Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi Q5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Klopt het dat er op de Q5 standaard een soort "winterbanden" ligt waarmee je door Duitsland mag?

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk Berichten
      Klopt het dat er op de Q5 standaard een soort "winterbanden" ligt waarmee je door Duitsland mag?
      zoals alle wagens wordt de Q5 geleverd met zomerbanden van verschillende oorsprong (merk), niet met winterbanden; je kan altijd afspreken met de dealer om de geleverde banden te ruilen voor winterbanden (voor zover de prijzen ietwat overeenstemmen)

      het gemakkelijkste blijft wel een setje wintervelegn/banden bij te bestellen, indien nuttig in jouw geval

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk Berichten
        Klopt het dat er op de Q5 standaard een soort "winterbanden" ligt waarmee je door Duitsland mag?
        ik heb via internet ( kapaza ) 4 originele audi velgen bijgekocht, van iemand die persee 4 dikke sloufen wou, en dit voor 400€.
        Op betreffende velgen lagen 4 nieuwe zomerbanden, die heeft mijn dealer overgenomen en mij 4 nieuwe winterbanden bezorgd ( Pirelli ) ZONDER dat ik er iets heb moeten voor opleggen, zelfs niet de plaatsing en balancering.
        Ik had dus 4 originele 17 insh audi velgen met 4 zeer goede winterbanden, voor de prijs van 400€.
        Om maar te zeggen, als je een beetje rond kijkt, en wat kan onderhandellen met je dealer hoeft een tweede setje helemaal niet veel te kosten.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
          ik heb via internet ( kapaza ) 4 originele audi velgen bijgekocht, van iemand die persee 4 dikke sloufen wou, en dit voor 400€.
          Op betreffende velgen lagen 4 nieuwe zomerbanden, die heeft mijn dealer overgenomen en mij 4 nieuwe winterbanden bezorgd ( Pirelli ) ZONDER dat ik er iets heb moeten voor opleggen, zelfs niet de plaatsing en balancering.
          Ik had dus 4 originele 17 insh audi velgen met 4 zeer goede winterbanden, voor de prijs van 400€.
          Om maar te zeggen, als je een beetje rond kijkt, en wat kan onderhandellen met je dealer hoeft een tweede setje helemaal niet veel te kosten.
          Iemand uit de familie heeft een bandencentrale dus de prijs is geen probleem .

          Comment


          • voor zij die twijfelen om winterbanden aan te schaffen:

            HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Piernapoli Bekijk Berichten
              voor zij die twijfelen om winterbanden aan te schaffen:

              http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisni...erbanden.dhtml
              de lobby van de bandenfabrikanten heeft goed gewerkt !
              als de regel europees wordt veralgemeend, dan zullen ze in het zuiden van Spanje en van Italiê groen lachen...
              nu, in Oostenrijk is dat al jaar en dag zo, daar weten ze van rijden op gladde wegen, en er wordt geen zout gestrooid
              een vriendin van mij lacht zich plat met mijn 4x4 in België : zij heeft helemaal geen last van haar Volo 940GL, en ze woont in een skioord...

              Comment


              • Iemand die het verschil weet tussen de motor van een Q5 20 tdi 163 & 136 pk. Qua opbouw & gebruikte onderdelen ?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                  de lobby van de bandenfabrikanten heeft goed gewerkt !
                  als de regel europees wordt veralgemeend, dan zullen ze in het zuiden van Spanje en van Italiê groen lachen...
                  nu, in Oostenrijk is dat al jaar en dag zo, daar weten ze van rijden op gladde wegen, en er wordt geen zout gestrooid
                  een vriendin van mij lacht zich plat met mijn 4x4 in België : zij heeft helemaal geen last van haar Volo 940GL, en ze woont in een skioord...
                  Ik weet niet of de bandenfabrikanten daar zoo veel voordeel aan hebben. De tijd dat je winterbanden opliggen verslijten je zomerbanden niet en vice versa. Uiteindelijk verkopen ze daar dus wenig tot geen extra banden mee. Alleen de bandencentrales en garages doen een voordeel.
                  Het verplichten van winterbanden in "winterse omstandigheden" is iets dat naar mijn mening gerust mag ingevoerd worden in Europa. Ik herinner mij verleden jaar toen er nog geen 5cm sneeuw lag en ik 6 uur te laat op mijn werk aankwam. De reden was niet de gladde ondergrond, maar de enorme files. Die op hun beurt veroorzaakt werden door slippartijen, ongevallen, en auto's en vrachtwagens die de "hellingen" niet meer op geraken. Het verplichten van aangepaste banden kan dit doen verminderen.

                  Waarom ze in Spanje en Italie groen zouden lachen weet ik niet. De wet in Duitsland omschrijft dat de verplichting geld tijdens winterse omstandigheden en niet bvb vanaf november tot maart. Winterse omstandigheden is uiteraard vaag en heeft al tot betwistingen geleid. Het zal voortaan duidelijker omschreven worden in de wet (bvb beneden 4 graden, wanneer er sneeuw ligt, wanneer er ijs ligt,...). Ik zie niet in waarom ze daar in het zuiden van Spanje een probleem rond zouden hebben.

                  Comment


                  • inderdaad, ook mee gemaakt afgelopen winter. Op een helling steeds moeten stoppen en terug vertrekken, omdat madammeke voormij constant van de weg gleed. Ten lange laatste haar dan maar moeten inhalen bergop met al die sneeuw. Ik heb daar toen buiten de verloren tijd niet veel hinder van gehad. Maar alles dat RWD had mocht ook blijven staan omdat ze gestopt waren. Als je dan de banden zag op madameke hare Twingo ( kletskop zomerbanden )

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door vfr50 Bekijk Berichten
                      Iemand die het verschil weet tussen de motor van een Q5 20 tdi 163 & 136 pk. Qua opbouw & gebruikte onderdelen ?
                      het zou mij sterk verbazen dat Audi zijn tijd steekt in interne wijzigingen
                      dit zou tegen de efficiency in de fabrikatie gaan, en dit met heel weinig geldelijke voordelen
                      tenmeer dat ze wel zullen beseffen dat meer dan één koper nadien zijn 136pk zal opfokken, zonder dat ze dat kunnen bewijzen als er brokken van komen
                      nee hoor, gewoon de cartografie van de motor dichtknijpen, en klaar is kees

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                        het zou mij sterk verbazen dat Audi zijn tijd steekt in interne wijzigingen
                        dit zou tegen de efficiency in de fabrikatie gaan, en dit met heel weinig geldelijke voordelen
                        tenmeer dat ze wel zullen beseffen dat meer dan één koper nadien zijn 136pk zal opfokken, zonder dat ze dat kunnen bewijzen als er brokken van komen
                        nee hoor, gewoon de cartografie van de motor dichtknijpen, en klaar is kees
                        Ik zou toch opletten, zo eenvoudig is dat niet! Bijv. Volvo is een klein bedrijf (slechts 2 plants) en knijpt gewoon de motor dicht terwijl de wagen identiek blijft. Audi is een GROOT bedrijf in vergelijking met Volvo en doet wél technische aanpassingen. Als men goedkopere onderdelen kan gebruiken en men heeft schaalvoordelen genoeg zoals Audi dan kan zo'n ingreep financieel lonen. Een kennis van mij heeft zo destijds zijn A4 klink kapot gereden gewoon door een tuning van 90 naar 110pk.

                        Ik weet natuurlijk niks van de huidige motoren, misschien zijn die 136pk en die 163pk wel identiek. Al zou ik nooit voor die 136pk gaan... te licht voor mij in een Q5, maar laat ons die discussie niet heropstarten

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                          I(...)
                          misschien zijn die 136pk en die 163pk wel identiek

                          ook voor een grotere fabrikant betekent de piepkleine belgische markt, met zijn specifieke fiskale grenzen, te weinig om hiervoor aparte ontwikkelingen te doen : de envoudigste en goekoopste weg is de besturing van de motor te wijzigen, dat kunnen ze overal ter wereld om zich tot op het paard na aan te passen aan de lokale wetten
                          in de andere richting, stijgt de power naar 190pk met de ABT-tuning, dan gebeurt er ook niets op het niveau van de onderdelen van de motor zelf
                          ben dus overtuigd dat alle motoren gewoon identiek zijn, enkel de chip verandert

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                            ook voor een grotere fabrikant betekent de piepkleine belgische markt, met zijn specifieke fiskale grenzen, te weinig om hiervoor aparte ontwikkelingen te doen : de envoudigste en goekoopste weg is de besturing van de motor te wijzigen, dat kunnen ze overal ter wereld om zich tot op het paard na aan te passen aan de lokale wetten
                            in de andere richting, stijgt de power naar 190pk met de ABT-tuning, dan gebeurt er ook niets op het niveau van de onderdelen van de motor zelf
                            ben dus overtuigd dat alle motoren gewoon identiek zijn, enkel de chip verandert
                            toch maar opletten want motoren lijken identiek op mekaar maar de sterkere variant heeft bepaalde onderdelen die meer slijtvast/hitteproof zijn dan de zwakkere versie.Dit is zeker voor de 2.0 tfsi motor van 180 en 211 pk.Dit is meteen ook de reden dat de 211 pk 4000 euro duurder is dan de 180pk versie ( onderdelen+andere motorsturing en de marketingskloof qua prijsstelling tss 180 en 211pk. Met de diesels zal dat ook wel het geval zijn.

                            Comment


                            • Wanneer brengen ze de tweeliters diesels eigenlijk eens wat meer op niveua? Spreek dan met een topversie van rond de 200pk?

                              Hadden ze niet zo'n blok klaarliggen?

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door CAMAROSA Bekijk Berichten
                                toch maar opletten want motoren lijken identiek op mekaar maar de sterkere variant heeft bepaalde onderdelen die meer slijtvast/hitteproof zijn dan de zwakkere versie.Dit is zeker voor de 2.0 tfsi motor van 180 en 211 pk.Dit is meteen ook de reden dat de 211 pk 4000 euro duurder is dan de 180pk versie ( onderdelen+andere motorsturing en de marketingskloof qua prijsstelling tss 180 en 211pk. Met de diesels zal dat ook wel het geval zijn.
                                Inderdaad, het blok zal uiteraard indentiek zijn, maar er kunnen wel andere kleine verschillen zijn (bvb andere injectoren, ik verzin maar wat. ). Om zo'n motor verschillend op te bouwen per type is ook geen meerkost hoor, die onderdelen worden extern aangekocht en het assemblageprocess is op zo'n dingen voorzien.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                  ook voor een grotere fabrikant betekent de piepkleine belgische markt, met zijn specifieke fiskale grenzen, te weinig om hiervoor aparte ontwikkelingen te doen : de envoudigste en goekoopste weg is de besturing van de motor te wijzigen, dat kunnen ze overal ter wereld om zich tot op het paard na aan te passen aan de lokale wetten
                                  in de andere richting, stijgt de power naar 190pk met de ABT-tuning, dan gebeurt er ook niets op het niveau van de onderdelen van de motor zelf
                                  ben dus overtuigd dat alle motoren gewoon identiek zijn, enkel de chip verandert
                                  Ik zou toch maar duidelijk navragen vooraleer ik zou tunen.

                                  Overigens zou het me verbazen indien bij tuning de chip vervangen wordt. Dat doen enkel de knoeiers. Tegenwoordig wordt gewoon de software vervangen en blijft fysiek alles als ervoor.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                                    Ik zou toch maar duidelijk navragen vooraleer ik zou tunen.

                                    Overigens zou het me verbazen indien bij tuning de chip vervangen wordt. Dat doen enkel de knoeiers. Tegenwoordig wordt gewoon de software vervangen en blijft fysiek alles als ervoor.
                                    En hoe wordt volgens jou die software "vervangen"? Die chips waar die software opstaat, bevatten die dan een soort van herschrijfbaar geheugen a la flash-rom?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
                                      En hoe wordt volgens jou die software "vervangen"? Die chips waar die software opstaat, bevatten die dan een soort van herschrijfbaar geheugen a la flash-rom?
                                      Inderdaad. De software in de ECU (ik denk staat voor Engine Control Unit) is sinds vele generaties aanpasbaar. Dat moet ook wel want de originele software moet soms bijgesteld worden wanneer in de levenscyclus van een wagen blijkt dat er problemen op zouden kunnen treden. Zo is de sturing van de EGR-klep van mijn oude V50 aangepast, die aanpassing werd uitgevoerd bij alle V50's tot en met een bepaalde reeks. Daarvoor wordt geen nieuwe chip geplaatst maar gewoon de software aangepast. Hetzelfde gebeurt bij tuning, waar de motorwaarden gewoon hermapt worden.

                                      Er zijn bedrijven die dit soort van tuning kant en klaar verkopen in een bakje dat de nieuwe software bevat. Die laad je dan in je wagen. En neen, het gaat hier NIET om een soort van box die geconnecteerd blijft met je wagen. Dit soort systemen is slecht want je legt daarmee het motormanagement in de luren, en daarmee ook de veiligheidsprocedures. Niet doen! Maar hier een voorbeeldje voor de Q5:

                                      http://en.bsr.se/products/t1780/

                                      En hier hoe dit systeem werkt:
                                      http://en.bsr.se/products/ppc/

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
                                        Wanneer brengen ze de tweeliters diesels eigenlijk eens wat meer op niveua? Spreek dan met een topversie van rond de 200pk?

                                        Hadden ze niet zo'n blok klaarliggen?
                                        niet echt nodig : ABT-tuning is goed voor 190pk's voor wie meer wenst

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
                                          Ik zou toch maar duidelijk navragen vooraleer ik zou tunen.

                                          Overigens zou het me verbazen indien bij tuning de chip vervangen wordt. Dat doen enkel de knoeiers. Tegenwoordig wordt gewoon de software vervangen en blijft fysiek alles als ervoor.
                                          dat bedoelde ik, ik heb mij slecht uitgedrukt
                                          lees in fine van mijn boodschap "enkel de chip verschilt"

                                          Comment

                                          Working...
                                          X