Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi Q5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Stoppen doet het allemaal even slecht in dit weer, dus snelheid aanpassen is nodig.
    Degene die tegen 100kmh op het linkervak willen rijden moeten daar toch ook is aan denken.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
      Een RWD rijdt aangenamer om de simpele reden dat de sturende wielen niet ook nog eens de kracht van de motor moeten ondergaan.
      ben onlangs geschakeld naar Quattro (60 % RWD) maar ik moet toch bekennen dat in het dagdagelijks leven geen denderend verschil voel met mijn vroegere FWD's
      blijkbaar doe ik niet voldoende gek ermee...
      het geeft wel een goed gevoel dat men ver van de limieten blijft

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
        Stoppen doet het allemaal even slecht in dit weer, dus snelheid aanpassen is nodig.
        Degene die tegen 100kmh op het linkervak willen rijden moeten daar toch ook is aan denken.

        Daar heb je gelijk in, maar dat geld voor elke type wagen. Ik zeg niet dat ik een expert ben in het rijden tijdens deze omstandigheden (afkloppen, voor hetzelfde geld hang ik dadelijk in het decor), maar als je weet wat kan en niet kan dan ben je al een heel eind en dit zonder de held uit te hangen. Ik heb ooit een cursus kunnen volgen over hoe te rijden op ijs en sneeuw wat natuurlijk ook al scheelt. Dit was voor een incentive op werk, en die instructeurs konden bij wijze van spreken een wagen op slicks tegen 100 km/u over een ijspiste knallen (het waren dan ook Finnen of Nooren, voor hun is dat "a walk in the park"). Ik wil gewoon zeggen dat ongeacht FWD, RWD of AWD het voor een groot in stuk menselijke zit en niet in het technisch... Perfecte voorbeel mijn vrouw, als die in mijn wagen kruip geraakt ze thuis niet weg, maar ze heeft al even goed dezelfde probelemen met haar Mini...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Koe Foenf Bekijk Berichten
          Het is zalig rijden met de quattro door zo'n weer. Met nieuwe winterbanden & s-tronic in D is er voldoende grip & hij spoort als een trein.
          Het geeft een superveilig gevoel maar ... ijs blijft ijs.
          Maar er is nu wel veel plaats op de linker rijstrook
          hallo Koe Foenf, ik kan dit alleen maar bevestigen. Winterbanden en 4x4 werken prima samen. Geeft een ongelooflijk veilig gevoel, maar glad blijft glad

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
            Over RWD vs FWD. Ik heb zelf FWD maar als ex-BMW rijder moet ik toch zeggen: eerlijk is eerlijk. Een RWD rijdt aangenamer om de simpele reden dat de sturende wielen niet ook nog eens de kracht van de motor moeten ondergaan.

            Bij dit weer is aangepast schoeisel nodig, een aangepaste rijstijl etc. Dat geldt zowel voor FWD als RWD.

            Uiteraard vinden journalisten het grappig om een dikke Mercedes die niet vooruit geraakt te filmen. Zo ontstaat de perceptie dat het alleen dit soort voertuigen zijn die problemen hebben met dit weer. Zelfs al zou het daadwerkelijk zo zijn, de andere 360 dagen van het jaar genieten RWD bestuurders van een aangenamer rijdende auto.
            Niet mee eens! Je sturende wielen "voelen" toch niet dat er kracht op komt? Tenminste niet als je een goeie auto hebt. En doorslippen doen ze allemaal FWD en RWD, als je teveel gas geeft.

            Maar dan nog: trek eens aan een schoendoos, ze zal mooi je hand volgen! Duw dan eens aan de doos, en ze zal alle kanten uitwillen, behalve de richting waarin je duwt! Conclusie: RWD start al met deze compleet logische handicap! De waarheid is dat bij een RWD de achterwielen altijd een andere kant opwillen dan de auto zelf, en dat je moet compenseren om niet uit de bocht te gaan. Uitbreken heet dat, en dan maar tegensturen.

            En het is NIET alleen de dikke Mercedes die bij sneeuw en ijs niet vooruit gaat, ook de dikke BMW en de iets minder dikke BMW! Ik ben zelf ex-BMW-rijder en ik kan dat alleen maar bevestigen!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
              Niet mee eens! Je sturende wielen "voelen" toch niet dat er kracht op komt? Tenminste niet als je een goeie auto hebt. En doorslippen doen ze allemaal FWD en RWD, als je teveel gas geeft.

              Maar dan nog: trek eens aan een schoendoos, ze zal mooi je hand volgen! Duw dan eens aan de doos, en ze zal alle kanten uitwillen, behalve de richting waarin je duwt! Conclusie: RWD start al met deze compleet logische handicap! De waarheid is dat bij een RWD de achterwielen altijd een andere kant opwillen dan de auto zelf, en dat je moet compenseren om niet uit de bocht te gaan. Uitbreken heet dat, en dan maar tegensturen.

              En het is NIET alleen de dikke Mercedes die bij sneeuw en ijs niet vooruit gaat, ook de dikke BMW en de iets minder dikke BMW! Ik ben zelf ex-BMW-rijder en ik kan dat alleen maar bevestigen!
              Klopt, tot je wat PK's op die voorwielen zet dan willen ze ook niet meer de richting uitgaan die je wil. Deze week zelf nog kunnen ondervinden tijdens een testrit met een XC60 fwd.

              Nu, ik denk dat in het verleden die discussie hier al grondig gevoerd is (dacht zelfs dat er een topic over bestaat), maar wie wil lezen over al de pro's en con's van FWD, RWD, en AWD lees onderstaand artikel maar

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Wes Bekijk Berichten
                Deze week zelf nog kunnen ondervinden tijdens een testrit met een XC60 fwd.
                Wes, ging je niet voor een GLK ?

                Comment


                • Aandrijving

                  Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                  Niet mee eens! Je sturende wielen "voelen" toch niet dat er kracht op komt? Tenminste niet als je een goeie auto hebt. En doorslippen doen ze allemaal FWD en RWD, als je teveel gas geeft.

                  Maar dan nog: trek eens aan een schoendoos, ze zal mooi je hand volgen! Duw dan eens aan de doos, en ze zal alle kanten uitwillen, behalve de richting waarin je duwt! Conclusie: RWD start al met deze compleet logische handicap! De waarheid is dat bij een RWD de achterwielen altijd een andere kant opwillen dan de auto zelf, en dat je moet compenseren om niet uit de bocht te gaan. Uitbreken heet dat, en dan maar tegensturen.

                  En het is NIET alleen de dikke Mercedes die bij sneeuw en ijs niet vooruit gaat, ook de dikke BMW en de iets minder dikke BMW! Ik ben zelf ex-BMW-rijder en ik kan dat alleen maar bevestigen!
                  Hoi,

                  Het beste is en blijft AWD.
                  Enkel op een geheel droog wegdek moeten ze onderdoen, maar dan enkel wat prestaties betreft.

                  Zelf had ik het genoegen om al met alle types te rijden: lang geleden begonnen bij Ford, allemaal RWD. Dan naar Audi, FWD, en tussendoor al meerdere malen een wagen gehad met de befaamde Quattro-aandrijving.
                  De Quattro slaat alles, en zeker in de winter als ie voorzien is van goede winterbanden.

                  De RWD was ik perfect meester, ook in winterse omstandigheden. De wagens hadden toen wel veel minder vermogen, en vooral, smallere banden op kleinere velgen.
                  De FWD is vooral veilig. Die is eerder ideaal voor personen die een braver weggedrag apprecieren. Enkel bij nat of glad wegdek maak je mee dat de wagen rechtuit wil als je te fors op het gas gaat. Gewoon het gas wat lossen volstaat om de situatie te redden.

                  Elke type aandrijving zal zijn liefhebbers wel hebben.

                  Maar ongeacht welke aandrijving jouw auto heeft: op dikke sloffen, en met grote velgmaten zal je in winterse omstandigheden braafjes moeten blijven.
                  En we mogen dan ook nog niet vergeten welke het gewicht van de wagen is, en dat vooral bij het insturen en remmen...
                  Je ziet, zoveel faktoren...

                  Greetz,

                  Stelo

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Wes Bekijk Berichten
                    Klopt, tot je wat PK's op die voorwielen zet dan willen ze ook niet meer de richting uitgaan die je wil. Deze week zelf nog kunnen ondervinden tijdens een testrit met een XC60 fwd.

                    Nu, ik denk dat in het verleden die discussie hier al grondig gevoerd is (dacht zelfs dat er een topic over bestaat), maar wie wil lezen over al de pro's en con's van FWD, RWD, en AWD lees onderstaand artikel maar

                    http://en.wikipedia.org/wiki/Rear-wh..._drive_layouts
                    Leuk artikel. Mijn objectieve waarneming in het winterlandschap van afgelopen dagen wordt ook bevestigd door bovenstaand artikel. Hieronder een klein uittreksel:

                    Disadvantages
                    ...
                    On snow, ice and sand, rear-wheel drive loses its traction advantage to front or all-wheel drive vehicles which have greater weight on the driven wheels. Rear wheel drive cars with rear engine or mid engine configuration do not suffer from this, although fishtailing remains an issue.
                    ...

                    Op besneeuwde berpassen kan je ook niet veel aanvangen met een achterwielaangedreven Mercedes of Bmw, zelf ondervonden tijdens verscheidene wintervakanties van de afgelopen 20 jaar. Meestal namen we dan ook een taxibusje om ter plaatse te geraken.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                      Wes, ging je niet voor een GLK ?
                      Voor 95% wel. Lees mijn verslag van de testrit maar op de XC60 pagina. Zoals ik al zei is mijn vrouw, net als die van u, niet echt een GLK fan ;-). Maar waarschijnlijk zal het toch een GLK worden. Finale beslissing januari 2010

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Wes Bekijk Berichten
                        Voor 95% wel. Lees mijn verslag van de testrit maar op de XC60 pagina. Zoals ik al zei is mijn vrouw, net als die van u, niet echt een GLK fan ;-). Maar waarschijnlijk zal het toch een GLK worden. Finale beslissing januari 2010
                        wij rijden vele kilometers af samen in de wagen
                        terwijl ik alle mogelijke alternatieven voorstelde om onze A4 te vervangen, bleef mijn vrouw rustig antwoorden "dan toch liever mijn oude A4", tot ze de Q5 zag, dan was het plots "'dan toch liever een Q5". Toen ik dan een flink uitgeruste Q5 in een showroom zag, kreeg ze (eindelijk) haar zin : het is wel aangenamer een blij gezicht naast zich te hebben...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                          wij rijden vele kilometers af samen in de wagen
                          terwijl ik alle mogelijke alternatieven voorstelde om onze A4 te vervangen, bleef mijn vrouw rustig antwoorden "dan toch liever mijn oude A4", tot ze de Q5 zag, dan was het plots "'dan toch liever een Q5". Toen ik dan een flink uitgeruste Q5 in een showroom zag, kreeg ze (eindelijk) haar zin : het is wel aangenamer een blij gezicht naast zich te hebben...
                          Een blije vrouw is altijd leuker dan een ''.....................................'(mottige.. .......')

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                            wij rijden vele kilometers af samen in de wagen
                            terwijl ik alle mogelijke alternatieven voorstelde om onze A4 te vervangen, bleef mijn vrouw rustig antwoorden "dan toch liever mijn oude A4", tot ze de Q5 zag, dan was het plots "'dan toch liever een Q5". Toen ik dan een flink uitgeruste Q5 in een showroom zag, kreeg ze (eindelijk) haar zin : het is wel aangenamer een blij gezicht naast zich te hebben...
                            Bij ons is het iets anders (hoop ik :-)...). Voor mij is het een lease wagen. Mijn vrouw heeft haar eigen wagen en laat mij mijn zin doen, maar haar persoonlijke keuze is zeker geen GLK.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Wes Bekijk Berichten
                              Bij ons is het iets anders (hoop ik :-)...). Voor mij is het een lease wagen. Mijn vrouw heeft haar eigen wagen en laat mij mijn zin doen, maar haar persoonlijke keuze is zeker geen GLK.
                              tja, ik voel mij niet echt gestraft met de Q5, zij koos het koetswerk en de kleurcombinatie en ik de specifikaties, zo was iedereen tevreden
                              ik heb wel wat spijt dat zij in 2005 de Saab verkoos boven de Audi cabrio : ik zit nu opgescheept met een "instant classic" met de naderende sluiting van de fabriek !
                              dit gebeurt als je met je ogen kiest, en niet je je kop...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                tja, ik voel mij niet echt gestraft met de Q5, zij koos het koetswerk en de kleurcombinatie en ik de specifikaties, zo was iedereen tevreden
                                ik heb wel wat spijt dat zij in 2005 de Saab verkoos boven de Audi cabrio : ik zit nu opgescheept met een "instant classic" met de naderende sluiting van de fabriek !
                                dit gebeurt als je met je ogen kiest, en niet je je kop...
                                Ik zou me ook niet gestraft voelen door een Q5, verre van zelfs. Die komt gewoon niet in aanmerking omdat de 163Pk veel te duur is in leasing en ik de 136PK veel te min vind voor deze wagen. Anders was dit wel de wagen waar mijn vrouw en ik elkaar konden in vinden ;-). Ik heb hier gelezen dat Audi zou werken aan FWD versies van de Q5, wat budgetair wat beter zou uitkomen. Maar ik veronderstel dat dit niet voor morgen is en dan vrees ik ook het "probleem" dat ik bij de XC60 ondervond nl dat om en bij de 170PK op de voorwielen geen ideale combinatie is ;-)

                                Comment


                                • achteruitlichten

                                  nu het vlug donker is, valt het op hoe weinig efficient de achteruitlichten stralen
                                  heeft iemand al hiervoor een oplossing ?
                                  kan eigenlijk een bijkomend licht toegevoegd worden (bv in in een uitsparing in het midden van de bumper / zelfde hoogte) of gaat dat voor problemen zorgen met de boordcomputer ?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                    nu het vlug donker is, valt het op hoe weinig efficient de achteruitlichten stralen
                                    heeft iemand al hiervoor een oplossing ?
                                    kan eigenlijk een bijkomend licht toegevoegd worden (bv in in een uitsparing in het midden van de bumper / zelfde hoogte) of gaat dat voor problemen zorgen met de boordcomputer ?
                                    Ik heb dit ook al ondervonden,vooral in volledig donkere plaatsen.Voorlopig los ik het op door heel lichtjes te remmen (hulp van stoplicht) dat helpt stukken..........

                                    Comment


                                    • brandstof reserve

                                      Eergisteren ging voor het eerst het lampje van de brandstof aan. Geen nood, dacht ik op basis van de commentaren hier op de forum, ik mag nog heel wat bollen, ik ging zelfs niet onmiddellijk gaan kijken hoeveel de boordcomputer meldde.
                                      Gisteren dan rustig gaan tanken, de BD afficheerde nog 70 km. Ik heb er wel 66,2 l in gekregen.
                                      Er bleef dus maar 3,8 liter over, en met mijn algemene gemiddelde van 8,7 l is dat goed voor ... maximum 45 km . Het is dus aangewezen de BD niet blindelings te vertrouwen...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                        Eergisteren ging voor het eerst het lampje van de brandstof aan. Geen nood, dacht ik op basis van de commentaren hier op de forum, ik mag nog heel wat bollen, ik ging zelfs niet onmiddellijk gaan kijken hoeveel de boordcomputer meldde.
                                        Gisteren dan rustig gaan tanken, de BD afficheerde nog 70 km. Ik heb er wel 66,2 l in gekregen.
                                        Er bleef dus maar 3,8 liter over, en met mijn algemene gemiddelde van 8,7 l is dat goed voor ... maximum 45 km . Het is dus aangewezen de BD niet blindelings te vertrouwen...
                                        omgekeerd hier....ik heb al verschillende keren de proef gedaan...wanneer mijn BC op 0 springt had ik nog 5 liter in de tank..;wat neerkomt op bijna 100 km... dit is wel leuk om weten, maar ik wacht niet telkenmale tot de tank bijna leeg is...zeker niet met dit weer...

                                        Comment


                                        • Wat ik bij dit weer wel heb ondervonden is dat het reservoir van de ruitensproeier vlug leeg is...met de combinatie van sproeiers op de voorlichten jaag je na 350 km autostrade het hele reservoir erdoor...ze hadden de wagens die van lichtsproeiers zijn voorzien een veel groter reservoir kunnen meegeven...nu moet ik bijna dagelijks een buske van 5 liter erin kappen wanneer er zout gestrooid is.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X