Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi Q5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Voor sommigen zal 300 pk zelfs underpowered zijn

    Het hangt er natuurlijk vanaf wat je allemaal wilt doen. Voor normaal gebruik zal 136 pk zeker voldoende zijn. Bovendien: lager verbruik, minder BIV, wegentaks(?), en waarschijnlijk ook gunstiger qua verzekering.

    Als je natuurlijk een zware caravan wil trekken zullen meer pk's welkom zijn.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk Berichten
      Ik heb een vraagje i.v.m. de motor van de Q5,

      We hebben in maart onze Q5 besteld met een 2.0 diesel, 136PK.
      Enkele pagina's terug lees ik van sommige mensen dat deze motor "underpowered" is.
      Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen?

      Wij rijden nooit sneller dan 150km/u, misschien 1x als we in Duitsland zijn maar goed, alles is vlak hier (1x per jaar 1 week naar de bergen). Moet ik mij zorgen maken of zal deze motor voldoen?
      maak je geen zorgen, in het dagelijks verkeer zal je bijna niets voelen van het verschil
      met 300Nm gaat de wagen fors vooruit, zeker op de 5 eerste versnellingen
      jij hebt de keuze van de redelijkheid gemaakt, gelet op het gebruik dat je van de wagen zal maken
      niet vergeten dat de gemiddelde snelheid in Belgiê onder de 40km/u ligt, alle voertuigen in acht genomen
      en oversteken kan je wegens de wegenisaanpassingen bijna nooit meer in Vlaanderen...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk Berichten
        Nope ik ken hem idd nog niet, ben nieuw hier.
        Maar hem laten doen, hem laten doen met z'n vergelijkingen of bedoelt hij nu sarcastisch dat de Q5 136pk wel underpowered is?
        Het eerste ;-)

        Comment


        • Oké, bedankt voor de uitleg allemaal .

          Comment


          • Ik vond de 2.0D met 163PK al wat underpowered. Het is te zeggen, ik kwam toen uit een Volvo V50 2.0D met 136PK (veel lichtere wagen) en was die dynamiek gewoon toen ik eens ging rijden met de Q5 met 163PK.

            Op de secundaire wegen vond ik dat de wagen best goed vooruit ging, maar op de snelwegen kon hij echt niet mee, toch niet met de dynamische stijl die ik daar gewoonlijk hanteer.

            Dus underpowered? Een beetje maar niet erg, je kan er best aan wennen.

            Maar 136PK? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen in een Q5... dat gaat volgens mij gewoon een slak zijn. Maar ook daar zal een publiek voor zijn. Als je ziet dat de meeste mensen op de baan als slakken rijden zal je daarmee niet uit de toon vallen.

            Maar toch zou ik van een wagen van dat kaliber toch meer verwachten... tja, ze rusten een Volvo V70 ook al uit met een 1.6D motor van 110PK. Moet dus allemaal kunnen.

            Moraal van het verhaal: kies zelf wat je nodig hebt. Maar maak geen foute keuze want eens de keuze gemaakt is er geen weg terug.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
              Maar 136PK? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen in een Q5... dat gaat volgens mij gewoon een slak zijn. Maar ook daar zal een publiek voor zijn. Als je ziet dat de meeste mensen op de baan als slakken rijden zal je daarmee niet uit de toon vallen.
              de vraag is uiteraard waar en wanneer je de supplementaire pk's zal kunnen en durven gebruiken
              overal in Vlaanderen doet elke gemeente al zijn best om de vaart wagens te vertragen, en elke poging tot inhaalmanoeuver gewoon ommogelijk. Op autosnelweg is er ofwel weinig verkeer en je durft niet boven de 140km/u uit vrees voor de boetes, en als er veel verkeer is helpt inhalen niet erg veel... In die zin zijn de 136 pk's meestal genoeg, en je weet dat je niet met een sportwagen onderweg bent.
              Een Q5 is trouwens... een cruiser en blijft dat ongeacht zijn motorisatie

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                de vraag is uiteraard waar en wanneer je de supplementaire pk's zal kunnen en durven gebruiken
                overal in Vlaanderen doet elke gemeente al zijn best om de vaart wagens te vertragen, en elke poging tot inhaalmanoeuver gewoon ommogelijk. Op autosnelweg is er ofwel weinig verkeer en je durft niet boven de 140km/u uit vrees voor de boetes, en als er veel verkeer is helpt inhalen niet erg veel... In die zin zijn de 136 pk's meestal genoeg, en je weet dat je niet met een sportwagen onderweg bent.
                Een Q5 is trouwens... een cruiser en blijft dat ongeacht zijn motorisatie
                Het voelt gewoon niet erg goed aan... Ik ben met je akkoord, die 136PK zal op papier genoeg zijn om meet te kunnen met het mainstream verkeer. Maar het gaat aanvoelen zoals Will Tura zingt: gewrongen, ongemakkelijk.

                Bovendien, ik gebruik mijn supplement aan PK's vaak hoor: bij het veilig en snel inhalen van slakken die 50 rijden waar 70 mag e.d. en die heb je héél véél waar ik woon. En sommige van die typen geven nog een stoot gas bij wanneer je ze inhaalt. Mag niet, maar ze doen het wel. Als je dan niet een paar PK's over hebt sta je daar mooi.

                Ik blijf bij mijn standpunt, ik vind dat een auto van die prijs niet zo mogen inboeten op vlak van PK's en zeker niet op vlak van Nm's.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                  Ik blijf bij mijn standpunt, ik vind dat een auto van die prijs niet zo mogen inboeten op vlak van PK's en zeker niet op vlak van Nm's.
                  163 pk : 350 Nm
                  136 pk : 320 Nm

                  enkel laag in de toeren in de 5de en 6de gang kan je dat verschil objektief vaststellen
                  spijtig kan geen 136 pk besteld worden met de S-tronic, want met een dergelijke combinatie wordt de 136 pk gewoon sneller in het optrekken dan de 163 pk, en zonder de passagiers te schudden !
                  daar ik een manuele bak heb, denk ik zelfs niet aan een upgrade van 163 naar 190 pk's, het zou met 400 Nm het on/off effekt in de laagste gangen nog verergeren
                  ik vindt dit trouwens het meest negatief aspect van moderne diesels : ze trekken wel fel op, maar op een zo korte toerentalbereik dat je permanent bezig bent te schakelen als je het vol vermogen er wilt van persen; zonder automaat is het zelfs niet prettig
                  maar nogmaals, als je je diesel gebruikt om te cruisen, kan het best aangenaam worden, de luttele seconden die je verliest zijn worden onbelangrijk, en je geniet van een super-auto die elk van zijn euros waard is, ook kan je aan de toog niet boffen over je laatste (veelal onbenut...) pk

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                    163 pk : 350 Nm
                    136 pk : 320 Nm

                    enkel laag in de toeren in de 5de en 6de gang kan je dat verschil objektief vaststellen
                    spijtig kan geen 136 pk besteld worden met de S-tronic, want met een dergelijke combinatie wordt de 136 pk gewoon sneller in het optrekken dan de 163 pk, en zonder de passagiers te schudden !
                    daar ik een manuele bak heb, denk ik zelfs niet aan een upgrade van 163 naar 190 pk's, het zou met 400 Nm het on/off effekt in de laagste gangen nog verergeren
                    ik vindt dit trouwens het meest negatief aspect van moderne diesels : ze trekken wel fel op, maar op een zo korte toerentalbereik dat je permanent bezig bent te schakelen als je het vol vermogen er wilt van persen; zonder automaat is het zelfs niet prettig
                    maar nogmaals, als je je diesel gebruikt om te cruisen, kan het best aangenaam worden, de luttele seconden die je verliest zijn worden onbelangrijk, en je geniet van een super-auto die elk van zijn euros waard is, ook kan je aan de toog niet boffen over je laatste (veelal onbenut...) pk
                    Ik heb daar alle begrip voor, maar voor MIJ is dat te weinig. 320Nm is het koppel dat een Golf ontwikkeld, of mijn oude Volvo V50. Toegegeven, dat is heel erg comfortabel, maar in een auto van 1850Kg is dat zeer nipt. Het is ook om die reden dat je constant moet schakelen: Will Tura dus!

                    Dat heb je niet voor met wat meer koppel, comfortabel rijden wil ook zeggen dat je niet teveel in de pot moet roeren. Koppel heb je steeds nodig, zelfs bij het cruisen. PK's zijn goed bij inhaalmaneuvers, stoplichtsprintjes e.d. Met dat laatste doe ik trouwens niet mee, inhalen doe ik zeer regelmatig en dan wil ik dat veilig kunnen doen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                      Ik heb daar alle begrip voor, maar voor MIJ is dat te weinig. 320Nm is het koppel dat een Golf ontwikkeld, of mijn oude Volvo V50. Toegegeven, dat is heel erg comfortabel, maar in een auto van 1850Kg is dat zeer nipt. Het is ook om die reden dat je constant moet schakelen: Will Tura dus!

                      Dat heb je niet voor met wat meer koppel, comfortabel rijden wil ook zeggen dat je niet teveel in de pot moet roeren. Koppel heb je steeds nodig, zelfs bij het cruisen. PK's zijn goed bij inhaalmaneuvers, stoplichtsprintjes e.d. Met dat laatste doe ik trouwens niet mee, inhalen doe ik zeer regelmatig en dan wil ik dat veilig kunnen doen.
                      1745 kg om precies te zijn, wat komt op 12.85kg/pk. tgo 10.6kg/pk voor de 163pk versie (1730 kg)

                      Nu, 136pk is imo ondergemotoriseerd.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                        Ik heb daar alle begrip voor, maar voor MIJ is dat te weinig. 320Nm is het koppel dat een Golf ontwikkeld, of mijn oude Volvo V50. Toegegeven, dat is heel erg comfortabel, maar in een auto van 1850Kg is dat zeer nipt. Het is ook om die reden dat je constant moet schakelen: Will Tura dus!

                        Dat heb je niet voor met wat meer koppel, comfortabel rijden wil ook zeggen dat je niet teveel in de pot moet roeren. Koppel heb je steeds nodig, zelfs bij het cruisen. PK's zijn goed bij inhaalmaneuvers, stoplichtsprintjes e.d. Met dat laatste doe ik trouwens niet mee, inhalen doe ik zeer regelmatig en dan wil ik dat veilig kunnen doen.
                        groter schrijven is niet per se gelijk hebben

                        bij het inhalen is juist koppel nuttig, enkel dat helpt instantelijk te versnellen, en vaak in dezelfe gang
                        met meer PK's kan je langer versnellen (als je de limiet niet bereikt wat vaak het geval is met de diesels) en uiteraard feller versnellen; met veel PK's en weinig koppel kan je maar inhalen mits eerst te retrograderen, anders ga je niet vooruit.
                        Retrograderen met een diesel heeft vaak als effekt dat je meteen tegen de limiet in toerental botst, en dan ga je weeral niet meer vooruit.
                        de kunst is de juiste gang te selecteren waarmee je je inhaalmanoeuver zal kunnen uitvoeren in dezelfde gang; het veronderstelt anticipatie, in dezelfde zin als vroeger om de turbo-lag te compenseren op de benzinemotoren

                        Comment


                        • Ik schrift toch niet groot? Ik wil sommige woorden benadrukken zoals op fora die geen opmaak toelaten ;-)

                          En daarbij, ik HEB gelijk... immers er zijn discussies waar je ongelijk kan hebben en er zijn er waar je een eigen mening kan hebben. Dit lijkt me gaan doe laatste soort.

                          Nu, ik ken het verschil tussen koppel en pk hoor. Net wat ik wil aantonen: ik heb geen zin om telkens te schakelen als ik inhaal, trouwens ik rij automaat. Dus moet je koppel hebben, maar als het echt snel moet zal je automaat schakelen en heb je best wat pks over.

                          Ik heb echt de indruk dat je eens met een xc60 D5 moet gaan rijden, dan weet je wat ik bedoel... die gaat wel degelijk in toeren hoor ;-)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                            En daarbij, ik HEB gelijk...
                            okeee...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                              Ik heb echt de indruk dat je eens met een xc60 D5 moet gaan rijden, dan weet je wat ik bedoel... die gaat wel degelijk in toeren hoor
                              heb ik wel geprobeerd, maar vrouwlief wou zelfs niet in gaan zitten in de showroom...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                heb ik wel geprobeerd, maar vrouwlief wou zelfs niet in gaan zitten in de showroom...
                                Misschien eens ander vrouwlief uittesten ook

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                                  Misschien eens ander vrouwlief uittesten ook
                                  nee, dank je
                                  ben gelukkig met haar en zij had eigenlijk gelijk te pushen voor de Q5
                                  was niet 100% zeker bij de aankoop, maar na een jaar en 15.000km wel...
                                  trouwens, wat was ik met een betere (???) wagen met een vies gezinde vrouw naast mij ?

                                  Comment


                                  • [quote=JayJay;4119629] Nu, ik ken het verschil tussen koppel en pk hoor. quote]


                                    PK = Hoe hard je tegen een muur kan knallen.....

                                    Koppel = Hoever je de muur meeneemt...nadat je er tegen aan bent gegaan...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                      nee, dank je
                                      ben gelukkig met haar en zij had eigenlijk gelijk te pushen voor de Q5
                                      was niet 100% zeker bij de aankoop, maar na een jaar en 15.000km wel...
                                      trouwens, wat was ik met een betere (???) wagen met een vies gezinde vrouw naast mij ?
                                      Of omgekeerd.....als je voor een mooie madam te hebben met een volvo moet rijden...blijf ik liever single.... ( voor de volvorijders... tis een graptjeuh he )

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                                        Of omgekeerd.....als je voor een mooie madam te hebben met een volvo moet rijden...blijf ik liever single.... ( voor de volvorijders... tis een graptjeuh he )
                                        Waar zijde gijle mee bezig zeg... mijn vrouw mag juist de kleur kiezen: "vrouw, wordt het een zwarte of een heel heel héél donkergrijze?"

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                                          mijn vrouw mag juist de kleur kiezen: "vrouw, wordt het een zwarte of een heel heel héél donkergrijze?"
                                          had ik al begrepen, hoor

                                          Comment

                                          Working...
                                          X