De deuren van de Q5 zijn ook opvallend licht. Ik vermoed om redenen van gewichtsbesparing ?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audi Q5
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk BerichtenDe deuren van de Q5 zijn ook opvallend licht. Ik vermoed om redenen van gewichtsbesparing ?
vooral vallen ze zeer gemakkelijk in hun slot; soms heeft dat als gevolg dat men te weinig kracht uitoefent om de (laatste) deur te sluiten, en dan verhindert de luchtdruk de goede sluiting
anders enkel maar lof over de deur-design : ze bedekken volledig de drempels, die dan ook nooit vervuilen; in een SUV is dat prima... voor de broekpijpen ! Vergelijk maar met de concurrentie...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Qcar Bekijk BerichtenKreeg eerder deze week van garage melding dat mijn wagen dient binnen te komen om een update van de software, met name aktie 91E6 CR01. IIs volgens garage opgelegd vanuit Audi-Duitsland. Iemand een idee wat hiervan te verwachten valt? Update zal zo'n 3uur in beslag nemen naar het schijnt, verder info ontbreekt mij voorlopig...
wat er juist veranderd is werd mij niet meegedeeld.
Ook is er een nieuw waterpompje geplaatst en een nieuwe sensor in het koppelingspedaal omdat er blijkbaar een fout stond in de BC.sigpic
Comment
-
Zijn er hier die van een A6 avant naar een Q5 zijn gegaan ? En het ook opnieuw zouden doen of toch bij een A6 blijven ? Momenteel is m'n A6 Avant vier jaar en de teller staat al bijna aan de 200.000km, kleine kosten zullen er zoiezo aan gaan komen vrees ik... Nu heb ik nogal wat rugproblemen en op vakantie heb ik bijna een maand met een SUV gereden en daar was m'n rug best blij mee, alleen vrees ik dat een Q5 een pak minder plaats bied dan een A6.... ( ik zou ook ipv een 2.0 die ik nu heb voor een 3.0tdi gaan )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenZijn er hier die van een A6 avant naar een Q5 zijn gegaan ? En het ook opnieuw zouden doen of toch bij een A6 blijven ? Momenteel is m'n A6 Avant vier jaar en de teller staat al bijna aan de 200.000km, kleine kosten zullen er zoiezo aan gaan komen vrees ik... Nu heb ik nogal wat rugproblemen en op vakantie heb ik bijna een maand met een SUV gereden en daar was m'n rug best blij mee, alleen vrees ik dat een Q5 een pak minder plaats bied dan een A6.... ( ik zou ook ipv een 2.0 die ik nu heb voor een 3.0tdi gaan )
De binnenruimte is te vergelijken met die van een A4 ( wat ook niet weinig is hoor )
Maar op de A6 kan je toch luchtvering krijgen....
Comment
-
er maar één goed middel om uitsluitsel hierover te krijgen : test hem zelf gedurende meer dan een uurtje in Erps-Kwerps
ik kwam van een A4 (oude generatie) en was jarenlang niet overtuigd door de evoluties ervan, ook niet van de B8. Met de vaststelling dat de prijs van een A4 Allroad identiek was aan een deze van een Q5 heb ik hem uiteindelijk uitgeprobeerd. De zaak was meteen geklonken, is heb zelfs een stockwagen gekozen om niet te moeten wachten
in de voorstoelen is het verschil met een A6 miniem, en je zit lekker hoog
achteraan is er duidelijk meer beenruimte dan in een A4 wegens de zithouding, maar een A6 is uiteraard nog groter
de koffer ontgoochelt tot je hem volpropt : lijkt kort, maar kan wel meer slikken in de hoogte; enkel de vaste hoedenplank is een minuspunt, maar je kan deze verstoppen achter de zetels (als ze recht staan
op de baan rijdt de Q5 als een trein : stil en comfortabel, voor veel minder dan een (oud wordende) A6 met luchtvering.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk BerichtenZijn er hier die van een A6 avant naar een Q5 zijn gegaan ? En het ook opnieuw zouden doen of toch bij een A6 blijven ? Momenteel is m'n A6 Avant vier jaar en de teller staat al bijna aan de 200.000km, kleine kosten zullen er zoiezo aan gaan komen vrees ik... Nu heb ik nogal wat rugproblemen en op vakantie heb ik bijna een maand met een SUV gereden en daar was m'n rug best blij mee, alleen vrees ik dat een Q5 een pak minder plaats bied dan een A6.... ( ik zou ook ipv een 2.0 die ik nu heb voor een 3.0tdi gaan )
Wat wel in het voordeel van de Q5 spreekt is de quattro, dat vond ik duidelijk merkbaar bij sneller genomen bochten.
Zelf zou ik wegens de kleinere binnenruimte nooit overschakelen naar Q5, mijn vrouw (nu Touran) zou wel liever met een Q5 rijden dan met een A6, vooral wegens de hogere zitpositie.2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door pbrulez Bekijk BerichtenDag Charelsvdw,
Wat vond je van de motor ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door audiavanti Bekijk BerichtenMijn S-tronic vind ik ook erg rommelig en zeer schokkerig rijden.
Ben er ook zeer ontevreden over en ben bang dat dit ook niet te verhelpen is.
Alleen is die van mij in de lease.
ook op andere forums (of fora ?) lees ik vaak over het gebrekkig funktionneren van de S-tronic
ik heb het gevoel dat de eerste eigenaars als proefkonijnen dienen om de juiste afstelling te bepalen, en dat het probleem tegelijkertijd te wijten is aan de hogere koppelwaarden én de vermenigvuldiging van de gangen : het kan bijna niet anders dat een dergelijk systeem op bepaalde snelheden begint te aarzelen tussen twee verzetten
wat een contrast met de lovende commentaren over de DSG's van VW !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diddel Bekijk BerichtenIk rij gemiddeld 1 op 8 met mijn Q5 2.0TFSI. Is dit normaal?
de genormaliseerde verbruikcijfers zijn zogoed als niet te evenaren in gewone omstandigheden, en veronderstellen dan een aangepaste (abnormale...) rijstijl, waarbij zo weinig kracht van de motor wordt aangesproken (dus niet veel boven de ralenti...)
Anders gezegd, om zo te rijden is de aankoop van een dergelijke motorisatie belachelijk
Tel maar een goede anderhalve liter par 100 km boven de construkteurcijfers, dat is meestal wel haalbaar als minimum verbruik voor een gemengd parcours in ons huidig druk verkeer
de maximum (liefst op circuit dan...) hangt uitsluitend af van je rechter voet !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichtenik begin te denken dat ik geluk had dat de wagen waarop ik viel geen S-tronic was...
ook op andere forums (of fora ?) lees ik vaak over het gebrekkig funktionneren van de S-tronic
ik heb het gevoel dat de eerste eigenaars als proefkonijnen dienen om de juiste afstelling te bepalen, en dat het probleem tegelijkertijd te wijten is aan de hogere koppelwaarden én de vermenigvuldiging van de gangen : het kan bijna niet anders dat een dergelijk systeem op bepaalde snelheden begint te aarzelen tussen twee verzetten
wat een contrast met de lovende commentaren over de DSG's van VW !
Ik rijd nu zelf al een 2-tal maanden met de 2.0 TDi S-Tronic, ondertussen al meer dan 6000Km. Veel autosnelweg, maar ook de Toscaanse bergen, de kust van Puglia. Besluit: de Q5 is een zalige wagen om mee te rijden, 120 of 170, maakt geen verschil. Rijdt als een trein op sporen met het geluid van een limousine. Verbruik blijft netjes voor zo'n zware wagen. S-Tronic werkt super, zowel met de flaps aan het stuur als in sportstand. Geen last van schokkende bewegingen. Een kleine bemerking: in gewone D-stand schakelt de wagen zeer snel naar een hogere versnelling. Audi probeert zijn eigenaars zuinig te laten rijden (denk aan de schakelindicatie bij de manuele bakken) en de automaat is ook dusdanig afgesteld. Maar dat is het voordeel van de flaps aan het stuur, gewoon een klikje naar beneden en je kan probleemloos wegaccelereren. Ook voor het afremmen op de motor zeer praktisch, iets wat ik veelvuldig toepas: is kostenloos en de remblokken worden gespaard.
Ben ook zelf op zoek om die vervelende nutteloze telefoonhouder in de centrale armsteun te verwijderen. De bluetooth werkt fantastisch, telefoon gewoon in de binnenzak, dus die houder is onnodig en als je uitstapt vergeet je je telefoon niet.
Heeft er iemand informatie over het beveiligen van de wagen met een GPS-traceersysteem? De Q5 is ermee voor-uitgerust.
veel rijplezier
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Piernapoli Bekijk Berichten1 Ben ook zelf op zoek om die vervelende nutteloze telefoonhouder in de centrale armsteun te verwijderen.
2 Heeft er iemand informatie over het beveiligen van de wagen met een GPS-traceersysteem? De Q5 is ermee voor-uitgerust.
2 een traceersysteem veronderstelt een SIM-kaart, dus denk ik ook de overeenstemmde module (in optie ...) die in de manual beschreven is als men de wagentelefoon zonder een losse GSM gebruikt. Ik denk dat dat altijd naderhand kan geïnstallerd worden. De statistiek van diefstallen van Q5's ken ik niet, dus weet ik ook niet of de investering zich opdringt als de verzekeraar het niet oplegt. Ik heb er nog niet aan gedacht, maar mijn situatie is misschien niet vergelijkbaar : mijn Q5 wordt niet vaak voor lang op sstraat achtergelaten, en verlaat zelden België...
Comment
-
@Piernapoli
nu je lange afstanden afgelegd hebt, wat is jouw verbruik ?
ik doe wel geen grote afstanden, Brabant/kust een aantal keren per maand, anders buurtwegen en zogoed als geen stad, maar mijn gemiddelde zakt niet zozeer : op autosnelwel tegen 120/130 km/u blijft dat rond de 7,5/7,8 l, algemene gemiddelde op 4500 km is 8,6. Amper 1 x heb ik het getal 6,9 op de BC gezien, maar dat was bijna een eco-run ! Niet dat ik klaag, ik vind het nog zeer redelijk voor een wagen die in totaal een kleine 2 ton verplaatst
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten@Piernapoli
nu je lange afstanden afgelegd hebt, wat is jouw verbruik ?
ik doe wel geen grote afstanden, Brabant/kust een aantal keren per maand, anders buurtwegen en zogoed als geen stad, maar mijn gemiddelde zakt niet zozeer : op autosnelwel tegen 120/130 km/u blijft dat rond de 7,5/7,8 l, algemene gemiddelde op 4500 km is 8,6. Amper 1 x heb ik het getal 6,9 op de BC gezien, maar dat was bijna een eco-run ! Niet dat ik klaag, ik vind het nog zeer redelijk voor een wagen die in totaal een kleine 2 ton verplaatst
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Piernapoli Bekijk BerichtenHet verbruik schommelt tussen 7,5 en 8,5 L/100Km, natuurlijk afhankelijk van de snelheid. Aan 120 Km/Hr zou je onder de 8 moeten kunnen blijven wat, zoals je zelf schrijft, zeer redelijk is voor zo'n zware wagen. Volgende week gaan de winterbanden erop, maar ik verwacht weinig verschil.
als je de aanbevelingen van de BC volgt rijdt je steeds tussen 1500 en 1800 toeren, maar de motor draait maar lekker vanaf 1800 toeren. De wagen is het aangenaamst tussen de 2000 en de 2500 toeren, maar dan komt je niet onder de 8,0 l in normaal vlot verkeer.
125 km/u op snelweg is gelijk aan 2600 toeren (ongeveer de bovengrens van de max. koppel), dus is het normaal dat het verbruik boven deze snelheid begint te stijgen
het is al een hemelbreed verschil met mijn A4 2,6 benzine, echter zonder trager te rijden, integendeel.
Mijn vroegere afkeer voor diesel neemt af...
Comment
Comment