer wel, dan weer niet.
                            Antwoord van de garagist: je moet het gewoon worden, en ja, bij hem lukte het iedere keer...Maar zoiets zou gewoon moeten werken vind ik
                            Vandaar dat mijn bestelde Q5 het Advanced Key System heeft, geen gepruts meer. Heeft iemand dat systeem in zijn Q5 en zijn jullie er tevreden over?
                            gisteren bevestigde mij mijn verkoper dat hij het ook heeft met zijn demo-A4
                            hij had het reeds (tot nu tevergeefs) gesignaleerd aan Audi AG, maar het is niet herproduceerbaar...
                            geen echte drama, het gebeurde een drietal keren op twee maand
                            als de wagen nooit ergere problemen vertoont, zal ik niet klagen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                              Dat is voor discussie vatbaar. Het verklaart alleszins de hoge prijs van Audi.

Als je hoge kwaliteit wil afleveren kan je ruwweg 2 strategieën hanteren:

1. Controleren, controleren en nog eens controleren, dat is dus heel duur

2. Process/product leadership, waarbij je de operationele processen zo goed meester bent dat je met een statistische zekerheid van pakweg 1 op vele miljoenen kan zeggen dat je niet MOET controleren dat de toleranties binnen de perken blijven.

De laatste strategie is véél moeilijker maar als je het goed aanpakt wel goedkoper. Als we de resultaten zien dan blijkt uit allerlei onderzoek dat de VAG-groep zeker geen leidership heeft wat betreft betrouwbaarheid van wagens. Dat is natuurlijk nog wel wat anders, maar dat hangt toch nauw samen met process/product leadership. Wat ben je bijv. met de wetenschap dat de naden van je lichten precies zijn als je een grotere kans hebt op pannes allerhande...
                              Ik ben het daar toch niet echt mee eens, pannes bij VAG, en in het bijzonder bij Audi. Hieronder vinden jullie pannenstatistieken van 2005 tot 2008. Conclusies trekken jullie zelf maar.
                              2005: 1. Mercedes C 2. BMW 3 3. Audi A4/S4 4. Mazda 6 5. VW Passat...11. Volvo S40/V40/V50
                              2006: 1. Audi A4/S4 2. Mercedes C 3. BMW 3....4. VW Passat 5. Mazda 6 12. Volvo S40/V40/V50
                              2007: 1. Audi A4/S4 & Mercedes C 3. VW Passat....7. Volvo S40/V40/V50
                              2008: 1. Mercedes C 2. Audi A4/S4 3. BMW 3 4. VW Passat ....8. Volvo S40/V40/V50

dit zijn de gegevens voor de middelklasse wagens, bron ADAC

Comment

het groot voordeel van Advanced Key ligt m.i. op niveau van de personnalisering van alle instellingen van de wagen, als de wagen voor meerdere personen gebruikt wordt,
                                in het bijzonder de afstelling van de zetels (indien elektrisch) want de standen zijn zo talrijk dat je ze niet direkt terugvindt als iemand anders de wagen op zijn maten gebracht heeft
                                daarom zou ik je aanraden (indien nog mogelijk en gewenst) de geheugens bij te bestellen
                                andersom vind ik geen groot verschil tussen de motor opstarten met een knop of met en druk op de sleutel, alleen hiervoor zou ik Advanced key niet echt missen

Comment

het groot voordeel van Advanced Key ligt m.i. op niveau van de personnalisering van alle instellingen van de wagen, als de wagen voor meerdere personen gebruikt wordt,
                                  in het bijzonder de afstelling van de zetels (indien elektrisch) want de standen zijn zo talrijk dat je ze niet direkt terugvindt als iemand anders de wagen op zijn maten gebracht heeft
                                  daarom zou ik je aanraden (indien nog mogelijk en gewenst) de geheugens bij te bestellen
                                  andersom vind ik geen groot verschil tussen de motor opstarten met een knop of met en druk op de sleutel, alleen hiervoor zou ik Advanced key niet echt missen
                                  Ook zonder advanced key worden de instellingen in het geheugen in de sleutel opgenomen, en of je nu op je sleutel moet drukken of een knop....en hiervoor een pak geld moet neerleggen...pfff...aan mij niet besteed

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                                    Ook zonder advanced key worden de instellingen in het geheugen in de sleutel opgenomen,
                                    wist ik niet, ik dacht dat het nog in een knop 1,2,3 zat zoals vroeger in de tijd....
                                    ik heb maar Pack 1 en betreur een beetje dat ik die geheugens niet heb
                                    met manuele afstellingen had ik nooit problemen, nu is het telkens wat zoeken nadat vrouwtje met de wagen gereden heeft (gelukkig gaat ze nu de Saab vaker gebruiken, want van de nieuwe startprocedure en van de electronische handrem heeft ze niet graag)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                                      Ook zonder advanced key worden de instellingen in het geheugen in de sleutel opgenomen, en of je nu op je sleutel moet drukken of een knop....en hiervoor een pak geld moet neerleggen...pfff...aan mij niet besteed
                                      En het antwoord zoals op zovele posts hier is weeral "dit is een persoonlijke kwestie". Ik vind dat veel geld uitgeven aan 19 of 20" velgen verspilling is, maar dat geldt voor mij, als jullie dat mooi vinden, fine, no problem. Ik vind het ook mooi, maar te kostelijk voor wat het me aan extra oplevert. En niet alleen bij aankoop, de banden kosten ook meer.

De juiste reden van het nemen van de Advanced Key functie heeft te maken met de sleutelproblemen die ik met een A4 had, en voor het gemak natuurlijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Koe Foenf Bekijk Berichten
                                        Pierke,

Welkom ! Er zijn er hier al met minder meerwaarde binnengevallen

Voor de banden: Ik heb er reeds 20.000 kms opzitten op de standaard 17'' velgen met standaard geleverde Dunlop SP01 sports & ik merk dat er bij mij nog niet veel sleet op zit zowel voor als achter, in tgenstelling tot onze vriend op vorge pagina. Ik hoop er nog 20.000 te kunnen bijdoen.
                                        Ik scheur nu wel nooit weg aan de lichten maar rijd toch ook niet als een bompa & doe veel snelweg à 130-140.
                                        Winterbanden heb ik nog niet maar hoop ze toch ook op dezelfde velgen te laten zetten. Deze zoektocht moet ik nog aanvangen...

Als je geïnteresseerd bent in he verbruik, kan je 's rondsnuffelen op spritmonitor.de

Cheers!
                                        Koe foenf;
                                        Wegscheuren aan de lichten doe ik ook niet; ik trek wel vlot op maar bij een 4X4 komt de kracht dan toch op de achterbanden.
                                        Op de snelweg is mijn snelheid wel iets hoger dan de uwe ik rij regelmatig +200 en bochten durf ik ook al eens vlot nemen wat wellicht ook de slijtage verklaart
                                        Last edited by B2F4U; 01/10/2009, 16:47.
                                        sigpic

Comment

ook al meegemaakt ?
                                          mogelijke oorzaak ?
                                          Zelf ook al meegemaakt en op A4/A5 forum gelezen dat bij stilleggen je nog 1à2sec moet wachten vooralleer de sleutel uit te trekken dan is er normaal geen probleem!
                                          Probeer maar.
                                          sigpic

Comment

Working...
                                          X