Oorspronkelijk geplaatst door guyugy
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audi Q5
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichtenhihi....de meeste mensen rijden evenveel kilometers in 5 jaar dan ik op één jaar......
Het eerste jaar met mijn vorige ( B7 ) had ie 130.000km. Op 3.5 jaar heb ik hem verkocht met 355.000 km op de teller....daar mogen er velen achter komen denk ik.....vrachtwagenchauffeurs tellen niet mee he....
Maar zo te lezen zitten er toch nog veel verschillen tussen wel of niet B&O dan alleen het aantal boxen en vermogen als ik op de comments moet afgaan....
Ofwel sta jij gewoon nooit langer dan 15min stil
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichtenah, jij hebt B&O. Heeft guyguy dat ook niet ?
Ofwel sta jij gewoon nooit langer dan 15min stil
En ja toch wel, ik sta ook al wel eens langer stil hoor....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichtenah, jij hebt B&O. Heeft guyguy dat ook niet ?
Ofwel sta jij gewoon nooit langer dan 15min stil
ik denk dat de meeste Audi bezitters niet gestoord zijn bij elke start hun systeem eerst met de knop op geheugens, of de kaart, enz... af te stellen als ze dat verkiezen
als Apple fanaat ben ik gewoon dat mijn geliefkoosde merk een stap vooruit denkt om mij steeds beter te bedienen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichtenik heb Audi Sound System, maar daar ligt het verschil niet, de menus zijn op de equalizer-funktie na dezelfde, en bevatten geen mogelijkheid om een voorkeur (geheugen, manueel, lijst...) in te stellen; idem dito vor NAV, waarom kunnen wij niet bv de kaart als basis (eerste scherm) instellen ipv de invoervelden van een bestemming ?
ik denk dat de meeste Audi bezitters niet gestoord zijn bij elke start hun systeem eerst met de knop op geheugens, of de kaart, enz... af te stellen als ze dat verkiezen
als Apple fanaat ben ik gewoon dat mijn geliefkoosde merk een stap vooruit denkt om mij steeds beter te bedienen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk BerichtenZijn hier mensen die een "pigmentbeige dashboard" hebben of foto's ervan? Evt. in combinatie met kardemonbeige zetels.Bijgevoegde BestandenLast edited by guyugy; 18/09/2010, 22:08.
Comment
-
Deze week-end Open Deur dag in Bredene...
d’Ieteren had enkele mooie eksemplaren ten toon geleverd, o.m. een cabrio R8, een RS5 Coupé, en S5-Cabrio, plus een paar V6T’s en een A8. Op het appel stonden ook 2 Q7’s en een Q5 3,0TDI. Ik had mij ingeschreven voor de Q5, om uit nieuwsgierigheid te kunnen vergelijken met mijn bescheiden 2,0TDI.
Dit had ik bij de aankoop niet gedaan omdat de 3,0l te hoge vaste kosten met zich meebrengt tegen het gebruik (en plezier, dacht ik...) dat het ervan heb. Ook wenste ik te checken of de S-tronic nu verlost is van de kinderziektes waarover men bij de lancering kon horen vertellen.
Of de komst van de test-Q5 in Bredene voor veel verkoop gezorgd zal hebben betwijfel ik, want hij was hééél triestig (en karig...) aangekleed : zwart op zwart met getinte ruiten, van buiten precies een lijkwagen ondanks zijn mooie 19-duimers en panodak.
Binnen nog meer ernstig, overal zwart zoals in de eenvoudigste Polo...
Enfin, wij waren er niet voor de wagen, wel voor de prestaties. En deze zijn wel op niveau !
Nog meer dan de motor was onder de indruk van de onberispelijke werking van de S-tronic : steeds zacht, maar erg reaktief als er om gevraagd wordt. Na een paar minuten zijn de schakelmomenten al duidelijk, een zelfs in D kan de bak eenvoudig met de gaspedaal gestuurd worden.
Voor mij is wel in S rijden het aangenaamste, zelfs als de wagen niet sportief gereden wordt : de motor daalt minder laag in de toeren en blijft steeds paraat voor een felle acceleratie, meestal in een zelfde gang. In D is elke vraag om meer power een reden om eerst lager te schakelen, met als gevolg iets dat gelijkt op de vroegere “turbo-lag”. De bak is zo alert in S dat ik mij afvraag wanneer ik de manuele schakeling zou gebruiken... het lijkt mij gewoon spielerei !
De motor zelf, nu. In de lage toerentallen is hij uiteraard onhoorbaar, ondanks zijn duidelijk voelbaar vermogen. Nooit heeft men het gevoel dat het toerental te laag wordt (soms niet veel meer dan 1200t/m (!) wat met de 2,0l wel het geval is (op de manuele toch...) Dat idylisch tableau wordt echter gestoord door het minder tof geluid dat er uit komt in de hogere regio’s : dan is de trekkracht nog steeds verwonderlijk, maar men mag hier evenmin spreken van musikaliteit als met de 4-pitter. Wij zijn hier heel ver van de V6 benzine-motoren !
Besluit : voor de reeds gemelde redenen wordt de volgende mogelijk een S-tronic, maar toch nog een 2,0TDI... De test was de moeite waard !
Een paar andere commentaren :
-verwonderlijk weinig aandacht voor de A1’s die stonden te pronken in de showroom (misschien te danken aan het vele moois dat buiten in de zon stond te schitteren...)
-de nieuwe a8 leek mij binnenin niet veel groter dan ee A6
-sprintjes van de RS4 en R8 klonken wel als muziek in de oren, maar de winner wat mij betreft was... de Bentley die daar ook een blitse indruk gafLast edited by guyugy; 19/09/2010, 11:24.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichtend’Ieteren had enkele mooie eksemplaren ten toon geleverd, o.m. een cabrio R8, een RS5 Coupé, en S5-Cabrio, plus een paar V6T’s en een A8. Op het appel stonden ook 2 Q7’s en een Q5 3,0TDI. Ik had mij ingeschreven voor de Q5, om uit nieuwsgierigheid te kunnen vergelijken met mijn bescheiden 2,0TDI.
Dit had ik bij de aankoop niet gedaan omdat de 3,0l te hoge vaste kosten met zich meebrengt tegen het gebruik (en plezier, dacht ik...) dat het ervan heb. Ook wenste ik te checken of de S-tronic nu verlost is van de kinderziektes waarover men bij de lancering kon horen vertellen.
Of de komst van de test-Q5 in Bredene voor veel verkoop gezorgd zal hebben betwijfel ik, want hij was hééél triestig (en karig...) aangekleed : zwart op zwart met getinte ruiten, van buiten precies een lijkwagen ondanks zijn mooie 19-duimers en panodak.
Binnen nog meer ernstig, overal zwart zoals in de eenvoudigste Polo...
Enfin, wij waren er niet voor de wagen, wel voor de prestaties. En deze zijn wel op niveau !
Nog meer dan de motor was onder de indruk van de onberispelijke werking van de S-tronic : steeds zacht, maar erg reaktief als er om gevraagd wordt. Na een paar minuten zijn de schakelmomenten al duidelijk, een zelfs in D kan de bak eenvoudig met de gaspedaal gestuurd worden.
Voor mij is wel in S rijden het aangenaamste, zelfs als de wagen niet sportief gereden wordt : de motor daalt minder laag in de toeren en blijft steeds paraat voor een felle acceleratie, meestal in een zelfde gang. In D is elke vraag om meer power een reden om eerst lager te schakelen, met als gevolg iets dat gelijkt op de vroegere “turbo-lag”. De bak is zo alert in S dat ik mij afvraag wanneer ik de manuele schakeling zou gebruiken... het lijkt mij gewoon spielerei !
De motor zelf, nu. In de lage toerentallen is hij uiteraard onhoorbaar, ondanks zijn duidelijk voelbaar vermogen. Nooit heeft men het gevoel dat het toerental te laag wordt (soms niet veel meer dan 1200t/m (!) wat met de 2,0l wel het geval is (op de manuele toch...) Dat idylisch tableau wordt echter gestoord door het minder tof geluid dat er uit komt in de hogere regio’s : dan is de trekkracht nog steeds verwonderlijk, maar men mag hier evenmin spreken van musikaliteit als met de 4-pitter. Wij zijn hier heel ver van de V6 benzine-motoren !
Besluit : voor de reeds gemelde redenen wordt de volgende mogelijk een S-tronic, maar toch nog een 2,0TDI... De test was de moeite waard !
Een paar andere commentaren :
-verwonderlijk weinig aandacht voor de A1’s die stonden te pronken in de showroom (misschien te danken aan het vele moois dat buiten in de zon stond te schitteren...)
-de nieuwe a8 leek mij binnenin niet veel groter dan ee A6
-sprintjes van de RS4 en R8 klonken wel als muziek in de oren, maar de winner wat mij betreft was... de Bentley die daar ook een blitse indruk gaf
Dus ik begrijp dat de 3.0TDI niet van die aard is dat de betere prestaties/eigenschappen de meerkost verantwoorden? Is dat de conclusie? Ik heb die 3.0TDI niet gereden maar als ik het prijsverschil met een 2.0TDI zie zou ik héél veel verwachten.
Ik zou ook geen wagen meer willen zonder automaat.
Je spreekt van een volgende... een 2.0TDI, dus conclusie al genomen dat het opnieuw een Audi wordt? Tenzij dat je natuurlijk voor VW gaat wat ik niet waarschijnlijk acht... In elk geval: straf om die beslissing nu al te nemen zonder te weten waar de concurrentie mee komt binnen enkele jaren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten???????
Dus ik begrijp dat de 3.0TDI niet van die aard is dat de betere prestaties/eigenschappen de meerkost verantwoorden? Is dat de conclusie? Ik heb die 3.0TDI niet gereden maar als ik het prijsverschil met een 2.0TDI zie zou ik héél veel verwachten.
Ik zou ook geen wagen meer willen zonder automaat.
Je spreekt van een volgende... een 2.0TDI, dus conclusie al genomen dat het opnieuw een Audi wordt? Tenzij dat je natuurlijk voor VW gaat wat ik niet waarschijnlijk acht... In elk geval: straf om die beslissing nu al te nemen zonder te weten waar de concurrentie mee komt binnen enkele jaren.
het goed nieuws kwam dus van de automaat...
wel heb ik gemerkt bij de gesprekken met kandidaten-kopers dat ze meestal toch nog een manuele bak verkiezen... zelfs na de 3,0l S-tronic te hebben getest !
de beste herverkoopwaarde heb je dus wel met een 2,0l manueel...schijnt het
dit kan uiteraard geleidelijk aan veranderen met toffe automaten als... de S-tronic (Volvo heeft een goed voorbeeld voor de ogen !!)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichtenwel heb ik gemerkt bij de gesprekken met kandidaten-kopers dat ze meestal toch nog een manuele bak verkiezen... zelfs na de 3,0l S-tronic te hebben getest !
de beste herverkoopwaarde heb je dus wel met een 2,0l manueel...schijnt het
dit kan uiteraard geleidelijk aan veranderen met toffe automaten als... de S-tronic (Volvo heeft een goed voorbeeld voor de ogen !!)
Hoe die zich verhoudt tot de automaten van Audi weet ik gewoon niet omdat ik deze laatste nog niet getest heb...maar ik heb in deze kolommen toch ook geen onverdeeld positieve reacties gelezen. Misschien moet ik toch een keertje gaan rijden hiermee.
Maar dat mensen een manuele verkiezen? Misschien als je gaat testen en je hebt nooit een automaat gereden dat je echt op de kleine zaken gaat letten en je gaat storen aan het (ingebeelde) gebrek aan controle enz. en dat je DENKT een manuele te verkiezen. Eens je autmaat gewoon bent wil je niet meer terug Allee ik toch niet, en ik ben - wie gelooft dit niet - een gigantische control freak
Uiteindelijk geloof ik wel dat de beste herverkoopwaarde hebt met een manueel om de eevoudige reden dat een automaat een dure optie is die in verhouding sneller in waarde daalt (of zo gewaardeerd wordt) dan de rest van de auto. Maar ik geloof dat dit een mindset is die idd kan veranderen zodra meer mensen hebben geproefd van het comfort. Probeer in de VS bv. maar eens een manueel geschakelde auto te verkopen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk BerichtenEens je autmaat gewoon bent wil je niet meer terug Allee ik toch niet, en ik ben - wie gelooft dit niet - een gigantische control freak
Comment
-
Wanneer je veel mensen die de wagen voor een ritje hebben getest, zulks een wagen zou meegeven voor de duur van een week, er veel, veel meer voor de automaat zouden kiezen. Omdat men dan de voordelen in hun eigen habitat kan ondervinden. Sinds mijn vorige wagen, een 2.0 tdi multi, ben ik zeer grote fan van dit soort versnellingsbakken geworden. Zo groot zelfs dat bij de keuze van mijn huidige ik uiteindelijk voor de 2.7 multi ben gegaan, ipv de 3.0 S tronic, toen nog met zijn kinderziektes, en al hoe wel ik een groot quattro aandrijving fanaat ben, heb ik deze laten staan voor de multi. Ook in 2008 was ik gaan proefrijden met de volvo S80, toen nog waarschijnlijk met oude automaat, en dat viel lelijk tegen, komende van een multi....een paar weken geleden ben ik is op pad geweest met de wagen van mijn vader, een MB E automaat, en ook hier miste ik de soeplesse die ik gewoon ben van de multi. Maar ik heb de indruk dat momenteel bij de meeste merken ze deze achterstand stillaan beginnen in te halen. Welk merk, model, motor, kleur etc...mijn volgende wagen gaat worden kan ik nu niet zeggen, maar dat het een automaat zal zijn is zonder twijfel
Comment
-
Onbekend = onbemind. En dat geldt dus ook voor automatische versnellingsbakken. Wat mij persoonlijk tegenhield voor een automaat te gaan is dat ik af en toe met andere auto's moet rijden. Ik denk dat -eens je een automaat gewend bent- het heel moeilijk is terug te gaan naar een manuele bak. Misschien is ook dat een vooroordeel?
Wanneer je erover nadenkt dan besef je dat manuele bakken niet meer van deze tijd zijn. Het is wachten tot een bepaalde kritische massa voor automaat gaat. Vanaf dan brokkelt ook het prijsvoordeel van manueel af en komen we in een situatie waar automaat de regel wordt en manueel de uitzondering.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk BerichtenOnbekend = onbemind. En dat geldt dus ook voor automatische versnellingsbakken. Wat mij persoonlijk tegenhield voor een automaat te gaan is dat ik af en toe met andere auto's moet rijden. Ik denk dat -eens je een automaat gewend bent- het heel moeilijk is terug te gaan naar een manuele bak. Misschien is ook dat een vooroordeel?
Wanneer je erover nadenkt dan besef je dat manuele bakken niet meer van deze tijd zijn. Het is wachten tot een bepaalde kritische massa voor automaat gaat. Vanaf dan brokkelt ook het prijsvoordeel van manueel af en komen we in een situatie waar automaat de regel wordt en manueel de uitzondering.
Ondertussen rijd ik een jaar met de S-tronic, en die is super. Waarom er zijn die nog niet overtuigd zijn: je hebt een zekere aanpassingsperiode nodig, zo'n testrit is té kort. En zij die nog nooit automaat reden spreken over "niet sportief" genoeg. Uiteraard weer door onwetendhied. Op mijn wishlist stond op Nr 1: automaat, waardoor er al veel auto's geen keuze meer waren wegens niet leverbaar. En ik zal nooit meer naar manueel gaan.
ps. Mijn vrouw heeft een manueel TT, geen probleem om te wisselen van auto, maar toch liever S-tronic.
Comment
-
mijn commentaar was geenszins gericht tegen de automaten, waarvan ik de deugden al jaren terug heb leren apprecieren, en dat voor langer dan een week !
de reden dat ik er geen heb op mijn Q5 heeft te maken met het feit dat ik een stockwagen gekocht heb, en (misschien nog meer) dat ik een wagen heb gekocht met het idee dat ik nog binnen afzienbare tijd de auto zou kunnen voortverkopen. Dus geen benzine, geen automaat, geen 3,0l, allemaal voorwendsels om zelfs een jonge wagen als moeijlijk(er) verkoopbaar te bestempelen, ik ken het liedje..
De huidige Q5 gaat max. 4jaar meedoen, dan komt er een nieuwe, én voor het plezier van een nieuwe, én om de kleine (en soms grotere) miseries te sparen die onvermijdelijk komen na dat termijn (en meestal onafgezien de kilometerstand...)
bovendien is elke zonnige dag voor mij een opportuniteit om mijn cabrio Saab te laten rijden, die is ook geen automaat, en die zal wel in de familie blijven (15.000km op 5 jaar...)
de specifieke gewoonten en reflexen die men met een automaat kweekt zijn wat tegenstrijdig met deze in een manuele auto , en dat kan voor onaangename verrassingen zorgen als men in een kritische situatie snel moet reageren : dan komen nog enkel de reflexen terug naar boven, en hopelijk kloppen ze dan ook met de auto in dewelke je zit...
misschien win ik morgen op de Loto en kan ik tegelijkertijd beide auto's vervangen ?
Dan met automaten... Ik zou dan wel moeten beginnen spelen !Last edited by guyugy; 20/09/2010, 11:16.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Piernapoli Bekijk Berichtenps. Mijn vrouw heeft een manueel TT, geen probleem om te wisselen van auto, maar toch liever S-tronic.
de korte testen waren nooit (voor haar) overtuigend genoeg om over te gaan tot de beslissing
dit was al zo met de A4 (1997) die bij de eerste was om een 5-autobak te hebben
ik vond deze zeer goed maar de A4 ging veelvuldig door mijn echtgenote gebruikt worden, dus heeft zij mogen kiezen
dit gezegd zijnde, voor mij is de beste automaat deze die je aangenaam en vlot kunt bedienen in D, enkel door de dosering de gaspedaal.
al dat gedoe met S-programma, + en - modus, peddles enz heb ik in se niet nodig, een manuele bak is dan niet ver weg
en bij het gewoon rijden blijf ik nog steeds een raar gevoel hebben net voor een bocht die ik vrij snel benader : gewoon wat minder gas en de bak schakelt naar omhoog (wat ik niet wil) en als ik dan in de bocht gas geef (zoals met een manuele) schakelt de bak terug omlaag : deze twee manoeuvers zijn eigenlijk niet bevorderlijk voor de stabilitiet, tenzij je zelf ingrijpt (maar dit druist in tegen de geest van een automaat)
natuurlijk is dit allemaal bijkomstig bij een rustiger rijstijl, en zal steeds het ESP indien nodig optreden
nogmaals, zoals je zegt, leert men na wat rijervaring wat en hoe te doen....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichtenraar, hier is Madam ook geen voorstaander van een automaat (zoals je zegt uit onwetenheid...)
Vrouwen zijn makkelijk als ze zwart-wit denken: je moet gewoon weten wanneer het zwart is en wanneer wit
Comment
-
[quote=guyugy;4222586en bij het gewoon rijden blijf ik nog steeds een raar gevoel hebben net voor een bocht die ik vrij snel benader : gewoon wat minder gas en de bak schakelt naar omhoog (wat ik niet wil) en als ik dan in de bocht gas geef (zoals met een manuele) schakelt de bak terug omlaag : deze twee manoeuvers zijn eigenlijk niet bevorderlijk voor de stabilitiet, tenzij je zelf ingrijpt (maar dit druist in tegen de geest van een automaat)
natuurlijk is dit allemaal bijkomstig bij een rustiger rijstijl, en zal steeds het ESP indien nodig optreden
nogmaals, zoals je zegt, leert men na wat rijervaring wat en hoe te doen....[/quote]
multi kiezen he guy... die schakeld niet.... 1 vitesse vooruit en 1 vitesse achteruit...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichtenmulti kiezen he guy... die schakeld niet.... 1 vitesse vooruit en 1 vitesse achteruit...
maar een Q5-Multi zal nooit meer verschijnen, denk ik, ondanks deze transmissie perfekt met de wagen zou passenLast edited by guyugy; 24/09/2010, 10:04.
Comment
Comment